thoralf

Direktlänk till inlägg 24 mars 2013

OPINIONSANALYS

Av Thoralf Alfsson - 24 mars 2013 19:49

 


Som Sverigedemokrat har man nästan blivit lite bortskämd med fina opinionssiffror, något som vi är väldigt välförtjänta utav. Det har vi jobbat väldigt hårt för och fått utstå mycket spott och spe i media och av politiska motståndare.


Vad än media hittat på för att smutskasta SD så har det uppenbarligen misslyckats. I veckan kom Sentio med sin mätning som gav SD 12,3 procent. I en annan mätning var SD större än FP+C+KD tillsammans, något som jag bara kunde drömma om när jag hörde Göran Hägglund i sitt Almedalstal 2008 där han raljerade över SD väldigt grovt. Läs mitt blogginlägg från 2008. Efter detta tal har jag starkt ogillat Göran Hägglund! På följande länk kan du hitta talet från 2008, från ca 06:00 till 14:45 ägnar han sig åt att raljera och spotta på SD och Jimmie Åkesson.  


Nu är Göran Hägglund på väg att leda sitt parti ut från riksdagen. Så det kan gå! Den dag han lämnar riksdag och regering kommer jag inte gråta utan höja en skål och tacka någon däruppe!


Göran Hägglund kanske faller på eget grepp då många anser att SD har bästa invandringspolitiken. Det finns en viss obalans mellan vad 7-klöverns partier driver för politik och vad dess sympatisörer anser om invandringspolitik och flyktingmottagning. Det framgår med all tydlighet i Dagens Samhälles sammanställning.


 




I många opinionsundersökningar hamnar KD under 4-procentspärren och i Sentios senaste mätning skulle mandatfördelning bli följande.


 


I alla dessa mätningar som vi ständigt matas med presenteras oftast bara andelen väljare för varje parti men det finns så mycket mer att titta på. En del siffror är dessutom väldigt intressanta att titta lite närmare på.


En sådan siffra är lojaliteten. Jag har alltid hävdat att har man kommit så långt i sina politiska värderingar att man stödjer SD trots medias enorma smutskastningskampanj så förblir man också Sverigedemokrat. När man väl öppnat sina ögon och ser verkligheten utan pk-ögon så inser man hur illa ställt det är i samhället och vilket gäng ”ryggdunkare” det är som leder vårt land ivrigt påhejade av ett annat gäng journalistoikofober.


 


Därför har också Sverigedemokraterna de mest trogna sympatisörerna. Hela 95 procent av de som röstade på SD 2010 kommer att rösta på SD 2014. Värre är det för Centerpartiet och Kristdemokraterna som bara når drygt 50 procent.




Sedan har vi soffliggarna. Jag har alltid antagit att många av soffliggarna antagligen skulle rösta på SD om de tog sig till vallokalerna. Även här verkar dessa tankar stämma! Även om många soffliggare kommer välja soffan även 2014 så är SD det parti som får flest röster av soffliggare.


 



Vart kommer de nya väljarna ifrån? Det som kanske är mest intressant är varifrån våra nya väljare kommer ifrån. I stort sett behåller vi alla våra väljare eller ca 95 procent vilket motsvarar ca 321000 väljare. Enligt denna undersökning får vi inga väljare alls från Centerpartiet vilket är lite märkligt. Inte helt oväntat kommer de stora grupperna från Socialdemokraterna och Moderaterna, Drygt 90000 från socialdemokraterna och inte mindre är ca 177000 väljare från moderaterna.


    


Med tanke på dessa siffror kanske det inte är så konstigt att Moderaterna började ”kopiera” Sverigedemokraterna politik. Vi kommer dessutom med allra största säkerhet få se fler exempel på detta fram till valet. Frågan är hur länge det dröjer innan det sker även i invandringspolitiken.


Det mest anmärkningsvärda är dock att vi får så många väljare från Vänsterpartiet.


Nu är detta dock bara en uppskattning som baseras på ett inte alltför stort underlag men det är ändå intressant.

 
 
Ingen bild

räven

24 mars 2013 20:51

Tycker inte det är så jättekonstigt att det kommer väljare från Vänsterpartiet. Vänstern tycker att man ska hjälpa varandra till 100%. Men tillochmed några Vänsterpartister inser nog att man bör börja med att hjälpa varandra i Sverige framför folk i resten av världen.

 
Ingen bild

Hedenius

24 mars 2013 20:58

Har sett övergången från rödaste vänstern till SD på nära håll. Har en moster som var med i kpml(r) en gång i tiden, men som för ett halvår sedan deklarerade att hon nu skulle hon rösta på SD. Som räven ovan nämnde, tror det har attt göra med tanken att hjälpa med varandra men att gruppen "varandra" inte kan vara hela världen.

 
Ingen bild

Jenny

24 mars 2013 22:02

Tror att det beror på att många vänsterpartister bor runt de utsatta områderna. Upplever nackdelarna på riktigt nära håll

 
Ingen bild

Hulda mk1

24 mars 2013 23:50

Ja, utan tvekan kommer valet 2004 att bli mycket intressant och avgörande.
Avgörande för hur det ska bli för våra efterlevande. Ska det bli ett bra land, eller ett multikulturellt kaos.
När man hör poitiker tala om öppna gränser och annat trams, inser man att nu är det allvar...

 
Ingen bild

Peter K

25 mars 2013 00:04

Detta ligger utanför ämnet men jag ville ändå skriva av mig lite. Hoppas att ingen misstycker.

Lyssna på den här sången från humorprogrammet Rally som gick i P3 under sista halvan på 90-talet: http://youtu.be/qn84aexv4L4

Det är intressant att se hur mycket gränserna har flyttas för vad som är ok att sända på bara 15 år. Om samma sång hade sänts idag skulle Twitterstormen varit total och upphovsmannen hade blivit skinnflådd, uthängd och för evigt utsparkad från SR/SVT.

Var gick det fel?

 
Ingen bild

Magentan

25 mars 2013 00:19

Jag känner en del ÄLDRE vänsterpartister (av den "gamla stammen"). De kallar sig fortfarande för kommunister/socialister, och det skulle inte alls förvåna mig om de röstar på SD. Under de senaste 10-15 åren har de nämligen ofta och tydligt deklarerat att de tycker den här okontrollerade massinvandringen är fullständigt vansinnig.

 
Ingen bild

B-E Johansson

25 mars 2013 00:25

Skåla lagom! Om både C och KD ramlar ur riksdagen, tappar SD sin vågmästarställning

 
Ingen bild

Göran

25 mars 2013 00:26

Det finns ju inget annat än SD att rösta på !

Efter att haft klanstrider under kanske 10 000 år bildades Sverige för omkring 1000 år sedan. För vid pass 800 år sedan instiftade Birger Jarl "Fridslagarna". Kvinno- tings- kyrko- och hemfrid. Dessa lagar som SD arbetar vidare på och som kanske t.o.m är genetiskt grundade i vårt nordiska kynne. Dock faller inte alla frukter nära trädet vilket vi fick bevittna i samband med Riksdagens högtidliga öppnande 2010 där kyrkans egen matriark uppmuntrade till fientligt bemötande av det nya demokratiskt invalda partiet.

Undrar vad Birger Jarl skulle ha tyckt ?

 
Ingen bild

Gubben o Gumman

25 mars 2013 02:11

Ser "gutt" ut inför 2014 allmänna val i konungariket Sweden
Första mätningen på 15 % har Gubben o Gumman planerat in i oktober 2013.

Angående lojalitet så stämmer Alfssons "teori"
Första steget är att man ser skatteslaveriet till förmån för bidragssnattare som i bästa fall får ett jobb till 50 % .
Detta har pågått sedan 1970-talet som ett ekonomiskt sänke för Sverige, nu börjar resultatet även synas i skolan.

När man hajjat detta mm så finns ingen direkt anledning att rösta på sjuklövern, ser mkt bra ut för SD i framtiden
Ett stort tack till er som frontar

 
Ingen bild

VargMan

25 mars 2013 03:03

Om KD och C inte kommer upp i 4%, då kan de ju inte ta mandat heller, så det cirkeldiagrammet visar fel, liksom Alliansens andel i sig. Eller? Vad gäller lojaliteten, så är det så som jag trott också. Det gör det så otroligt viktigt att prata med de nära och kära om politik, och visa på det som media "missar" och ljuger om. Vill man så kan man skippa invandringspolitiken helt och hållet, då det kan vara en het potatis, men ta EU istället. SD enda parti som är EU-kritiskt på riktigt.. Eller Försvaret, kriminalpolitiken, äldrevården, djurvård mm.. Då knäcker man även på köpet myten om att det är ett enfrågeparti..:) Får man väl en person att inse att SD är det enda rätta valet i dagens politiska verklighet, så är det 95% troligt att den stannar. Väl värt insatsen i tid!

 
Ingen bild

Mike

25 mars 2013 06:39

Du har ratt i att det ar konstigt att inga Center valjare skullu byta parti. Jag har rostat pa dem i manga ar men nu ar det slut.

 
Svensson

Svensson

25 mars 2013 06:58

Jag tror att siffrorna är högre, än vad dessa undersökningar visar. Tendensen är tydlig, SD växer för var dag :)

http://svenssonsfunderingar.wordpress.com

 
Ingen bild

Ludvig

25 mars 2013 07:07

Tack för dessa ytterst intressanta upplysningar!

 
Ingen bild

Hulda mk1

25 mars 2013 07:44

Det finns i alla väljarundersökningar alltid en stor grupp "tveksamma". Många av dem kan vara tveksamma att uppge SD som förstahandsval, då de inte litar på frågratällaren.

Centern verkar flumma vidare. Det hördes tydligt nu i helgen, trots en korrigering av det så omtalade visionsprogrammet.
De ideerna finns i bakgrunden och kommer att ploppa upp så fort det finns tillfälle...

Centern, då ett parti för landsbygden och småföretagen med stort väljarstöd och förtroende hos väljarna,
Nu, ett litet parti där flummare och naiva mångkulturfanatiker tar över mer och mer...

 
Ingen bild

mullis

25 mars 2013 07:46

jag tror SD har högre siffror än vad undersökningarna visar, jag tror alla resultat visas så negativt det går, helst skulle dom inte vilja visa dom alls men det går ju inte, sen har du skämmningsfaktorn, den påverkar en hel del, det blir något helt annat bakom skynket på valdagen, jag har aldrig röstat i ett EU-val men denna gång ska det ske, jag tror många tänker som mig, vi ska ge dom en riktig ta**spark, SD 2014 både EU och Riksdag

 
Ingen bild

Stefan A.

25 mars 2013 07:59

Det går inte att i längden lägga locket på en varböld som invandringspolitiken, som påverkar samhället i hög grad, förr eller senare brister den och den enda antibiotikan som biter heter SD.....

 
Ingen bild

Magentan

25 mars 2013 08:07

Ja, man kan fråga sig vilket parti centerpartister flyr till. Kan det vara så att många av centerns avhoppare väljer allianskollegan M och där fyller upp en del av de platser som blir lediga för att moderater lämnar M för SD?

På det viset kan man få en förklaring till varför inte moderaternas stapel sjunker betydligt snabbare. Jag tycker nämligen det är helt obegripligt hur EN ENDA moderatväljare kan klamra sig fast vid ett s.k "Moderatparti", som numera hänger ohjälpligt fast i det illröda Miljöpartiets ledband!

(P.S. Borde man inte ändra M:s blå stapel till en lila istället - en blandning mellan rött och blått alltså?)

 
Stefan K

Stefan K

25 mars 2013 10:52

Jag har två bekanta som tagit steget från V till SD och en som eventuellt är på väg, så det är nog inte ett helt otroligt scenario.
Att ta steget åt andra hållet är säkerligen mer ovanligt.

Orsaker?
Ja, synen på EU delar man, likaså synen på den havererade välfärden. Att V inte vill se de bakomliggande problemen, kan nog vara ett skäl till att vänsterpartister tar ett kliv över till "motparten".
Man kan inte fortsätta denna politik, lösa den med höjda skatter och hoppas på att vanligt folk inte märker av det allt för mycket.

http://petterssonsblogg.se

 
Ingen bild

Hannes

25 mars 2013 10:53

Som vanligt mycket skit mot SD. "Sverigedemokrater hatar kvinnor". Jaså. Man ska inte ta åt sig utan se drevet positivt. Vad jag oroar mig för att när tidelag blir straffbar handling så kommer det att beskrivas som att det sätter stopp för sverigedemokraters lilla rest av kärleksliv.

Allt kan hända, men det är val vart fjärde år.

 
Ingen bild

Magentan

25 mars 2013 11:01

Expo och övriga Sverige-hatare och SD-motståndare firar triumfer. På Expos hemsida meddelas stolt att ännu fler av SD:s "antisemitiska politiker ska utredas".
http://expo.se/2013/antisemitisk-politiker-utreds-av-sd_5781.html

Expos vidsträckta organisation (till stor del understödd av skattemedel på olika sätt) är helt inriktad på att förgöra Sveriges enda massinvandringskritiska riksdagsparti. Detta är nu Expos stora och övergripande livsuppgift. Med sina tentakler ute över hela Sverige samlar de in information om varje litet ord som släpps ut från SD-representanternas munnar eller trycks fram på någon datorskärm eller mobildisplay någonstans. Varje liten fångst som på något sätt kan fås att verka det minsta "tvivelaktig" meddelas därefter till SD och till den stora allmänheten, varefter SD:s informationsansvarige omedelbart och underdånigt krypande förklarar att detta givetvis genast ska undersökas av SD-ledningen.

När Expo så småningom har lyckats radera alla förmodade och eventuellt tänkbara (samt inbillade)Israel- respektive jude-kritiska personer från SD-partiet, har de samtidigt även lyckats att kraftigt decimera de redan alltför fåtaliga personer som eventuellt skulle kunna tänka sig att jobba för SD i kommuner och landsting. Inte för att dessa personer skulle ha någonting emot judar, utan ENBART av den anledningen att ingen vill riskera att hamna i en Orwellsk angiverivärld dikterad av Expo.

Därefter är det dags för Expos nästa och huvudsakliga steg, nämligen att radera islamistkritikerna från SD. Då kommer till och med Jimmie Åkesson att ligga illa till, om han inte dessförinnan helt har lyckats vända kappan efter vindarna från Expo.

Jag förutsätter att inte SD-ledningen ens för en enda sekund tänker tanken att sätta Avpixlats briljanta skribent tillika röstmagnet för alla intellektuella och klartänkta SD-väljare, Mats Dagerlind, i "utredningsbåset"!
Läs artikel:
http://avpixlat.info/2013/03/25/min-religionskritik-och-kamp-for-yttrandefriheten-gor-mig-inte-till-antisemit/#disqus_thread

 
Ingen bild

Farbror Fredde

25 mars 2013 11:15

Träffade en utlandssvenska i 70-årsåldern, som påstod att hon aldrig röstat förr, men nu skulle hon banne mig rösta på Jimmy, samt informera alla hon kände om hur det har blivit i Sverige.

Tror inte att utlandssvenskarna frågas i opinionsundersökningarna, men det utvandrar just nu 50.000 om året och det finns säkert en halv miljon röstberättigade svenskar utomlands.

 
Ingen bild

Lundabo58

25 mars 2013 11:38

Jag tror det finns två anledningar till det relatvit stora antalet vänsterpartister. Den ena är att V-väljare i större grad bor i "berikade" bostadsområden, den andra tror jag beror på att många av de gammelkommunistiska arbetarväljarna är måttligt roade av V:s inriktning mot den feministiska statsreligionen o litar inte på sossarna.

@Magentan

Jaha, vem ska nu rensas ut av "folkdomstolen"? ...jag vägrar att gå in på expos sida.

 
Ingen bild

Stefan

25 mars 2013 12:21

Angående Expo ja.
Tänk om inte SD fanns. Vad skulle de på Expo då ägna sig åt? Kanske ge sig ut på arbetsmarknaden och ta riktiga jobb? Huh, det skulle kännas obekvämt. Har någon i Expos styrelse och bland medarbetarna haft riktiga jobb eller har de gått från skolbänken direkt till skrivbordet?

 
Ingen bild

HM

25 mars 2013 12:25

Ett stort tack Thoralf Alfsson för den intressanta och överskådliga sammanställningen!

Det var ett sant nöje att länka hit och hänvisa till "Vilket parti har den bästa invandrings/integrations politiken? C 2%" när en centerpartist på Gotland jublade över centerpartiets profilering kring dessa frågor. Jag tillade lite små tyket: Ett visst parti får högst procent i den frågan.

 
Ingen bild

Stefan A.

25 mars 2013 13:37

Nu är iaf. rapport anmäld, men anmälningar till granskningsnämnden skrattar man väl åt numera, det var i lördags som utslutning av en vänsterpartist helt plötsligt började handla om SD som inte hade ett dugg med saken att göra, groteskt och helt medvetet förstås, alla dessa nålstick varhelst dom kommer åt samtidigt som man vill framstå som sååå opartiska och fina i kanten, men mej lurar ni inte SVT.....

 
Ingen bild

Åke M

25 mars 2013 13:39

...Kanon Thoralf! Din blogg är som ett enda stort uppslagsverk av information jämte Avpixlat:)

Om du har visitkort med adress till din blogg, så skicka gärna ett gäng, så ska jag dela ut till vänner o bekanta!!! En bra väg att bli bekant med företrädare för verkligheten och SD, och därmed också ta steget att välja "rätt" parti för Sveriges bästa 2014!!!

 
Ingen bild

Nemo saltat sobrius

25 mars 2013 13:54

När man slår ihop sifforna för procentalen på frågan, Vilka som har den bästa flyktingpolitiken, så blir det 61%. Vad har övriga 39% för åsikt?

 
Ingen bild

Tony

25 mars 2013 14:20

Guds egen lille ställföreträdare här i landet, Göran Hägglund,
är precis samma hycklare som dom andra politikerna i sju klövern,
det är bara att se på hur han gick ut med ganska hög svansföring
när det gällde att sänka pensionärsskatten, men böjde sig sen inför dom andra, och var sen den som ordnade med ökningen av
gränsen för högkostnads skydd både på medicin och läkarbesök, och
vilka grupper som det drabbade är ju lätt att räkna ut.











både på medicin och läkarbesök

 
Ingen bild

Lassekolja

25 mars 2013 14:46

Har lyssnat på den rekommenderade delen av Göran Hägglunds Almedalstal. Han talar bl.a om "människovärdesprincipen" men det är ju inte samma sak som att "alla människor är lika mycket värda". Det är ju lätt att konstatera att det senare, genom slarvig språkanvändning reducerats till en floskel. Människovärde är något helt annat, d.v.s att alla har samma människovärde, är ju t.o.m vi Sverigedemokrater överens om (enl. Björn Söder)!
Att SD vill "sparka ut alla invandrare" och "skyller alla problem på invandrarna" har också fullt medvetet blivit förvrängt till floskler av våra motståndare, något dom brukar hävda när inte SD är i närheten. Det är bara patetiskt att våra motståndare tar till alla floskler, helt i avsaknad av adekvata argument.

 
Ingen bild

Magentan

25 mars 2013 18:38


@Lundabo58 kl 11:58.

Jag vet inte det, för jag vill inte heller gå in på sidan.
(Det stod någonstans på webben.)

 
Ingen bild

Skånepåg

25 mars 2013 18:58

@ Lassekolja

Ja men det som enligt min mening vara mest patetiskt var då Hägglund uttryckte sig som så: ”att Sverigedemokraterna anser även att det är invandringens fel när tågloken slirar på rälsen på grund av blöta höstlöv”, och detta samtidigt åtföljt av ett belåtet och naivt hånleende och stolthet i ansiktet över sin egen förträfflighet och förmåga att kunna ”dra” denna slutsats. Detta av en partiledare och ingen 5-åring, som skulle berätta en ”rolig historia” för sina kompisar. Man kan ”gråta blod” av förtvivlan när man inser och förstår vilka med nedsatt tankeförmåga det är som styr (?) Sverige!

 
Ingen bild

Funtaren

25 mars 2013 19:07

Är det du Thoralf som färgat MP:s staplar röda med grönt skal? Super!

 
Ingen bild

Skånepåg

25 mars 2013 19:59

@ Funtaren

De borde givetvis ha en vattenmelon (grön utanpå och röd innuti) som partisymbol i stället för maskrosen.

 
Karlskronabloggen

Karlskronabloggen

25 mars 2013 20:57

Helt riktigt, Miljöpartiet borde byta namn till Melonpartiet! Gröna utanpå och röda inuti med otäcka svarta kärnor.

http://www.karlskronabloggen.se

 
Ingen bild

Magentan

25 mars 2013 21:05

@ Funtaren, Skånepåg och Thoralf

Ha ha ha, ja det var ju festligt med den rödgröna kombinationen för MP. Särskilt "gulligt" med den lilla gröna förklaringsrutan med röd prick i till höger om staplarna!

 
Ingen bild

Tony

25 mars 2013 21:21

Magentan: Nej ifall SD även slänger ut Mats Dagerlind
då har dom gått ett steg för långt, när det
handlar om ut rensningar. SD är i stället i
skriande behov av kunniga och pålästa medlemmar
av M.D s kaliber. Men det hade förstås varit Mumma
för övriga journalistkåren, för det är väl inte så
intressant att träffa på en kollega som oftast
överglänser dem själva.

 
Ingen bild

Lotta

25 mars 2013 21:32

OT/ Där sjönk Leif GW Persson som en sten i anseende i mitt tycke. I hans svamlande krönika jämställer han utvandrarna till USA med dagens "flyktingar" som väller in över gränserna varje år. Märk väl att han dessutom kallar utvandrarna patrask.

http://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/leif-gw-persson-omojligt-att-veta-vad-blaogdhet-kan-dolja/

 
Ingen bild

Skånepåg

25 mars 2013 22:11

@ Lotta

Du är inte ensam i ditt tyckande. Han har ett område som han är bra på, men som många andra i den kategorin så smyger sig även hos honom in en känsla av självbeundran av att jag är "så bra att jag förstår mig på allting"!

 
Ingen bild

Tant fd blå

25 mars 2013 22:36

Jag tror inte att någon litar på centerpartiet efter deras olika utspel. Alla sverigedemokrater var vid gott mod och förlita er på folks förnuft.

 
Ingen bild

Thoralf A

25 mars 2013 22:50

@ Funtaren, Skånepåg, Magentan

Roligt att ni upptäckte min symbolik av Miljöpartiet. Hoppas att fler kan ta efter ;-)

Jag har ju även funderingar på att skapa ett dokument med 99 punkter varför man inte skall rösta på Miljöpartiet. Baserat på voteringar i riksdagen!

 
Ingen bild

World Traveller

26 mars 2013 06:32

Det spelar ingen roll om man ar Vansterpartist, Sosse eller Moderat, jude, kristen eller ateist. Om man taenker pa sina barns och barnbarns baesta saa roestar man fran och med nu pa Sverigedemokraterna. Om man vill sina barn illa saa roestar man pa valfritt parti i 7-klovern.

 
Ingen bild

jasman

26 mars 2013 07:12

Själv gick jag från röstande på S till att i senaste valet rösta på V då mina åsikter (+ olika valtest) visade att mina synpunkter mest samstämde med V. Att jag dessutom var förbannad på S i min kommun som sandlådeaktigt uteslutit V från allt tidigare samarbete gjorde valet lätt.

Efter detta har jag dock blivit besviken på V som numer totalt skiter i de "svaga" i samhället (de med låga löner, sjuka, arbetslösa, pensionärer, kvinnor/barn - speciellt de som lever under religiöst förtryckt). I min kommun är det viktigare att ordna "antirastiska" demonstrationer än att se och jobba med de problem som snedfördelningen av statens resurser och det alltför frikostiga mottagandet av "flyktingar" skapat: nedmontering av skolan, sjukvården och äldrevården m m. Inte ETT endaste demonstrationståg eller debatt har de ordnat som stöd för ovanstående grupper sedan valet... bara demonstrationer mot "antirasism", dvs den påstådda rasismen mot invandrare (inte den rasism som svenskarna i sin tur utsätts för från invandrarhåll)... OCH inte att förglömma den rasism och orättvisa vi utsätts för genom de beslut som tagits av sittande politiker!! Nej, V har bara blivit ett enfrågeparti som vill tillvarata invandrarnas rättigheter. Vi kvinnor och män som jobbat, slitit (somliga även slitit ut sig) via många gånger lågavlönade jobb - vi är inte längre något att kämpa för... vi ses bara som kassakor vad gäller att dra in skatt åt de som kommer utifrån! Här lokalt beter sig dessutom V sig värre mot SD nu än hur de själva blev behandlade av S, så MIN röst har de förlorat igen!

DÄRFÖR - som det ser ut idag - så lutar det åt att SD får min röst i nästa val!

 
Ingen bild

Magentan

26 mars 2013 22:39

@ Jasman som skriver: "V har bara blivit ett enfrågeparti som vill tillvarata invandrarnas rättigheter."

Exakt så är det. Bra "talat" kamrat Jasman!


 
Ingen bild

Humanist_PI

2 april 2013 01:35

Spontant tänker jag mig tre fullt rimliga förklaringar till det något oväntade mönstret att väljare går från v till sd:

1. Bland v-väljarna finns troligen fortfarande en del människor som verkligen tillhör en ekonomisk underklass (alltså den grupp i samhället vars intressen v traditionellt har sagt sig kämpa för). Det kan vara den ensamstående trebarnsmamman som hankar sig fram på tillfälliga vikariat inom äldreomsorgen eller sjukpensionären som har lägsta möjliga ersättning från Försäkringskassan. En del av dessa människor inser troligen att v inte längre värnar om deras intressen. För v-politikerna är det ju viktigare att ta hand om Somalias eller Palestinas befolkningar än att värna om de svenskar som har det tufft.

2. I den traditionella vänsterideologin har det funnits ett starkt motstånd mot religion och kyrkans makt. Redan Marx menade ju som bekant att "religion är opium för folket". I Sverige har vi under det senaste seklet skapat ett sekulariserat samhälle där staten numera är helt skild från kyrkan och religiös tro ses som en privat angelägenhet. Den muslimska massinvandring och därtill hörande islamisering som v ivrigt stödjer innebär i detta avseende en tillbakagång i utvecklingen. Plötsligt präglas samhället åter av religiös fanatism, och man försöker inskränka yttrandefriheten av rädsla för att trampa lättkränkta muslimer på tårna. Det är inte otänkbart att en del v-äljare "av den gamla stammen" reagerar på detta.

3. jag har själv mött en del äldre v-sympatisörer vars politiska åsikter formades av 1960- och 70-talens starka vänsterrörelse (den s.k 68-vänstern och den därmed förknippade "proggrörelsen"). En del av dessa människor har därefter sentrianmässigt fortsatt rösta på vänstern, därför att det i deras värld setts som en självklarhet. Enligt deras logik är vänster = att vara en "god" människa som värnar om de svaga i samhället. Man kan tänka sig att en del av dessa människor vaknar upp när de börjar bli äldre. Plötsligt inser de att den vänster de en gång kände sig delaktiga i inte alls står för deras intressen.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards