thoralf

Alla inlägg den 6 november 2017

Av Thoralf Alfsson - 6 november 2017 22:05

Mitt inlägg om tumulten och bråken vid Kalmar länssjukhus under söndagen i samband med att ”tiggarhövdingen” avlidit har fått mycket uppmärksamhet på sociala medier. Jag brukar normalt ha ca 4 000 unika besökare per dag. I skrivande stund har jag haft drygt 12 000 unika besökare idag. Personligen tror jag att det beror på att svensk media valde att mörka vilken grupp eller etnisk grupp som stod bakom detta bråk. Såväl lokal som riksmedia!


Idag valde dock först Barometern att skriva en ny artikel där man berättade att det rörde sig om romer. Några timmar senare följde även Östra Småland efter med en uppföljande artikel. Under eftermiddagen följde sedan även Radio Kalmar upp med ett nytt inslag. I inslaget har man till och med lagt in lite mjuk musik. Radio Kalmar tar nog priset i naivt inslag! Det är helt sanslöst!



Det som är slående i dessa nya artiklar och inslag är att de kan uppfattas som snyftartiklar eller förstående artiklar för romernas uppträdande. Precis som att bråken, slagsmålen och bristen på respekt för sjukhusets personal, inte minst för vad väktarnas roll och uppgift. Idag var det inte så allvarliga. Det måste framståsom löjligt att sjukhuset och väktare larmade polisen och att fortfarande fanns kvar på måndagsmorgonen.

Det var uppenbarligt självklart att vi borde respekterat romernas traditioner och låtit 50 romer invaderat akutmottagningen vid länssjukhuset. Inte en enda kritisk fråga till Stefano Kuzhicov, ordförande i Riksförbundet Romer i Europa i artiklarna. Katastrofal journalistik enligt min mening. Inte ens en enda fråga om inte dessa romer borde respektera svenska regler och lagar!


Jag kan tänka mig att det skulle kunna bli katastrofala följder på en akutmottagning som har hygien och desinfektion som ledord och väldigt viktiga regler för att inte utsätta andra patienter och kommande patienter för infektionsrisker som kan vara ödesdigra. I synnerhet när man vet hur det såg ut i Salvelägret för något år sedan när det stängdes. Journalisterna som besökte Salvelägret var väl inte blinda?


Jag är förvånad över hur de journalister som skrivit artiklarna nonchalerar gårdagens händelser. Enligt min uppfattning skulle dessa romer överhuvudtaget inte befunnit sig i Sverige om vi infört regler mot organiserat tiggeri!

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13 14
15
16 17 18 19
20 21
22
23 24
25
26
27 28 29 30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards