thoralf

Alla inlägg den 7 augusti 2013

Av Thoralf Alfsson - 7 augusti 2013 23:51

 


Under Kalmar marknad i början av juli ställde jag en fråga angående den källarmoské som finns på Storgatan i Kalmar. Vem betalar hyran för lokalen? Personen jag ställde frågan till berättade att NBV stod för ca halva hyran. Att Nykterhetsrörelsen Bildningsverksamhet skulle stå för halva hyran förvånade mig.


Jag vände mig till ansvariga inom NBV Sydost för att få svar men det var lite segt i semestertider. Efter några dagar fick jag följande svar.


”Vi ger inte bidrag till lokalhyra eller till något annat, så den person du pratade med kan inte ha klart för sig hur NBV jobbar. Både styrelse och personal arbetar hårt med etikfrågor och att följa det statliga uppdrag som vi har som studieförbund.


Viktigt att du får svar på dina undringar i detta fall och som sagt, verksamhetschefen har lovat att ta en kontakt med dig när han är på plats. Vi samarbetar med många olika föreningar och som ordförande är jag inte insatt i detaljfrågor kring verksamheten.

Med vänlig hälsning
Gunilla Nilsson
Ordförande NBV Sydost”


För någon vecka sedan hörde verksamhetschefen Magnus Nilsson av sig på telefon och då var det dock lite annan information. NBV samarbetar med den islamiska kulturföreningen Salam i Kalmar, som har en källarmoské i sina lokaler, som besöks av sunnimuslimer


I dessa lokaler ordnar NBV studiecirklar, kurser och kulturaktiviteter tillsammans med Salam. Sedan fakturerar den islamiska kulturföreningen Salam NBV för dessa aktiviteter och hyra av deras lokaler. Det blir med andra ord ett indirekt hyresstöd till den islamiska kulturföreningen eller ett ”förtäckt” hyresstöd skulle säkert någon kalla det för.


Frågan som måste ställas är om NBV respekterar alla människors lika värde? I den offentliga debatten ställs alltid denna fråga i vissa sammanhang när det gäller stöd till vissa verksamheter. Inte minst till SD och SDU (t.ex. Ungdomsstyrelsen). Hur ofta ställs frågan till muslimska organisationer? Hur ser det ut med jämställdheten inom muslimska organisationer? Som det flesta vet existerar inte någon jämställdhet mellan könen inom islam och dess sharialagar. I en källarmoské bör detta vara än mer utpräglat!


Undrar hur hårt man jobbar med etikfrågor i en muslimsk källarmoské Gunilla Nilsson?


Jag anser att Nykterhetsrörelsen Bildningsverksamhet bedriver hyckleri när man stödjer den islamiska föreningen Salam och deras icke västerländska värderingar.Någon integration kan man knappast kalla verksamheten för, utan snarare handlar det om att bygga parallella samhällen.


Efter mitt samtal med Magnus Nilsson funderade jag vidare och skickade sedan ett mejl med frågor om vilka kurser, studiecirklar och annan verksamhet som man bedrivit tillsammans med islamiska kulturföreningen och hur mycket som den islamiska föreningen fakturerat NBV under de senaste verksamhetsåren.


Jag har inte fått något svar på detta men Magnus Nilsson ringde upp mig för någon dag sedan och berättade att det handlade om arabiska, religion, islam, ramadan och vissa kulturaktiviteter om jag kommer ihåg rätt. Verkligen ämnen som gynnar integrationen av sunnimuslimer i det svenska samhället!


Det ekonmiska var han inte villig att lämna ut några uppgifter om. När jag påtalade att NBV finansierar sin verksamhet med i huvudsak statsbidrag och regionbidrag och att det bör betraktas som en offentlig verksamhet svarade han att uppgifterna bara var offenliga för de myndigheter som gav bidragen och där kunde inte jag som riksdagsledamot räknas in.

På min fråga om faktureringen från islamiska kulturföreningen var så stor så att den kunde täcka halva hyreskostnaden fick jag inget annat än ett mycket svävande svar, trots att NBV hade kännedom om islamiska föreningens hyreskontrakt.


Min egen uppfattning är som talespråket, ”ingen rök utan eld”. Jag tror de uppgifter jag fått om att NBV betalar halva hyran för källarmoskén är mer eller mindre riktiga även om det är ett indirekt bidrag genom fakturering. Ingen vet hur dessa fakturor ser ut och om de är rimliga. Frågan är om detta även är ett sätt att kringgå reglerna för bidrag till vissa organisationer.


Igår och idag går NBV och Magnus Nilsson ut med en insändare, som än så länge publicerats i Smålandsposten och i Östran, där man slår sig för bröstet och försöker visa hur duktiga man är inom Nykterhetsrörelsen Bildningsverksamhet. Jag kan inte annat än misstänka att det är för att stämma i bäcken då de förväntar sig ett blogginlägg/insändare från mig om deras samarbete med den islamiska kulturföreningen Salam.


Ett blogginlägg som kanske också väcker en del uppmärksamhet över hur NBV stödjer den muslimska intoleransen och ojämställdheten mellan könen. Något som feministerna i vårt samhälle fullständigt struntar i när de gör sin röst hörd i debatten.


UPPDATERING

Fick en länk till ett Youtube klipp. Kan det möjligen vara en studiecirkel arrangerad av NBV eller är det inspiration från Livets ord. Döm själva   .


Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6 7
8
9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20
21
22 23 24 25
26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards