thoralf

Alla inlägg den 3 oktober 2017

Av Thoralf Alfsson - 3 oktober 2017 18:59

Idag var förslaget om att Kalmar kommun skall köpa Guldfågeln arena från Kalmar FF för att rädda fotbollsföreningen från en annalkande konkurs uppe i kommunstyrelsen. Sverigedemokraterna har ända sedan juni då en avsiktsförklaring antogs att vi vill se de framförhandlade avtalen innan vi tar ställning om att säga Ja eller Nej till köpet.


Alla oppositionspartier fick inte tillgång till det 30-sidiga avtalet med dess bilagor förrän i torsdagskväll. Då uppstod givetvis en del nya frågor som jag ställde i fredags och fick vissa svar andra svar kom idag under kommunstyrelsen då Mattias Rosenlund från Kalmar FF och Ola Johansson från Kalmar kommunbolag fanns på plats för att informera om avtalet och svara på frågor.


Efter detta vill jag samla ihop vår kommunfullmäktigegrupp och ta ett slutligt ställningstagande inför kommunfullmäktige den 30 oktober. När nu Liberalerna och Miljöpartiet drev frågan till votering vid dagens möte i kommunstyrelsen valde jag att avstå från att ta ställning då jag vill kommunicera och diskutera med vår kommunfullmäktigegrupp. Det är förklaring till att jag avstod.


Barometern nämner inte bakgrunden till mitt val att avstå. Östra Småland är mer noggrann i sin artikel och anger att vi inte fått tillräcklig tid att syna avtalet och diskutera alla detaljer i avtalet.


Min motion angående hur Serviceförvaltningen redovisar och hanterar faktureringen av den vindkraftsel som produceras vid Kalmar kommun vindkraftverk i Rockneby kom också upp idag i kommunstyrelsen. Kalmar kommun har praktiserat ett internt pris för vindkraftselen som skapat stora överintäkter vilket i sin tur skapat fullständigt missvisande resultat för vindkraftverket i jämförelse med det marknadsmässiga priser som andra kunder betalat för elen.


Jag har yrkat på att det interna priset helt enkelt skall tas bort och att marknadspriset skall gälla. I svaret på min motion fanns en tabell med hur stor överintäkt eller vilken överfakturering som man gjort under 2014, 2015 och 2016. Serviceförvaltningen har under dessa tre år fakturerat ca 4,1 miljoner extra, utöver marknadspriset. Detta har alltså används för att ”blåsa upp” resultatet för vindkraftverket.


 


Givetvis yrkade majoriteten avslag på min motion. Man vill behålla internpriset men skall göra vissa justeringar för att överintäkterna inte skall bli så stora.


Det mest sorgliga är att inget av oppositionspartierna stödde min motion. Att Miljöpartiet skulle göra det hade jag dock inte några förväntningar på, de vill ju blåsa upp alla siffror när det gäller förnyelsebar energi. Men att inte vare sig KD, L eller M vill ge sitt stöd är dock riktigt bedrövligt.


Troligen beror det på att motionen kommer från Sverigedemokraterna!

 

PS

Jag förklarat hur detta går till med internpriset i ett tidigare blogginlägg för den som är intresserad. Jag tror inte att Kalmar kommun är den enda kommun som bluffar siffrorna på detta sätt.


Du kan här se hur jag förklarar Kalmar kommuns upplägg.


Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards