thoralf

Alla inlägg den 20 december 2014

Av Thoralf Alfsson - 20 december 2014 11:02

Jag vet att de lokala journalisterna följer min blogg men att de aldrig kommenterar den offentligt. Trots att jag varje vecka och ibland dagligen presenterar fakta och statistik från Migrationsverket, SCB, Socialstyrelsen, Försäkringskassan eller Arbetsförmedlingen följer de aldrig upp dessa uppgifter. Tidningarnas läsare skall hållas okunniga om massinvandringens kostnader och konsekvenser.


Avhoppade lokala vänsterpolitiker citeras desto oftare i borgerliga Barometern.


Det socialdemokratiska kommunalrådet Johan Persson ges dock stort utrymme i lokalmedia men ytterst sällan är vinklingen kritisk. Inte ens när Johan Persson bryter praxis reagerar dessa journalister. Barometern skall ju trots allt vara en borgerlig tidning.


Onekligen känns det som de lokala journalisterna "lever" i symbios med den lokala "makten" och därför inte vågar skriva kritiska artiklar. Det samma tycks gälla andra personer inom t.ex näringslivet, förutom ett antal personer som gått i pension och lämnat karriären bakom sig, vilket vi sett angående protesterna mot Linnéuniversitetets byggplaner i hamnen och till viss del angående Gota Medias bygge av mediehus.


I måndags hölls årets sista kommunfullmäktigemöte där bland annat budget för 2015, ökad flyktingmottagning och alla valärenden avhandlades. Jag hade faktiskt förväntat mig att de lokala journalisterna skulle åstadkomma lite mer!


Jag har i flera blogginlägg tagit upp hur Johan Persson ändrade reglerna för politiska sekreterare efter valet, när valresultatet var klart, helt emot praxis. Men det var inte det enda. Nu är alla valen för den kommande mandatperioden gjorde och som förväntat utestängs SD från i stort sett alla arvoderade platser/tjänster. Därför har jag gjort en sammanställnig över hur fördelningen ser ut i förhållande till hur valresultatet såg ut.


Ni journalister som läser detta får gärna använda dessa siffror i era artiklar. Jag kommer inte anmäla er för brott mot upphovsrätten ;-)


Så här ser mandatfördelningen ut i Kalmar kommun.


 

  

Ovanstående valresultat skall du sätta i relation till nedanstående fördelning av fasta arvoderade tjänster. Här ser du hur demokratin fungerar i praktiken och hur SD mobbas.


 


Sverigedemokraterna fick 10,03 procent av rösterna men ”demokratin” ger oss endast 2,3 procent av de årsavoderade ekonomiska resurserna för att bedriva politik.


Till detta skall läggas det partistöd som betalas ut. Detta sker i stort sett proportionellt mot valresultatet och ger nästan 30 000 kronor per mandat (Grundstöd + mandatstöd)


Jag försökte vid flera tillfällen få till en valteknisk samverkan mellan partierna i oppositionen med enda syfte att plocka nämnd och styrelseuppdrag från majoriteten men hos M, KD och MP fanns inget sådant intresse. Vi hade kunnat plocka ca 25 platser ifrån majoriteten vid en sådan samverkan. Nu fick istället Socialdemokraterna i stort sett alla dessa platser (ej årsarvoderade platser).


Jag vet att väldigt många är intresserade av hur dessa val utföll i kommunfullmäktige men att media underlåter att redovisa detta. Jag tillhandahåller dock en lista över alla fasta årsarvoderade tjänster för respektive parti och vem som erhållit dessa tjänster. Jag anser faktiskt att media har den skyldigheten.


Så här har majoriteten bestående av S, V och C fördelat de fasta årsarvoderade tjänsterna.


 


Och så här fördelades de fasta årsarvoderade tjänsterna för oppositionspartierna.


 

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6 7
8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27 28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards