thoralf

Alla inlägg den 1 december 2015

Av Thoralf Alfsson - 1 december 2015 21:23

Det har varit lite väl mycket de senaste dagarna med försäljning av föräldrahem, landsdagarna fredag-söndag och sedan kommunfullmäktige och öppet hus i partilokalen efter kommunfullmäktige igår. Idag har det varit kommunstyrelse och informationsmöte med kommundirektören och diverse tjänstemän i kommunen. Känner mig minst sagt tömd på energi.


Jag måste dock kommentera en del saker. Min motion om att plantera träd vid Ängöleden i Kalmar bifölls givetvis inte i kommunfullmäktige. Kalmar kommun har haft 45 år på sig att snygga till denna infart till centrala Kalmar men ändå inte lyckats. Ängöleden byggdes och kom till i samband med att Ölandsbron byggdes på 70-talet. Läs min motion.


Miljöpartiet hade skrivit en interpellation där man klagade på att Kalmar kommun inte färdigställt en klimatanpassningsplan. Efter att jag lyssnat på debatten och alla klimatalarmister i Miljöpartiet kände jag mig tvungen att ge mig in i debatten.


Vi har inte haft någon havsnivåhöjning i Kalmar och det kommer sannolikt dröja många år innan vi ser någon sådan effekt. Att vi skall få ökad nederbörd med ca 10-15 procent enligt prognoser från SMHI ser jag heller inte som något större hot med tanke på att årsnederbörden varierat mellan ca 300mm upp till 700mm under de senaste 50 åren. En variation på mer än 100 procent.

Jag sa i debatten att jag inte är det minsta orolig om det dröjer till 2017 innan en klimatanpassningsplan finns klar och jag skulle inte vara det minsta orolig om det dröjer ytterligare något år. Det fick vissa ledamöter att reagera. Jag undrar varför. Var sanningen för svår!


Läs artikel 24Kalmar.


Vid dagens kommunstyrelse skulle en handlingsplan för integration behandlas. När handlingsplanen skickades ut på remiss innehöll den ett övergripande mål. Som kommer från en integrationsstrategi som tagits fram av Länsstyrelsen och som alla kommuner i Kalmar län godkänt.


Det övergripande målet för strategin är:


"Andelen utrikes födda skall öka!”

 

Mer behöver egentligen inte sägas. Det handlar om Reinfeldt taktik. Det vill säga öka invandring och därmed straffa Sverigedemokraterna för att svenska folket röstat in SD i riksdagen. Kalmar län och kommun har integrationsproblem och då ökar man invandringen för att lösa problemet. Det är en logik som jag och SD inte förstår. Jag reserverade mig redan i samhällsbyggnadsnämnden när handlingsplanen var på remiss. I handlingarna till kommunstyrelsen hade man strukit det övergripande målet men man hänvisande fortfarande till Länsstyrelsen integrationsstrategin.


 

Ur Länsstyrelsens dokument Integrationsstrategi.


Jag saknade även en hel rad andra åtgärder i dokumentet och jag yrkade därmed på en återremiss i första hand och i andra hand avslag på handlingsplanen. Skall bli intressant att se hur media vinklar detta.


Barometern har givetvis gett kommunalrådet Dzenita Abaza (S) stort utrymme i en artikel.

http://www.barometern.se/kalmar/abaza-s-ryter-ifran-om-integration/


Jag undrar vad föräldrarna till eleverna på Vasaskolan anser om att deras barn skall gå på högstadiet tillsammans med högstadieelever från Kalmarsundsskolan i framtiden. Som en del i det mångkulturella samhället som Dzenita Abaza förespråkar. Dzenita Abaza vill nämligen inte assimileras i vårt samhälle enligt hennes egen utsago i kommunstyrelsen. Det är de etniska svenskarna som skall integreras i det mångkulturella samhället enligt Dzenita Abaza.


Friskolor kan nog se fram emot en god utveckling i södra Kalmar stad.


PS

Jag är kritisk till att Björn Söder ställdes utanför verkställande utskottet. Jag tycker det var ett helt felaktigt beslut!

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22
23
24 25 26 27
28 29
30
31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards