thoralf

Alla inlägg den 30 oktober 2018

Av Thoralf Alfsson - 30 oktober 2018 22:15

Jag fortsätter lite med statistik. Det skall ses som en direkt fortsättning på mitt blogginlägg om befolkningsutvecklingen i Kalmar kommun. Befolkningsstrukturen får givetvis följder när det gäller arbetsmarknaden, som styrs av utbud och efterfrågan av arbetskraft. En stor andel invandring med utomeuropeisk invandring påverkar förstås företagens möjligheter att hitta arbetskraft med rätt utbildning och kompetens.


Hur ser det då utvecklingen ut i Kalmar kommun de senaste 10 åren.


 


Finanskrisens effekter 2008 syns väldigt tydligt i grafen. Arbetslösheten ökade med ca 1000-1500 personer under efterföljande åren (2008 - 2010) och kommunen har ännu inte återhämtat sig från den lågkonjunkturen. Eller finns det en annan faktor under det senaste decenniet som påverkar återhämtningen?


Man kan också tydligt se årstidsvariationerna med minskad arbetslöshet under sommarhalvåret. Min tolkning är att det är turistsektorn och jordbrukssektorn som är orsakerna till dessa svängningar.


Om vi tittar lite djupare i statistiken och börjar titta på antalet inrikes och utrikes födda bland de arbetssökande så framträder en lite annorlunda bild.


 


Vi kan tydligt se att antalet arbetssökande som är inrikes födda idag är nere på samma nivå som innan finanskrisen. Med tanke på att vi har befunnit oss i en högkonjunktur under flera år så vore det lustigt om så inte vore fallet.

Samtidigt ser vi orsaken till att det totala antalet arbetssökande inte kommit ner till 2008 års nivå.


Antalet arbetssökande som är utrikes födda har ökat dramatiskt sedan 2008. Det har ökat från under 400 personer till ca 1 250 personer, en ökning med drygt 800 personer. Det är givetvis en effekt av befolkningsökningen i denna grupp, som jag visade i ett tidigare blogginlägg. Antalet utrikes arbetssökande är nu fler till antalet än inrikes, trots att gruppen bara utgör ca 13 procent av befolkningen.


Om man istället presenterar arbetssökande som en andel (procent) av gruppen inrikes födda och utrikes födda så syns problemet på arbetsmarknaden än tydligare. En stor andel utrikes födda är inte anställningsbara på svensk arbetsmarknad.


 


Det framgår med all tydlighet att trots en hel rad olika åtgärder för att få utrikes födda i sysselsättning så har andelen arbetslösa bitit sig fast runt 25 procent.


I nästa blogginlägg kommer jag ta upp statistik som rör så kallade subventionerade anställningar.


PS


Jag testar lite på Wordpress just nu. Kommentera gärna där också, då jag vill lära mig de olika funktionerna som finns i Wordpress.


https://thoralfablog.wordpress.com/


Av Thoralf Alfsson - 30 oktober 2018 10:01

Barometern har idag en artikel med rubriken ”Besked om Thoralf Alfsson framtid dröjer” angående det personärende som öppnats mot mig. I artikel säger Mattias B Johansson bland annat följande.


”Det är en form av formaliserad time-out. Då uppmanas man att inte agera som SD-företrädare under tiden som utredningen pågår, förklarade Mattias Bäckström Johansson, riksdagsledamot, partistyrelseledamot och distriktsordförande för SD i Kalmar län.

 

Utredningen skulle enligt de första beskeden ta ”minst en månad” att genomföra. Nu har tidsbeskedet förlängts.

 

– Förhoppningsvis kan vi lämna ett besked rörande Thoralf Alfssons ärende före årsskiftet. Vi har ytterligare ett möte med partistyrelsen i år då ärendet kan bli aktuellt. Men det är väldigt många frågor på bordet just nu så jag kan inte säga säkert att vi hinner ta beslut i år, kommenterar Mattias Bäckström Johansson utredningsläget just nu.”

 

Medlemsutskottet har begärt in ett yttrande från mig, kommunföreningen i Kalmar och distriktet. Dessa yttranden skulle vara medlemsutskottet tillhanda senast den 29 oktober. Mitt yttrande skickades in den 26 oktober.


Det vore ytterst beklagligt om inte medlemsutskottet och partistyrelsen skulle klara av att behandla mitt personärende innan årsskiftet.


PS

Om någon undrar varför jag inte skriver om personärendet på bloggen så är jag ”belagd med yttrandeförbud” gällande mitt personärende enligt denna formulering från medlemsutskottet.


”Om dessa uppgifter kopplat till ärendet och MU:s arbete sprids via sociala forum eller media kommer MU att slå ner på detta.”

 

UPPDATERING

 

Ulf Carlsson på Östra Småland har skrivit en bra artikel.

http://www.ostrasmaland.se/kalmar/langsam-utredning-utestanger-alfsson-sd/



Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9
10 11
12
13 14
15 16
17
18 19 20 21
22
23 24 25 26 27 28
29 30
31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards