thoralf

Alla inlägg den 12 december 2015

Av Thoralf Alfsson - 12 december 2015 22:21

   

Kalmar kommuns tiggarcamping vid Salvestaden i juli (vänstra bilden) och denna vecka.  Foto Thoralf Alfsson.


Växjö kommun anser att det inte är förenligt med svensk lag att inrätta en ”boplats” för EU-migranter eller som de flesta säger, tiggare!


Kalmar kommun har dock tagit ett beslut om att ge tillstånd för en tiggarcamping vid före detta Salvestaden. Inte bara tillstånd utan man köper även in sanitära bekvämligheter för tiggarna. Det har uppenbarligen fått den effekten att antalet tiggare och kanske även andra romer har sökt sig till platsen. När jag besökte platsen i juli fanns 6 husvagnar. När jag i veckan åkte förbi platsen kunde jag räkna till hela 14 husvagnar på parkeringen.


Uppenbarligen hade minst en av husvagnarna stulits tidigare i veckan vid Läckeby, utanför Kalmar. Läs dagens artikel från 24Kalmar.


"Hans ombyggda husvagn stals – och hittades totalförstörd vid Salvestaden. "Det känns fruktansvärt, och jag får börja om från grunden", säger Anders."


Är fler av husvagnarna stulna? Det hoppas jag att polisen kollar upp.

 

Hur många tror att det är det enda som stjäls av de boende vid Salvestaden? Personligen tror jag att Kalmar kommun bäddar för ökad kriminalitet genom att erbjuda denna tiggarcamping. Vad anser polisen om denna boplats? Synd att jag inte längre i sitter i polisstyrelsen för Kalmar län och kan ställa frågor till polisledningen. Den nya polisorganisationen gör tyvärr att insynen blir mycket sämre för förtroendevalda.


Enligt uppgift kommer dessutom Serviceförvaltningen vid Kalmar kommun installera ett 10 amperes el-uttag i varje husvagn för att det skall få värme i husvagnarna under vintern. Jag gissar att Serviceförvaltningen också kommer köpa in kupévärmare för att minimera brandrisken i husvagnarna. Kupévärmarna kommer sannolikt säljas av tiggarna innan vintern är över eller kanske omgående.


Kalmar kommun ger dessutom Stadsmissionen ett bidrag på ca 10 000 kronor/månad för att de skall ta ansvaret för tiggarcampingen. Den barack som är placerad vid området skall också kosta ca 10 000 kronor/månad i hyra om uppgifterna från Serviceförvaltningen fortfarande stämmer. Så tiggarcampingen kostar med andra ord en hel del pengar för Kalmar kommuns skattebetalare varje månad. Trots att Kalmar kommuns skattebetalare inte har något som helst ansvar för dessa EU-migranter/tiggare.


Min egen uppfattning är att tiggarcampingen borde stängas omgående. Jag tror nämligen att tiggarcampingen fungerar lite som en ”sockerbit” och därmed lockar hit fler tiggare men även kriminella som får ett boende utan kostnad av Kalmar kommun. Det kan även fungera som en bas för kriminalitet.


PS


Snart är det för sent att beställa mitt infoblad om du vill få det innan julhelgen och kunna diskutera massinvandringen med "tjocka släkten". Många har redan beställt.


Mönsterås, Svedala, Täby, Tormestorp, Göteborg, Kalmar, Mörbylånga, Vejbystrand, Stavsnäs, Storebro, Mölndal, Klågerup, Lindome, Köping, Älvsbyn, Falun, Mullsjö, Hägersten, Njurunda, Lyckeby, Uddevalla, Lidköping, Skattkärr, Landskrona, Bjursås, Asarum, Mellerud, Norrköping, Malmö, Ellös, Löddeköpinge, Växjö, Vällingby, Eslöv, Karlskoga, Grycksbo, Trelleborg, Mölndal, Bandhagen, Lindingö, Lidköping, Kalmar. Lilla Edet, Bro, Karlskrona, Hörby, Söderhamn, Uddevalla, Umeå, Gnesta, Tun, Brastad, Älmhult, Västeerås, Täby, Borgholm och Umeå.

 

Några av de orter som jag skickat infoblad till. Det kommer säkert fler beställningar innan dagen är slut. Är du intresserad se detta blogginlägg.

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22
23
24 25 26 27
28 29
30
31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards