thoralf

Direktlänk till inlägg 23 april 2018

KALMAR KOMMUN GER UPP PLANERNA PÅ FLYKTINGBY I PÅRYD

Av Thoralf Alfsson - 23 april 2018 12:09

För ca 6 månader sedan skicka Mark o Miljödomstolen tillbaka ärendet om bygglov för en flyktingby i Påryd och och gav det överklagande rätt.

Kalmar kommun bestämde då att man skulle ta om ärendet från början och söka ett nytt bygglov. Ärendet var på väg upp i Samhällsbyggnadsnämnden vid mötet i januari men under sittande möte drogs ärendet tillbaka.


Den 24 januari skrev jag en motion om att de Attefallshus som Kalmar kommun köpt in för att starta upp flyktingbyn i Påryd skulle bjudas ut till försäljning till privatpersoner och företag. Jag tror det finns ett stort intresse från allmänheten att köpa dessa Attefallshus. Min motion finns längst ner i blogginlägget.


Jag skrev också en debattartikel som publicerades den 31 januari i Barometern där jag bland annat föreslog en försäljning av Attefallshusen.

http://www.barometern.se/debatt/nej-till-flyktingby-i-paryd/


Jag fick dock mothugg från Thomas Bergström som var ordförande för byalaget i Karlslunda som är en annan benämning på området vid Påryd. Som jag även fick ett genmäle publicerad.

http://www.barometern.se/debatt/paryd-behover-riktiga-lagenheter-mer-an-attefallhus-2/


Det nya bygglovsärendet har dock inte kommit tillbaka till Samhällsbyggnadsnämnden. När det heller inte fanns med på dagordningen för nämndens möte i april började jag undra om kommun tänkt om eller om man höll på med nya undersökningar angående markföroreningar på den tilltänkta tomten i Påryd. Jag började då ställa frågor till ansvariga inom kommunen. Idag fick jag följande svar från Serviceförvaltningens chef Benny Wennberg.


 


Undrar om kommunen nappade på min motion om att försälja Attefallshusen? Hur många tror att min motion kommer bifallas? Med stor sannolikhet kommer den bara besvaras efter att försäljningen av de 5 Attefallshusen genomförts. Motionen kommer troligen inte ens behandlas i servicenämnden, kommunstyrelsen och kommunfullmäktige förrän försäljningen är påbörjad, enligt direktiv från majoriteten.



Samtidigt vill jag gratulera alla i Påryd som överklagade kommunens bygglov, det var över 100 personer som skrev på de första överklagandena. Ett särskilt tack till de som kommunen ansåg vara sakägare som fortsatte överklaga till varje instans.


Det går även att få Kalmar kommun att backa, i synnerhet om det är ett valår! Uppenbarligen ville inte Socialdemokraterna ta striden under detta valår.

 

Min motion om försäljning av Attefallshusen.

 

 

Jag har skrivit om ärendet vid ett flertal gånger på bloggen och stöttat de överklagande i Påryd med information. Nedan finns länkar till alla blogginlägg.


http://thoralf.bloggplatsen.se/2016/09/07/11361394-flyktingby-i-paryd/

http://thoralf.bloggplatsen.se/2016/09/20/11366599-tillfallgt-bygglov-for-flyktingbyn-i-paryd/

http://thoralf.bloggplatsen.se/2016/09/23/11367534-kommunalradet-anklagar-parydsbor-for-rasism/

http://thoralf.bloggplatsen.se/2016/09/28/11369517-fler-an-100-har-overklagat-flyktingbyn-i-paryd/

http://thoralf.bloggplatsen.se/2016/10/28/11379821-svenska-medborgare-med-uppehallstillstand/

http://thoralf.bloggplatsen.se/2016/12/15/11397046-flyktingbyn-i-paryd-stoppas-tillfalligt/

http://thoralf.bloggplatsen.se/2017/03/02/11422348-flyktingbyn-passar-battre-i-norrliden/

http://thoralf.bloggplatsen.se/2017/06/06/11450481-kalmar-kommun-vill-bygga-flyktingby-pa-ddt-fororenad-mark/

http://thoralf.bloggplatsen.se/2017/09/25/11480574-johan-perssons-falska-svar/

http://thoralf.bloggplatsen.se/2017/10/18/11486087-paryd-skall-koras-over/

http://thoralf.bloggplatsen.se/2018/01/24/11510309-kommer-ddt-stoppa-flyktingbyn/

http://thoralf.bloggplatsen.se/2018/01/31/11511626-debattartikel-i-barometern/

http://thoralf.bloggplatsen.se/2018/02/07/11513356-mitt-genmale-publicerat-i-barometern/




 
 
Ingen bild

Mozart

23 april 2018 12:21

Patetiska människor och Benny Wennberg är inte kompetent för fem öre. Han är en mycket stor belastning för Kalmar kommun, det är rent av pinsamt hur serviceförvaltningen och samhällsbyggnadskontoret agerar. Nollor!

 
Ingen bild

SM811

23 april 2018 12:26

In en kommun la SD en motion att pensionärer skulle få åka buss gratis från 65 år. Sosseledda kommunen tyckte att det blev alldeles för dyrt. Nu i valtider kom samma förslag från sossarna och då var det så bra och det gick igenom. Lita inte på en sosse.

 
Ingen bild

Fredde

23 april 2018 12:40

Förnuftet segrar! (ibland)
Men, som sagt: det är valår, och JP är väl rädd om skinnet...
Bra att du fick stopp på tokigheterna!

 
Ingen bild

Hacke

23 april 2018 13:13

Detta ärende kommer självklart Barometern och den lokala statsradion/tv:n att redovisa utan att mörka och undanhålla avgörande detaljer. Not!

Grattis Thoralf/sd till ännu en seger för folket och dess representanter mot makteliten inom politik och gammelmedia.

 
Ingen bild

Ölandsbonde

23 april 2018 13:22

Din motion kommer att avvisas då den inte längre är aktuell. Möjligen en blänkare i Barran om Slöseriet med motioner som inte behövs. Tänk på miljön.

 
Ingen bild

Pretty Boy Floyd

23 april 2018 13:37

Lyssnar på Morgan Johansson under KU utfrågningen.
Sammanfattningsvis kan man säga att han är väldigt stolt att Sverige kunde ta emot så många under 2015.
Han är en ål.
Jag frågar mig fortfarande : Får en regering säga att dom inte hade en aning om att det skulle komma så många ?
Dom var ju helt handlingsförlamade i ett par månader.

 
Ingen bild

Ölandsbonde

23 april 2018 14:01

SM811
Inte bara sossarna utan i inom facket också. Hur många förslag har inte röstats ned för att förslagsställaren var kommunist? För att en tid senare dyka som styrelsens förslag och antas med acklamation.

Ghazal Saberian på rikdagslistan. Hur då? Kan inte kännas bra för meriterade och ratade personer.

Thoralf Alfsson

23 april 2018 15:14

Ghazal Saberian står på plats 72. En plats som jag bedömer är helt omöjlig att komma in i riksdagen. Med tanke på att personen inte varit aktiv i politiken tidigare.

Det märkliga är att hon fått en plats utan att uppfylla de kriterier som är uppsatta för att kunna kandidera till riksdagen.

 
Ingen bild

Rolandz

23 april 2018 14:11

Finns bara ett enda ord: pajaskommun!

Thoralf Alfsson

23 april 2018 15:15

Det är politik. Sandlådepolitik.

 
Ingen bild

Gus

23 april 2018 17:05

Bra jobbat som vanligt Thoralf !

 
Ingen bild

Rosenfinken

23 april 2018 18:21

Bra arbete du lagt ner! Tack!

 
Ingen bild

Pretty Boy Floyd

23 april 2018 19:37

Stödet för Socialdemokraterna är historiskt lågt.
26%

Jag tar och firar med en wisky.

 
Ingen bild

Dennis Slotteborn

23 april 2018 20:04

Ja du Thoralf, du gör verkligen skillnad och är en vagel i ögat på cementklossar som inte ska vara där. Hoppas vekligen att du kommer in i "kammaren" och kan röra om i grytan med ditt intellekt!

 
Ingen bild

Stefan

23 april 2018 20:25

Historien med Ghazal Saberian är minst sagt märklig. Vad jag förstår så står hon på plats 72 på Riksdagslistan i ett enda län så chansen/risken att hon kommer in är i stort sett obefintlig. Men, om hon hamnat på listan på det sätt som det ryktas och antyds så är det skandal!

Thoralf Alfsson

23 april 2018 21:41

Ja, om det stämmer är det inte bara en skandal. Det är ett underkännande av de som tagit beslutet.

 
Ingen bild

Lotta_1

23 april 2018 20:26

Mycket bra film av SD årsdagen av terrorbrottet på Drottninggatan.

https://youtu.be/bhmTIvSqMqM

 
Ingen bild

Oerhört allvarligt!

23 april 2018 21:53

Vad krävs för att bli riksdagsledamot för Sverigedemokraterna?

Frågan har väckts efter att det avslöjats att en servitris som påstås ha haft en affär med en SD-topp plötsligt dök upp på partiets riksdagslista. Samtidigt har flera tunga namn petats från samma lista. Historien riskerar att vara droppen som får bägaren att rinna över eller snöbollen som drar igång en lavin och spolierar SD:s högt ställda ambitioner inför höstens riksdagsval.

Vem vill jag helst se på riksdagslistan för det parti jag överväger att rösta på – omvittnat hängivna och erfarna Sverigevänner som Kent Ekeroth, Mikael Jansson och Thoralf Alfsson eller nån festprissa som misstänks halkat in sängvägen och i bästa fall gör ett dåligt jobb men i värsta fall blir nästa skandalledamot som partiet måste utesluta eller som beslutar sig för att bli politisk vilde? Frågan är retorisk och tarvar inte ett svar.

Om en person som jag, som vigt större delen av min vakna tid i snart tio års tid åt den Sverigevänliga saken, inte längre känner mig helt övertygad om att det kommer att stå Sverigedemokraterna på den valsedel jag lägger i urnan den 9 september, så misstänker jag att väldigt många inte fullt lika engagerade går i samma tankar. Det är något som SD-ledningen inför den stundande valrörelsen borde ta på allvar i stället för att raljera om ”Alternativ för sparkade”.
https://samnytt.se/vad-kravs-for-att-bli-riksdagsledamot-for-sverigedemokraterna/

Thoralf Alfsson

23 april 2018 22:23

Det finns mängder av SD-nominerade till riksdagslistan som har betydligt bättre CV än den person som avses i kommentaren.

 
Ingen bild

???

23 april 2018 22:16

Är det en pyroman lös i Kalmar?

 
Ingen bild

Lotta_1

23 april 2018 22:21

Stoppa pressarna. Miljöpartiet vill att en slängd fimp på gatan skall ge 800 kronor i böter. Brända bilar och byggnader låtsas inte de ”miljömedvetna” om. Hyckleri?

 
Ingen bild

Lena

23 april 2018 23:13

Inte visste jag att SD i Stockholm hittar sina nya kandidater till kommun och riksdagsvalen på fester.
Någon större chans/risk att Ghazal Saberian kommer in i riksdagen finns det inte eftersom hon står så långt ner på listan. Däremot kan det bli lite problem i kommunen om hon skulle bli invald där, har plats 23 i det valet.
Lycka till i valarbetet Thoralf med en förhoppning om att åter finns i riksdagen efter valet i september!!!!

 
Ingen bild

Björn

24 april 2018 00:11

Ghazal Saberian. Håller med flera här att det är otroligt märkligt det som synes ha skett beträffande denna kvinna. Att ens komma med på en lista, med tanke på hennes politiska erfarenhet. Känns lite grann som att SD toppen och dess vu leker med elden. Vad vet man egentligen om kvinnan. Vad har hon egentligen för agenda? Besöken hos Stefan jakobsson och tidpunkterna ställer ju också en del frågor. Stefan Jokobsson ska enl uppgift vara sambo och ha barn. Vänsterprassel eller är kvinnan en femtekolonnare?

Jag har tänkt att lägga min röst på SD. Men det har hänt alldeles för mycket i partiet och vi får hoppas att det är slut nu.

 
Ingen bild

Pretty Boy Floyd

24 april 2018 07:10

Kanada är landet som inte har något invandrarkritiskt parti.
Det förs en restriktiv invandring utan problem liknande som vi ser i Sverige.
Man kan undra om denna "solskenssagan"
kommer att förändras i Toronto och resten av Kanada.

 
Ingen bild

Stefan A

24 april 2018 07:53

Frankrikes president Macron gör ett tre dagar långt besök i
vita huset och Trump, hur lång tid fick Löfven? en halvtimme?
Så stor är den självutnämnda humanitära stormakten i
världspolitiken....

 
Ingen bild

Pepparholm

24 april 2018 08:51

Det är sorgligt att läsa om det nya fallet med nepotism för riksdagslistan. Jag trodde att man var bränd från innevarande riksdagsperiod och nu såg till att stoppa sådan idioti mot trovärdigheten för partiet. Det är väl inte för sent att göra en rensning?

 
Ingen bild

onkel sven

24 april 2018 09:36

Jag tror att det finns femtekolonnare både på bank ock kommunkontor i Högsby kommun . hur skulle annars nysvenskarna ha råd att den ene efter den andre köpa hus , dom har ju inget arbete ? Något är djevligt skumt i kommunen !

 
Ingen bild

Tony

24 april 2018 16:55

Det är möjligt att allt inte är som det borde i partiet,
men det är ju meningslöst att lägga sin röst på ett parti
som kanske inte ens kommer in Riksdagen strax före ett
ett val, jag förmodar att ni som säger detta vill ha bort
katastroferna som leder landet nu? En period till med dessa
så kan nog landet hälsa hem till det som varit?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards