thoralf

Direktlänk till inlägg 17 oktober 2013

PARTILEDARDEBATT

Av Thoralf Alfsson - 17 oktober 2013 09:19

Efter att jag läst medias artiklar angående onsdagens partiledardebatt så inser jag alltmer att den nya taktiken angående Sverigedemokraterna är att vårt parti skall osynliggöras. Det är mer eller mindre omöjligt att hitta någon artikel där Jimmie Åkesson omnämns.


Nu får i och för sig de andra mindre partierna också lite utrymme. I DN omnämns Gustav Fridolin ganska ironiskt och jag kan tänka mig att det bland annat syftar på replikskiftet med Jimmie Åkesson.


”Gustav Fridolin axlar manteln som riksdagens empatiska överstepräst men gör mycket lite för att tydliggöra för väljarna i vilka frågor Miljöpartiet och Socialdemokraterna står enade.”


Socialdemokraternas Mikael Damberg var dock smart i sin retorik när han ställde Reinfeldt till svars för de skenande kostnaderna för ekonomiskt bistånd (socialbidrag) och tog flera kommuner som exempel. Reinfeldt blev givetvis svarslös på denna fråga då han inte kunde säga att det beror på massinvandringen. Smart gjort av Damberg!


Partiledardebattens lågvattenmärke stod inte helt oväntat en pressad Annia Lööf för när hon i en replik till Jimmie pratade om ”brun populism”. Jimmie avväpnade dock henne elegant med att säga att han inte sjönk så lågt och ägnade sig åt den typen av låga retorik. Vilket skickade Annie Lööf till skampålen!


Jimmie gjorde som vanligt bra ifrån sig. Personligen tyckte jag det var bra att han lyfte kärnkraften mot vindkraften under ett replikskifte med Jan Björklund där Jimmie påtalade de enorma subventionerna för vindkraften. Se replikskiftet.



Tyskland har subventionerat sig in i en mer eller mindre helt omöjlig situation genom sin så kallade ”energivende” där man skall ersätta kärnkraften med andra energikällor. Igår läste jag följande i Dagens Industri.


”Den subventionerade vind- och solkraften har fått brett genomslag i Europa och framför allt i Tyskland. När väderförhållandena är de rätta skapar de ett elöverskott som pressar priserna, eftersom kärn- och kolkraft inte enkelt kan startas och stängas av.

I juni i år betalade till och med kraftbolagen i Tyskland användarna för att konsumera el. Det stora elöverskottet hotade nämligen att skada kraftnäten.

Tillsammans skapar faktorerna den perfekta stormen på en imperfekt marknad. Och det är svårt att se hur en långsiktig lösning ser ut.”


Jag anser att Sverige är på väg in i en liknande situation om inte vår energipolitik förändras inom kort. Dagens situation kan delvis liknas vid en nedläggning av kärnkraften på några decenniers sikt om inte nya beslut tas om att ersätta befintliga reaktorer.


Att leva i den tron att förnyelsebar energi, som vindkraft och solenergi klarar den omställning är både naivt och korkat.


I nästa vecka kommer jag besöka vindkraftsindustrins största evenemang i Sverige, Vind 2013, och förmodligen lyssna till många naiva och politiskt korrekta personer. Men det lär jag få återkomma till i blogginlägg i slutet av nästa vecka.

 
 
Ingen bild

Ludvig

17 oktober 2013 10:01

Skönt att Reinfeldt blev svarslös, det borde han bli ofta framöver med den dåliga politiken han för.

 
Ingen bild

Zalgonenko

17 oktober 2013 10:09

Jag hörde också Annie Lööf säga det där om brunt...
Jimmie gjorde EXAKT rätt då. Han låter sig inte lockas in i pajkastning utan fortsätter tillbaka in på spåret i debatten.

 
Ingen bild

Lärare

17 oktober 2013 10:13

Inte i en enda nyhetssändning nämndes SD:s medverkan i partiledardebatten.

Tror också att det är den nya strategin etablissemanget har nu inför valet.

Men jag är helt övertygad om att detta kommer bli kontraproduktivt för dessa "Sverigehatande" journalister och hela sjuklövern m fl.

Jimmie Åkesson klarade sig i vanlig ordning galant och gick ut som segrare i debatten. Annie Lööfs "bruna försök" misslyckades totalt och hon fick lämna talarstolen med skammens rodnad.

Jag har inte träffat en enda människa, som inte berömmer Jimmie Åkesson för sina lugna och sakliga framföranden och sin skickliga debatteknik. Han går verkligen hem hos folket!

Kan inte annat bli än en riktig "skräll" i valet för SD 2014!

 
Ingen bild

AWSvensson

17 oktober 2013 10:19

När Ohly beskyllde Reinfeldt för skenande ekonomiskt bistånd i kommunerna reflekterade Reinfeldt ,"ska vi diskutera flyktingpolitik" då teg Ohly, har han glömt det

 
Ingen bild

Sladden

17 oktober 2013 10:24

"Socialdemokraternas Mikael Damberg var dock smart i sin retorik när han ställde Reinfeldt till svars för de skenande kostnaderna för ekonomiskt bistånd (socialbidrag) och tog flera kommuner som exempel."

Tror inte att svenska folket bryr sig om vindkraften utan frågan över borde Jimmie ha ställt.

 
Ingen bild

Tony

17 oktober 2013 10:28

Jo den självgode K.G Bergström ger Jimmy åkesson
sämst betyg av alla partiledare i debatten, till
och med Annie Lööf får bättre betyg av honom?
Såg han måntro samma debatt som vi andra? Svårt att tro.
Han har svårt att smälta attJ.Å sopade banan med honom
själv Och Lena Melin vid en utfrågning för några år sedan.
Tror nog att K.G Bergström borde ägna sin tid med att gå in
som medlem I PRO, där han kanske gör någon nytta, istället
för att analysera politik, när han inte kan dölja sitt SD hat.
För sådana analyser har inget värde, och säger mer om K.G.B
än om Jimmy och SD!

 
Ingen bild

AWSvenson

17 oktober 2013 11:57

Allas vår gode vän Henric Rydström ska nu lägga skorna på hyllan, vad han tidigare lagt där fattar han inte själv.

 
Ingen bild

Edward Ulfertz

17 oktober 2013 12:32

Jag kan rekommendera "Grundkurs för miljöpartister" av Josef Fransson (SD)
http://www.youtube.com/watch?v=NQw4ieunILw

Han redovisar tekniska fakta och "worst case".
Tyvärr är filmens budskap för avancerat för att en medelmåttig riksdagsman ska förstå det.

 
Lassekolja

Lassekolja

17 oktober 2013 13:01

V & MP har alltid varit framgångsrika när det gäller att göra slut på våra skattepengar medan Alliansen(de borgerliga, för att använda den gamla beteckningen) varit bättre på att alstra tillgångar. Sossarna finns nånstans däremellan.
När Annie Lööf raljerade om "brun populism" borde Jimmie svarat med samma mynt. Samtliga partier(t.o.m.KD) utom MP har mer eller mindre "brunt" förflutet i sin historik. Jimmie borde känna till detta, att ta fram vid behov, för då blir det inte längre så intressant för motståndarna att plocka fram "det bruna kortet". Att våra motståndare gärna "drar fram" detta kort beror naturligtvis på att adekvata argument saknas. Det senare gör mig harmonisk!
Betr. tysk kärnkraft vill jag se den kk-avvecklingen innan jag tror på den. Har vistats tillräckligt i Tyskland för att vara misstänksam mot den avvecklingen. Tror inte tyskarna är tillräckligt dumma för detta korkade drag!

http://www.status.st

 
Ingen bild

UncleBob

17 oktober 2013 23:26

SD levererar fakta och sunt förnuft. Sprid klippet till så många som möjligt, för det har aldrig varit tydligare än nu.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8
9
10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23 24
25
26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards