thoralf

Alla inlägg den 1 juni 2017

Av Thoralf Alfsson - 1 juni 2017 23:15

I kvällens Aktuellt utmanade Birgitta Olsson sin partiledare Jan Björklund om partiledarposten. Det är med andra ord upplagt för en infekterad partiledarstrid inom Liberalerna lagom till ett valår.


Tänk er följande partiledare för Alliansen i valrörelsen.


Anna Kinberg Batra, Moderaterna

Annie Lööf, Centerpartiet

Birgitta Olsson, Liberalerna

Ebba Busch Thor, Kristdemokraterna


Alliansväljarnas alternativ är sedan Jimmie Åkesson, Sverigedemokraterna! Vid detta scenario tror jag inte att andelen kvinnor som röstar på SD kommer öka, snarare minska.


Vi kanske även kan diskutera jämställdhet i detta perspektiv. En Allians med enbart kvinnliga partiledare. Är det smart? Hur kommer väljarna och då speciellt de manliga väljarna se på Alliansen? Vid valet 2014 var det Fredrik Reinfeldt, Jan Björklund och Göran Hägglund och Annie Lööf. Kommer manliga väljare hellre lägga sin röst på en manlig partiledare?


Jag tror att fyra kvinnliga partiledare för Alliansen kan ha en viss psykologisk effekt hos väljarna jag tror att det vore ett drömläge för SD och Jimmie Åkesson.


I Kalmar har det varit lite turbulent sedan igår då nyheten att Kalmar kommun kommer att ta över ägandet av Guldfågeln arena.

 

Majoriteten beståndet av S, V och C kommer driva igenom detta. MP och L vill hellre att Kalmar FF går i konkurs och att Kalmar kommun får sin borgen på 120 miljoner kronor utlöst.


SD och KD är försiktigt positiva om avtalen som skrivs följer de som sagts muntligen.


Moderaterna vill istället öka föreningsbidraget till Kalmar FF från drygt 6 miljoner kronor till 18 miljoner kronor per år. Nog för att Moderaterna är ett oppositionsparti och oftast vill hitta sin egen lösning men i detta fall begriper jag mig inte på Moderaterna och Christina Fosnes. Det innebär att Moderaterna lösning skulle kosta 10 miljoner kronor mer per år för skattebetalarna än den lösningen som har presenterats av majoriteten och som SD kan tänka sig att stödja. Helt obegripligt! Jag förstår mig inte på Moderaterna i Kalmar! Det gäller inte bara i denna fråga utan i de flesta frågor som skall behandlas av politiken. Man försöker agera opposition men misslyckas väldigt ofta.


När det gäller majoritetens förslag så finns det dock några oklarheter som jag kommer försöka få svar på!


Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12 13 14 15
16
17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards