thoralf

Direktlänk till inlägg 9 september 2012

OJNARESKOGEN

Av Thoralf Alfsson - 9 september 2012 14:39

 

Nordkalk o Storugns fabrik på Gotland                                Foto Thoralf Alfsson


På flyget läste jag en ledarartikel i torsdagens Expressen om Ojnareskogen på Gotland, en skog som alla politiskt korrekta helt plötsligt ”måste” bry sig om. Det första jag måste skriva är att jag på sätt och vis är part i målet då jag vid ett flertal tillfällen varit i mitt jobb som konsult hos Nordkalk och Storugns i Kappelshamn. Jag tror första gången redan var 2007 och då hade man redan börjat processen för att kunna öppna ett nytt dagbrott. Då sas det att det gamla dagbrottet skulle räcka till 2012-2013 med dåvarande produktionstakt.


Jag har framförallt jobbat med förändringar i styrningen av ugnarna och felsökning för att optimera processen.


Vid ett tillfälle moderniserade vi den stora stenkrossen ute vid dagbrottet. Vi ersatta den gamla relästyrning med PLC-styrning och jag skrev programmet för krossen och gjorde sedan även drifttagningen. Det var med skräckblandad förtjusning som jag gjorde drifttagning. Att titta ner i stenkrossen och se valsarna med speciallstålständer tugga sönder 50-60 ton kalksten på någon minut är nästan skräckinjagande när man förstår vilka krafter som arbetar. Från krossen transporteras sedan kalkstenen ner till fabriksområdet på transportband som jag gissar var ca 3-4 km långa. Där vidtar sedan ytterligare krossning till olika fraktioner och en del av produktionen bränns också i de stora ugnarna.


Nordkalk har hållit på med denna tillståndsprocess under hela min tid som jag besökt företaget. Det har förekommit en del lokala protester på Gotland, ofta i samband med Almedalsveckan men i år märkte jag inget av detta, mycket märkligt.


 

Protesterande 2008               Foto Thoralf Alfsson


Nu när däremot Nordkalk fått tillstånd att öppna ett nytt dagbrott och fälla skogen kommer protesterna av ”miljövänner”, proffstyckare, ledarskribenter och riksdagsmän. Var har dessa varit under de senaste 5-7 åren? Åsa Romson debatterade detta med miljöministern i augusti och vänsterpartisten Jens Holm har ställt skriftliga frågor till ministern. Jag skulle vilja säga att de är lite sent ute och är nu bara ute efter att samla politiska poäng. Givetvis hänger journalistkåren på och utmålar Nordkalk som några ”skurkar”. När de istället skulle sätta sig ner och läsa alla domar noggrant.


Det många av dessa uppenbarligen missat är att Stefan Löfven var ute hos Nordkalk för ett par år sedan, eller närmare bestämt 2008 och lobbade för ett nytt dagbrott vid Bunge.


”IF Metalls förbundsordförande Stefan Löfven besökte Gotland i tisdags. Det är rätt uppenbart att han inte bara ville stödja sina lokala medlemmar, utan även de företag de arbetar för. Löfven besökte både Nordkalk och Cementa, och sade brytningen på Gotland är av riksintresse. Miljön blir en förlorare om vi tvingas till långväga import av kalk.”


Läs artikel.


Då var han metallordförande och ansåg att de ca 100 arbetstillfällena på Nordkalk och Storugns var väldigt viktiga för Gotland. Dessutom skall man också inkludera alla entreprenörer som företagen köper in varje år. Jag tror att Stefan Löfven är väldigt rädd för att media skall börja ställa frågor om hur han ser på det nya dagbrottet vid Ojnareskogen idag. Vi kanske i så fall får ännu en pudel!


Flera skribenter menar att det finns andra ställen på Gotland med samma kalkkvalitet och där skaderisken är mindre. Eftersom jag följt ärendet under en del under de år som gått vet jag att Nordkalk under resans gång anpassat sin ansökan efter de krav och risker som föreligger. Bland annat skall man inte bryta kalkstenen lika djupt som det var tänkt från början. Dessutom tror jag knappast att dessa skribenter har funderat över det logistikproblem som uppstår om man förlägger dagbrottet längre ifrån själva fabriken. Jag tror att det nya dagbrottet kommer att ligga ca 8 km från fabriken.


Storugns har dessutom under sommaren gjort ett stort underhållsarbete på sina ugnar som har murats om och fått nya styrsystem. Företaget har säkert lagt ner 10-tals miljoner kronor på detta arbete. En förutsättning för denna investering har givetvis varit att man fått tillstånd för ett nytt dagbrott. I annat fall måste verksamheten kraftigt förändras och många arbetstillfällen förloras.


Jag undrar samtidigt hur många av de som idag protesterar mot skogsavverkningen som är bofasta gotlänningar och hur många som är tillresta från fastlandet. Under de protester som varit tidigare har jag förstått att de mest energiska och högljudda varit sommargotlänningar. Något som retat många gotlänningar. Gotlänningarna är precis som ölänningarna vana vid att man bryter kalksten och att det blir ingrepp i naturen. Ingrepp som kan döljas som vid blå lagunen på Gotland. Jag gissar att många av de protesterande varit där och badat utan att kanske tänka på att det förmodligen är ett gammalt dagbrott som naturen fyllt med vatten. Kommer Nordkalks befintliga dagbrott bli en ny insjö när det nya dagbrottet tas i drift eller kan det till och med bli ett stort dagvattenmagasin.


Nordkalk och Storugns har all anledning att vara oroliga när nu massmedia och ledarskribenter börjat verkställa något som kan utveckla sig till ett mediedrev med tanke på den stora andelen miljöpartister inom journalistkåren. Vågar Stefan Löfven stå för sina åsikter från 2008?

 
 
Ingen bild

Tunt

9 september 2012 16:36

1) Gotland lever på turismen, inte på att ödeläggelse av värdefull natur. Detta kommenterar inte Thoralf.
2) Risken för att det nu planerade dagbrottet förstör grundvattnet på det vattenfattiga norra Gotland är påtaglig. Detta kommenterar inte Thoralf.
3) Möjligheten att bryta kalk på andra ställen avfärdar Thoralf med: "Dessutom tror jag knappast att dessa skribenter har funderat över det logistikproblem som uppstår om man förlägger dagbrottet längre ifrån själva fabriken." Det går enkelt att avhjälpa med en liten gruvjärnväg byggd enkom för detta ändamål. Den lösningen borde övervägas oavsett var brytningen sker.
4) Thoralf är en skicklig skribent och duktig på att visa upp det lokala Kalmar-myglet och konsekvenserna av en vansinnig invandringspolitik, men varför håller han sig inte till det han är duktig på? Jag hoppas att det här blogginlägget inte återspeglar SD:s inställning för då kommer SD att missa en massa potentiella röster. (Jag var på ett seminarium i Almedalen för ett eller två år sedan där SD:s miljötalesman intervjuades. Killen var en fullständig katastrof. Thoralf är visserligen vältalig, men sakpolitiskt är han en lika stor katastrof som den killen.)

 
Ingen bild

Tunt

9 september 2012 16:39

Tillägg:

5) Ärendet är inte avslutat, utan överklagat till Högsta domstolen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15344366.ab

 
Ingen bild

Gute

9 september 2012 17:41

Motståndet till det nya brottet är stort hos oss som bor på Gotland.

Den stora frågan är om öns framtida vattentillgång riskeras.

Men som vanligt så styr pengarna i slutänden, synd att inte Gotland får ta del av den enorma vinsten som den finska koncernen tjänar, en del tycker att några års arbete räcker.

Det finns även en del frågetecken kring undersökningen som SGU utförde, på beställning av Nordkalk.

 
Ingen bild

Solidus

9 september 2012 17:42

Tunt,
Lysekil lever av turism men ändock så har vi Sveriges största Raff för olja där. Snälla Tunt, turismen i all ära men tror du på fullaste allvar på vad du själv skriver? I Lysekil så är det några sommarveckor men sedan är det vardag igen, skall Lysekilsborna mata måsar eller?

Jag tror mer på en person som jobbar med hjärnan än en som lever på bidrag.

Jag håller inte med Thoralf i alla frågor bla hans inställning till presstöd som är ett åderför"kalkat" bidrag.

Skriv gärna vad du jobbar med och vilken kompetens du har för att överhuvudtaget kommentera så snobbigt.

 
Svensson

Svensson

9 september 2012 17:46

Varför kommer protesterna nu, det här har ju hållt på redan innan ?

http://svenssonsfunderingar.wordpress.com

 
Ingen bild

Gute

9 september 2012 18:06

Svensson, så här ligger det till.

Tillstånden för avverkningen var inte klara, arealerna stämde inte, Nordkalk tog en rövare och försökte avverka skogen ändå, men Mellanskog avbröt arbetet när deras egna medlemmar gick ur föreningen.

Nordkalk vill ha bort skogen och växtligheten så fort som möjligt, för då är alla eventuella skyddsvärda växter och deras växtplatser borta, ren taktik alltså.

Att senare börja spränga är en annan fråga....

 
Ingen bild

Lotta

9 september 2012 19:12

Är såå trött på att i varje nyhetssändning höra om Syrien. Eftersom Ryssland och Kina gång på gång lägger in sitt veto för att stoppa alla sanktioner mot regimen i Syrien är det inte mer än rätt att de också tar hand om alla de som flyr landet.

 
Ingen bild

Otunt

9 september 2012 19:38

@tunt, du talar inte sanning: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/kalkbrottet-hotar-inte-vattenforsorjningen_7475784.svd

Han vet säkert bättre än vad du vet.

 
Ingen bild

Stefan A.

9 september 2012 20:24

Hela Kiruna skall flyttas, då syns inga proffsdemonstranter från Stockholm till, kanske för långt att åka. Trodde aldrig detta skulle ske,men nu har det hänt,fick önska en ledarskribent på Expressen välkommen till Sverigedemokraterna, hon ger SD rätt på alla punkter, samtidigt varnade jag henne för att hon kommer att förlora jobbet och kastas ut ur facket,men det är smällar hon får ta nu när hon äntligen har kommit ut.....

 
HM

HM

9 september 2012 20:39

Mycket bra Thoralf Alfsson!

Jag skall länka ut denna artikel för brinnande livet.

Personligen känner jag mig inte kunnig nog för att ge mig in i debatten om frågan angående grundvattnet och om SGU´s bedömning är riktig - klart att en sådan kan ifrågasättas.

Men det här jollret från aktivister och en del andra där de framställer SGU som mutat pga att Norkalk beställt och bekostat faller därigenom att så är regeln. Den som vill starta gruva eller dagbrott måste själv bekosta och beställa en konsekvensutredning av SGU.

HM Ordförande Sd Gotland

http://ondiklinte.blogspot.com

 
Ingen bild

Hulda

9 september 2012 20:42

Lotta... Ja, det måste bli ett slut på striderna i Syrien och helst bör självklart Islams roll minska. Att människorna flyr undan död och krig är självklart och därför bör de hjälpas i grannländerna.
Då kan de när situationen blivit bättre åtevända snabbt och bygga upp landet igen.
Hamnar de i Sverige eller andra länder långt bort kan de lätt bli passiviserade och blir kvar där.
Som du skriver bör främst Ryssland och Kina sörja för flyktingarna.

När ska det bli demokrati i Mellanösterns länder?
Nu är det bara Israel som kan kallas en riktig demokrati.
Men då styr ju inte Islam över människornas liv och öden...

 
Ingen bild

Skånepåg

9 september 2012 20:43

@ Stefan A.

Vem menar du. Tacksam fÖR namn eller URL till ledaren i Expressen.

 
Ingen bild

Lotta

9 september 2012 20:56

@Skånepåg

http://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/vi-maste-valja-vag-i-flyktingpolitiken/

Det jag inte fattar är om Stefan A känner Dahlberg men det är så jag tolkar hans inlägg?

 
Ingen bild

Otunt

9 september 2012 21:02

@Stefan A.

Här är en annan tolkning av samma artikel och mer relevant i bedömningen av hennes skriverier.

http://www.friatider.se/expressens-ultimatum-trasproletariat-eller-minskad-invandring

 
Ingen bild

Lotta

9 september 2012 21:31

Tack Otunt för länken. Det hade jag glömt att det var nämnda Dahlberg som kryddade sin hatkrönika mot Sverigedemokraterna och oss som röstade på SD inför valet 2010 med den skrynkliga, skitiga röstsedeln för SD i rännstenen. Den bilden glömmer eller förlåter jag aldrig.

http://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/rosta-nej-till-hatet/

 
Ingen bild

Jonas Nordh

9 september 2012 22:12

@Lotta

Länken du skicka var nåt av det värsta jag läst, vilken lögnerska!
Bedrövligt vilken låg nivå, det är ju hon som står för hatet!

 
Ingen bild

Skånepåg

9 september 2012 22:30

@ Lotta

"Och vi kan inte låta SD hindra oss från att diskutera den saken."

Den som skriver ovanstående kan absolut inte vara normalt funtad. Det var den dj-e påstående jag läst på år och dag!

 
Ingen bild

J

9 september 2012 22:55

Måste vara ödets ironi att få läsa detta från luddvårlökarnas store beskyddare.

 
Ingen bild

Skånepåg

9 september 2012 23:09

@ J

Och du anser således, att ett glasschabrak passar alldeles utomförträffligt på alla sätt och vis in på Kvarnholmen? Det klassiska tricket och detaljplocka det som passar in i sina tankebanor, är alltför enkelt att genomskåda i det här sammanhanget!

 
Ingen bild

OT

10 september 2012 01:09

Samizdat presenterar - "Time for Truth: Living Free in a World of Lies, Hype, and Spin": http://www.youtube.com/watch?v=NW2iw9M71g4

P.S: Tacka MXp

 
Ingen bild

kickan

10 september 2012 06:55

MYCKET BRA!!

 
Ingen bild

Bertil

10 september 2012 10:15

Thoralf, hur ser du på eventuell provborrning efter gas på Öland?

Den stora malmfyndigheten i Jokkmokk som nyheterna rapporterades om är tydligen tingad av ett till 90% brittiskt företag. Finns det inga tankar om att förändra minerallagen eller vad det nu är för icke-lag som ger främmade staters bolag möjlighet att utvinna våra naturtillgångar?

Ett utländskt bolag lär väl skatta vinsten utomlands? Visserligen ger det arbetstillfällen och inkomstskatt men det är säkerligen en spottstyver mot den vinstskatt som går förlorad när malm till ett värde av 50 miljarder grävs upp.

Hur fungerar det i andra länder, istället för att borra gas på Öland kan vi väl åka till mellanöstern och borra olja, eller får vi inte det och i så fall varför?

 
Ingen bild

Hulda

10 september 2012 11:24

Under rubriken dumhet kan säkert följande passa bra.
I Finland upprörs många över en film om hjälten Gustav Mannerheim enligt Sveriges Radios hemsida.
Huvudrollen som Mannerheim spelas av en KENYANSK skådespelare....

Man upphör tyvärr aldrig att förvånas över människors förmåga att tänka fel..

 
HM

HM

10 september 2012 11:29

Bertil.

Den kalksten som Nordkalk tar upp används vad jag gissar i hög grad av svenska industrier. Detta att Nordkalk är utlandsägt är irrelevant i frågan om öppnande av nytt kalkbrott i Bunge eller inte. De aktivister som har protesterat har ju på sin hemsida deklarerat att de är motståndare till bla svensk metallindustri och betongindustri (menar väl cement?) och spelar hela tiden på att Nordkalk är utlandsägt liksom vännerna av Nordkalk hela tiden spelar på fastlänningar.

Däremot tycker jag frågan om hur sverige skall betrakta sina naturtillgångar i form av mineral eller gas/olja i marken är en riktigt viktig fråga för Sd att fundera på och jag antar att det var det du syftade på.

http://ondiklinte.blogspot.com

 
Ingen bild

Magentan

10 september 2012 12:02

@ Lotta (Om Syrien)
Den här gången håller jag inte med dig Lotta. Jag anser INTE att vare sig Ryssland, Kina eller vi i västvärlden har anledning att stödja några sanktioner eller något annat i Syrien. Jag anser nämligen inte att vi ska lägga oss i ett inbördeskrig mellan Shia- och Sunni-muslimer. Lika lite som jag ansåg att vi skulle lägga oss i inbördeskriget mellan de olika muslimska fraktionerna i Libyen. Att välja sida mellan olika diktatorer eller olika muslimska grupperingar är inte västvärldens sak.

Som omväxling till den alltigenom ensidiga rebell-propagandan i de svenska medierna citerar jag ett inlägg från bloggen "Petterssons gör skillnad":
"Det som den syriska armén slåss mot i Aleppo är inte längre något slags 'syrisk opposition' utan internationella jihadister från Tjetjenien, Turkiet, Afghanistan, Libyen och Tunisien.
En syrisk general i elitstyrkan Republikanska Gardet intervjuas av Arutz Sheva mitt under slaget om Aleppo. Han begriper inte EU:s och USA:s blindhet inför verkligheten.'Förstår de inte att vi är den sista dammluckan som håller tillbaka den islamistiska flodvågen mot Europa'?"

Läs gärna mer här (även kommentarerna).
http://petterssons.bloggsida.se/politik/syrisk-general-sager-att-de-ar-den-sista-utposten-fore-europa

PS Att Sverige, till skillnad från Ryssland och Kina, har öppnat all dörrar för en okontrollerad massinvandring från Syrien och jordens alla övriga länder är svenska regeringens (och väljarnas egna) beslut.

 
Ingen bild

Bertil

10 september 2012 14:03

HM:

Så var min tanke, inser naturligtvis att det finns andra länder som tillåter att utländska bolag utvinner naturtillgångar på deras mark och det väl sådant som t.ex Lundin Mining & Oil nyttjar.

Har egentligen ingen synpunkt på vem som äger en gruva men något säger mig att ett utländskt bolag antagligen inte skattar i Sverige för de potentiella miljardvinsterna?

Kan tänka mig att minerallagen är väldigt gammal och kanske inte helt anpassad till detta årtusende? Visst, det är bra om det genererar arbetskraft men vad händer om främmande stat även står för personalen?

 
Lassekolja

Lassekolja

10 september 2012 14:26

Jag föreslår att stoppa hela 7-klöver´n i intaget på den där kalstenskrossen och innan Du trycker på "till-knappen" frågar Du om dom tänker fortsätta förstöra Sverige eller ej!?
50-60ton kalk på en minut, då kan det väl gå några sekunder att bli av med alla galenskaper i vår Riksdag!?

OBS! Till EXPO och övriga galenpannor: Ovanst. är ett skämt, kanske dåligt men skyll, för en gångs skull, inte på Thoralf och SD, er favo-sysselsättning.

http://www.norrahalland.se/component/content/artic

 
Lassekolja

Lassekolja

10 september 2012 14:29

@Lotta, Du är en mycket klok tjej! Kram till Dig!

http://www.norrahalland.se/component/content/artic

 
Svensson

Svensson

10 september 2012 15:57

Jag får en massa kalk i drickvattnet i min vattenkran, och jag bor inte i Gotland.

http://svenssonsfunderingar.wordpress.com

 
Ingen bild

Mats (Malmo)

10 september 2012 16:15

Till Lassekolja
Din länk går till tidningen Norra Halland - och från Norra Halland kommer jag. Så det är ju trevligt att komma till den tidningen, i och för sig, men länken går ju till någon slags "felsida"?

 
Ingen bild

Lassekolja

10 september 2012 18:25

@Mats(Malmo), Tack för tipset!Länken är borttagen! Om jag inte minns fel handlade artikeln i Horra Halland om SD´s bemötande mot att politiker i Kungsbacka KF vill öppna asylboende för "unga vuxna", som vill ha ett betydligt lyxigare liv (ensamkommande flyktingbarn på nysvenska). SD nappade direkt och delade ut ett mycket kraftfullt flygblad till samtliga hushåll i Frillesås!

 
HM

HM

11 september 2012 07:24

Bertil
Jag tror Nordkalk skattar i Sverige och dessutom ganska mycket. Men då är tror understruket, någon Norkalkvän lade ut siffror på en nätdebatt men jag kan alls int göra en bedömmning.

I svensk gruvdrift har väl staten historiskt varit mycket aktiv?

Som sagt: Jag tycker det vore en fråga att tänka på hur Sd ställer sig till tillgångar under jordytan, tex olja och malm. Antar att EU medlemskapet spelar in.

Det här är frågor jag är rejält okunnig om.

Jag vet att en del kommenterare med Sd sympatier på ön blivit förbannade på mig för jag tagit mycket klar ställning mot Ojnare-aktivisternas metoder men däremot har jag fått applåder från typ arbetar-sossar.

http://ondiklinte.blogspot.com

 
Ingen bild

Sven Dacke

11 september 2012 07:50

I kväll kommer Uppdrag Granskning att ta upp Landsbro fallet där en "Svensk kvinna" flyttade från orten med sina barn på grund av ett assylboendet.

Programmet kommer både i TV1 och finns på webben i kväll.

Nu kommer det att bli spännande hur den snart skattefinansierade opartiska Public Service tv kanalen skildrar detta.

Och som facit på att dom inte förvanskar sanningen så komer det en intervju med kvinnan, på den fristånde webben Nordfront.

Se programmet på SVT och läs sedan intevjun på


http://www.nordfront.se/radsla-for-det-okanda.smr

http://www.nordfront.se/

 
Ingen bild

Sven-Erik Karlsson

11 september 2012 08:52

Idag har SD Kalmar en bra "grej"i Barometern/OT om Villa Ossian och boendet där för ensamkommande "baaaarn" ! Där kan man läsa om hur horribelt detta med
de ensamkommande barnen är och vilka hemska summor de kostar konstigt nog så är det baraa SD som tycks se hur tokigt det är , de andra partierna sticker huvudet i sanden !

 
Ingen bild

Sven Dacke

11 september 2012 09:35

Länk till SD artikeln o Barometern

http://www.barometern.se/reagera/debatt/sunt-bondfornuft-saknas(3429716).gm

 
MetalHeadViking

MetalHeadViking

12 september 2012 01:28

Riktigt bra artikel Thoralf!

Det pågår ett media drev mot Nordkalk och nu vill dessutom miljöfascisterna från EU lägga sig i.

Folk måste börja studer Agenda 21 som Lena Ek (C) stödjer fullt ut. Det är därför hon vill höja koldioxidskatten och ser negativt på Nordkalk.

Det skulle inte förvåna mig om de som demonstrerar mot Nordkalk har fått betalt för att vara där. Eller så är svenskar riktigt ignoranta och ska då få stå sitt kast i framtiden, när alla jobben försvunnit pga helt orimliga miljöregleringar.

http://detopaverkadesinnet.blogspot.com

 
Ingen bild

J

12 september 2012 18:28

men var är vår miljöfacist, vårluddlökarna saknar dig... De kan bli utrotade.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7
8 9
10
11 12 13 14
15
16
17 18 19 20
21
22 23
24
25 26 27 28 29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards