thoralf

Alla inlägg den 6 december 2015

Av Thoralf Alfsson - 6 december 2015 23:24

Idag har jag varit mötesordförande vid ett extra kommunföreningsårsmöte hos SD Vimmerby/Hultsfred. Årsmötet beslutade att dela kommunföreningen i SD Vimmerby och SD Hultsfred. Ännu ett steg i en positiv medlemsutveckling hos Sverigedemokraterna i Kalmar län. Väldigt roligt att träffa alla nya medlemmar.


Den 23 november skrev jag ett blogginlägg om SVT:s val av julvärd, Gina Dirawi. Något som jag kritiserade i blogginlägget. Ingen reaktion från de lokala tidningarna. Idag, ca två veckor senare ringer Barometern om mitt blogginlägg och ställer frågor. Jag blev lite förvånad men lite senare förstod jag varför. Bloggen ”Inte rasist men” har idag skrivit om mitt blogginlägg. Då vaknar journalisterna på Barometern. Vet inte om jag skall skratt eller gråta.


Tänk om Barometern ägnade sig åt lite egen och riktig journalistik istället för att leka följa John med Inte rasist men. Varför inte granska moskén på Storgatan.




Efter det fruktansvärda terrordådet i Paris förväntade jag mig att speciellt muslimska företrädare i Sverige klart och tydligt tog avstånd från terrorism i islams namn. Det skedde i några fall på riksnivå. På det lokala planet har det varit mindre förekommande. I Kalmar fick som vanligt socialdemokraten Nasim Malik uttala sig i Barometern. Islamistiska Daesh bekänner sig dock till en annan gren inom islam. Barometern borde prata med företrädare för den islamiska kulturföreningen Salam i Kalmar, som driver en källarmoské som tillhör grenen sunnimuslimer. Vilket också islamistiska Daesh gör!


Svaret jag fick var att det var väldigt svårt att få kontakt med några ansvariga personer för den islamiska kulturföreningen. På deras hemsida finns ingen kontaktinformation överhuvudtaget, vilket är lite märkligt. Tydligen vill föreningen vara ”hemlig”.


Östra Småland jagade dock fram en talesperson och skrev en artikel. Barometern har dock inte lyckats, trots att jag påmint dem flera gånger. Jag undrar verkligen varför Barometern vägrar ta i denna fråga.


 

Ingången till hemliga mosken.


En intressant fråga som journalisterna borde ställa är hur föreningen och moskén finansierar sin verksamhet? Jag har varit i kontakt med Kultur o fritidsförvaltningen men de svarar att den islamiska kulturföreningen inte har några bidrag och att föreningen aldrig har sökt några bidrag från Kalmar kommun.


Föreningen har heller inte något samarbete med gymnasieskolor eller SFI-utbildningar. Ej heller med någon annan myndighet när det gäller integration. Segregering tycks inte vara något problem för islamiska kulturföreningen eller är det själva syftet med kulturföreningen.


För ca två år sedan fick jag tips om att NBV (Nykterhetsrörelsens Bildningsverksamhet) hade ett samarbete med kulturföreningen genom att använda delar av lokalerna för utbildningsverksamhet. Utbildningen utfördes sannolikt också utav islamiska kulturföreningens företrädare. Enligt uppgift skall NBV betalat delar av hyreskostnaden.

Idag svarar inte NBV på det mejl med frågor jag skickat till dem om de fortfarande samarbetar med islamiska kulturföreningen Salam. För några veckor sedan tilldelades NBV Kalmar kommuns integrationspris!


Under förra årets valrörelse fick jag två trovärdiga vittnesmål om att det i den aktuella källarmoském fanns imamer som sympatiserade med islamistiska Daesh. Uppgifter som även andra politiker har bekräftat i politiska sammanhang.

Om NBV fortfarande samarbetar med islamiska kulturföreningen Salam kan det innebära att Kalmars integrationspris gått till en förening som samarbetar med sympatisörer till islamistiska Daesh.


Den ena efter den andra moskén i Sverige avslöjas med att ha kontroversiella bidragsgivare. Gävle, Örebro och Eskilstuna har varit aktuella den senaste veckan. I Kalmar vågar Barometern inte ens prata med företrädarna.


Det finns många frågeställningar runt moskén på Storgatan i Kalmar men media verkar inte våga ställa det rätta frågorna. Frågan är om de ställer några frågor överhuvudtaget?

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22
23
24 25 26 27
28 29
30
31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards