thoralf

Alla inlägg den 5 oktober 2014

Av Thoralf Alfsson - 5 oktober 2014 10:01

I måndags skrev jag ett blogginlägg med anledning av att jag just den dagen lämnade förtroendeuppdraget som riksdagsledamot. Rubriken på blogginlägget var ”Börjar ett nytt liv”. I blogginlägget skrev jag följande.


”Det finns väldigt mycket mer att skriva om men det skulle bli alldeles för omfattande för ett blogginlägg. Det skulle bli en hel bok! Men vem vet?”

 

Detta stycke nappade tidningen Östran på och ville göra en intervju. Jag träffade Uffe Carlsson över en fika på Hamncaféet i Kalmar under fredagen. Jag fick senare läsa texten och fick göra några justeringar i texten till artikeln och jag förstod på Uffe Carlsson att man ville spetsa till det lite. Men jag blev ändå lite förvånad när jag såg rubriken på artikeln på Östrans webbsida.


 


Uppenbarligen försöker rubriksättaren få till att jag skulle göra något illojalt mot mitt parti. Men den som läser artikeln har nog svårt att hitta något sådant!


Döm om min förvåning blev än större när jag kom till min ICA-handlare under eftermiddagen för att handla lite. Östrans löpsedel var än mer tillspetsad!


 

Det är uppenbarligen lördagens toppnyhet ;-)


Nu skall jag tydligen enligt Östran avslöja allt om Sverigedemokraternas slutna rum. Kanske lite svårt när jag aldrig haft tillträde till dessa slutna rum. Samtidigt kan jag inte annat än dra lite på smilbanden över hur rubriksättare och den som sätter löpsedeln försöker överdramatisera texten i artikeln.


Jag är Sverigedemokrat och kommer att förbli Sverigedemokrat. Jag kommer inte skada partiet men däremot drar jag mig inte för att rikta konstruktiv kritik mot brister i organisationen av partiet. Jag har i några blogginlägg också riktat udden mot partiet och hur dåligt vissa funktioner fungerar. Mitt blogginlägg om att Expo, InteRasistMen, Expressen och Aftonbladet hade allt för stort inflytande över hur uteslutningar i partiet praktiserades var sannolikt en av orsakerna till att jag petades från riksdagslistan.


När det gäller mitt bokprojekt så har det funnits i mitt bakhuvud under flera år. Efter snart 10 år som bloggare har jag fått in en rutin i mitt skrivande men även lite erfarenhet. Därför har tanken på att gå vidare och skriva en bok börjat komma upp i mina tankar allt oftare. Det har också blivit mer aktuellt efter det som hänt under det senaste året. Men det är troligen inget som kommer ske inom en snar framtid, utan det är nog ett projekt som kommer ta ett eller flera år att genomföra. Eller om jag skall hyra en lägenhet nere vid Medelhavet och ta tag i bokprojektet lite mer handfast omgående, nu när jag har en ekonomisk möjlighet.


Jag har ju under mina år som politiker, sverigedemokrat och bloggare samlat på mig mycket material. När jag backar tillbaka och läser gamla blogginlägg kommer det upp nya reflektioner och inte minst minnen. Det finns ofta detaljer och uppgifter som utelämnats i blogginläggen men som idag skulle kunna få se dagens ljus ;-). Eftersom jag även alltid varit flitig med min kamera så har jag ju även ett stort bildmaterial som skulle kunna komma till användning för att illustrera mina möten och upplevelser inom Sverigedemokraterna. Jag har också periodvis skrivit dagbok under de senaste 15 åren vilket också skulle kunna ge en del uppslag i en bok till varför jag blev Sverigedemokrat och engagerade mig politiskt.


Men samtidigt finns det omständigheter och detaljer som jag utelämnat i mina blogginlägg som säkerligen skulle intressera många. Det som inte tas upp i intervjun och Östrans artikel är alla konflikter som jag haft med journalister och media på grund av mitt bloggande. Det skulle säkerligen få ett eget kapitel om inte flera. I detta kapitel skulle jag dock inte vara det minsta återhållsam utan snarare mycket skarp och kritisk mot den politiskt korrekta mediakåren.


Ett annat ämne som skulle få stort utrymme är vänsterextremister och deras aktiviteter. Inte minst vänsterpolitikers uttalanden på lokal nivå skulle få uppmärksamhet. Jag tror vissa inte gärna vill kännas vid detta idag.


Den största anledningen till ett eventuellt bokprojekt skulle inte vara att göra några snaskiga interna avslöjanden! Utan det skall vara en del i min personliga utveckling men även något som min familj, barn och barnbarn och efterkommande skulle kunna läsa för att lära känna mig.

Jag har ju släktforskat en del och kommer sannolikt återuppta detta men det har gjort att man funderar på vad tidigare generationer i min släkt sysslat med. Min gamlemorfar som föddes i Horn den 5 februari 1887 fick bland annat en medalj av dåvarande kungen för snart 100 år sedan och idag skulle det vara intressant att veta vad denna utmärkelse avsåg. Med en bok skulle mina efterkommande i framtiden inte behöva fundera så mycket över vem jag var.


PS


I fredags gjorde jag något som inte kändes riktigt bra. Jag gav Expressens David Baas ett ekonomiskt bidrag genom att köpa hans bok Bevara Sverige Svenskt. Skall bli intressant att se hur mycket David Baas missat eller om läckorna och avhopparna lämnat ut allt till Expressen!

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8
9
10 11 12
13
14 15
16
17 18 19
20
21 22 23 24 25
26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards