thoralf

Alla inlägg den 30 oktober 2017

Av Thoralf Alfsson - 30 oktober 2017 22:34

Under dagens debatt i kommunfullmäktige angående om Kalmar kommun skall ta över Guldfågeln arena genom ett köp blev jag väldigt irriterad. Då flera partier men framförallt två partier, Liberalerna och Miljöpartiet var väldigt oroliga för utvecklingen räntekostnaderna. Ingen kan förutsäga vad räntekostnaderna kommer vara om 6-7 år. Gissningsvis kommer räntorna vara högre än de är idag och det kan innebära en dubblerad räntekostnad om några miljoner kronor. Det är självklart mycket pengar men det som är irriterande är att samma partier inte bryr sig det minsta om kostnaderna för invandringen. Kostnaderna för invandringen vägrar dessa partier att diskutera.


Vi har varje år i vår budgetreservation yrkat på att ett mångkulturellt bokslut skall göras för att alla skall få en uppfattning om vad invandringen kostar i Kalmar kommun. Men då är dessa partier inte det minsta intresserade av kostnaderna. Inte ens när det handlar om hundratals miljoner kronor. Eller mer än vad hela arenan kostar!


När jag idag under debatten om Guldfågeln arena påtalade detta och berättade att invandringen till Kalmar kommun kostade minst 320 miljoner kronor under 2016 blev det väldigt tyst i kommunfullmäktigeförsamlingen.


”MINST 320 MILJONER KRONOR, SUG PÅ DEN, SA JAG FRÅN TALARSTOLEN” Jag hade förväntat mig protester från ledamöter inom 7-klövern men de blev uppenbarligen lite chockade. Ingen påstod att mina siffror inte stämde!


Att media skulle citera mig i sina artiklar finns nog inte på kartan. Det är att likställa med att svära i kyrkan att säga att invandringen till Kalmar kommun kostade minst 320 miljoner kronor under 2016!

 

Här lite fakta.


218 miljoner kronor redovisar Socialförvaltningen som kostnader under 2016.

13 miljoner kronor i utökning av nämndernas ramar efter nytt extra statsbidrag 2016.

15 miljoner kronor har inköpet och renoveringen av Kolbodagården kostat, som används som boende för ensamkommande.

35 miljoner kronor i försörjningsstöd till personer med utländsk bakgrund

39 miljoner kostade etableringsreformen i Kalmar kommun under 2016.


Totalt 320 miljoner kronor.


Men sedan tillkommer t.ex kostnader på Arbetsmarknadsenheten för riktade insatser för nyanlända. Sedan får vi heller inte glömma sjukvården. Kalmar läns landsting fick under 2016 nästan 200 miljoner kronor i ersättning från Migrationsverket. Hur stor andel av denna kostnad kan hänföras till invandringen till Kalmar kommun? 50 miljoner kronor? Men det finns också ett flertal integrationsprojekt som jag skrivit om i tidigare blogginlägg.


Det skulle inte förvåna mig det minsta om den verkliga kostnaden närmar sig 500 miljoner kronor under 2016 enbart inom Kalmar kommun.

Av Thoralf Alfsson - 30 oktober 2017 16:28

Vid dagens kommunfullmäktige fick min motion om att det så kallade ”internpriset” för vindkraftsel från kommunens eget vindkraftverk skulle avskaffas inget bifall från något parti inom 7-klövern.


Kristdemokraterna avstod från att ta ställning men övriga partier röstade för att avslå motionen.


Efter voteringen uttryckte en förtroendevald politiker som inte sitter i kommunfullmäktige att det var illa att hans partivänner röstade för ett falsarium.

 

I praktiken innebär internpriset att kommunens investering i ett vindkraftverk aldrig kan gå i förlust!

 

Enligt de uppgifter jag fått Serviceförvaltningens ekonomer så har vindkraftverket under perioden januari till och med september 2017, gått med närmare 700 000 kronor i förlust.

 

Enligt svaret på motionen har internpriset inneburit att man tagit ut ett överpris i förhållande till marknadspriset om drygt 4,1 miljoner kronor från kommunens olika förvaltningar under åren 2014-2016. Därmed utraderas de vinster på vindkraftverket som Serviceförvaltningen redovisats i sina årsredovisningar under dessa år.


Eftersom politiken inte vill redovisa det verkliga resultatet kommer jag begära ut resultatet direkt från Serviceförvaltningens ekonomer. Sedan kommer jag redovisa det på bloggen och i debattartiklar.

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards