thoralf

Direktlänk till inlägg 21 maj 2018

LÄGG NER MODERSMÅLSUNDERVISNINGEN

Av Thoralf Alfsson - 21 maj 2018 22:57

Kalmar kommun har inlett en treårig satsning på modersmålsstöd i förskolan med start 2017 och framåt.

 

Det beskedet fick jag idag från förvaltningschefen Mats Linde när jag fick svar på de frågor jag ställt om modersmålsundervisning och kostnader för detta. Kostnaderna ökar för varje år och uppgår nu till närmare 10 miljoner kronor per år.


Antalet elever som får modersmålsundervisning har nu ökat till lite drygt 1 200 elever under 2018. Utvecklingen visar inte på något trendbrott utan det bara fortsätter med fler och fler elever.


 


Den grupp som har den mest dramatiska utvecklingen är modersmålsundervisning på arabiska. Ökning sedan 2006 är hela 600 procent. Sedan finns det de som påstår att det inte pågår en islamisering i vårt land. De som påstår detta är inte bara naiva och okunniga. Det är även helt korkade!


 


Det dags att stoppa och lägga ner modersmålsundervisningen och istället bara undervisa i svenska!

 
 
Ingen bild

Trams

21 maj 2018 23:26

Begärde ut en handling från Kalmar kommun. Har nu fått påminna tre gånger. Måste vara Sveriges sämsta kommun på att fullfölja sina skyldigheter gentemot medborgare. Efter mycket om och men fick jag ett kort och arrogant svar att handlingen fanns att hämta på kundcenter och en avgift skulle tas ut. Ingen uppgift om hur mycket ens.

Tar kommunens tjänstemän för givet att alla kan/vill ta sig dit för att hämta en offentlig handling?

Sanslös kommun!

 
Ingen bild

Björn

21 maj 2018 23:30

Borde ha lagts ned för länge sedan. Modersmålsundervisning har funnits i ganska lång tid och som av en händelse så har den inte gällt alla språk, utan bara vissa.. Verkar som att de bara sker på språk från något av Mena länderna.

Hur ska man kunna integrera folk om de inte får lära sig det svenska språket ordentligt. Vill barnen kunna prata arabiska så får väl föräldrarna lära dem. Det ska inte ske med hjälp av våra skattepengar.

 
Ingen bild

En småländska

22 maj 2018 01:12

Varför? Fokus måste och skall ligga på det språk som talas i landet, en av de viktigaste s k integrationsnycklarna. Finns gott om pengar till vissa verksamheter, helt otroligt....

 
Ingen bild

Idiotenù

22 maj 2018 05:55

Modersmålsundervisning ska finnas för att sverige håller på att bli ett arabiskt land.
Senaste jag hört att svenska barn ska lära sig arabiska så VI kan interagera oss I VÅRT SVENSKA LAND

 
Ingen bild

Magnus

22 maj 2018 06:28

Min bonus dotter får modersmålsundervisning på Thailändska. Hon började i en svensk klass 3 ca 5 dagar efter hon kom. Kunde inte ett ord svenska. Det som görs är att läraren förklarar saker som hon har svårt att förstå från andra lektioner. Hon lär sig inte mer Thailändska, detta kan hon redan utmärkt. Vet inte om detta sker på olika sätt i olika skolor. Hennes svenska lektioner kallas svenska som andra språk. Här ges punktinsatser för att bygga upp hennes ordförråd.

 
Ingen bild

Kurtan

22 maj 2018 07:54

Det enda som kan rädda Sverige från ett rent 'helvete' under sharia etc är massiv repatriering! Allt annat är 'plåster på såren' och i längden verkningslöst tyvärr...

 
Ingen bild

Niklas R

22 maj 2018 08:25

Hemspråksundervisningen behövs inte. Den kan läggas ner och spara oss miljoner. Vill utlänningarna att deras barn kan hemspråket kan de lära sig det hemma.

 
Ingen bild

Pepparholm

22 maj 2018 08:37

Ledarsidorna.se kan vi idag läsa att vi har inte längre en statsminister som styr landet. UD vägrar att lyda statsrådsberedningens riktlinjer för migrationspolitiken. Vad gör Löfven nu? Utrensningar?

 
Ingen bild

BJ

22 maj 2018 09:21

Ja, vad kan man annat vänta sej för galenskaper i ett land där tjänstemännen likt mentalt handikappade inte ansvarar för sina handlingar.

 
Ingen bild

mb

22 maj 2018 09:42

Magnus
Tisdag 22 maj 06:28

Du skriver att modersmålsundervisningen för din dotter består i att hon får saker förklarade för sig som hon inte annars skulle förstå. I så fall är det ingen modersmålsundervisning utan en vanlig hjälp att förstå de ämnen som undervisas i skolan

För mig är definitionen av modersmålsundervisning att barnen lär sig prata och skriva sitt modersmål, vilket ju egentligen är föräldrarnas uppgift att göra och som naturligtvis inte ska bekostas av svenska skattebetalare.

Jag förstår din dotters undervisning som något helt annat än att hon får lära sig thailändska. Och jag tror du håller med mig. Varför det kallas modersmålsundervisning är i så fall en gåta.

Att hennes lektioner kallas svenska som andra språk är kanske lite konstigt eftersom det borde vara svenska som första språk eftersom hon nu bor i Sverige.

 
Ingen bild

SM811

22 maj 2018 10:41

Helt rätt.
Modersmålsundervisning skall invandrarna bekosta på egen hand.
SD 2018 det enda partiet som man kan rösta på.

 
Ingen bild

SM811

22 maj 2018 10:45

Falsk nyhet om Fria Tider i SVT.
http://www.friatider.se/falsk-nyhet-om-fria-tider-i-svt-plus

 
Ingen bild

jag

22 maj 2018 11:41

Mina barn gick på ESL (English second language) i ett år när vi flyttade till USA. De kunde inte ett ord engelska när de började skolan. Förutom -kan jag få ringa hem och -kan jag få gå på toaletten, som jag lärt dem innan skolan började. Efter ett år var de ikapp övriga kamrater. Svenska pratade vi hemma. Där var det inget tjafs med inskolning osv. Bara att lämna dem och se glad ut. De klarar mer än man tror.

Thoralf Alfsson

22 maj 2018 11:52

Min syster med familj flyttade till USA 2000 och samma sak där med hennes två barn som var fem och sju år om jag kommer ihåg rätt.
Det var tufft för dem de första månaderna men sedan gick det bra.

 
Ingen bild

Crille

22 maj 2018 11:52

Visst bör modersmålsundervisning få förekomma, MEN PÅ EGEN BEKOSTNAD. Då kan dessa modersmålsundervisande lärare starta eget och så får de arabisktalande föräldrarna betala för tjänsten med egna pengar. Hur svårt kan det vara?

 
Ingen bild

Cosmik Debris

22 maj 2018 11:56

Allt som främjar segregation är bra. Desto fler (och dyra) konfliktytor det finns, desto bättre. Det är bra när återsändandet ska påbörjas.

Segregation är en garanti för att vi ska kunna fortsätta leva svenskt. Alltså är modersmålsundervisning bra.

 
Ingen bild

Lena1

22 maj 2018 12:14

Självklart ska modersmålsundervisning betalas med egna medel. Tycker att det är ett förskräckligt daltande med utländska människor som om de inte kan klara av någonting själv. Svenskar sluta upp med att agera morsan o farsan till alla utlänningar!

 
Ingen bild

Magnus

22 maj 2018 12:46

mb

Håller med dig helt o hållet. I Sverige är svenskan nr1.

Fick imorse fylla i blanketten om ansökan för modersmålsundervisning för 3e gången då kommunen tappat bort denna. Det står på denna blankett att undervisningens avsikt är att stärka både svenska och hemspråket för övrigt. Tycker att om hemspråksundervisning skall ske så borde det vara som jag skrev tidigare. Det gör nog mer nytta

 
Ingen bild

Pelle

22 maj 2018 16:44

@Trams:
Handligsutlämnande funkar inte alls i Kalmar kommun utan flera påminnelser. Spydiga och arroganta är dom också, särskilt Benny Wennberg. Märkligt att dom aldrig lär sej.

 
Ingen bild

Gubben o Gumman

22 maj 2018 17:01

Magnus : Känner du själv att du borde betala allt för din familj ur egen plånbok ?
Eller skall vi andra tvingas betala detta via tvång/skattsedeln ?

P.s Kan du betala vår hyra nästa månad om vi skickar över inbetalningen ?

 
Ingen bild

Tony

22 maj 2018 19:04

Hemspråksundervisning? Deras föräldrar är ju ofta arbetsbefriade
och borde då kunna lära telningarna sitt hemspråk, istället
för att telningarna lever sotare ute på gator o torg. Bättre
att dom lär sig Svenska ifall dom tänker leva här?

 
Ingen bild

Gubben o Gumman

22 maj 2018 20:03

Tony : Kan man inte ordna hemspråksundervisning för föräldrarna också ?
Kostar bara några miljarder till, men tomten i Finland skickar säkert stålarna.

Glöm aldrig bort alla lika värde och rätt att sälja kasserad frukt svart

 
Ingen bild

Magnus

22 maj 2018 21:26

Gubben o Gumman

Jag bor i egen villa och ett bra betalt icke skattefinansierat jobb. Har aldrig nyttjat något bidrag i vuxen ålder eller varit arbetslös vilket borde innebära att jag utnyttjar en del av den skatt jag betalt in till vår gemensamma välfärd?

Jag tycker att man inte borde få barnbidrag för barn som inte är svenska medborgare dock. Min bonusdotter har endast 2 års uppehållstillstånd tex. men vi får detta ändå vilket är fel.

Men din fråga var ju angående skolgång för ett barn om jag förstår dig rätt?

Jag är lite kluven. Om barnet lär sig ordentligt och snabbt är det ju bättre än ett barn som får usla resultat och ligger samhället till last hela sitt liv? Migrationsverket har ju efter en lång handläggning gett mig och min familj förmånen att få bo i Sverige där jag även är född. Att då få skolgång för ett barn känns ok. Samtidigt är jag väl införstådd att detta bekostas av skatt som vi alla bidragit med. Kanske bättre att vi sänker skatt så att man får spara och sätta undan för sina barn som vissa länder har? Thailand har fri skolgång men min partner som faktiskt är väl utbildad med en masters betalade för hennes dotter på den lön hon fick där. Hon vill inget hellre än att få ett jobb, tjäna egna pengar och hjälpa till.


När skall man ha rätt till bidrag? Hur mycket skall man kunna plocka ut? Har man rätt använda mer av kakan än man betalt in? Frågorna är många men rätt att ställa dem.

Jag anser att man måste ställa hårdare krav på alla. Anhörighetsinvandring kostar mycket pengar. Om man ger någon rätt att invandra till Sverige så måste dock detta vara finansierat och ha en hållbar budget vilket idag saknas med den volym som kommer.

Att betala en del själv är jag positiv till men då önskar jag också slippa betala vissa skatter och lägre skatter på annat

 
Ingen bild

Adolf

22 maj 2018 22:05

Du har helt rätt Thoralf, instämmer 100%. Bra blogginlägg.

 
Ingen bild

Nisse

22 maj 2018 22:58

Niclas R 8.22
Helt rätt.

 
Ingen bild

Gubben o Gumman

23 maj 2018 10:05

Magnus : Varför inte skriva på en Moderat blogg ?

 
Ingen bild

Lotta_1

23 maj 2018 13:12

Självklart skall inte svenska skattebetalare bekosta hemspråksundervisning åt utlänningar som kommit hit. De får de bekosta själva. Däremot borde det vara ett krav för att få svenskt medborgarskap eller rätt att få bosätta sig här under längre tid att man lär sig det språk som talas här nämligen svenska. Känner till personer som kom hit på 70-talet som än idag måste ha tolkhjälp för att de inte klarar av att prata eller ens förstå svenska. Vill man inte lära sig svenska får man faktiskt bosätta sig i ett annat land. Det är slappheten mot de som kommit hit att det inte ställts några krav som skapat dessa parallella samhällen. Återigen får vi tacka 7-klövern för resultatet av deras politik.

 
Ingen bild

Kurt

23 maj 2018 13:20

Thoralf:
SD som sitter i kommunstyrelsen och i fullmäktige, kan ni inte ta upp frågan om handlingsutlämnande till medborgare, som framför allt i Serviceförvaltningen, är katastrofal? Detta är fullständigt häpnadsväckande faktiskt.

Thoralf Alfsson

23 maj 2018 14:48

Då får ni ge oss exempel på vad det gäller.

 
Ingen bild

Kurt

23 maj 2018 15:18

Thoralf:
Allmänna handlingar som går under Serviceförvaltningens försorg. Det spelar ingen roll vad det gäller. Man blir ignorerad oavsett. Efter cirka 10 påminnelser kanske man får ett arrogant svar av Wennberg:

"Handlingarna finns på servicecenter. Slut citat".

Inte ens "hälsningar" som avslut och inte någon ursäkt att hanteringen dröjt.

Är detta okej??? Jag tycker det är bedrövligt. Ska man behöva tjata för att få någon service?

Thoralf Alfsson

23 maj 2018 16:41

Vad gäller det för handlingar?

När jag ber om exempel kan du skicka det på mejl till mig och inte svara i kommentarerna.

Skicka kopia på begäran av handling och kopia på svara från serviceförvaltningen och de mejl och påminnelser.

 
Ingen bild

Kurt

23 maj 2018 15:27

Dessutom borde man få frågan hur man vill ha ut handlingarna. Per post eller på plats. Man informerar också om vad kostnaden blir och om man fortfarande vill ha handlingarna. Tar Benny Wennberg för givet att alla vill skylta sin nuna i luckan på servicecenter? Man kanske inte ens bor i kommunen. Alla seriösa kommuner skickar icke känsliga uppgifter på e-post.

Nej, detta är på tok för amatörmässigt.

Thoralf Alfsson

23 maj 2018 16:43

Kalmar kommun har även varit utsatta för några rättshaverister. Det kan givetvis påverka hur man hanterar utlämnandet av offentliga handlingar.

 
Ingen bild

Kurt

23 maj 2018 18:21

Bara för att en kommun/myndighet anser att dom drabbats ofördelaktigt av "rättshaverister" kan man väl inte bara strunta i att följa Sveriges grundlag, eller? Tror nog också du som politiker får ett helt annat bemötande och får handlingar på e-post, vilket bara visar hur Kalmar kommun särbehandlar medborgare i strid med kommunallagen. Kommuner som gnäller på besvärliga medborgare är också dom som visat sig vara mest slapphänta och arroganta. Är inte förvånad att folk tappar fattningen med detta bemötande. Ett tips är att begära ut något anonymt från Serviceförvaltningen, så får du svart på vitt.

Ja, jag kan maila.

Thoralf Alfsson

23 maj 2018 20:55

Personuppgifter får inte skickas på mejl hur som helst och det blir ännu hårdare med GDPR från den 25 maj.

 
Ingen bild

Kurt

23 maj 2018 22:06

Nej, men Kalmar kommun har inte gjort det innan heller och skickar inte ens handlingar som inte är känsliga på e-post. Detta för att försvåra och trötta ut medborgare antagligen.

 
Ingen bild

Kurt

23 maj 2018 22:41

Personuppgifter som inte får skickas på e-post gäller egentligen bara känsliga personuppgifter enligt PuL:

1.ras eller etniskt ursprung,
2.politiska åsikter,
3.religiös eller filosofisk övertygelse,
4.medlemskap i fackförening,
5.hälsa eller sexualliv.

Möjligt det är hårdare nu, men dom flesta kommuner har hela tiden skickat handlingar på e-post.

Thoralf Alfsson

23 maj 2018 23:21

GDPR

 
Ingen bild

Kurt

23 maj 2018 22:45

Ja, samma regler om känsliga personuppgifter i e-post gäller i nya förordningen också.

https://www.nacka.se/medarbetare/juridik/behandling-av-personuppgifter/dataskyddsforordningen/#epost

 
Ingen bild

Utedass

24 maj 2018 13:46

En kommun kan knappast ta lagen i egna händer bara för att man anser att man är belastad. Finns ingen annan kommun i Sverige som är så fruktansvärt lat och dryg.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21 22 23 24
25
26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards