thoralf

Alla inlägg den 10 oktober 2012

Av Thoralf Alfsson - 10 oktober 2012 21:30

Jag får ganska ofta mejl från mina läsare eller dagligen är nog mer sant. Häromdagen fick jag ett mejl från en läsare som är speciellt intresserad av frågan angående de svenskar som samarbetat med Stasi. Jag har själv lämnat in en motion om stasisvenskarna även i år. Jag kommer lägga upp den på bloggen så snart den publiceras på riksdagens hemsida, men riksdagskansliet har synpunkter på några av mina yrkanden som jag måste formulera om.


Han hade skickat ett mail med en rad frågor till statsminister Fredrik Reinfeldt angående Stasi och hur den svenska regeringen behandlat frågan.


Här återger jag hela hans mail.


“Hej Fredrik,

Jag tänkte fråga dig om du kan kommer på vad som skiljer dig som regeringschef från f.d Bundeskanzler Gehard Schröder?

Rätt, han är socialdemokrat och hade Audi som tjänstebil?

Det var dock inte den skillnaden jag tänkte på utan vad han och hans medarbetare i den röd gröna koalitionen har åstadkommit på 90 talet i en för många människor viktig fråga. Han och sina medarbetare visade faktiskt handlingskraft när man lyckades att få hem alla Rosenholz dokument rörande Tyska medborgare från USA och överförde dom till BStU arkivet i Berlin.

Du med dina medarbetare har däremot som jag kan se, rätta mig gärna om jag har fel, inte lyft ett finger för att bidra i att kunna kartlägger svenskarnas samarbete med stasi och hjälper BStU i Berlin med detta. Tack vare Prof. Birgitta Almgren och media lyftes frågan i dagen ljus.

Ansvaret att få ut Rosenholz dokument från USA gällande Svenska medborgare har Sverige genom fullmakt redan år 2000 överlämnad till Tyskland enligt vitboken. Det har nu blivit Tyskarnas angelägenhet att agera i en för Sveriges medborgare viktig fråga.

Vad händer efter det beslutet? Inget som jag kan konstatera.

Ingen uppföljning om Tyskland har vidtagit några åtgärder och med vilka resultat under alla år. Mycket anmärkningsvärd att en borglig regering med dig som regeringschef efter12 år håller fast vid den inställningen. Att ta initiativet som Schröders regering på 90 talet gjorde, själv förhandla med USA, finns tydligen inte på regeringens karta. Detta visa bara att Regeringen har inget intresse i frågan , på annat sätt kan jag inte tolka det.

Det som är en ytterligare styrka min bedömning är att Roland Jahn, den nya chefen för BStU, har mig veterligen inte fått ett svar från regeringen på sitt erbjudande som han framförde i sitt tal under Stasutställningen i Stockholm.

Han föreslog att Sverige skulle lämna dokument rörande stasiverksamhet till hans myndighet som skulle förvaltas under samma stränga sekretesslagstiftning som gäller i Tyskland för stasidokument.. Ett mycket bra och konstruktivt förslag tyckte jag när jag lyssnade på hans tal.

Oavsett din icke insats Fredrick i denna fråga kommer sanningen om vårt förflutna fram, det tar bara lite längre tid med rekonstruktion av ett par tusen säckar dokument i Berlin.

Enligt BStU var det betydlig flera svenskar som var aktiva för Stasi än siffrorna hitintills har redovisats i Sverige, detta känner du förmodligen till.

Tragiskt är dock att våra barn och barnbarn har vid den tidpunkten förmodligen ingen anhörig kvar i livet för att kunna ställa fråga om bevekelsegrunder för olika händelse. Generationen det gäller lämnad ju denna jord i raskt takt.

Det dom givetvis kommer att fråga sig är, varför du med din regering och alla andra efter år 2000 , i motsats till Gehard Schröder med sin regering, inte har gjort allt för att få sanningen fram i tid för att kunna fråga.

Att du blir ihågkommen av kommande generationer som en i raden av regeringschefer som inte har försökt att hjälpa till med att kartlägga den mörka delen av Europas historia få du fundera över..

Kanske du har tagit intryck av senast utvecklingen kring A. Radler, en mycket tragiskt historia, som få dig att tänker till och börja agera.

Med vänliga hälsningar

Gunter Wetzel”


Det svar han fått från Filip Solsjö är minst sagt bedrövligt. Filip Solsjö kallar sig för sakkunnig hos statsministern men det är det minsta som han är. Han sitter uppenbarligen hos statsministern och borde därmed ha alla förutsättningar att svara vettigt på frågan men istället svarar han med god dag yxskaft.


Är det på detta sätt som allmänheten bemötts är det rent ut sagt för bedrövligt.


Läs svaret.


"Tack för ditt meddelande till statsministern.

Efter samråd mellan regeringspartierna, oppositionen och Säpo beslutade regeringen att inte genomföra några regelförändringar vad gäller tillgången till Stasiarkiven. Detta beror dels på vikten av att skydda enskildas integritet och dels på grund av hänsyn till Säpos arbetsmetoder och sätt att få information.

Jag föreslår att du besöker regeringens hemsida angående den vitbok om Stasiarkiven som släpptes i samband med beslutet att inte förändra regelverket: http://regeringen.se/sb/d/15898/a/185920

Med vänliga hälsningar,

Filip Solsjö

Politiskt sakkunnig

Statsrådsberedningen"


Jag har kontaktat Filip Solsjö för att få en kommentar till hans svar men han har vägrat att svara på mina mejl. Vilken arrogans och ovärdigt beteende!


Här hittar du Filip Solsjö.


http://www.makthavare.se/2012/07/03/framtida-makthavare-filip-soljso-m/


http://www.facebook.com/filip.solsjo





Av Thoralf Alfsson - 10 oktober 2012 10:07

Sportkommentatorn Strandberg ”sparkas” av Sveriges Radio för att han släppt in Bosse Hansson i Radiohytten på Råsunda. Kritiken är hård mot gamla radiokommentatorer som försvarar Strandberg och Hansson. Det politiskt korrekta mediakåren agerar i samstämmighet!


När PK-kelgrisen Täppas Fogelberg skriver en synnerligen osmaklig debattartikel på SVT-debatt om Lars Vilks så är det ingen som reagerar på Sveriges Radio och väldigt få inom den politiskt korrekta mediakåren.


”Om Lars Vilks är så puckad att han gång på gång retar dem som är mer stingsliga än jordgetingar får han stå sitt kast. Dra in hans bevakning och lägg ut stormningen av hans hus på Youtube, sedan kan vi väl glömma alltihop. Snälla. Glöm Lars Vilks.”


En reaktion kommer dock från Dagens Nyheters ledarredaktion. Ledaren avslutas med följande ord.


”Det är varje medarbetares ansvar att meddela ansvarig chef om hon eller han har ett politiskt engagemang som kan komma i konflikt med redaktionens opartiska rapportering – arbetsuppgifterna kan då komma att ändras.”


Kan man hoppas på att Täppas Fogelberg gjort sitt sista Ring P1?


Dick Erixon sågar Täppas och inte minst Sveriges Radio som han anser uppmanar till mord.


"Sveriges Radios personal uppviglar numera till mord på konstnären Lars Vilks och andra som använder sin yttrandefrihet (se här). "


Läs Dick Erixons blogginlägg.

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11
12
13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards