thoralf

Direktlänk till inlägg 30 juni 2017

DESINFORMATION

Av Thoralf Alfsson - 30 juni 2017 10:30

 


Idag anklagas jag på Barometerns ledarsida för att sprida desinformation och för ett angrepp på Stockholms tingsrätt. Anledningen är enligt tidningen att jag länkat till Granskning Sveriges samtal till domaren vid Stockholms tingsrätt Maria Hölcke. Anledningen är nog snarare min kritik av Barometern i mina tidigare blogginlägg.


I ett blogginlägg i måndags kritiserade jag Barometerns ledarskribent Daniel Braw för hans artikel angående den dispyt som utbröt mellan Richard Jomshof och moderaten Kahin Ahmed. I artikeln som är ett angrepp på Richard Jomshof nämner Daniel Braw inte med ett enda ord något om bakgrunden eller citerar ett enda uttalande från Kahin Ahmeds artikel i Nyheter 24. Det är att sprida desinformation!


När jag sedan i onsdags kritiserade Barometern i ett blogginlägg för att blockera sin egen artikel på Facebook och dessutom ta bort möjligheten att dela artikeln om stölden av 14 får i Påryd blev det tydligen för mycket för Barometerns ledarredaktion.


Var och en som lyssnar på samtalet med domare Maria Hölcke får bilda sig en egen uppfattning om samtalet och huruvida det är felaktiga uppgifter eller desinformation. Jag förstår att Martin Tunström inte gillar samtalet och det som sägs i samtalet men Maria Hölcke har ju faktiskt möjligheten att avbryta samtalet när hon vill men det gör hon inte. Det är helt frivilligt och pågår i ca 30 minuter.


 


Martin Tunström.   Foto Thoralf Alfsson


Martin Tunström gillar uppenbarligen inte samtalet men för den skulle borde han inte ägna sig åt att skjuta budbäraren. Men precis som Daniel Braw undviker Martin Tunström att ange bakgrunden och källan i sin artikel. Inte med ett enda ord nämner Martin Tunström att det är Granskning Sverige som står bakom dessa uppgifter. Jag får nästan känslan av att Martin Tunström vill få läsaren att tro att det är jag som ligger bakom dessa uppgifter.


När Martin Tunström sedan avslutar med ”angreppet har en antisemitisk och antikristen touch. Man kan bara spekulera i varför Thoralf Alfsson sprider denna sörja”, blir jag väldigt upprörd. Det är en synnerligen obehagligt angrepp och insinuation eller rent av en anklagelse från Martin Tunström!


Vi lever i ett land som säger sig ha åsiktsfrihet, yttrandefrihet och där människor själv får bestämma vad de skall tycka i olika frågor. Det verkar inte Barometerns politiska chefredaktör Martin Tunström ha förstått. Det är ett stort och allvarligt bekymmer!

 

PS


Jag har begärt att få en replik på Barometern ledarsida med samma antal tecken men ännu inte erhållit något svar från Martin Tunström.


Har nu fått svar från Martin Tunström och jag skall få in en replik på måndag.

 
 
Ingen bild

Laglydig

30 juni 2017 10:40

Barometern, Aftonbladet, Expressen, Dagens Nyheter, CNN, MSCBS med flera med flera = FAKE NEWS

 
Ingen bild

Hade aldrig uppmärksammats för 6 månader sedan

30 juni 2017 10:55

Moskéns föreläsare vill att judar mördas

Personer med extremradikal bakgrund har bjudits in som föreläsare till moskén i Borås. En är dömd för att uppmana till mord på judar, uppger Borås Tidning.

– Alla dessa förespråkar radikal islam som exempelvis jihadism och martyrskap, säger Peder Englund, avdelningschef för Centrum för säkerhet och beredskap i Borås till BT.
http://www.expressen.se/gt/moskens-forelasare-vill-att-judar-mordas/

 
Ingen bild

Sven Dacke

30 juni 2017 11:15

Sverige håller på att få helt nytt klimat!

Naturligtvis är traditionella media överrumplade och känner sig skräckslagna över att hålla på och förlora herraväldet över informationen.

Det dyker hela tiden upp privatpersoner som ringer upp beslutsfattare i olika nivåer och ställer konkreta frågor och söker svar.

Granskning Sverige känner många till förutom tidningen Barometern, och här är en jag hittade i dag.
Gillar den lugna samtalstonen och upplägget.

Undrar bara när olika myndigheter stänger av informationsflödet helt eller delvis och att Sverige kommer att bl som landet vi skänkte en massa Volvobilar till utan kostnad ( ja vilket var det)

Lyssna på Christopher Jarnvall och samtal med samhället

http://samtalmedsamhallet.com/

 
Ingen bild

GBM

30 juni 2017 11:25

Barometern har under de sista åren blivit en kvalificerad "skittidning" med dåliga journalister och tvivelaktiga ledarskribenter. Barometern har nog så låg status att de får ta de journalister som blivit över på marknaden.

 
Ingen bild

Cosmik Debris

30 juni 2017 11:29

@Hade aldrig uppmärksammats för 6 månader sedan Fredag 30 juni 10:55

Inte några nyheter för mig. Alla extrema och antidemokratiska politiska lokaler(moskéer) som för tillfället är uppställa i vårt land är potentiella terrornästen. En sak sägs till naiva genomkorkade journalister och en annan till aktivisterna i moskén.

Jag tror inte att det finns ett enda undantag. I alla politiska lokaler (moskéer) pågår samhällsomstörtande verksamhet. Inte sällan finansierat av Allmänna arvsfonden, Libyen, Saudiarabien eller Qatar.

eller någon annan muslimsk skurkstat.

 
Ingen bild

Mattias R

30 juni 2017 11:30

@thoralf
Läs det han skriver en gång till, så kanske du förstår vad man menar.
Sen är det ju så att rör man sig i grumliga vatten och inte är 100% tydlig kan man lätt få problem, men det vet du ju såklart. Gör om och gör rätt.

Thoralf Alfsson

30 juni 2017 13:37

Jag har läst mer än en gång. Frågan är om du förstått?

 
Ingen bild

Hm

30 juni 2017 11:55

Finns ingen länk till Granskning Sveriges samtal med Hölcke. En ren gissning från min sida är att man måste vara med i ansiktsboken (Facebook) för att kunna se länken. Tills vidare kan jag inte lyssna på detta.

 
Ingen bild

Cosmik Debris

30 juni 2017 11:59

Detta pågår alltså i Uddevalla!?

Hela jävla landet kommer att förstöras av den vedervärdiga politiska ideologin islam. Islam praktiseras av muslimer.


Insamling för Uddevalla moskén
https://www.youtube.com/watch?time_continue=7&v=f_yiGQJhgtA

 
Ingen bild

Hacke

30 juni 2017 12:03

Förstår mig inte på lögnindustrin, och då Barometern i det här fallet. Att ge sig in i polemik med sd och Thoralf är ju som att be om att få stå med byxorna nere vid anklarna. Men så tillvida kan jag förstå dem att det kanske är enda sättet för dem att få lite uppmärksamhet och drag i spalterna.

Men naturligtvis till ett dyrt pris. Som att kissa i byxorna när det är kallt. Inte nog med att problemet för den egna verksamheten fortsätter växa med allt sämre förtroende och ännu mer tapp bland läsare/annonsörer. Allt medan uppmärksamheten och uppskattningen för fri media och då i första hand Thoralfs blogg bara växer. Man får det man förtjänar.

Stort tack Thoralf för ditt oförtröttliga arbete i folkets och upplysningens tjänst! Hoppas du lägger ut din replik på bloggen så man slipper klicka sig in på skräp- och fakenews-sajter som Barometern.

 
Ingen bild

Sven Dacke

30 juni 2017 12:14

”Samtal med samhället” talar med Anders Enström, chefredaktör för tidningen Barometern i Kalmar. Enström berättar om varför man har gjort en fördjupad undersökning kring ursprung, då det gäller åtalade och dömda brottslingar i Kalmar län. För detta har man fått en hel del såväl ros som ris. Huvudsyftet har varit att ge en korrekt bild och vederlägga förutfattade meningar. Ett bra och upplysande samtal.

https://www.youtube.com/watch?v=ryj_TjiQFg8

 
Ingen bild

Lena

30 juni 2017 12:14

@Sven Dacke Samtal med Samhället är ju ett guldkorn, så enkelt han klär av "informationsansvariga" myndigheter som inte vet nånting. Nej nu är det verkligen dags att 7K tar och uppdaterar sig och kan ge relevanta svar. Det handlar om förtroende, tillit och dessutom ren information för att veta vad våra skattepengar går till.

 
Ingen bild

KS

30 juni 2017 12:56

Thoralf: Vilka kräk dessa vänstermänniskor på Barometern är! Att påstå att du sprider desinformation är väl att kasta sten i glashus! Detta toalettpappersliknande pressfenomen ,som dessutom är tvingade att avskeda några av dyngspridarna där, kommer att sjunka till botten av Kalmarsund och förorena det badvatten som finns kvar. Trevlig resa!

 
Ingen bild

Cosmik Debris

30 juni 2017 13:00

I Lars Åbergs ”Framtidsstaden” berättas om den inflytelserika muslimska imamen Shaykh Salahuddin Barakat i Malmö som inte tar kvinnor i hand. Han har vid ETT (1) tillfälle tagit en kvinna i hand.

Hon var handläggare för Allmänna Arvsfonden.

Shaykh Salahuddin Barakat anser vidare att kvinnor tillhör ”det främmande könet”. Undrar vad de ”galopperande feministerna” eller Gudrun Schyman tycker om det?

Shaykh Salahuddin Barakat anser också att jämlikhet inte finns inom islam och dess rättslära. Män och kvinnor bör hållas åtskilda i syfte att upprätthålla de islamiska värderingarna och en muslim bör inte gifta sig med en icke-muslim. Undrar vad de ”galopperande feministerna” eller Gudrun Schyman tycker om det?

http://www.islamakademin.se/salahuddin-barakat/

Vi kan inte ha sådana människor i vårt land. Det går helt enkelt inte.

 
Ingen bild

Dumle

30 juni 2017 13:01

Som tidigare skribenter nämnt är gammelmedia nu fullständigt panikslagna. De har i över tio år försökt att motarbeta och smutskasta SD och partiets företrädare. Resultat: SD är nu största parti enligt de mest sanningsenliga opinionsinstituten. Dessutom är SD störst bland arbetslösa OCH egna företagare. Alltså oavsett ekonomisk situation tilltalar SD alltfler svenskar. Att både samhällets mer välbeställda och utsatta väljer SD kommer att fullständigt förändra den politiska kartan. Martin Tunström borde läsa Ledarsidorna från idag. https://ledarsidorna.se/2017/06/kvaliteten-pa-svenska-politiker-har-inte-forandrats-sedan-2002/
Hans framtid kommer att bli svår när SD är tyngsta partiet i riket.

 
Ingen bild

Me

30 juni 2017 13:06

Thoralf, du skriver om ”barometern” och om ”barometerns ledarsida”. Jag antar att det dåliga vädret gör, att du får konstiga utslag på din barometer?

Skämt åsido. För några år sedan hänvisade barometern till DN och andra tidningar som folk läste, nu hänvisar de till din blogg, för att de andra MSM har knappt några läsare. Du ska inte vara upprörd, du ska vara stolt över att respekterade tidningar tar din blogg på allvar.

Allt som jag läser på svenska sidor är ett par icke-MSM och din blogg. Om jag, mot förmodan, skulle vilja hämta in lite propaganda, kan man alltid gå till ”expo”. Som tur är, har jag inte känt av behovet än. Svensk tv och radio däremot, undviker jag helt för att de är ”a pain in the ass”.

 
Ingen bild

Hen

30 juni 2017 13:28

Det finns självklart tillfällen då man kan kritisera rättsväsendet och deras företrädare, men i det här fallet misslyckas Granskning Sverige totalt. Maria Hölcke hanterar insinuationerna och påhoppen på ett förtjänstfullt sätt. "Granskaren" uppträder närmast parodiskt. Substantiellt kommer han inte någonstans med sina påståenden och påstridiga frågor. Intervjun förvandlas ganska snart till ett klassiskt haveri. Så visst är Barometerns fråga befogad. Varför vidarebefordra dylikt trams?

Thoralf Alfsson

30 juni 2017 13:35

Ja, men det är ju det jag skriver. Att lyssnaren själv får avgöra vad man tycker om samtalet. Det kan väl aldrig vara fel?

 
Ingen bild

Gustaf

30 juni 2017 13:58

Kent Ekeroth och Mattias Karlsson, båda bör ta sig en funderare.
Börja med en talpedagog kanske......

 
Ingen bild

SD ökar, moderaterna minskar .....

30 juni 2017 14:01

Klart att Martin är svettig, tidningen Barometerns läsare bli färre och färre. Även dess annonsörer inser att opolitiska KalmarPosten har mer läsare .........

 
Ingen bild

Cosmik Debris

30 juni 2017 14:09

Hur kan det vara "desinformation" att sprida en intervju med domaren vid Stockholms tingsrätt Maria Hölcke? Hon ställde för helvete upp frivilligt och svarade på frågor. Maria Hölcke ska ha all heder för att hon samma dag domen meddelades, svarade på frågor och inte var otrevlig.

Till skillnad från maktgalna och korrumperade SOSSAR!!!

 
Ingen bild

ThinLizzy

30 juni 2017 14:53

Tunström anser att Thoralf har en "antisemitisk och anti-kristen touch".
Vad anser Tunström om bokstavstroende muslimer?

 
Ingen bild

Mattias R

30 juni 2017 15:23

Thoralf Alfsson
Fredag 30 juni 13:37
Jodå det kan du vara säker på att jag gjort.
Du borde passa dig för vad du väljer att lägga ut. Vet inte om du ens reflekterat över det, men med stor sannolikhet har du en ny förtalsanmälan på dig redan idag. Det skulle se rätt illa ut för dig eller? Hoppas att personen det gäller tar tag i det.
Som sagt, simmar man i grumliga vatten...

Thoralf Alfsson

30 juni 2017 15:56

Och vad yrar du nu om?

Däremot finns det några personer som skriver rent förtal om mig på sociala medier. Jag dokumenterar det och när jag har tillräckligt kommer jag lämna in en anmälan.

 
Ingen bild

Laglydig

30 juni 2017 15:44

@Hacke

Helt korrekt! Bra inlägg!

 
Ingen bild

Putte

30 juni 2017 16:13

@Mattias R,
Det är väl snarare herr Tunström som gör sig skyldig till förta av Thoralf.

 
Ingen bild

Thoralf A

30 juni 2017 16:14

Mattias R

Nu förstår jag precis vad du sysslar med efter din kommentar.

Jag nöjer mig med att inte publicera dina kommentarer.

 
Ingen bild

crille

30 juni 2017 16:20

Nu ska jag vara lite OT. Men känner att jag behöver få det sagt. Är ju rasist enligt vad media kallar mig som röstar på SD. Nu är det så att jag jobbar på en större industri, träffar nog långt fler invandrare än vad Lindeborg o allt vad de heter gör. Men vad jag vet så gillar de mig, de visar det i alla fall. De hälsar fråga om läget är bra. Inget djävla rasist, utan vanligt snack. Dom vet att jag är SD, vilket nu flera av dom är. Finns ju inget annat säger de. Men ingen kallar mig rasist.

 
Ingen bild

Cosmik Debris

30 juni 2017 16:22

@Thoralf A Fredag 30 juni 16:14

"Nu förstår jag precis vad du sysslar med efter din kommentar."

Kan Mattias R:s plötsliga ilska över just detta inlägg vara en ledtråd? ;-)

Thoralf Alfsson

30 juni 2017 16:28

Mattias R

Vet vad jag syftar på.

 
Ingen bild

Onkel Sven

30 juni 2017 17:08

Tunström , Akinder och Enström snarkar i samma binge !

 
Ingen bild

Tony

30 juni 2017 17:18

Medioterna i Sverige beter sig ynkligare för var dag som går,
förstår att dom känner sig pressade, för all smuts dom slängt över dig och framförallt SD har hela tiden blivit en Bumerang i nacken på dem, och dom förstår att dom själva blir dom stora förlorarna.

 
Ingen bild

Överste Senap

30 juni 2017 17:58

Barometern fortsätter att undergräva tilltron till media
och är därmed en demokratins dödgrävare. Allvarligt.
Hur stor del av befolkningen i forna DDR hade tilltro
till media? Jag skulle tro mindre än 20%. Med tidningar
typ Barometern närmar vi oss den nivån också i Sverige.
Hur kan det komma sej? att Trumps- fake news blivit ett
världskänt begrepp? Jo det beror just på sådan falsk,
undermålig "journalistik" som bedrivs av Barometern.

 
Ingen bild

Pepparholm

30 juni 2017 18:14

Det är sorgligt att så kallade borgerliga media med stora bidrag av våra skattepengar inte lyckas anställa omdömesgilla och hederliga skribenter. Syftet med skattepengarna är ju att de ska anstränga sig för att vara objektiva och gilla debatt från oliktänkande.

 
Ingen bild

Didrik

30 juni 2017 18:28

Den här Mattias R. Genomtrist figur. Inget
konstruktivt bara konstigheter och gnäll.
Nu har han börjat med hot också. Undrar vad
det är som är så lockande med att besöka bloggen?

Är det hans "sanning" som ifrågasätts här som oroar?
Jag vill rekommendera Mattias att skriva sina kommentarer
på andra siter där han eventuellt kan få gehör.
Här är du bara en genomtrist figur.
Vad har du för diagnos?

Thoralf Alfsson

30 juni 2017 18:41

Passa dig.

Mattias R hotar alla med förtalsanmälan från och med idag!

 
Ingen bild

Nisse

30 juni 2017 18:33

Hur många stolpskott finns det på barometern egentligen ?
Verkar komma fram den ene efter den andre.
Nåt helt annat.
Vad tänker sossarna med Löfven och Thorvaldsson i spetsen om att
SD nu har flest sympatisörer bland arbetare. Vad säger LO om det ?

 
Ingen bild

Didrik

30 juni 2017 19:00

Jo vi har alla hört hans hot tidigare,
denne löjliga figur, Mattias!

Två citat som passar figuren:

"Man kan inte begära att
en träbock ska mjölka."

"Han är så vriden att om han sväljer en spik
så kommer det ut en korkskruv."

 
Ingen bild

C Andersson

30 juni 2017 20:14

Jag kan ha fel. Det har hänt förut. Men jag har en känsla av att det är mest karlar och ett och annat fruntimmer som skiver här på bloggen. Det kanske inte har så stor betydelse men det vore bra om flera fruntimmer gjorde sina röster hörda. Varför inte en enkät bland läsarna. Det borde inte vara det är ju frivilligt att vara med.

 
Ingen bild

Pepparholm

30 juni 2017 20:21

Fantastiskt och om man jämför med Barometern – Sydsvenskan skriver på nätet ”Anders Ygemans lik i lasten hade genast sänkt en kvinnlig minister”. ”Anders Ygeman borde avsättas….”.

 
Ingen bild

Nej tack

30 juni 2017 21:10

Anders Enström och Anders Blank är ett fint radarbar när det kommer till agenda och PK. Aldrig skådat mer amatörmässig tidning!

 
Ingen bild

Niklas R

30 juni 2017 22:10

Du får väl trösta dig, Thoralf, med att du har fler läsare än Barometern.

 
Ingen bild

Laglydig

1 juli 2017 04:58

Finns det några NEUTRALA medier kvar längre?

Jag är extremt nyhetstörstande och vill helst ha icke vinklade nyheter, därför följer jag allt från den vänsterfascistiska tabloiden Aftonbladet till Avpixlat. Det sitter förmodligen i generna eftersom min socialdemokratiske (av gamla stammen) farfar (död sen snart 40 år tillbaka) på självaste julafton kunde utbrista "nä, nu är det Rapport".
När jag växte upp på 70- och 80-talen spelade det inte så stor roll om man köpte Expressen eller Aftonbladet. Deras huvudsyfte var att presentera NYHETER!
Idag är allt TOTALT annorlunda. Detta märks även i utländsk media. På 90-talet kunde man lita på CNN, idag leder de Fake News skapandet tillsammans med MSNBC.
Alla medier har slagsida. Fox News står på all min vakna tid och även om de ibland levererar negativ kritik mot Donald Trump så är det trots allt slagsida åt det konservativa hållet. Den statliga televisionen i Sverige, SVT, är ungefär på samma nivå som Wolfgang Hansson för något år sen. Huvudnyhet idag på SVT-text "Stort sug efter ekologiska gröder", om så skulle vara fallet så är det väl värt en liten notis, men INTE som huvudnyhet. Minns i höstas då Donald Trump hade gjort ett mycket framgångsrikt framträdande bland amerikas svarta befolkning. SVT:s rapportering blev: Donald Trump misstänkt för våldtäkt. Den anklagade anonyma kvinnan dök dock inte upp i rätten. God dag yxskaft SVT! Sverigevänliga medier är bra, men det finns en tendens att man bara lyfter fram nyheter som gynnar agendan.
Så frågan kvarstår finns det något media som något sånär har en neutral nyhetsrapportering och inte vinklar nyheter? Jag tror tyvärr inte det.

 
Ingen bild

valentin

1 juli 2017 21:10

Håll ut Thoralf, vår tid kommer

 
Ingen bild

Fredde

3 juli 2017 10:02

Jag läste Thoralfs inlägg i tidningen Barometern idag, och deras genmäle.
Pinsamt och desperat svar som bara visar bristen på journalism i dagens tidningar!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12 13 14 15
16
17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards