thoralf

Alla inlägg under juni 2013

Av Thoralf Alfsson - 17 juni 2013 23:48


För mig är det helt obegripligt att USA stödjer al-Qaida-grupper i Syrien.  Även om de kallar sig Den fria syriska armen eller rebeller.


Det är inte utan att man undrar vad Obama-administrationen har för mål med sitt stöd till terrorister och rebeller.


Att så kallade ”svenskar” strider för al-Qaida i Syrien är ingen överraskning. De strider för införandet av sharialagar, något de kommer att göra i Sverige också. Samtidigt har Hizbollah gått in på regimens sida i kriget och vi vet ju att det finns många Hizbollahanhängare i Sverige. Får vi snart se dessa båda grupper av dels al-Qaida anhängare och sedan Hizbollahanhängare fortsätta sina strider i Sverige, i Rosengård, Bergsjön och Tensta.


Det är bara en tidsfråga innan vi har ännu ett terroristdåd i Sverige som sker i Allahs namn. Frågan är bara vem det kommer rikta sig emot?


Som en ”svensk” i Syrien uttrycker det till Sveriges Radio.


”Alltså alla som inte vill ha sharia kommer vi att kriga mot”


Varför skulle det bara gälla i Syrien? Det gäller givetvis även i Sverige. Kan man strida mot andra muslimer är det väl inget problem med att strida mot t.ex kristna och judar.


”Och när jag kom första gången i strid, walla! Jag har aldrig känt en sån extas, en sån glädje. Jag skrattade och skrattade och det var så skönt. Det går inte att beskriva hur skönt det kändes. Första gången i strid var det jag kände. Och jag sa till min kompis: Vad har jag gjort i mina 22 år, jag har slösat mitt liv på att inte gå ut och kriga.”


Grattis Sverige till alla dess shariakrigare! Varför inte skicka "Husbykrigarna" till Syrien? Det kanske är denna krigiska extas de söker genom bilbränningar och stenkastning mot polis. De kanske önskar sig att kulorna skall vina kring öronen och bombkrevaderna skall skaka om deras kroppar.


Men Sveriges Radios reportage är säkert bara en myt om någon frågar Erik Ullenhag. Det kanske till och med är ett rasistiskt inslag.


För mig är det i varje fall helt obegripligt!

Av Thoralf Alfsson - 17 juni 2013 12:25

Flera har önskat en utskriftsvänlig version av infobladet om vård till papperslösa. En version med så lite färg som möjligt för att hålla ner kostnaden för utskrift.


Skriv ut den och ha den till midsommar när det blir fest med familjen och vännerna. Den kommer säkerligen skapa debatt.


Här kommen en länk till pdf.


(Passar bäst för dubbelsidig utskrift)


 

Av Thoralf Alfsson - 16 juni 2013 09:45

 

Istad på Öland                                   Foto Thoralf Alfsson                   

     

Den 11 juni  skickade Eolus Vind ut ett pressmeddelande att Kalmar kommun köpt ett vindkraftverk av företaget för ca 29 miljoner kronor.


Kalmar kommun som så många andra kommuner och landsting köper vindkraftverk för att komma undan energiskatten på 29,3 öre/kwh.


Den här lagstiftningen som undantar vindkraftverk från energiskatt om ägaren inte yrkesmässigt levererar elkraft har jag vid flera tillfällen kritiserat på bloggen och i diverse debattartiklar.


Jag varnade också Kalmar kommun för att denna lagstiftning var ohållbar i ett längre perspektiv under debatten i kommunfullmäktige. Och att vindkraftsatsningen är ett vågspel med kommuninvånarnas skattemedel.


 

Befriad från energiskatt.           Foto Thoralf Alfsson



Den 14 juni presenterades en utredning angående nettodebitering och skatteskyldighet för energiskatt på el. Gissa vad utredaren föreslår? Att lagstiftningen ändras så att i stort sett all vindkraftsel skall beskattas med energiskatt. Lagändringen föreslås träda i kraft redan den 1 januari 2014.


Snacka om dålig tajming för Kalmar kommun!


Helt plötsligt försvinner 5 200 000 kwh * 29,3 öre/kwh = 1 523 600 kronor av den tänkta vinsten upp i rök för Kalmar kommun.


Jag är inte överraskad över detta förslag men Kalmar kommun kommer sannolikt fundera över om det var en riktig satsning att använda närmare 30 miljoner av skattebetalarnas pengar till ett vindkraftverk.


I Danmark har man också kommit till insikt om att subventionerna för vindkraften är alldeles för stora vilket leder till att projekt startas som egentligen inte borde realiseras.

Venstre tillsammans Dansk Folkeparti kommer att ta bort alla subventioner för all landbaserad vindkraft om de vinner nästa val enligt denna artikel.



Fartyget Discovery är åter tillbaka i Kårehamn efter reperationer i Polen. Enligt uppgift från ansvariga för Blekinge offshore kostar fartyget mellan 2-3 miljoner kronor varje dygn. Besättning består av ca 130 personer. Att fartygets 6 "fötter" skadats av den hårda kalkstensbotten vid Kårehamn var en kostsam överraskning för EON.


 

Fartyget Discovery utanför Kårehamn.                             Foto Thoralf Alfsson


Nu tvingas man lägga ut stenkross vid alla fundamenten så att inte fötterna skadas ännu en gång. Enligt uppgift placerar man nu ut mellan 30000-40000 ton stenkross på botten för att Discoverys "fötter" skall kunna användas igen.


Undrar hur många miljoner kronor extra detta kostar EON! Vem kommer få betala det i slutändan?

Av Thoralf Alfsson - 15 juni 2013 21:18


Ny informationsfilm om hedersvåld från Rikspolisestyrelsen och Länsstyrelsen i Östergötland.


"Det här handlar inte om etnicitet eller religion"
Juno Blom, utvecklingssamordnare på Länsstyrelsen i Östergötland.


Årets understatement av Juno Blom!


Givetvis blir det reaktioner på denna film från det politiskt korrekta etablissemanget.


http://www.svt.se/nyheter/regionalt/ostnytt/det-far-ett-rasistiskt-bakslag

Av Thoralf Alfsson - 15 juni 2013 19:00

 


Idag fick jag min replik publicerad på landshövdingen Stefan Carlssons debattartikel från tidigare i veckan.

Tyvärr valde Barometern att inte lägga upp den på webbsidan. Möjligen var man rädd för att det skulle komma många kommentarer. Men jag får väl vara glad för att man publicerade min replik.


Här kommer texten i repliken.


Den 12 juni skriver landshövding Stefan Carlsson om den integrationsstrategi som 26 företrädare från länet skrivit på efter initiativ från Länsstyrelsen och landshövdingen.


Stefan Carlsson beskriver kortfattat vad denna strategi innebär och hur den skall verka. Det märkliga är att Stefan Carlsson i sin debattartikel inte nämner det mål eller till och med det övergripande mål som finns i strategidokumentet som alla länets kommuners kommunstyrelseordförande undertecknat.


Dokumentet säger nämligen att ”det övergripande målet är att öka andelen utrikes födda i Kalmar län”.


Det är således ingen integrationsstrategi! Utan ett dokument där alla kommuner i länet förbundit sig att öka invandringen till sin kommun. Detta har skrivits under av alla kommunstyrelse ordföranden och i de flesta fall utan att något beslut tagits i respektive kommunfullmäktigeförsamling.


Att landshövding Stefan Carlsson glömde bort att nämna den viktigaste punkten i dokumentet i sin debattartikel är minst sagt märkligt men det kan väl även hända den bästa, för ingen kan väl inbilla sig att det var ett medvetet misstag av landshövding Stefan Carlsson.


Thoralf Alfsson

Sverigedemokraterna.

Av Thoralf Alfsson - 14 juni 2013 18:00

Östran fortsätter att gräva när Barometern slutar och det blir för politiskt känsligt. En eloge till Östran som gräver trots att det är en socialdemokratisk majoritet som styr i Kalmar gräver socialdemokratiska Östran vidare i Invandrarservice tvivelaktiga hantering.


Jag har själv försökt att få ut det aktuella dokumentet under flera veckors tid från Kalmar kommun och Socialförvaltningen men de har hela tiden hävdat att detta dokument saknats eller ej existerar. Idag publiceras dock dokumentet i Östran. Dokumentet visades vid kommunfullmäktige mötet den 27 maj.


 


Enligt den ”läcka” som finns har detta dokument varit redovisningen för en utbetalning på 61500 kronor som lån till en bidragstagare för ett bilinköp. Ansvariga på Invandrarservice hävdar att det är ett fabricerat dokument. Med andra ord så står ord mot ord i detta fall.


För några veckor sedan fick jag ett samtal från en person som är väl förtrogen inom Kalmar kommun som hävdade att kommunen ”städat” ibland redovisningen på Invandrarservice innan den interna granskningen startades. En sak kan man dock inte städa bort och det är ekonomiska transfereringar som skett via bank. Om det skett en utbetalning på 61 500 kronor till någon från Invandrarservice vore därmed inte så svårt att kontrollera.


Hela denna hantering stinker betänkligt.


Jag har gjort en anmälan av detta till JO som svarat att man inte tänker inleda någon granskning. Enligt Östrans artikel har moderaten Jan-Ingemar Lundström (som inte svarar på min mejl) gjort en anmälan till Socialstyrelsen men de vidtar heller inga åtgärder. Nu återstår bara att göra en polisanmälan för att om möjligen bringa någon klarhet i detta. Jan-Ingemar Lundström vill dock inte göra en polisanmälan eftersom han är politiker! Jag anser dock tvärtemot att som politiker i socialnämnden och med insyn har han all anledning att göra en polisanmälan om han anser att något grovt tjänstefel eller brottsligt begåtts.


Personligen anser jag dock att Kalmar kommun borde göra en polisanmälan mot sig själva om de nu själva anser att inget tjänstefel eller brott har begåtts. Då skulle saken förhoppningsvis kunna redas ut men något sådant initiativ från kommunalrådet Johan Persson kan knappast förväntas.


Jag har i eftermiddag sökt åklagare i Kalmar för att diskutera en polisanmälan utan framgång men jag kommer försöka igen på måndag. Därefter kommer jag sannolikt lämna in en polisanmälan till polisen i Kalmar

Av Thoralf Alfsson - 12 juni 2013 23:50

I förra veckan skrev jag några rader i ett blogginlägg om den integrationsstrategi som 26 företrädare i Kalmar län skrivit under tillsammans med landshövding Stefan Carlsson. Jag begärde då också ut detta dokument från Länsstyrelsen.


Idag har landshövding Stefan Carlsson fått en artikel publicerad i Barometern angående denna integrationsstrategi. Läs artikel.


I sin artikel nämner inte Stefan Carlsson målet med detta dokument på ett enda ställe. Det uppsatta målet borde ju vara väldigt viktigt. Inte minst med tanke på att anges som det övergripande målet i dokumentet.


Jag förstår givetvis varför landshövdingen utelämnar målet i sin debattartikel! Målet och rubriken för dokumentet fungerar inte riktigt tillsammans enligt min mening.


Integrationsstrategi för Kalmar län har dokumentet som rubrik! Målet ser ut enligt nedan.


 


Målet med denna integrationsstrategi är således att öka invandringen till Kalmar län.


Knappast en bra integrationsstrategi om man vill förbättra den befintliga situationen. Vilket jag tror alla som läst om dokumentet uppfattat att syftet skulle vara. Inte att öka problemen med en ännu större invandringen med ännu mer integrationsproblem som följd.


Ibland dessa 26 företrädare finna alla länets kommuners kommunstyrelseordförande som nu skrivit på detta dokument. Hur många av dessa har ett beslut från kommunfullmäktige i ryggen innan de skrev på ett dokument om ökad invandring till sin kommun. Enligt vad jag förstår är det bara 3 av 12 kommuner som tagit något sådant beslut.


Kalmar kommuns Johan Persson har definitivt inte något sådant beslut att luta sig emot.


Landshövding Stefan Carlssons debattartikel i Barometern är rent hyckleri i och med att han inte med ett enda ord nämner det övergripande målet med detta dokument. Falsk marknadsföring är ett lindrigt omdöme!


För den intresserade kommer här alla 26 personers underskrift och vilket företag eller organisation de representerar.

Nu får vi se om Kalmar Läns Lnadsting hotar med rättsliga åtgärder för att jag publicerat deras logga ;-)



 

 

Av Thoralf Alfsson - 12 juni 2013 09:41

Efter Kalmar Läns landstings "hotfulla brev" och de synpunkter jag fått på att framsidan av infobladet är något rörig har jag gjort en uppdatering. Huvudsyftet med infobladet är inte att bråka med Kalmar läns landsting.


 

 

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12
13
14 15 16
17
18
19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards