thoralf

Direktlänk till inlägg 14 juli 2018

DET HÖGA ELPRISET PÅ LANDSBYGDEN

Av Thoralf Alfsson - 14 juli 2018 09:33

Jag har under en längre tid reagerat på att man på landsbygden får betala ett betydligt högre elpris än vad den som bor i staden gör. Jag är också väldigt förvånad över att inte detta lyfts fram i debatten men framförallt av journalister i media. I vissa facktidningar görs det men inte i de stora medierna.


Jag har fått två färska fakturor i handen och gjorde därför en liten sammanställning över hur det ser ut i skrivande stund när det gäller det rörliga elpriset.


 


För den som har Kalmar Energi och därmed bor i centrala Kalmar så betalar man enligt den senaste fakturan 1,31 kr/kWh. Om man däremot bor på landsbygden och har EON som leverantör så får man istället betala 1,74 kr/kWh. En skillnad på ca 43 öre/kWh.


För ett hushåll med ca 8 000 kWh innebär det att skillnaden i kostnad blir ca 3 415 kronor/år eller 285 kronor dyrare per månad.

 

Anledningen till den stora skillnaden är kostnaden för elöverföring. De flesta elbolag har höjt priset för elöverföring i rasande takt de senaste åren för den som bor på landsbygden. Därmed består skillnaden oavsett om själva elpriset går upp eller ned.


Jag är förvånad över att det är så tyst i media angående detta men ännu mer förvånad är jag över att de organisationer som säger sig värna landsbygden inte lyfter denna fråga. Det finns ju även ett parti som säger sig stå framförallt på landsbygdens sida, Centerpartiet. Men som alla säkert konstaterat är det idag helt andra värderingar som styr hur Centerpartiet bedriver sin politik.


Skall det vara så här?

 

Den som väljer att bo på landsbygden straffas dessutom på många andra sätt av framförallt de partier som säger sig värna miljön.

 
 
Ingen bild

Eric H

14 juli 2018 10:35

Helt ense.
Senaste elfakturan gav en Kwh-pris på 1.77 fast avgift+ skatter+ överföring+ elkostnaden i sig.
Elpriset (pga torkan?) mycket högt 68 öre!

 
Ingen bild

Larre67

14 juli 2018 11:31

Ett litet fel
har EON som leverantör så får man istället betala 1,74 öre/kWh borde vara har EON som leverantör så får man istället betala 1,74 kr/kWh.

 
Ingen bild

Ölandsbonde

14 juli 2018 11:51

Jag bor på "landsbygden" och Thoralfs redovisning stämmer bra. I mitt fall var mina kostnader för elen 1,73 kr/kWh räknat på rullande 12-månadersperiod.

För EON´s kunder blir det dyrare från 1 juli då de höjer diverse priser. Utöver själva förbrukningsavgiften.
Till diverse priser hör:
-Elöverföringsavgift med energiskatt.
-Abonnemangsavgift mmed elberedskapsavgift.
-Elsäkerhetsavgift.
-Nätövervakningsavgift.

Och så lite moms på dittan och dattan lite här och där.

 
Ingen bild

Laglydig

14 juli 2018 15:01

Det var ju knepigt. Jag är också kund hos EON Syd och bor i en lägenhet i ett mindre samhälle i Småland (landsbygd).

Min årsförbrukning är beräknad till 1 564 kWh.

Så här ser min senaste räkning ut:

Fasta avgifter:
Elnätsabonnemang, månadsavgift: 56,00 kr (exklusive moms)
Elavtal, årsavgift, månadsavgift:32,00 kr (exklusive moms)

Rörliga avgifter:
Elöverföring per kWh: 58,84 öre (exklusive moms)
Enerigiskatt per kWh: 33,10 öre (exklusive moms)
El per kWh: 58,00 öre (exklusive moms)

Totalt betalade jag 1 594 kronor för mina 676 kWh för 3 månader inklusive avskifter, skatt på avgifterna, skatt, skatt på skatten, och skatt på själva elen, d v s totalt: 2,3317 kr per kWh.

Observera att Elöverföringskostnaden alltså är HÖGRE än själva elen! Hur kan det vara det?

Centerpartiet har INGENTING att hämta på landsbygden! Jag pratade med min granne häromdagen, en pensionerad kvinna som drivit företag med sin numera avlidne man. Enligt henne kommer "alla" hon känner att rösta SD. "Alla" kanske är överdrivet, men SD kommer att bli största parti i vårt lilla samhälle med sannolikt över 35 % av rösterna (det var över 20 % redan i förra valet).

 
Ingen bild

dick

14 juli 2018 17:12

Så länge det råder marknadsekonomi så sätter bolagen priserna. Vill SD avskaffa marknadsekonomin?

 
Ingen bild

pg

14 juli 2018 17:44

Undrar vad deras el-faktura hamnar?

http://www.friatider.se/nu-kommer-hundratals-afrikaner-till-sverige-migrationsverket-p-skyndar-resan
Migrationsverket säger nu att man kommer prioritera de kvotflyktingar som har evakuerats till Niger. Hundratals av dem ska få komma till Sverige. De flesta är somalier och eritreaner, och väntas anlända redan nu i juli. Migrationsverket har upprättat ett "vidarebosättningsprogram" för att befolka Sverige med afrikaner och andra invandrare.

 
Ingen bild

Jimmy

14 juli 2018 18:19

Hela elmarknaden är en stor bluff som skulle synas i sömmarna rejält, hur priset på ALL el kan sättas efter högsta priset på några få producerade W av någon dyr källa är för mig obegripligt

 
Ingen bild

Tony

14 juli 2018 18:24

Tror inte Annie Lööf tog upp detta när hon var på sitt
senaste Bilderberg möte, där avhandlas väl istället om
hur många fler välfärdsturister Sverige ska ta emot när
Annie bli Statsminister? (Hemska tanke).

 
Ingen bild

Tony

14 juli 2018 18:27

Undrar om det finns något annat Land i världen utöver
Sverige som tar Moms på skatten, det visar i nalla fall
på hur sjukt det Svenska skattesystemet är?

 
Ingen bild

Bajen666

14 juli 2018 18:59

Ja detta är helt sjukt minst sagt, sista räkningen jag fick var på 340 spänn varav 80 spänn var förbrukning resten vet i fanken vad det var.

PS: Affärsverken i K-na.

 
Ingen bild

Gubben o Gumman

14 juli 2018 19:36

Hm samma sak som om bensinen kostade 15 kr litern i Kalamar OCH 22kr I i Ljungbyholm eller mjölken 10 kr i Kalmar och 14 kr i Ljungbyholm

All baserat på transportkostnader landsbygd, el elavgift landsbygd.....

Vem fan hade accepterat det ??????


Svenne vakna någon stjärtnullar dej

 
Ingen bild

Gubben o Gumman

14 juli 2018 19:56

dick : Lärde i fröken dej om blandekonomi enligt läroplan 1980 ???
Mycket bra då kan man dra in alla bidrag utan dåligt samvete till dina kompisar......

 
Ingen bild

C Andersson

14 juli 2018 20:12

@Gubben o Gumman 14 juli 19:36

När jag senast tankade i Ljungbyholm betalade jag en krona litern för bensinen!

 
Ingen bild

Medborgaren

14 juli 2018 20:20

Re dick 17:12
Nej det är inte marknadsekonomi! Elleveranser erbjuds av ett fåtal aktörer = oligopol!
Elnätet ägs regionvis av en aktör = monopol!
Tråkigt nog har vi ett gäng oduglingar i regeringen som inte utövar tillsynen överhuvudtaget.......................
Här har SD en viktig valfråga!

 
Ingen bild

Laglydig

14 juli 2018 20:25

@dick
Lördag 14 juli 17:12

Den svenska elmarknaden är knappast ett bra exempel på marknadsekonomi med ett fåtal aktörer i en oligopol situation på gränsen till monopol där svenska staten är den stora vinnaren med energiskatt och skatt på skatten och på allt övrigt som de få leverantörerna fakturerar de stackars elkunderna. Det är skatterna, alla avgifter och skatt på de samma som gör att elen är sällsynt dyr i Sverige! Marknadsekonomi???

 
Ingen bild

Observer

14 juli 2018 20:39

Staten bör bygga 5 st nya kärnkraftverk å bjuda befolkningen på elen dessa producerar.

 
Ingen bild

Molle

14 juli 2018 21:45

När elbilarna blir ännu fler så kommer det att bli en hög elskatt på dessa, var så säkra.

Thoralf Alfsson

14 juli 2018 22:13

Helt säkert!

 
Ingen bild

Gubben o Gumman

15 juli 2018 17:33

Molle : Skatten måste in till elefanten, kostar 300-500 miljarder per år minst, exklusive våldtäkter, böneutrop,narkotikaimport mm

Varför skall du betala det Svenne Banan???????????????????????
Skicka hem raketforskarna så fort det bara går, festen är slut dags att åka hem

 
Ingen bild

Per

19 juli 2018 12:44

Du kan nog handla el av Kalmar Energi var du än bor. Det du inte kan göra - däremot - är att handla elnätservicen, där har den lokala nätägaren monopol. Blanda inte ihop energiavgift med elnätsavgift! Energin är oftast betydligt dyrare än elnätsavhiften.

Thoralf Alfsson

19 juli 2018 13:44

På vilket sätt blandar jag ihop när jag redovisar var post för sig?

 
Ingen bild

Per

19 juli 2018 12:47

Glöm mitt inlägg, jag ser nu att du gjort analysen korrekt, även om du kanske inte drar rätt slutsats.

Thoralf Alfsson

19 juli 2018 13:49

Vad är fel?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7 8
9 10 11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards