thoralf

Alla inlägg den 16 december 2015

Av Thoralf Alfsson - 16 december 2015 21:24

 


För en dryg vecka sedan skrev Barometern om den extrema situation som uppstått inom Folktandvården på grund av det stora antalet asylsökanden som söker akut vård.


”Tandläkarnas uppdrag att ge akut vård till nyanlända asylsökande har ökat enormt. Nu har verksamheten i Kalmar län problem att hinna med allt de vill göra – och väntetiderna bara ökar. På två år har kön för vanliga kallelser nästan fördubblats.”


”-Ökningen av asylsökande som behöver akut tandvård kom som en smäll för oss, ingen var beredd på omfattningen, säger Anders Nylander, tandvårdschef på Landsting i Kalmar län.”


http://www.barometern.se/kalmar/extrema-koer-nar-tandvarden-ar-overbelastad/


Jag kontaktade då journalisten som skrivet artikeln för jag saknade uppgifter i artikeln över antalet asylsökande som söker akut tandvård och vilka kostnader som uppstår då jag anser det vara viktiga uppgifter som läsarna säkert efterfrågar. Barometern planerade dock ingen uppföljning. Jag kontaktade då tandvårdschef Anders Nylander för att få lite fakta. Han gav mig svar på alla mina frågor.


Under jan-nov. under 2015 har Folktandvården registrerat 4 426 akuta besök från asylsökande till Folktandvården i Kalmar län. Besöken har gjorts av 2 933 unika asylsökande personer. Under enbart november gjordes 718 besök hos Folktandvården. Det innebär att närmare 50 procent av de asylsökande som finns i Kalmar län har haft akuta problem med sina tänder.


Hur mycket betalar de asylsökande för ett akut besök hos Folktandvården?  50 kronor! Precis lika mycket som personer som befinner sig illegalt i Sverige.

 

Enligt Anders Nylander betalar ca 98 procent den låga avgiften.


Folktandvården har för dessa asylsökande fått kostnader på ca 9 miljoner kronor under Jan-nov. under 2015. Under 2014 var kostnaden ca 5 miljoner kronor. En ökning med närmare 100 procent för 2015.


När man läser vad tandvårdschef Anders Nylander skriver så förstår jag att det närmar sig en verksamhetskris inom Folktandvården som får till följd att övriga patienter till Folktandvården för långa väntetider. Jag kallar det för en undanträngningseffekt.


Vilket får mig att tänka på vad moderaten Jonas Lövgren sa i kommunfullmäktige i måndags.


”När det kommer till belastningen på offentlig verksamhet, som så ofta diskuteras i dom här sammanhangen finns idag egentligen inga skäl eller konkreta skäl att vänta sig verksamhetskriser kopplade till flyktingmottagandet, undanträngningseffekterna är fortfarande små eller faktiskt obefintliga.”




Opinionsmätning från YouGov!


SD har större stöd än regeringen (S+MP)


 


Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22
23
24 25 26 27
28 29
30
31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards