thoralf

Direktlänk till inlägg 18 oktober 2018

HUR TÄNKER EN MILJÖPARTIST

Av Thoralf Alfsson - Torsdag 18 okt 20:45

 


Max Troendlé     Foto Thoralf Alfsson


Maktkåta moderater i Stockholm har tydligen gjort upp med Miljöpartiet om att stänga Bromma flygplats senast 2038. Ett litet slag för Stockholm men det kan bli katastrofalt för många landsortsstäder med flygförbindelse till Bromma. Däribland Kalmar flygplats.


Miljöpartisten Max Troendlé i Kalmar är väldigt glad enligt en tidningsartikel i Östra Småland.


 


Men hur tänker egentligen Max Troendlé och Miljöpartiet när han uttalar sig enligt följande i artikeln.


”Max Troendlé, distriktsordförande för Miljöpartiet i Kalmar och medlem av partistyrelsen menar att överenskommelsen om Bromma är viktigt och positivt för miljön.

– Om vi ska undvika en global uppvärmning med katastrofala följder måste vi flyga mycket mindre, detta är forskarna i princip ense om, säger han.”

 

För att i nästa mening säga följande. Nu blir det riktigt obegripligt.


”Det flyg som idag går till Bromma skulle kunna delas upp på Arlanda, Skavsta samt att Kjula i Eskilstuna som kan bli flygplats för allmänflyg och visst kommersiellt flyg,”

 

Blir det mindre klimatpåverkan om flygen går till en annan flygplats än Bromma?


Jag trodde det var klimatpåverkan och Miljöpartiets önskan att minska flygandet som var grundorsaken till att stänga Bromma. Men om man flyttar dessa flyg till andra flygplatser minskar inte klimatpåverkan. Jag skulle påstå att den istället ökar då alla resenärer i så fall måste ta sig till dessa flygplatser istället och i många fall kommer det ske med taxi och bussar. Inte med elcyklar ;-)

 

Eller handlar det om att ge stockholmarna en bättre miljö med mindre buller och att de boende i centrala Stockholm och Södermalm skall slippa inflygningarna till Bromma över sina bostäder?


Hur tänker egentligen en miljöpartist?


Nu tror jag personligen att detta beslut kommer förändras många gånger beroende på nya majoriteter i Stockholm och Sveriges riksdag innan 2038.


 
 
Ingen bild

Ölandsbonde

Torsdag 18 okt 21:14

Mkt intressant läsning hur det går när SD tar sig ton i kommuner.

https://ledarsidorna.se/2018/10/ny-politisk-logik-kommer-vanda-upp-och-ner-pa-sveriges-kommuner-och-landsting/

 
Ingen bild

Ölandsbonde

Torsdag 18 okt 21:16

"Hur tänker egentligen en miljöpartist?"
Ja, du Alfsson. Kan du klura ut det så är du fan värd ett nobelpris.

 
Ingen bild

Putte

Torsdag 18 okt 21:24

Jo men det är ju typiskt de gröna khmererna. De säger att människan orsakar CO2-utsläppen, samtidigt vill man ha ständigt ökande folkmängd mha masdinvandring från länder som man påstår orsakar mindre CO2-utsläpp än vad västvärlden gör. Bara en 7-klöverpolitiker kan få en sådan ekvation att gå ihop.
PS. Liksom många andra hoppas jag att SD avslutar ärendet mot dig, utan åtgärd, så du kan fortsätta ditt viktiga arbete här.

 
Ingen bild

valentin

Torsdag 18 okt 22:03

fel Thoralf
en miljöpartist tänker inte för en tänkande person kan aldrig vara miljöpartist

 
Ingen bild

SM811

Torsdag 18 okt 22:28

Bara att konstatera att det finns inte tillstymmelse något konsekvenstänkande i den hjärnan.
Inte förvånande när det gäller MP.
Vi minns ju "alla som åker tunnelbana är svenskar"?

 
Ingen bild

!

Torsdag 18 okt 23:34

Situation Sverige!
Ett land utan legitim regering
Ett land vars militär går på kurs i Genuspedagogik
Alltmedan landet invaderas av en pedofilsekt!

 
Ingen bild

Molle

Torsdag 18 okt 23:44

Lägga ner Bromma flygplats gör lika stor nytta som att pissa i Atlanten och tro att vattennivån ska stiga....
Titta man på flygtrafiken över Europa så skulle det göra nytta om man lade ner allt detta. Det är som ett myller av plan.
KOLLA HÄR:
https://www.flightradar24.com/60,15/6

 
Ingen bild

Bert

Fredag 19 okt 00:05

Pratade med fd landstingsrådet Jessica Rydell några dagar innan valet, hon stod vid MP:s valstuga som var en cykel med stor grön låda på. J Rydell berättade då att hon just var hemkommen från Sydafrika, frågade om hon cyklat eller tagit flyget. Ja, hon tyckte inte den frågan var så kul, men så är dom MP-mupparna, flyga är ok om man är Miljöpartist, folket ska cykla - vilket hyckleri!

 
Ingen bild

Björn

Fredag 19 okt 02:06

Håller med SM811 22.28 om det där med konsekvenstänk.
Gissar dock att det finns andra aspekter än miljödito.
Marken. Mycket pengar som kommunen kan håva in vid försäljning.

 
Ingen bild

Robban

Fredag 19 okt 02:57

Väldigt enkelt! Inte alls, är svaret!
Leva som dom lär, är inget för gängse miljöpartist!
Här tillämpas principen: "Lev inte som vi gör, lev som vi säger!"
MP har en egen definition på "demokrati", heder, samvete och moral!

 
Ingen bild

Lars Cornell

Fredag 19 okt 05:11

Det är bra synpunkt och i synnerhet bra kommentarer.
Jag bor i Tjust och har samma tåg till Linköping som Kalmarborna. Det tåget drivs med vanlig fossil dieselolja. Med den låga beläggningen med passagerare blir konsumtionen av dieselolja mycket högre än för både flyg och buss och bil.
Har någon information så det går att räkna på det?

 
Ingen bild

Ölandsbonde

Fredag 19 okt 05:59

Molle
Jösses vad plan det är och det är nu mitt i natten!
Här ska det till flygskatt så det förslår.

 
Ingen bild

Friholt

Fredag 19 okt 06:39

Sture Plan sabbade bondförståndet i C.

 
Ingen bild

Quo vadis

Fredag 19 okt 07:16

Putte: Exakt! Aldrig någonsin några konsekvensanalyser av beslut som gäller miljön eller invandringen. Men miljöpartister är ju goooooda och fiiina människor som står långt över rationalitet och vanligt sunt förnuft. Thoralf...fortsätt kämpa. Vi hejar på dig!! :-)

 
Ingen bild

World Traveller

Fredag 19 okt 07:22

Hur tänker många svenskar? Hade ytterligare ett intressant samtal med mina kollegor i morse. Tensta, Rinkeby och andra förstäder är mycket bättre och trevligare nu än när svenskar bodde där. Och mycket tryggare. Öppna gränser är det bästa vi kan ha. De enda som hotar Sveriges välfärd och säkerhet är tydligen de högerextrema Sverigedemokraterna. Muslimska Brödraskapet och återvändande IS-mördare ser de inte som ett hot.
Ja, med så många i Sverige som tänker så (70%?) så vet i fan om det går att stoppa vansinnet. Det är nog bara att anpassa sig.

 
Ingen bild

tony1

Fredag 19 okt 07:44

han tänkte tydligen inte på det, skavsta, arn, etuna vilka utsläpp blir inte det, för att inte tala om förseningar i trafiken, svaret blir väl lådbilar a la flintstones

 
Janne

Janne

Fredag 19 okt 07:50

Kan det vara så att MP:s förslag har bidragit till att cementan
troligtvis kommer att läggas ner och kanske drar med sig ett helt
samhälle i graven pga en dåraktig politik som är byggd på fantasier.

http://Homer

 
Ingen bild

Leon

Fredag 19 okt 08:13

Egentligen är knappast "klimatargument" de som skulle sättas främst i "Brommadebatten". Det är snarare säkerhetsaspekter och mer direkt "miljöpåverkan" (läs buller och "marknära" utsläpp) som skulle uppmärksammas.

En så "centralt" placerad flygplats som Bromma är alltmer en anakronism i dagens transportsystem. Oaktat "tramsargument" hänvisande till "klimatet" finns det tunga skäl för en nedläggning.

 
Ingen bild

Niklas R

Fredag 19 okt 08:46

Socialister är, per definition, idioter.
Eftersom miljöpartist är ett annat ord för socialist, se ovan.

Dessutom är inte ett par graders förhöjning av jordens temperatur en katastrof utan närmare tvärtom.
Under medeltiden var temperaturen högre än idag, människan frodades. Under bronsålder var temperaturen mycket högre än idag och världen frodades.

 
Ingen bild

Hoppalong

Fredag 19 okt 09:17

@Leon, FEL. Väldigt få hus, om än några fanns när flygplatsen invigdes.
Flyttar man dit efteråt så visste man att det fanns en flygplats där.
Många stora städer har en flygplats nära centrum t.ex London, New York o.s.v som har fler än en nära.

 
Ingen bild

Anders

Fredag 19 okt 10:07

Men han heter ju "Troende". Förklarar allt.

 
Ingen bild

Tobbe S

Fredag 19 okt 10:16

Hur tänker moderaterna i Stockholm?

Thoralf Alfsson

Fredag 19 okt 10:21

De tänker säkert att det är så långt till 2038 att de behöver inte oroa sig! De är sannolikt inte politiker om 15-20 år.

 
Ingen bild

Kurtan

Fredag 19 okt 10:18

Det enkla men korrekta svaret på frågan 'hur tänker en miljöpartist' är att de tänker inte. De är resultatet av indoktrinering, manipulering, hjärntvätt samt massiv skräckpropaganda. Detta så till den milda grad att de har förlorat den mest kraftfulla instinkten för alla levande varelser nämligen, ÖVERLEVNAD!

 
Ingen bild

Sven

Fredag 19 okt 12:24

Det är bara retorik att säga att stänga Bromma. De flesta bryr sig inte om Bromma - så det är ett harmlöst försök att "krama" miljön. Det är som du säger "Blir det mindre klimatpåverkan om flygen går till en annan flygplats än Bromma?"

 
Ingen bild

Leon

Fredag 19 okt 12:33

@ Hoppalong
Det är situationen NU som är det väsentliga. Alltså att Bromma i dagsläget är omgiven av tät bebyggelse. Att Bromma flygplats låg i utkanten av staden när den byggdes har i sig ingen betydelse. Att städer som London, New York och ett fåtal städer har centralt liggande flygplatser saknar även det betydelse.Orsakerna till denna situation är mer att de ingår i ett transportsystem som ska betjäna en stadsbefolkning som i antal är nästan lika stor som hela Sveriges. Jämförelsen är i högsta grad haltande. Särskilt om man ser till andra storstäder där flygplatsen eller flygplatserna är lokaliserade utanför städerna i likhet med Arlanda, Kastrup, Roma två flygplatser o s v

 
Ingen bild

Observer

Fredag 19 okt 18:04

@ World Traveller

"Ja, med så många i Sverige som tänker så (70%?) så vet i fan om det går att stoppa vansinnet."

Vetenskapliga studier har visat att överraskande många människor aktivt väljer att inte tänka alls på vissa saker de bestämt sig för.
-De upplever det som alltför "jobbigt".
Samma människor hade även mycket svårt när de fick uppgiften att "sitta i egna tankar" i 15 min.

Dessa borde givetvis ej få rösta!!

Likaledes som att de som är för oengagerade för att lära sig köra bil, får såklart heller inte köra!

Vi kan inte ha oinsatta människor som styr ett helt land -Det går som vi ser inte.

Såklart kommer det att krascha. Det är bara tråkigt att se detta prolongerade förfall för oss som brytt oss om att ta reda på hur sakernas tillstånd är. Ungefär som att ha en idiot bakom spakarna i flygplanet man åker i.

 
Ingen bild

Observer

Fredag 19 okt 18:05

De tänker inte. De handlar, känslobaserat.

 
Ingen bild

Observer

Fredag 19 okt 18:08

För kallades sådana för STOLLAR! -Idag (När alla skall med) så hittar vi dem även uppe i riksdagen.
Det behöver därför en omstart av mentalvården!!!

 
Ingen bild

Hoppalong

Fredag 19 okt 20:39

@Leon, inte alls. De som flyttat dit visste att det låg en flygplats där. Den finns fortfarande kvar och den kommer också att bli kvar.

Finns många fler städer med flygplatsen nära centrum. Finns dock ingen anledning att räkna upp dessa då hela bloggen skulle gå åt.

 
Ingen bild

Leon

Fredag 19 okt 22:57

@ Hoppalong

Det skulle vara intressant att få exempel på flygplatser i storstäder, utöver de du ger exempel på, som på samma sätt som Bromma ligger i ett relativt tättbebyggt område centralt i nämnda stad. Det är detta som faktiskt tyvärr talar mot Brommas fortbestånd som fungerande flygplats Din lista skulle nog bli kortare än du tror. Därmed inte sagt att det som idag är fallet med stora "ocentrala" flygplatser (Arlanda, Sturup, Landvetter, Gardermoen, Schiphol, Heathrow o s v) är optimala lösningar. För Sveriges del skulle utnyttjandet av "nedlagda" militära flygfält/flygplatser vara en lösning för inrikesflyget. Dessa är ofta belägna i utkanten av, eller i närheten av städerna (idag nyttjas exempelvis Kallax och Frösön) av civilflyget. Utan att förlora "närheten" till centrum skulle denna lösning även vara möjlig för Stockholm även om Bromma läggs ner. (Själv har jag förespråkat att Ärna, under förutsättning att inte den militära verksamheten återupptas, ska användas för civilflyget).

Thoralf Alfsson

Fredag 19 okt 23:02

Anser du Kastrup vara en flygplats i en storstad?

 
Ingen bild

Leon

Fredag 19 okt 23:19

@ Thoralf

Ja. Faktiskt en av de bäst lokaliserade i norra Europa, med närhet till såväl Köpenhamn som Malmö. Alltså en flygplats, som utan att ligga i men nära stadsbebyggelse, betjänar nära två miljoner innevånare (Stor Köpenhamn och Malmö) och med goda kommunikationer till bägge dessa städer.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - Torsdag 15 nov 23:21

Angela Merkel och Macron vill ha en EU-arme. Något det framfört de senaste veckorna. Angela Merkel uttalade det när hon i tisdags talade i EU-parlamentet. I svensk media har jag knappt sett en stavelse om Angela Merkels tal. SVT har en artikel men om...

Av Thoralf Alfsson - Torsdag 15 nov 18:03

Lokaltidningarna Barometern och Östra Småland skriver idag om vad en person tjuvlyssnat till på en bilfirma i Kalmar. Jag måste säga att det är pinsamt för dessa tidningar att de använder sig av tjuvlyssning som källa till artikeln. Där tydligen Kalm...

Av Thoralf Alfsson - Onsdag 14 nov 23:55

Jag är lite förvånad över att ingen har tittat lite djupare på den rapport som kom från Institutet för framtidsstudier med rubriken ”Våldsbejakande extremism och organiserad brottslighet i Sverige”.       I synnerhet den del som...

Av Thoralf Alfsson - Tisdag 13 nov 21:55

Imorgon faller den regeringskonstellation som jag hoppats skulle bli en verklighet. Det konservativa blocket i svensk politik bestående av Sverigedemokraterna, Moderaterna och Kristdemokraterna. En regering som sannolikt gjort ett bra jobb för vårt l...

Av Thoralf Alfsson - Tisdag 13 nov 09:15


    Hur ser det ut i din kommun?   Jag har tagit fram statistiken från en hel rad myndigheter som avslöjar verkligheten i Kalmar kommun, som jag har presenterat i flera blogginlägg de senaste veckorna. Jag har även gjort min egen analys om ...

Presentation


Thoralf Alfsson
Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 139 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9
10 11
12
13 14
15 16
17
18 19 20 21
22
23 24 25 26 27 28
29 30
31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ thoralf med Blogkeen
Följ thoralf med Bloglovin'

Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se