thoralf

Direktlänk till inlägg 18 december 2016

KALMAR SLOTTS OCH STADS HISTORIA

Av Thoralf Alfsson - 18 december 2016 12:33

Igår besökte jag antikvariatet på Kaggensgatan i Kalmar, har tittat in några gånger med syftet att hitta en gammal bokserie med titeln ”Kalmar slotts och stads historia”. De nio banden är skrivna av lektor Gustav Volmar Sylvander mellan åren 1864 och 1874. Har lånat några av banden på stadsbiblioteket i Kalmar men tänkt att det vore roligt att äga en uppsättning. Igår slog jag till och köpte de nio banden.


 


När jag igår började bläddra i böckerna insåg jag snart vem som ägt böckerna tidigare. Det var Ragnar Ludvig Jeansson, en mycket känd familj i Kalmar.


”Allt började med att Ragnar Ludvig ”Puttlas” Jeansson föddes den 15 juli 1873 i föräldrarnas villa vid Slottsvägen som i dag är Slotts­hotellet. Han började arbeta i faderns firma. Efter faderns bortgång 1896 startade Ragnar Jeansson en egen firma som han den 1 januari 1898 slog ihop med faderns företag och ändrade namnet till Firma Ragnar L. Jeansson, fd. Joh. Jeansson. 1905 ­startade han Margarin AB Svea som så småningom blev Sveriges största margarinfabrik med välkända ­storsäljare som Tre ess, Milda och Flora.”

 

Följande ”testamente” fanns inskrivet i det första bandet.


 


Följande ”testamente” fanns inskrivet i det sista bandet.


 


Hans önskan är alltså att hans äldste son Johan Ragnar (Gagg) L Jaensson född 1899 skall tillfalla böckerna efter sin död. Det kan också vara så att böckerna funnits på Bergagården under många år.


 


Den här historien om vem som ägt och vårdat böckerna under så många år var en överraskning och sätter ett extra värde på banden. Något jag inte hade en aning om när jag köpte dem igår. Riktigt roligt.

 
 
Ingen bild

Maja Dacke

18 december 2016 13:42

Grattis, Thoralf, till inköpet! Möjligen får vi andra ta del av innehållet på något sätt ...

Även om man bor långt från Kalmar kan det vara intressant att få veta mer om staden etc.

Sedan undrar jag lite över förra innehavarna - kan anfadern till släkten ha hetat Jean i förnamn och härstammat från fransktalande land? Jag har i min släkt en anfader som hette just Jean, vilket han ändrade till Johan efter hitkomsten. Men efternamnet försvenskades bara lite i stavningen. Sönerna däremot blev Johanssöner ...


Thoralf Alfsson

18 december 2016 13:44

Fadern Johan Jaensson anlade på 1870-talet stadsparken i Kalmar.

 
Ingen bild

C Andersson

18 december 2016 14:26

Hej på er

Jag vill inte var någon 'messerschmitt' men det här kan kanske vara av intresse för den som inte känner till nedanstående:

Det finns en databas över alla böcker som finns att läsa och i de flesta fall låna. Eftersom Kungliga Biblioteket i Stockholm ska allt tryckt så borde databasen som heter LIBRIS innehåll allt. Bockerna på KB är inte för hemlån utan måste läsas på plats:

http://libris.kb.se/

Här är en sökning på Gustav Volmar Sylvander

http://libris.kb.se/hitlist?q=Gustaf+Volmar+Sylvander&r=%3bocode%3a(KAL)&d=libris&m=10&p=1&s=r

För varje volym finns en lista över de bibliotek där boken finns att läsa eller låna. Ett bokverk av det här slaget brukar ingå i referensbiblioteket och måste alltså läsas på plats. Referenslitteratur går inte att fjärrlåna. Däremot brukar man kunna få fotostatkopior på enstaka sidor. Gratis har jag för mig.

KB sparar också på alla dagstidningar och de mikrofilmas fortlöpande. Mikrofilmerna finns att läsa på bibliotet. Mikrofilmerna för de lokala tidningarna finns att läsa på länsbiblioteken. I Kalmar bör åtminstone Östra Småland och Barometern finnas. På biblioteket i Karlskrona får man låna hem enstaka filmer.

Biblioteken prenumererar på ett antal dagstidingar. Efter vad jag har förstått så slängs tidningarna månadsvis efterhand. Är man tummis med personalen borde det gå att bärga något man är särskilt intresserad av.

Jag hoppas jag inte är alltför tjatig. Har ni frågor så fråga på.

 
Ingen bild

Hm

18 december 2016 15:21

Proveniensen gör ditt fynd extra värdefullt. Roligt att banden hamnade hos dig.

 
Ingen bild

C Andersson

18 december 2016 15:22

Länken verkar inte fungera så vi testar med den här:

http://libris.kb.se/hitlist?d=libris&m=&p=1&f=simp&q=Gustaf%20Volmar%20Sylvander&hist=true&spell=spelled

Skulle den inte heller funger så gå till http://libris.kb.se/

och skriv in Gustaf Volmar Sylvander i sökrutan. OBS Gustaf ska stavas med 'f'.

 
Ingen bild

Ölandsbonde

18 december 2016 15:28

Bra information C Andersson! Inte det minsta tjatigt.

 
Ingen bild

Ölandsbonde

18 december 2016 15:29

Och grattis till Thoralf. Där gjorde du ett fynd.

 
Ingen bild

Hulda mk1

18 december 2016 16:21

Nu ägs böckerna återigen av en känd profil i Kalmar!

 
Ingen bild

Hacke

18 december 2016 16:25

Dessa fina historiska verk kunde väl knappast hamna mer rätt. Grattis Thoralf.

 
Ingen bild

Nemo saltat sobrius

18 december 2016 16:41

Du fick mer historia för pengarna än du hade förväntat dig. Det är alltid trevligt när man får känna på historiens vingslag så där spontant i vardagen.

 
Ingen bild

Boris

18 december 2016 19:35

Gratulerar Thoralf. Kul att böckerna hamnade hos någon som bryr sig om sitt land och sin stad och dess historia. Bättre ägare kunde man inte tänka sig.

 
Ingen bild

Fredde

18 december 2016 19:42

Spännande med historiken bakom dessa böcker. Ett riktigt fynd!

Kan för övrigt tillägga att fastigheten som Margarin AB Svea var inrymd i, idag är Baronens köpcenter.

För de som är intresserade, kan jag rekommendera boken "Jeanssondynastin" av Göran P. D. Adolfson.
Den beskriver på ett trevligt sätt hur mycket familjen Jeansson betytt för Kalmar.

Synd bara att bysten av Johan Jeansson i stadsparken fått sällskap av den svarta kaban, även kallad konstmuseum.
1985 blev parken utnämnd till Sveriges vackraste stadspark (innan byggandet av kaban, som blev utnämnd till Kalmars fulaste byggnad...)

 
Ingen bild

Granskningsnämnden

18 december 2016 19:53

SVT mörkar om shia-sunni kriget i Yemen

Världens äldsta, längsta och ännu pågående krig mellan islams två stora sekter rasar som intensivast i Syrien och Irak men också på flera andra håll som Yemen. SVT rapporterar idag från kriget där utan att yppa ett ord om vad det handlar om.

 
Ingen bild

WIS

18 december 2016 20:25

Sorgligt att den vackra byggnaden på Bergagården blev riven, och det så sent som för bara 10-talet år sedan. Den borde ha varit värd att bevara med sin vackra parkliknande trädgård, där fanns även väggmålningar av Kalmar/Ölandskonstnären Ivan Hoflund om jag minns rätt.
Tjänstgjorde som kommunalt äldreboende de sista åren innan rivningen.
Ännu ett exempel på somliga politikers klåfingrighet och historielöshet, minns inte om Johan Persson var inblandad även i detta, men det skulle passa väl in tillsammans med Fanerdun, Salve, Linneuniversitetet etc.


 
Ingen bild

Hulda mk1

18 december 2016 21:03

Annat ämne. Aftonbladets Peter Kadhammar skriver idag om "Nättroll" så gott han förmår. Ett ytterligare bevis på den desperation som "Gammelmedia" känner när de märker att deras monopol över den sanning som ska ges till oss läsare, nu sakta men säkert glider dem ur händerna..

 
Ingen bild

Suzie

18 december 2016 22:41

Ditt bokfynd hittade sannerligen sin rätte nya ägare.Spännande
Besökte Kalmar och Kalmar slott för ca tio år sedan och blev verkligen förtjust i den fina staden som ligger så vackert till.Guidad tur på slottet blev det också,intressant minsann,kunde ju inte låta bli att fråga guiden om vilka slottsspöken som huserar på Kalmar slott.Hoppas vi får lära mer om Kalmar slotts och stads historia via dina böcker Thoralf.

 
Karlskronabloggen

Karlskronabloggen

20 december 2016 15:10

Grattis till detta fynd Thoralf, det hamnade verkligen rätt hos någon som uppskattar det!

Ja, man kan göra fynd i antikvariat i Kalmar och även jag har gjort ett sådant som jag skrev om på länken nedan för snart 20 år sedan. Det var dock varken böcker eller samma antikvariat, utan ett som är borta sedan länge.

http://gamlavykort.nu/pp/

http://karlskronabloggen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards