Igår lyssnade jag till ett reportage om att dieselbilar har betydligt högre utsläpp än man tidigare sagt.
”Det mest uppseendeväckande är väl att utsläppen från personbilstrafiken är 30 procent högre än vad vi trodde så sent som i september. Att det var så mycket mer är lite överraskande, säger Anna Forsgren, handläggare på Naturvårdsverket, till Ekot.
De nya beräkningar ifrån Naturvårdsverket visar att dieselbilarna släpper ut mer kväveoxider än man tidigare har trott.
Beräkningar bygger nu på fem gånger fler testade bilar än tidigare. Det är nu 25 bilar som har testats under verklig körning på flera ställen i Europa, bland annat har mätningar gjorts vid avgasrören.
Att dieselbilarna släpper ut mer kväveoxider är allvarligt, säger Maria Ullerstam, enhetschef på luftenheten på Naturvårdsverket.
– Det här är skadligt för människors hälsa. Det påverkar folk med astma, med lungproblem och det finns även indikationer på att det kan ha särskild påverkan på barns lungtillväxt.”
”Bland annat har mätningarna gjorts vid avgasröret.” Man kan ju undra var man har mätt tidigare. För bara några år sedan var dieselbilar ett bra miljököp men idag är situationen helt annorlunda. Jag undrar faktiskt lite grann om dessa uppgifter stämmer. Hur kan vetenskapen ändra sig så snabbt 2017? Eller finns det något annat som ligger bakom.
Vilken trovärdighet har Naturvårdsverket?
Igår gick SMHI ut med en klass 2 varning om skyfall i Östersjölandskapen i Götaland. Senare ändrades det till ”risk”, istället för en klass 2 varning och idag har vi facit. Mindre än 1 millimeter i min regnmätare. SMHI:s prognos sa att det kunde bli mellan 30-50 millimeter idag.
Sanningen är den att SMHI inte klarade av att komma med en riktig prognos 24 timmar i förväg. Detta visar med all tydlighet hur svårt det är att beräkna väderutvecklingen genom olika modeller. Givetvis är det än svårare att förutsäga klimatet nästa år och ännu besvärligare om 10 eller 50 år. Jag hoppas att fler än jag reflekterar över den verklighet vi upplever.
Jag anser att det är väldigt onödigt att klimatalarmister skrämmer människor så att de drabbas av klimatångest.
Vilken trovärdighet har SMHI?
Foto Thoralf Alfsson
En faktor som definitivt påverkar klimatet på jorden är solens aktivitet. Men det pratas det inte så mycket om. Solfläcksaktiviteten har följts under flera hundra år och dess cykler är väl kända av forskare. Just nu befinner vi oss i fas med låg aktivitet vilket betyder ett kallare klimat.
Märkligt att jag hittar en bra och läsvärd artikel hos Yle men inte hos SVT.
Jag sätter större trovärdighet till detta än klimatmodellerna från IPCC och SMHI!
Cosmik Debris
29 juni 2017 20:27
"En faktor som definitivt påverkar klimatet på jorden är solens aktivitet. Men det pratas det inte så mycket om."
Självklart pratas det inte om det. Det går helt enkelt inte att beskatta solens aktivitet.
Pepparholm
29 juni 2017 20:45
Jag såg inslaget i Rapport. Man tjatade om att utsläppen inte klarade gränsen enligt lagen. Lagen är tydligen enligt någon EU-norm.
Hur har man satt det gränsvärdet? Ett önsketänkande från några byråkrater i Bryssel med inriktning att nu får motortillverkarna något att bita i? Då kan vi fortsätta att skrämmas med bibehållna arbetsplatser och konferenser. Ungefär som nollvisionen i trafiken och som jag hörde nyligen från någon som krävde nollvision för drunkningsolyckor.
Anders
29 juni 2017 21:15
Vad tror du händer med Kent Ekeroth Thoralf? Får han sitta kvar?
Friholt
29 juni 2017 21:15
Lars Bern https://anthropocene.live har i dag en intressant vinkling på samma problematik under rubriken "Nya kinesiska investeringar i svensk elbilsutveckling".
Laglydig
29 juni 2017 21:22
@Pepparholm
Jag har min egen privata nollvision (som sannolikt delas med ca 25 % av Sveriges befolkning). ;-)
bow
29 juni 2017 21:33
Det är nog köpt av någon vad ska alla med dessa bilar göra skrota köpa elbil grattis till alla?
Dumle
29 juni 2017 21:47
Volvo kommer inte att utveckla fler dieselmotorer och världens största biltillverkare Toyota säger att bränslecellsbilar med vätgas som bränsle kommer att vara deras huvudsakliga framdrivningssystem i framtiden. De enda utsläppen är vattenånga. Tyskarna bygger 400 nya vätgasmackar de närmaste åren. I Sverige står det dock still då våra pengar går till annat. Övriga världen ser bränsleceller/vätgas som en naturlig väg till det fossilfria samhället (för att slippa beroendet av oljerika muslimska stater i Mellanöstern) För er som gillar att lägga lite stålar på aktier istället för trav/lotto har vi flera världsledande svenska företag inom bränsleceller som Powercell, Impact Coating eller Cell Impact. Några kommer antagligen att växa oerhört de närmaste 2-5 åren. Bara ett litet tips;) Mvh Sverigevännen och aktiespekulanten Dumle
bow
29 juni 2017 21:51
Körde till Stockholm en helg fick en faktura på 15 kr det är väll miljö tänk betalar vi inte så höjs den till 515 kr det är ju bra måste bli en hel hög med pengar.
bow
29 juni 2017 22:09
Vädret är som det är just nu regnar det på bra men det blev inte så mycket som dom trodde fick sms från försäkringsbolag att vidta åtgärder dom chansar?
Cosmik Debris
29 juni 2017 22:21
@Laglydig Torsdag 29 juni 21:22
Exakt. Nollversion ;-)
bow
29 juni 2017 22:22
Hur mycket till tål detta land droppen bör väll vara full snart?
Tomas
29 juni 2017 22:47
Här har vi ett exempel på kvinnor som blir inkvoterade på svenska myndigheter och har ingen aning om vad de håller på med. Alla som är lite bilintresserade vet, att för att få ner nox-värden – alltså kväveoxiderna i avgaserna på dieselbilar – sprutar man in AdBlue (urinsyra) som reducerar nox-värden med upp till 90 procent.
Naturligtvis kan man fixa detta på nya bilar. Problemet är de gamla bilarna som inte har AdBlue. Det är dessa som man nu vill förbjuda i städer i t.ex.Tyskland för att de sprutar ut mer avgaser än stora lastbilar.
Detta gör att större städer får höga halter med partiklar som består av NOX (som är förkortning av kväve med det kemiska tecken N och syre O och x står för olika antal atomer – t.ex NO2 - kvävedioxid). Detta ska de veta på ett naturskyddsverk, eller?
Allt bullshit om att man i september förra året inte visste om att diselbilar sprutade så mycket avgaser vid avgasröret, är rena rama godnatt-sagor.
Ölandsbonde
29 juni 2017 22:47
Det hela är för fan helt utan sans och vett. Meterologer kan fan inte sia om vädret imorgon, Men åka landet runt och prata i TV-studier om hur det ska komma att bli om 80 år.
Det tycks de tro sig kunna. Vad är det för djävla muppar som sätter tilltro till en meteorolog som pratar om klimatet?
Jag drog ut rapporten från Kalmars länsstyrelse. Massor av data fram till 2089 tror jag det var. Med siffror för många mätpunkter i alla kommuner. För min plats angavs temperaturen med en tiondels grad decennier fram i tiden!
Satans noller hela bunten.
Jaha, nu ska det djävlas med dieselbilar också. Vad var det för fel på etanolsatsningen då? Vart tog det förträffliga och såå miljövänliga drivmedlet vägen? Jag bara undrar. Kommer det en ursäkt för den idiotsatsningen som tvingade på oss mackdöden? Nähä, finns det ingen ansvarig. Tänkte väl det. De vandrar vidare till nya områden och de gamla mackarna har blivit "Sell Out" och "Outlet" lokaler där damerna kan köpa blusar och Foppatofflor men inte fan kan karlstackarn få hjälp med bilhelvetet där inte.
Inte för att jag vill tipsa mupparna, men jag gör det i alla fall. Har ni tittat på motorcyklars utsläpp. Djävligt mycket värre än bilars. Tittas på så hoppas jag HA, Banditos och allt vad de heter ger er efter förtjänst!
Verkar jag är förbannad, så beror det på att jag är det! Ska inte Sverige vara ett sekulärt land som tar sina beslut på vetenskaplig grund kanske.
Björn
29 juni 2017 22:49
Tack Dumle för tipset. Ser man på utvecklingen av batterier till våra mobiltelefoner, kan man ju undra varför bilindustrin inte har hängt med på samma sätt. Oljebolagen och kapitalet runt dessa har nog fortfarande allt för stor makt för att elbilar än på några år ska bli en större hit. Vi får nog dras med bensin/diesel bilar ett tag till. Men framtiden finns runt hörnet. Och jag håller med dig, bättre lägga pengarna på aktier än lotto.
Christer
29 juni 2017 23:00
Det är något med myndighetspersoner både på nationell, och internationell nivå. Dom tycks ha en förmåga att slira och dra slutsatser som inte riktigt finns. Jag menar, det är inte fel att försöka minska koldioxidutsläppen, men att ge ökade utsläpp sådana proportioner är däremot fel. Man väljer att tolka klimatet i historisk tid precis som om man har tillförlitliga tabeller att gå efter, men det har man inte. I stället har man en politisk dimension att ta till nämligen - Klimatalarmism! Och den tycks gå utanpå allt, fakta, logik och forskarrön. Därför kan man också plötsligt komma med "nya" rön (diesel emissioner) som plötsligt kullkastar allt som man visste tidigare. Det tycks vara bråttom!
Ibland undrar jag om det inte vore lämpligt med nån sorts "alkolås" innan man får uttala sig i vissa frågor. Jag tänker då inte specifikt miljö eller utsläppsfrågor, utan alla frågor som betyder mycket för befolkningen i ett land, t.ex Sverige. Man skulle via ett formulär först bevisa att man förstår konsekvensen i det när man förespråkar, t.ex fri anhöriginvandring. Det räcker inte med att påstå att : "Sverige är ett rikt land, vi har råd med detta". Man borde vara skyldig att presentera någon form av konsekvensanalys, både en ekonomisk, men även en kulturell analys vad denna invandring betyder i förlängningen. Detta gällande politiker på både riks och kommunal nivå. Detta skulle, tror jag exkludera samtliga Miljöpartister, då ingen är att betrakta som "vuxen". Fridolin med anhang är barn! Men det förstår dom inte själva, eftersom dom är - just barn! Alltså - Du blåste positivt i "låset", du får inte uttala dig i denna fråga, kom igen när du läst på!
World Traveller
30 juni 2017 00:58
Dom ar ju helt blasta. De skulle se hur det ser ut i oljeproducerande laender som Irak. De branner gas, som ingen vill kopa eller kan ta hand om, for flera miljarder om dagen. En massa olja brinner ocksa upp. De har borjat koera med fracking, fast kallar det nat annat, och naturforstoringen ar fruktansvard. Titta sen hur det ser ut i havet utanfor Kina! Plast och skraep saa langt ogat nar. Hela havet ar fullt. Och saa tror de att lilla Sverige som har bland den renaste luften och vattnet ska radda hela varlden genom att belamra sina medborgare med varldens hogsta skatter och samtidigt ta in hundratusentals muslimer och ge dem livstidsforsorjning. Mentalsjukhusen skulle aldrig lagts ned!
Pretty Boy Floyd
30 juni 2017 06:52
Dan Eliasson erkänner att polisen inte räcker till,inte klarar sin uppgift.
Och det tillåts fortfarande att det väller in analfabeter i landet.
Varför kan han inte koppla ihop dessa två fenomen ?
Varför kan inte Stefan Löfven koppla ihop detta ? Istället åker han runt i världen och skäller på dom som förstår sambandet.
Idioter !
Mutter
30 juni 2017 07:24
Naturvårdsverket är intimt förknippat med naturskyddsdföreningen.
Vilket Rebecca Uvell skrivit om, http://uvell.se
Jimmy
30 juni 2017 07:50
Enda anledningen till att dieselbilar helt plötsligt blivit den stora miljöboven igen är för att kunna höja skatten på dom igen, det går i vågor och allt för att straffbeskatta de som är tvingade till att ha bil ännu mer, en säker kassako för staten
Bo
30 juni 2017 08:25
Finns det någon mer än jag som ser det verkliga HOTET? Det är befolkningstillväxten som hotet. Det enda rena sättet att omvandlar solens energi är via fotosyntes. Den sker via solljuset, vatten och den livsbringande, osynliga, giftfria gasen CO2. Fotosyntesen ger oss O2 och kolhydrater. Det är fotosyntesen som gett oss olja och naturgas.
Gustaf
30 juni 2017 09:01
Och så Löfvèn, samhällsbyggaren med sitt anhang som reser runt och talar till folk.
Niklas R
30 juni 2017 10:10
@Jimmy
Sjuklövern letar desperat efter nya sätt att beskatta svenskarna så att de får in pengar för att försörja alla utlänningar de tagit hit.
Först kom den s.k kemikalieskatten, som de även tar ut moms på (aka dubbelbeskattning). Nu börjar de prata om hur farliga dieselbilar är för att kunna höja skatten på dem för "miljöns skull".
Och så fortsätter de. Vi kan nu gå två vägar. Ett, göra en migrationsrevision och få ner antalet personer med PUT som kommit hit under de senaste 13 åren och därmed kostnaderna för samhället. Eller så får vi inse att vårt skattetryck kommer att bli högre och högre tills hela landet kollapsar.
Boman
30 juni 2017 11:02
Kan det vara så att bränslet påverkar har husbilskompisar som kör ute i europa i sverige drar bilen 1.4 liter/mil
Ute i Europa 0.9 l/m och mer ork i motorn
Är rme diesel boven i dramat
Mutter
30 juni 2017 17:55
”Bland annat har mätningarna gjorts vid avgasröret.” Man kan ju undra var man har mätt tidigare.
Tidigare mätning ar är gjorda vid insuget.
S-E Karlsson
1 juli 2017 12:46
Lilla Högsby kommun har mellan 400 &500 asylsökande under flera år som bara dräller på gatorna ,detta talar aldrig fullmäktige om ,dessa asylsökande kommer nog aldrig i arbete ! Konstigt att det är så tyst om detta !
Thor
1 juli 2017 13:08
Angående mysteriet med dieselbilarna så gäller den vanliga devisen när en förklaring ska hittas. "Follow the money"
Det gäller nu för politikerna att förklara varför bilar som kostar över 1 miljon i inköpspris (Tesla) ska vara helt befriade från vägtrafikskatt medan en dieselbil med några år på nacken beskattas med horribla belopp. Mindre bemedlade svenskar ska som så ofta bekosta lyxliv.
Vidare: Det förlustbringande Tesla har nu passerat BMW och Ford i börsvärde och ligger nu på runt 500 miljarder kronor. Naturligtvis har George Soros och andra USA-oligarker investerat eller snarare spekulerat i Tesla-aktien. De svenska och eu-politiker gör som de blivit tillsagda hos Bilderberggruppen. En fet reträttpost som "rådgivare" hägrar vid en amerikansk investmentbank efter fullgjort uppdrag.
S-E Karlsson
1 juli 2017 14:54
Väntar på nya numret a hur många v Ratsit Personfakta ,där kan man se hur många asylsökare som lever gott på oss som jobbat ihop till välfärden !