För några dagar sedan delade jag en artikel från Veckans Affärer på Facebook och nu har den delats ca 100 gånger. Uppenbarligen röner den ett visst intresse. Artikeln är förvisso från 2011 men ändå intressant och borde fortfarande gälla. Men den är sannolikt inte politisk korrekt om man betraktar hur utvecklingen varit sedan 2011. Att vara kritisk mot elbilar är ju som att svära i kyrkan.
”Att åka bli är också en skitig verksamhet, oavsett hur de framdrivs. Eller, el- och hybridbilar må spotta ur sig mindre skräp än sina bensin- och dieseldrivna kusiner under sin livscykel, och de ger med all säkerhets sina ägare något bättre samvetet - men att kalla dem miljövänliga är en sanning med modifikation.”
I artikeln tas även upp vilken elproduktionen som också måste tillföras om vi går över till en stor andel elbilar.
”Ett annat problem är den elproduktion som förser el- och hybridbilar med vederbörlig elektricitet. För el kommer som bekant inte alltid från förnybara energikällor. Tvärtom faktiskt, fossila bränslen, till exempel tyskt brunkol, står till exempel för 52 procent av statliga Vattenfalls årliga elproduktion, och kärnkraft för 25 procent. Vatten står i sammanhanget för 20 procent av produktionen.
I ett globalt perspektiv ser det ännu värre ut. Här står olja för drygt 34 procent, kol för 26 procent och naturgas för 20,5 procent, enligt IEA, International Energy Agency. Kärnkraft och vatten står för blott drygt 8 procent av världens energiproduktion.
Kort sagt att producera el är en skitig verksamhet. Och vilken produktionsmetod kommer att öka om efterfrågan på elektricitet ökar som en konsekvens av fler elbilar?”
Intressanta synpunkter och fakta som lyfts fram i artikeln. Jag tror att det mesta gäller i allra högsta grad även idag. Läs hela artikeln.
https://www.va.se/nyheter/2011/03/04/elbilen-en-tickande-miljobomb/
s29
25 oktober 2017 22:34
Ja man kan undra varför George Soros köpte upp Tyska kolkrsftverk.
Gubben o Gumman
25 oktober 2017 22:42
Turboladdat 6 cylindrar ger bästa upplevelsen
Gränsjägare -87
26 oktober 2017 02:14
Håller med "Gubben o Gumman"! En 3 liters V6 med Twinturbo har en härlig gång- perfekt till vardags.
Sen när man åker ner till brädgården tar man sin Chevrolet pickup med 8 fots flak och 6,2 liters V8 diesel för lite extra vrid.
Elbil? Ja, startmotorn drar ju ström..
Björn
26 oktober 2017 02:26
Artikeln tar upp flera viktiga aspekter på det här med elfordon som det talas tyst om I den allmänna debatten. Bla batterierna. Ett elfordon måste ju ha batteri (åtminstone I den närmaste framtiden). Metallerna till dessa är ändliga resurser.
Hittade en intressant artikel I Placera,
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2017/06/02/batteriboomens-heta-ravaror.html
Med tanke på hur utvinningen av olja I de fattigare länderna har skötts, så kan man ju spekulera hur det kommer att gå med utvinningen av metaller till batterierna när efterfrågan börjar gå på högvarv.
Idag premieras köp av miljöbilar, men kan man gissa att när det blir tillräckligt många sådana fordon så börjar man beskatta dem också. Bilen är ju idag en kassako och samhället kommer även I framtiden att behöva skatteinkomster och vad ska de då tas ifrån? Kanske energiskatt på elfordon.
Jag behåller nog min bensinare.
Gränsjägare -87
26 oktober 2017 03:35
Min stilla undran är ju ändå, hur kan "miljöfaschisterna" rättfärdiga deras önskan (med miljöskäl) att straffskatta bilar med konventionella förbränningsmotorer både via bränslet och vägskatt samt på inköpspris tills dessa är väck från vägarna- vilket de lobbat för i flera år nu.
Förutom det artikeln redan tar upp (vilket redan sågar alla miljömuppars argument) kan väl även tilläggas dåraktigheten i att vilja fasa ut fullt fungerande bränsle-effektiva redan tillverkade konventionella bilar i förtid som hade haft många tiotusentals mil kvar att ge.
Dessa klimatalarmister verkar på fullt allvar tro att nya elbilar kan produceras utan påverkan på miljön. Det är ju inte bara tillverkningen av batterier som är resurskrävande, tex. aluminiumsmältverk är ju inte världens renaste verksamhet, och allt går inte eller blir för dyrt att återvinna från gamla bilar med tex. diverse legeringar.
Men det är klart, konsekvenstänkande är väl inte den starka sidan hos anhängarna till Fridolin-sekten.
F.ö så, även om vi skulle släcka ned sverige till ett stenåldersliknande tillstånd så vore det ändå inte ens en påverkande faktor på växthuseffekten globalt sett- för den som nu fortfarande tror att människan styr klimatet..
Nedan sveriges försumbara del av det globala växthusutsläppet 2013 = 1.1 promille.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_greenhouse_gas_emissions
(Sammanställt av: World Resources Institute)
Ändock skall vi skattas till döds i detta korrupta land, för nyadeln måste ju försörjas!
Rigge
26 oktober 2017 08:27
I Aftonbladet kan man läsa att sossarna är jättearga på Portugal för att landet bjuder på möjligheten att svenska pensionärer kan flytta ditt och slippa betala skatt på pensionerna i 10 år. Nu vill sossarna hitta på nya skatter för att pensionärerna inte ska slippa skatten när de flyttar utomlands.
Vad hade ni på SD gjort? Är ni också inne på att bestraffa de gamla i vanlig svensk anda?
Stefan A
26 oktober 2017 08:59
De välgödda "goda" i Stockholm har väl råd att köpa en elbil att ställa i parkeringshuset, sedan åker de taxi dit de ska....
Uppströms
26 oktober 2017 13:45
Producera el är många gånger en skitig historia. Att tillverka batterier likaså. I vårt klimat och glesboende finns inga miljöfördelar med elbilar.
Pepparholm
26 oktober 2017 14:34
Det finns tydligen många tickande bomber. Rebecca Weidmo Uvell är som vanligt duktig på att upptäcka dem. Sådana som alla våra myndigheter aldrig har en aning om eller är för lata för att bry sig om.
Nu pekar hon i en längre krönika på Samordningsnumret som tydligen är en gyllene biljett för att lura av oss våra skattepengar genom lönebidrag sjukvårdsförmåner. Arbetsförmedlingen vägrar till och med att erkänna att det är möjligt trots att polisen har högar med sådana ärenden. Ansvarig minister har väl annat för sig än att ta rätt på fakta. Dags för i varje fall en fråga i riksdagen.
https://uvell.se