thoralf

Direktlänk till inlägg 25 februari 2017

SVERIGES RADIOS ”FAKE NEWS”

Av Thoralf Alfsson - 25 februari 2017 15:43

Idag rapporterade Sveriges Radio det man kallar för Svensk väljaropinion för februari. Något jag kallar för fake news eller fake väljaropinion.


Sveriges Radio betalar TNS Sifo för att sätta samman denna fake nyhet. I Sifos sammanställning ingår fyra opinionsundersökningar eller företag. Sifo, Ipsos, Novus och Demoskop. Jag anser att det är ett stort problem att man inte använder alla opinionsmätningar/företag i sin sammanställning. Om man vill kalla det för svensk väljaropinion bör alla företags opinionsmätningar av väljarsympatierna ingå i sammanställning.


Nu utesluter man Inizio, YouGov och Sentio ifrån det sammanvägda resultatet. Det märkliga är att dessa tre företag brukar alltid ha högre resultat för SD än vad något av de företag som ingår i Sveriges Radios sammanställning. Att då kalla det för Svensk väljaropinion är inget annat än fake news.


Jag roade mig med att göra en sammanställning för februari enligt dels fake news SR och dels ta med alla institut. För Sverigedemokraternas del innebar det att SD gick från 17,5 procent till 20,3 procent. En ökning med 2,8 procent. För Socialdemokraterna innebar det en minskning med 1,4 procent.


Man behöver vara Einstein för att förstå syftet med att Sverige Radio och landets public service företag bara använder fyra av sju opinionsundersökningar i sin sammanställning. 


 

 
 
Ingen bild

C Andersson

25 februari 2017 16:04

Vilken är 'mätperioden'?

Thoralf Alfsson

25 februari 2017 16:13

Februari förstås.

 
Ingen bild

Fredrik

25 februari 2017 16:25

Vill man få en mer verklighetstrogen bild över partisympatier föreslår jag "status.st", där alla mätresultat ingår.
Om man ser till vilka som var närmast valresultaten dom senaste valen var "Sentio" väldigt nära det faktiska resultatet för SD.

SD2018

 
Ingen bild

Stefan A.

25 februari 2017 16:34

Johan Hakelius krönika idag bara måste läsas, förklarar en hel del, tyvärr är den på hatsiten expressen men ad-block på rekommenderas..

 
Ingen bild

Odalbonde

25 februari 2017 16:39

DDR-media är skadligt för din sunda åsiktsbildning.

 
Ingen bild

X

25 februari 2017 16:45

Kommunisterna på SR jobbar enligt sin policy...
Slutade lyssna på SR för flera år sedan.
Klassisk musik istället 😀.

 
Ingen bild

Hasse Pannband

25 februari 2017 17:04

Kan man hoppas att prognosen för C
är lika felaktig som prognoserna var
för MP inför valet 2014?

Nej just nu har jag inte tid att skriva mer.
"Människor och tro" börjar i P1.
Man börjar i Pakistan!

"Muslimer och tro"

 
Ingen bild

Hacke

25 februari 2017 17:25

Fake news, fake opinionsmätningar, fake, fake fake...
Allt samlat hos dessa som gärna benämner sig som; ”etablerad media”, ”seriösa institut”, ”demokratiska partier” etc...
Så fort någon omger sig med dessa värderingsord ringer alla varningsklockor hos mig. Jag vill helst själv avgöra min uppfattning i frågan. Oftast är det ju också så att den/det som verkligen har fog för dylika epitet inte själva behöver påpeka dem.
Lite OT Thoralf. När man går in och läser ett inlägg från dig infinner sig utan undantag viljan att trycka på ”gillamarkeringen”. Ibland ger den utslag men ofta händer ingenting. Vad kan det bero på tro? Det är ju synd om det faller bort en massa välförtjänt uttryck för gillande av din eminenta blogg.

 
Ingen bild

Tony

25 februari 2017 17:34

Ja dom skulle väl ha Jan Helin till något, han är var
ju mästare på fake news på Aftonlögnen, så detta är
väl en del av hans uppgifter på kommunistkanalen.

Sen förstår jag inte meningen med att utelämna dom
institut som prickade SD s resultat rätt i förra valet?
Och i vanlig ordning hamnar alltid Sossarna på 27 %?
mycket genomskinligt är det i vart fall.

 
Ingen bild

Fredrik

25 februari 2017 17:53

Nu skiljer det bara 100 likes på Facebook för att SD ska bli störst även där, snart smäller det:)
In o gilla SD på FB!

SD2018

 
Ingen bild

C Andersson

25 februari 2017 17:59

Jag såg just att det stod 'februari' i brödtexten. Det hade inte skadat om 'februari 2017' hade kommit med i diagrammets rubrik. Man kan aldrig vara nog tydlig när det gäller diagram.

Thoralf Alfsson

25 februari 2017 18:54

Du har helt rätt! Det borde vara med även i diagrammet.

 
Ingen bild

Hans Anas

25 februari 2017 18:01

Objektivitet är ett fult ord i medievärlden

 
Ingen bild

Pretty Boy Floyd

25 februari 2017 18:05

Pk-media pluss pk-regering även andra pk politiker har erkänt att det är fakenews dom sysslar med.

DOM SKRIVER OCH TAR UPP SÅNT SOM INTE GYNNAR SD.
SÅNT SOM KAN GYNNA SD PRATAS DET INTE OM.
Det här har dom erkänt många många gånger.
Det kallar jag FAKE NEWS det !

 
Ingen bild

AyC

25 februari 2017 18:37

GW gjorde en slät figur senast i Veckans Brott ...
Inget SD-hat eller liknande han gjort sig känd för tidigare.
Peter Springare spände ögonen i "oraklet" och "ikonen" vek ner sig som den genuina ynkrygg han är ...

Thoralf Alfsson

25 februari 2017 18:56

Blir mer och mer nyfiken på programmet. Kanske dags att titta på det.

 
Ingen bild

Lena

25 februari 2017 18:58

Jag tror att det Trump säger "over there" betyder mycket också för Europa och Sverige, det är vågor av hopp och mod som sprider sig. Här ännu ett tal i NYC av Trump, ännu bättre än det som han höll i Florida. det är värt att lyssna till för det är nutidshistoria som också kommer att påverka hela världen. det bästa börja vis ca 5 min, och vid ca 34 min in säger han att han älskar Sverige och svenskarna. Bra, bra

http://avpixlat.info/2017/02/24/trump-namde-sverige-jag-alskar-sverige/

 
Ingen bild

Observer

25 februari 2017 19:00

......Jammen! Nu ser vi här att Public service b r y t e r mot sitt sändningstillstånd. -Varför i herrans namn är det ingen som åtalar dem!!?

 
Ingen bild

Didrik

25 februari 2017 19:07

Troll vad är det?
En ynkrygg.
GW representerar ynkligheten.
Totalt utan heder.

 
Ingen bild

Hasse Pannband

25 februari 2017 19:15

Avpixlat ber om månadsbidrag!
Jag skänker sedan ett år ett litet
belopp varje månad. Stöd Avpixlat,

Om sanningen ska fram.

 
Ingen bild

Glenn Josefsson

25 februari 2017 19:25

@Didrik. När GW var "expert" på TV3:s Efterlyst var det minsann kuk i Leif, men nu har han blivit en slätstruken PK-figur som inte vågar säga sanningen.

 
Ingen bild

calle

25 februari 2017 19:59

7 klöverns kreatur har skapat ett helvete för Svenskar.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/forsta-babyn-fodd-i-bilen-pa-vag-till-bb

 
Ingen bild

OT

25 februari 2017 20:40

Vad väljer du väljare? ”Discharger We're Coming To Your Town OFFICIAL VIDEO”: https://www.youtube.com/watch?v=Bbpz39cy5hA

Eller ”Blåsippans väg! (Välkomna nästan allihopa) ”: https://www.youtube.com/watch?v=ZpQzEnadDek

Det är en fråga om du vill ta lärdom eller om du vill ta den hårda vägen.

P.S Jag väljer alltid vägen som ej för Sveriges ur framtiden.

 
Ingen bild

Ölandsbonde

25 februari 2017 20:51

Så här står det på SVT-texts sida.
"
160 SVT Text Lördag 25 feb 2017
BAKGRUND PUBLICERAD 25 FEBRUARI

Partisympatier januari/februari

Svensk väljaropinion är ett väljar-
index som Novus sammanställer utifrån
resultat från Novus, Sifo och
Demoskop.

Det stämmer inte med det du skriver. Se mejl!

Thoralf Alfsson

25 februari 2017 20:59

Jag tror att SR är en bättre källa än SVT-text eftersom det är SR-Ekot som köper tjänsten. Det är i och för sig en icke fråga!

 
Ingen bild

OT

25 februari 2017 21:15

Såsom många yxor före mig och såsom många yxor framför mig! "The Carolean's Prayer (Karolinens Bön) (Swedish Version - Sabaton)": https://www.youtube.com/watch?v=nnfPywPhCVc

P.S Vi kommer att segra! För att vi är de äkta yxorna!

 
Ingen bild

X

25 februari 2017 21:38

@Hasse Pannband

100 kr/mån till Avpixlat sedan länge 😁

 
Ingen bild

Fredrik

25 februari 2017 23:38

Sverigedemokraterna nu största parti på Facebook!

SD2018

 
Ingen bild

Stefan A.

25 februari 2017 23:44

Var väl Leif GW som sa att när de rensade upp i New York så gav de polischeferna större ansvar, vilket resulterade i att 80 % sparkades, kanske något liknande måste införas i Sverige, vi kan inte ha en poliskår som står och tittar på när buset härjar....

 
Ingen bild

Lennart Karlsson

27 februari 2017 16:01

Tycker att vänsterradion behöver ett gott ord om sig:
Som fattigpensionär måste jag arbeta och gör så med att köra lastbil i konkurans med alla utländska åkerier som kör för det "stora statliga företaget". När jag blir för trött så slår jag på P4 nattradio och efter 10 minuters lyssnande så klarar jag 4 timmars ytterligare körning.
Att det ryker ur öronen är en annan sak! Prova gärna men försiktigt...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards