thoralf

Alla inlägg den 14 juli 2018

Av Thoralf Alfsson - 14 juli 2018 22:33

Det är ren avkoppling att åka runt på alla småvägar med min trehjuling på Öland, njuta av landskapet, den varma luften och de värmande solstrålarna. Känna skillnader i luft och värme mellan skogspartier, åkerlandskap och alvarsmark. Att bara köra omkring i shorts och pikétröja är bara så jädra skönt. Att jag samtidigt kan dela ut mina foldrar som ingår i min personvalskampanj är bara en bonus. Det går lätt att dela ut dessa foldrar i sommarvärmen. Skönare att susa fram på trehjulingen än att ligga på stranden 😉


Har 8 000 foldrar som jag kommer dela ut i Borgholms kommun. Det kommer bli minst lika många till Mörbylånga kommun om någon vecka. I första hand vill jag locka nya läsare till min blogg. Sedan är förhoppningen att de läser min blogg och sedan vill kryssa mig på riksdagslistan för Kalmar län. 


   

Mitt nattfoto från fyren Långe Erik pryder framsidan. Det finns givetvis en sida med fakta om invandringen till Borgholms kommun. För den som är intresserad finns givetvis länkar och information hur man hittar mer fakta på min blogg.



Vill du stödja min personvalskampanj så finns uppgifterna i högermarginalen på bloggen. Kontouppgifter finns om du klickar på ”Visa presentation”.

Av Thoralf Alfsson - 14 juli 2018 09:33

Jag har under en längre tid reagerat på att man på landsbygden får betala ett betydligt högre elpris än vad den som bor i staden gör. Jag är också väldigt förvånad över att inte detta lyfts fram i debatten men framförallt av journalister i media. I vissa facktidningar görs det men inte i de stora medierna.


Jag har fått två färska fakturor i handen och gjorde därför en liten sammanställning över hur det ser ut i skrivande stund när det gäller det rörliga elpriset.


 


För den som har Kalmar Energi och därmed bor i centrala Kalmar så betalar man enligt den senaste fakturan 1,31 kr/kWh. Om man däremot bor på landsbygden och har EON som leverantör så får man istället betala 1,74 kr/kWh. En skillnad på ca 43 öre/kWh.


För ett hushåll med ca 8 000 kWh innebär det att skillnaden i kostnad blir ca 3 415 kronor/år eller 285 kronor dyrare per månad.

 

Anledningen till den stora skillnaden är kostnaden för elöverföring. De flesta elbolag har höjt priset för elöverföring i rasande takt de senaste åren för den som bor på landsbygden. Därmed består skillnaden oavsett om själva elpriset går upp eller ned.


Jag är förvånad över att det är så tyst i media angående detta men ännu mer förvånad är jag över att de organisationer som säger sig värna landsbygden inte lyfter denna fråga. Det finns ju även ett parti som säger sig stå framförallt på landsbygdens sida, Centerpartiet. Men som alla säkert konstaterat är det idag helt andra värderingar som styr hur Centerpartiet bedriver sin politik.


Skall det vara så här?

 

Den som väljer att bo på landsbygden straffas dessutom på många andra sätt av framförallt de partier som säger sig värna miljön.

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7 8
9 10 11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards