thoralf

Direktlänk till inlägg 7 oktober 2016

IKEA FÖRTALAR MIN BLOGG UPPDATERAD

Av Thoralf Alfsson - 7 oktober 2016 18:08

Igår fick jag ett samtal från en person som besökt IKEA i Kalmar. Han berättade att min blogg var blockerad på IKEA:s WiFi. Han hade kontaktat informationsavdelningen men inte fått någon förklaring. Han ringde då IKEA centralt men fick inte heller då något svar. Idag hade de heller inget riktigt svar att ge.


Jag åkte därför ut till IKEA för att kolla det själv. Det stämde helt och hållet! Jag mötes av detta meddelande.


 


Min blogg är alltså kategoriserad som ”Pornography & Sexuality”!

 

Om det skulle vara ett misstag har man haft på sig sedan igår lunch att rätta till det. Även om det är folk som försökt att smutskasta och blockera min blogg genom kalla den ”pornography & sexulity” så förutsätter jag att IKEA kontrollerar innan man låter en sådan kategorisering slå igenom.


Jag ser det som rent förtal från IKEA!

 

Jag kollade några andra bloggar som socialdemokraten Johan Persson, före detta vänsterpartisten numera Feministiskt Initiativ Birgitta Axelsson Edström och miljöpartisten Max Trondlè bloggar och de var alla tillgängliga.


Det skulle vara intressant att veta om detta enbart gäller IKEA-varuhuset i Kalmar eller om det gäller alla IKEA:s varuhus i hela landet. Jag tror många av mina läsare kan kolla detta under helgen och sedan skriva en kommentar eller skicka mig ett mejl.

 

UPPDATERING

Det har pågått i diskussion i kommentarerna som gått ut på att det troligen inte är bara min blogg som blockerats utan alla bloggar som använder bloggplatsen.se.


Jag har alldeles nyss besökt IKEA i Kalmar igen och konstaterat att min blogg fortfarande är blockerat på samma sätt som i fredags. Jag testade ett antal andra bloggar som använder bloggplatsen.se och alla jag kollade var tillgängliga.

Till och med en blogg som drivs av en högerextrem person som varit medlem i Svenskarnas parti och som använder bloggplatsen.se var tillgänglig över IKEA:s WiFi.

 

Detta tyder på att man har blockerat just min blogg!

 

 

 

PS

 

Min polisanmälan mot Cecilia Hagen och Thomas Mattsson är inlämnad idag hos polisen i Kalmar. Jag kommer kommentera den i ett blogginlägg imorgon (lördag).



Den som vill förkovra sig lite mer när det gäller klimatförändringar och dess orsaker och hur verkligheten ser ut har ett alldeles utmärkt tillfälle till detta imorgon. Lördagens klimatseminarium på Lidingö kommer sändas på nätet. Läs mer på nedanstående länk.


http://klimatsans.com/2016/10/06/klimatfakta-pa-video/


 



 
 
Ingen bild

Peter

7 oktober 2016 18:22

Har Ikea ingen bra förklaring så får man väl börja bojkotta även dem. Jag har gått in på deras FB sida och ställt frågan om de blockar Thoralfs blogg. Jag skulle vilja uppmana fler att göra likadant så kanske Ikea ångrar sig. Dags att visa att även Sverigevänligt folk kan påverka och inte bara skränvänstern.

 
Ingen bild

Pepparholm

7 oktober 2016 18:27

Nej nu djävlar! IKEA av alla! Nu får Kamprad själv ställa upp för att visa att han verkligen har distanserat sig från sin bruna bakgrund. Nu måste han tala klartext till organisationen om demokrati och yttrandefrihet. Nu räcker det inte med ett ursäktande handskrivet brev om forna tider.

 
Ingen bild

umeå

7 oktober 2016 18:52

Du är Blockad, upptäckte det för 2 veckor sedan.

 
Ingen bild

Pierre

7 oktober 2016 19:14

Då var det färdighandlat på den platsen, Ikea ska inte involvera sig i politik på det sättet men vem är förvånad med tanke på hur mycket de tjänar i Sverige på migrationen. Vad tycker Ingvar Kamprad om detta som själv blivit kallad nazist av svenska vänstern och media som nu äger ett företag som skiljer på folk och folk och likt Nordkorea blockerar saker de inte tycker folk ska läsa.

 
Ingen bild

SD

7 oktober 2016 19:16

Ja, Kalmar utmärker sig i alla sammanhang. Maken till mer trångsynt, korrupt och inavlad skitsnackar-kommun finns nog inte! Man blir äcklad...  

 
Ingen bild

Rune

7 oktober 2016 19:17

Förmodligen någon på IKEA i Kalmar som vill djävlas? Thoralf har en del politiska motståndare i Kalmar som slåss med ojusta medel.

 
Ingen bild

Clas

7 oktober 2016 19:17

Jag bojkottar redan IKEA sedan ca. 10 år tillbaka så tyvärr kan jag inte bojkotta mer.

 
Ingen bild

Marcus

7 oktober 2016 19:26

Hur orkar du Toralf? Jag är imponerad av ditt engagemang i dessa frågor.

 
Ingen bild

Jonas

7 oktober 2016 19:31

Hej ThorAlf!

Kan berätta för dig att i Älmhult (Ikeas Huvudstad) är Du totalt spärrad på Ikeas Varuhus via Ikeas WiFi.

 
Ingen bild

Hood

7 oktober 2016 19:32

Har själv inga planer på att någonsin gynna dem.Deras affärside om billigt har drivit svenska företag till att driva slavföretag i östländer för att tillgodose deras girighet.

 
Ingen bild

Fredde

7 oktober 2016 19:38

Har kanske Johan P varit inne och snackat med IKEAs dataavdelning?
Man kan ju undra...

 
Ingen bild

Jimmy

7 oktober 2016 19:39

Visserligen har IKEA en stor egen IT-avdelning, men är ändå ganska säker på att de köpt en utomstående tjänst för att hantera blockningar / filter, då de knappast anställer folk för att hantera all världens porrsiter i egna listor. Så jag skulle inte anklaga IKEA innan ni får ett svar av dem angående detta.

Thoralf Alfsson

7 oktober 2016 20:24

Men snälla Jimmie tänk efter en gång till!

 
Ingen bild

Pretty Boy Floyd

7 oktober 2016 19:43

En fantastisk nyhet på alla medier idag !
Oskar Sjösteth skrattar hejdlöst på en fest.
Den fläckiga hyenan skrattar också men det gör inte den randiga hyenan !
Varför ?
Den har ingen humor !

 
Ingen bild

Lotta_1

7 oktober 2016 19:53

OT/ Förundras lite över 7-klöverns kamp om vilket parti som vill tillsätta flest poliser. Varför anser 7-klövern att det behövs fler poliser? Blev deras mångkulturella lyckorike inte så bra som de inbillade sig?

 
Ingen bild

Göta

7 oktober 2016 19:55

Tack Thoralf för info om Klimatseminariet. Bor inte i Stockholm men det ska bli fantastiskt att följa ett klimatseminarium som levererar med sans och balans som ombyte.
________________________________________________________________
Ang. ”Pornography & Sexuality”
Går det inte att polisanmäla Ikea för Ärekränkning?

"Ärekränkning är ett brott som går ut på att sprida osanna uppgifter eller antydningar eller förnedra någon. I Sverige är det ett samlingsnamn för förtal och förolämpning." (Från Wikipedia)


 
Ingen bild

Peter

7 oktober 2016 19:58

Hur gör man för att klistra in svaret från Ikea? Jag får inte till det.

 
Ingen bild

Peter

7 oktober 2016 20:09

Såhär svarde IKEA:

"Vi erbjuder gratis wi-fi på IKEA varuhusen för att kunna erbjuda våra kunder en smidig och trevlig upplevelse när de besöker oss. Med vårt WiFi kan du bland annat skapa en inköpslista på IKEA.se, se information om lagersaldon, var du kan hitta dina produkter samt detaljerad produktinformation direkt i din mobil.
Kunderna är inte begränsade till IKEAs hemsidor utan är välkomna att surfa på vilka hemsidor de vill.

Eftersom vi vill säkerställa en säker och trevlig miljö för alla våra besökare väljer vi dock att filtrera och blockera hemsidor med olämpligt innehåll, till exempel hemsidor med våldsamma inslag.
Vi blockerar hemsidor med innehåll som är stötande och olämpligt. Finns den typen av innehåll på ett politiskt partis hemsida, så blockeras den. Sannolikt innehåller ingen av riksdagspartiernas hemsidor den typen av innehåll, därför blockeras inte någon av dem.

Med vänliga hälsningar Djenneta"

Dags att bojkotta IKEA tills de slutar med detta Sverigefientliga! Skriv på deras Facebook sida!

 
Ingen bild

Gute

7 oktober 2016 20:19

Visby 2016-10-07

- Angående det avskyvärda sexuella gruppövergreppet mot den handikappade kvinnan förra helgen!

Jag har hört och sett mycket i mitt liv, men jag har aldrig tidigare varit med om att folk har reagerat så starkt som i det här fallet.
Och det här är folk som aldrig annars skulle yttra sig om den här problematiken offentligt.

Det spelar egentligen ingen roll om gärningsmännen blir fällda eller inte för övergreppet, det här har satt så djupa spår hos befolkningen på Gotland att deras inställning har radikalt förändrats.

- Till sist: Tjejen om blev utsatt är som väntat i ett bedrövligt skick, och har väldigt svårt att förstå hur man kunde göra så mot henne!!

 
Ingen bild

Lewren

7 oktober 2016 20:20

Peter; Fint!
Hoppas fler går in och frågar.

 
Ingen bild

Vakttornet

7 oktober 2016 20:25


Thoralf Alfsson är en sanningssägare
och sanningssägare är vad maktetablissemanget mest fruktar.
Därför har sanningssägare i alla tider och alla världar varit utsatta för det ena och det andra av maktetablissemanget och dess lakejer.

 
Ingen bild

Hacke

7 oktober 2016 20:53

Om inte detta är förtal så...
Har "Djenneta" (?!)på eget bevåg valt denna smutskastningsvariant och samtidigt inte bryta mot den egna policyn kring politiska sidor? Hur mycket kan man gömma sig bakom undanflykter som "beklagligt misstag" som det så ofta heter när det uppdagas grova övertramp?
Fa´n vad mycket skit du tvingas stå ut med och ta tag i Thoralf bara för att du är en äkta och hårt kämpande Sverigevän i ett i övrigt helsjukt land.

 
Ingen bild

S-E Karlsson

7 oktober 2016 21:39

Har alltid uppskattat Kamprad men får nu revidera den uppfattningen !

 
Ingen bild

Marcus

7 oktober 2016 21:41

Funderat mycket på vad du skrivit. Tycker du har en del poänger. Jag skulle dock önska att du ville skriva mer om vad du vill med politiken. Vad tycker du tex om ökat flerbarnstillägg?

Thoralf Alfsson

7 oktober 2016 21:46

Du har en poäng! Skall bättra mig på den punkten! Jag är medveten om det.

 
Ingen bild

Kjell-Felix

7 oktober 2016 21:55

Har just kommenterat på IKEA:s facebooksida:
Det har kommit till min kännedom att IKEA spärrat bloggen thoralf.bloggplatsen.se på eran wifi. Det skulle vara intressant att veta vad ni anser vara stötande och olämpligt för att inte nämna porrigt eller sexuellt med denna blogg? Har precis nu för avsikt att köpa ett helt nytt kök, och hade precis bestämt mig för IKEA, men i och med ert politiska ställningstagande i detta fallet vänder jag mig till någon annan leverantör.

 
Ingen bild

X

7 oktober 2016 22:12

Själv finner jag numera IKEA "olämpligt och stötande" och undviker kedjan i löjligaste mån.
Sverige och det svenska är numera synonymt med politiskt korrekt sinnessjukt vansinne, typ DDR.

 
Ingen bild

X

7 oktober 2016 22:32

62 poliser på väg till Gotland för att skydda bidragssnyltare utländska våldtäktsmän mot svenskar såg jag på Twitter.
Således ingen polisbrist.
Sparka hälften nu.
Det bottenlösa förakt man känner för den svenska poliskåren.
En kår av landsförrädare.
Måtte man slippa detta "ASAP".

 
Ingen bild

dajevlar

7 oktober 2016 22:43

Rent tekniskt kan Jimmy ovan ha en poäng. Om Ikeas WiFi-datorer (uttrycker mig så, så att fler förstår) ser Thoralf som en porrsite, kan det betyda att Thoralfs blogg är anmäld som en porrsite NÅGONANNANSTANS, och därför automatiskt spärrar honom.

Såg att där fanns en knapp man kunde trycka på om man tyckte det var fel. Hoppas ni alla gör det som besöker IKEA och Thoralfs blogg - DÅ kan de göra nåt åt det.

Alltså: Kanske Thoralfs blogg är anmäld som en porrsite någonannanstans och IKEA bara kör automatiska hämtningar i sin block....

hursomhelst - om nån bara kontaktar IKEA trevligt och sakligt så kanske man kan se varför detta uppstått.
(Om IKEA medvetet och cyniskt blockat Thoralf av politiska skäl - DÅJEVLAR!!!!!)

 
Ingen bild

calle

7 oktober 2016 22:54

ikea tjänar miljarder på flyktingindustrin. tänk alla som smugglas in i Europa och köper hela nya bohag hem. det är ju billigare att ta flyget fr 1200kr än att betala smugglare 100 000 kr. men affärskedjorna har väl lobbygrupper i eu, som bestämt att färjor och flygbolag måste kolla alla resenärer.
så då måste alla asylsökande komma tomhänta, och handla bla på ikea. kläder på h och m.

ingen slump att affärer och andra bolag gillar massinvandring, när de får sälja allt dom behöver och skattebetalarna betalar.

ikea har utnyttjat fattiga att tillverka deras varor under vidriga förhållanden, så undrar vilken människosyn Ikea cheferna har? modern slavhandel, bara för profit.
det är mest skräp som ikea säljer

 
Ingen bild

Tommy

7 oktober 2016 23:30

Kanske läge att besöka polisstationen imorgon igen och polisanmäla IKEA?

 
Ingen bild

Cosmik Debris

8 oktober 2016 00:18

Så djävla typiskt!

Aftonbladet hittar en arab som tydligen har ingripit när en 9-årig flicka blev antastad på en buss. Glädjen på Aftonbladet vet inga gränser och araben utses snabbt till en ”svensk” hjälte. Hyllningskören är enstämmig och araben är tydligen ett under av hederlighet och har ett civilkurage av sällan skådat slag.

Senare framkommer det att för två och ett halvt år sedan dömdes araben för att ha våldtagit en förstånds¬handikappad kvinna i Alvesta. Domen slogs senare fast av hovrätten.

Ridå!!

Fråga: Varför är det så förbaskat svårt att få fram en invandrare från MENA som kan fungera som ”förebild” längre än tills trycksvärtan torkat?

Detta är inte första gången som ”hjältar” demonteras av bloggar och sociala medier.

Kvar står Aftonbladet med sin tvättade hals. Som vanligt!:-)

 
Ingen bild

crille

8 oktober 2016 05:23

Är väl bara på deras wifi. Använder aldrig wifi ute, användermin surf på kortet, sittet ofta o läser din blogg helt öppet var jag än är. Vad sla någon kunna göra åt det. Bry mig inte om blockeringar eller sånt.
Håller med Marcus. Skulle också vilja veta liemer om vad du vill politiskt

 
Ingen bild

Pretty Boy Floyd

8 oktober 2016 06:34

Varför hör man så lite från SD om att man måste stoppa invandringen ?
Ett totalstopp i minst 5 år är nödvändigt.
Vad EU predikar ska inte SD bry sig i.
Vill Jimmy gå i takt med svenska folket eller fjäska för landsförädarna 7-klövern.
Stoppa invandringen,Sverige brinner p.g.a det.
Fortsatt invandring och bränderna blir fler och större.
SD måste stå upp för oss som ser vad som händer.

 
Ingen bild

Bo

8 oktober 2016 07:44

Inlaga skickad till IKEA.
Demokrati är inte gratis, man måste ständigt kämpa för den.

 
Ingen bild

SM811

8 oktober 2016 08:19

@Pretty Boy Floyd
Ny SD-linje: Totalstopp för all asylinvandring
http://www.friatider.se/ny-sd-linje-totalstopp-f-r-all-asylinvandring

 
Ingen bild

IDF

8 oktober 2016 08:46

Ikea har blivit ett mångkulturellt imperium som utåt värnar "allas lika värde" utom när det gäller barnarbete i tredje världen. Tillsammans med andra stora kända svenska märkesföretag så tillhör Ikea hycklarnas krets.

 
Ingen bild

Hotell

8 oktober 2016 08:59

Quality Hotel vid globen funkar bloggen på iaf. I kväll blir det supercross, äntligen något roligt!

 
Ingen bild

AN

8 oktober 2016 09:39

Det förstår du väl att det inte är någon på IKEA som sitter och går igenom all världens internetsidor och kategoriserar dem. Givetvis har Jimmy rätt i sitt inlägg. Så i det här fallet är du ute och cyklar. Av med foliehatten.

Thoralf Alfsson

8 oktober 2016 10:04

Du menar med andra ord att IKEA inte har ansvaret för sin egen webbsida och hur den administreras?

 
Ingen bild

Clas

8 oktober 2016 10:21

Det är klart att IKEA är ansvarig för sin WiFi. Visst har de rätt att blockera din blogg om dom vill men att kalla din blogg för pornografi är förtal och ska polisanmälas. Du får göra ett nytt besök på polisstationen i Kalmar.

 
Ingen bild

Hulda mk1

8 oktober 2016 10:59

Finns det flera Sverigevänliga sidor som är spärrade på IKEA? Kan det ligga pk-avväganden bakom detta pga. Kamprads förflutna..?

 
Ingen bild

dave

8 oktober 2016 11:10

Blockeringen gäller alla ikeas varuhus. Sådant sköts centralt.

 
Ingen bild

Andreas

8 oktober 2016 12:26

Ni som inte bojkottar Ikea än kanske kan kolla vilka andra sidor och bloggar som blockerats på samma sätt. Om det är någon som lagt till alla sidor hen inte gillar i deras filter.

 
Ingen bild

Clas

8 oktober 2016 12:35

Om dom vill blockera din blogg så får dom ange den verkliga orsaken, dvs. skriva att "IKEA är mot yttrandefrihet och väljer därför att blockera alla som inte tycker som vi".

 
Karin Svensson

Karin Svensson

8 oktober 2016 14:19

Jag tror att det kvittar hur många det är som bojkottar Ikea.
Ni/vi är en spott i havet.
Låt den som drabbats lösa det själv, om hon/han vill.
Och förresten varför ska man surfa när man är på Ikea.. är man
inte där för att handla? Tar mig ner i skyddsrummet och barrikaderar dörren....

http://nastanhalvalivet

 
Ingen bild

Linus

8 oktober 2016 15:17

Vem är förvånad? Stasi räcker att säga...

 
Ingen bild

Argus

8 oktober 2016 15:42

Med lång erfarenhet av IT, långt innan Internet var allmän egendom, håller jag med "Jimmy Fredag 7 okt 19:39" såtillvida att IKEA troligen köper in en tjänst för att hålla rent. Tänk bara vilka rubriker det skulle bli om en random unge surfade på IKEA:s nät och hamnade på en porrsait.

Ansvar och utförande är två olika saker vilket inte befriar IKEA från ansvaret att hindra fri åsiktsbildning. Om IKEA vill behålla oss åsiktsfrihetsdemokrater som opinionsmässigt är den snabbast växande gruppen i Sverige, helt överlägsen flyttningarna, som kunder borde de ordna upp detta och be om ursäkt. Jag kan förövrigt rekommendera Marika Formgrens alldeles utmärkta essä i Neo http://magasinetneo.se/artiklar/demokrater-for-asiktsfrihet-och-demokrater-emot/ en av de bästa analyser jag läst.

 
Ingen bild

Tony

8 oktober 2016 16:06

Om Ikea påstår att din blogg är en porrsajt, då får
dom väl i så fall visa på detta, att bara påstå något
som inte bevisas är ju utan tvekan förtal. Har
själv läst bloggen i stort sett från början och aldrig
sett något som kan kopplas samman med pornografi.
Så upp till bevis Ikea!

 
Ingen bild

Fredde

8 oktober 2016 18:09

Jag anmälde idag hos IKEA att deras spärr av Thoralfs sida var felaktig.
Man kunde välja hur Thoralfs sida borde klassas istället för "porn".
Jag föreslog "education"..... :-)

 
Ingen bild

Snoddas

8 oktober 2016 18:52

Bra, bra. Hade tänkt köpa ny kontorsstol på Ikea, men väljer nu att köpa den i annan möbelbutik.

 
Ingen bild

Nemo saltat sobrius

8 oktober 2016 21:55

Jag har ju hängt här ett tag men nu får någon berätta var jag hittar porren någonstans? Har totalt missat det?

Thoralf Alfsson

8 oktober 2016 22:23

Fråga IKEA ;-)

 
Ingen bild

D. Tritus

9 oktober 2016 00:21

Naturligtvis är det mest sannolikt att IKEA centralt har upphandlat en filtrerings-/brandväggstjänst från t ex Symantec för nätverken (som också är upphandlade) på alla varuhus. Sådana tjänster får hela tiden uppdaterade blocklistor. Använder tillräckligt många kommunister samma tjänst (eller en annan tjänst som använder samma blocklista) och klickar på "anmäl för olämpligt innehåll" så hamnar en ickekommunistisk site på blocklistan. Sannolikt är Thoralf på detta vis blockad hos fler företag än IKEA.

Jag tror också att det tyvärr kommer att ta avsevärt längre tid än "sedan igår lunch" att få bort sin site från en sådan blocklista och få den uppdaterade listan spridd till alla som använder den, i alla fall om respektive IKEA-varuhus självt inte har möjlighet att lägga till undantag i sin brandvägg. När tillräckligt många Kränkta kretiner klickar på "anmäl" hamnar en site automatiskt på blocklistan, men siten måste tas bort därifrån manuellt.

 
Ingen bild

Sven

9 oktober 2016 00:22

Du kritiserar väldigt mycket, som du upplever vara alldeles åt pipsvängen i detta landet. För det skall du ha stort tack. Bra jobbat.

Men, i exempelvis detta fallet kritiserar du något du inte verkar ha någon vidare koll på.

Jag föreslår i all välmening att innan du skriver saker i fortsättningen. Kolla upp fakta med någon 'expert' på det aktuella ämnet för att få mer kött på benen.

Just det här med att din blogg är blockerad i Ikeas wifi-nät.

- Ikea använder högst sannolikt ( drygt 99% chans typ ) en programvara för att blockera porrsajter o.d

- Många andra företag, kommuner, bibliotek, restauranger m.m runt om i världen använder högst sannolikt samma programvara.

- Nu har någon lustigkurre, som inte gillar Sverigedemokraterna gjort vadå? Jo, någonstans i världen i ett wifi-nät, som använder samma programvara för att blockera porrsajter o.d som Ikea, har den personen klickat på en knapp att det här är PORR!

- Innan tillräckligt många, som använder något av ovanstående wifi-nät och dessutom försökt besöka din blogg, har hunnit klicka på knappen för 'Inte porr!. Ja, ungefär så länge blir du blockerad i Ikeas wifi-nät.

- Hon i kundtjänsten du nämner med förnamn har naturligtvis ingen aning om hur det här fungerar. Hon har som arbetsuppgift att vara trevlig och om du köpt något du ogillar misstänker jag att hon har sjukt bra koll på att rekommendera något du kanske tycker bättre om och kanske även får för nedsatt pris.

- Nej, jag jobbar inte på Ikea. Men, jag har handlat därifrån ett par gånger. Senaste köpet var väldigt bra. Ett köp jag gjorde för ungefär 30 år sedan var inget bra, men lampan använder jag trots det ännu ibland.

Välj dina strider för H-lv-te!

Klaga när du har något riktigt att klaga på, annars går det som för fotbollsspelaren som blev fälld i straffområdet, men inte fick straff eftersom domaren var helt bombsäker på att hen filmat ett tjog gånger tidigare under samma match. Dock utanför straffområdet dessa gånger.

Thoralf Alfsson

9 oktober 2016 08:25

Nu har jag inte nämnt någon med förnamn! Jag är mycket väl medveten om arr företag köper tjänster men det fråntar dem inte ansvaret för sin egen webbsida, dumhuvud!

Du som är så smart borde väl begripa bättre!!

Det är ett internt problem för IKEA! Jag är drabbad och utpekad och det av IKEA, ingen annan!

 
Ingen bild

UG

9 oktober 2016 04:37

Ännu värre censur ägnar Eskilstuna-Kuriren sig åt på deras Facebook-sida där inlägg som inte bryter mot några regler godtyckligt plockas bort, speciellt om det är skrivet av en välartikulerad och påläst person som vågar utmana tidningens åsikter.

 
Kameratrollet

Kameratrollet

9 oktober 2016 07:49

När man besöker sidor som är spärrade via sin telefon kan man använda apparna Orbot och Orfox (android). Via Orbot kan man tunnla trafiken genom att aktivera bridges.
Samma sätt som kineserna använder för att kunna surfa i Kina och dess brandvägg.

http://kameratrollet.se/blogg

 
Ingen bild

Mats

9 oktober 2016 07:53

Peter:Sluta skriv "skränvänstern" !

Det finns många moderater,KD,Liberaler,Centerpartister,socialdemokrater,kungligheter etc. som inte tycker om dig och dina gelikar,fatta det. Om du däremot tycker att alla är skränvänster så är det synd om dig.
PS:Dina motståndare är nog mer Sverigevänliga än du tror så använd inte det uttrycket heller,det låter så fel

 
Ingen bild

HB

9 oktober 2016 08:06

IKEA har köpt in ett URL-filter från en extern leverantör vilket inte alls är ovanligt, idag hittar du såna i varje brandvägg som säljs. Vanligtvis så dessa filter amerikanska vilket burkar göra att vissa utländska siter blir felkategoriserade, det händer hela tiden. Det som har hänt är troligtvis detta: Någon blogg på bloggplatsen.se har pornografiskt innehåll och filtertillverkaren har har då kategoriserat hela domänen som "pornography".
Om någon skulle trycka på "Complain"-knappen så kan man överklaga ett beslut, det brukar gå rätt fort att få en site omkategoriserad.
Jag jobbar dagligen med URL-filter och har vid flera tillfällen fått begära förändringar vilket brukar ta någon timme innan det slår igenom. Just mitt URL-filter listar dock din site som "Personal blog" :)

 
Ingen bild

Tekniker

9 oktober 2016 08:53

Instämmer med HB som förklarar detta väl.
Gör inte en höna av en fjäder här genom att tro att det är just DIN blogg som blockeras.
Även om du listar andras bloggar som inte blockeras av IKEA, så ligger deras bloggar inte på "bloggplatsen.se"
ALLA bloggar där blockeras.
Jag tror inte att någon på Ikea känner till dig eller din krets.
De kommentarer som sprids både på ikeas webplats samt här tyder bara på teknisk inkompetens...och dålig slutledningsförmåga.

Thoralf Alfsson

9 oktober 2016 10:26

För min del är det fullständigt ointressant om IKEA har blockerat även andra bloggar från samma bloggportal.
IKEA har blockerat min blogg med motiveringen att den klassas som porr och sex. Det är rent förtal!

Ingen annan än IKEA har ansvaret för det!

 
Ingen bild

X

9 oktober 2016 08:53

Så fort jag ser det vänsterradikala hittepå-ordet "hen" i en text slutar jag läsa och raderar den texten ur mitt medvetande.
(Som hände i ett inlägg ovan).

 
Ingen bild

Tony

9 oktober 2016 08:57

Oavsett om Ikea köpt tjänsterna från någon annan, så
är dom ansvariga, och för att inte framstå som
Sverigefientliga bör dom förklara sig och be om ursäkt,
man kan inte sätta stämplar på folk utan orsak, även om det
gillas starkt av SKRÄNVÄNSTERN?
I Skränvänstern ingår ju hela Sju klövern? Man kör ju samma
korkade argument!

 
Ingen bild

Brainwash

9 oktober 2016 11:23

"Så fort jag ser det vänsterradikala hittepå-ordet "hen" i en text slutar jag läsa och raderar den texten ur mitt medvetande.
(Som hände i ett inlägg ovan)."

Bra sagt. Det finns rentav på två ställen. Tur att det inte stod i början av inläggen för då hade jag hoppat över dessa helt.

 
Ingen bild

Tekniker

9 oktober 2016 12:26

Där har du fel..Ikea blockerar inte DIN bloggsida..Ikea blockerar portalen som du har valt.
Ikea förefaller ta bra ansvar.
Att du som politiker VÄLJER att lägga din blogg på en bloggportalsida som i sin helhet klassas som olämplig för barn är inte Ikeas fel.
Varför kan du inte skaffa ett eget domän?
På det sättet slipper du att åka med i samma kategori som du nu gör.

Vidhåller att du genom fortsatt hävdande endast försöker att belysa din egen existens.

Thoralf Alfsson

9 oktober 2016 13:19

Hur vet du att hela bloggplatsen är blockerad? Om de skulle vara så är det ett mycket trubbigt verktyg.

 
Ingen bild

claes

9 oktober 2016 13:44

vem vill handla öht handla på ikea?
ikea är skit på alla håll o kanter.
dålig kvalite och fabriker i låglöneländer.
bojkotta skiten direkt!

 
Ingen bild

Tekniker

9 oktober 2016 14:26

Därför att det är så dessa webbfilter fungerar.
Jag jobbar med (bland annat) sådana filter.
Och jag kan absolut hålla med om att dom kan vara trubbiga på sitt sätt....men det är också precis som det framgår av bilderna oftast en knapp där man kan begära sidan omklassificerad.

För att visa principen så har du exempel här för ett vanligt förekommande filter som många IT avdelningar använder sig av http://csi.websense.com

Denna sida testar den sida man pekar ut manuellt, och man får ett resultat med en klassificering.
Testar man bloggplatsen.se med deras verktyg så klassas alla sidor som webshopping.
Och det stämmer ju inte heller riktigt överens med verkligheten.
Men med en sådan klassificering så skulle vissa företag möjligen endast tillåta åtkomst utanför arbetstid.

Tillverkarna har olika algoritmer för att automatiskt klassificera innehållet.
Dessa består nog aldrig av att någon manuellt varit inne och kontrollerat, utan sidorna söks igenom av sk. Robotar...och de robotar som besökt bloggplatsen har sannolikt klassat detta efter att ha hittat olämpligheter hos ANDRA bloggare hos bloggplatsen.

Och där har du och samnolikt många andra rumsrena bloggare tyvärr åkt med av bara farten.

Ikea kommer sannolikt att titta på detta när deras Kundtjänst får tag i den eller de som liksom jag hanterar dessa filter för gästnätet hos Ikea.

Att anklaga Ikea för "politisk filtering" är lite grovt...när det i slutändan handlar om försök att skydda ett gästnät som barn kan hoppa in på med sina mobiler från porr/våld/etc.




Thoralf Alfsson

9 oktober 2016 15:30

Tekniker

Oavsett vilka förklaringar du kommer, vilka mycket väl kan vara rätt. Så möts den som försöker gå in på min blogg via WiFi på IKEA i Kalmar av meddelandet att min blogg är en porr och sexsajt!

Det finns ingen ursäkt för det!

 
Ingen bild

Ymer

9 oktober 2016 15:08

På IKEA i Göteborg funkar din blogg. Det säger väl allt om Kalmar!

 
Ingen bild

Lars Wadefalk

9 oktober 2016 15:31

Det kan bara vara helt enkelt så att någon vanlig vänster PK fantast (besökare) gjort en anmälan av siten och så har det automatiskt blockerats. Det är inte alltid sådant granskas ordentligt.
Tror knappast hela Ikea tar en sådan ställning. Det slår tillbaka på dem i så fall och det vet dem.
Begär en unblock så skall du se att det ordnar sig. Ingen idé att bli konspiratorisk över detta.

Thoralf Alfsson

9 oktober 2016 15:41

Det är inget konspiratoriskt! Det är bra så, oavsett orsak.

 
Ingen bild

Thoralf A

9 oktober 2016 18:14

UPPDATERING
Det har pågått i diskussion i kommentarerna som gått ut på att det troligen inte är bara min blogg som blockerats utan alla bloggar som använder bloggplatsen.se.

Jag har alldeles nyss besökt IKEA i Kalmar igen och konstaterat att min blogg fortfarande är blockerat på samma sätt som i fredags. Jag testade ett antal andra bloggar som använder bloggplatsen.se och alla jag kollade var tillgängliga.
Till och med en blogg som drivs av en högerextrem person som varit medlem i Svenskarnas parti och som använder bloggplatsen.se var tillgänglig över IKEA:s WiFi.

Detta tyder på att man har blockerat just min blogg!

 
Ingen bild

Pepparholm

9 oktober 2016 18:27

Ett antal IT-tekniker som vill visa sin kunskap och ursäkta IKEA skriver på bloggen. Ni har ju inte fattat att detta är inte en fråga om teknik. Det är en fråga om yttrandefrihet och att IKEA med sin logga ljuger om Thoralf. Nu är det dags att IKEAs högsta ledning (Kamprad?)träder fram och förklarar sig.

 
Ingen bild

Tekniker

9 oktober 2016 19:10

Thoralf.
Måste medge att jag blev mäkta förvånad nu.
Jag kan då bara rekommendera dig att dokumentera detta ordentligt, typ filma dig på Ikea och när du ansluter till deras gästnät och låt det det du testade TYDLIGT framgå..och att sedan ta frågan med tex Ikeas presskontakt.
Har du det dokumenterat så finns det ingen undanflykt.

Om dom ger samma svar som kundtjänsten gjorde...så tycker jag att du skall lämna in en "Data subject access request" med stöd i den Europeiska Datalagen.
Detta gör Ikea skyldigt att lämna ut all data dom besitter där du kan identifieras direkt.
Där borde det finnas intressant information.

 
Ingen bild

Nyfiket test

9 oktober 2016 22:39

Testade på IKEA i Borlänge idag: Thoralf sida var den enda som var blockad av de jag kollade, men jag klickade på en knapp där de bad mig omkategorisera sidan. Jag valde "Blog".

 
Ingen bild

C Andersson

10 oktober 2016 11:40

Är det någon som har mejladressen till Ingvar K?

 
Ingen bild

BP

10 oktober 2016 16:18

Hej Thoralf,
Jag var på IKEA i Lissabon idag, samma där blocked

 
Ingen bild

Roger Wittlock

10 oktober 2016 19:06

Det går att nå din blogg via Ikeas Wifi i Kungens Kurva, söder om Stockholm.

 
Ingen bild

Centerpartist

11 oktober 2016 12:11

Givetvis ska din blogg vara blockerad.Att du inte själv ser vilka brister din blogg har visar ju hur fel ute du är.
Till och börja med så tycker jag du ska vara mycket mer restriktiv med dina val av kommentarer,dom är rent rasistiska och på gränsen till det i väldigt många fall.PS: Be mig nu inte om några exempel för det måste du själv reda ut men det är en bra början att du börjat gå igenom dina bilder,noterar att bilden med avhuggna huvuden är en sådan exempellös bild som givetvis inte ska gå att se inom IKEA's varuhus runt om i världen.
Men som sagt,du måste nog filtrera mer av dom kommentarer du "släpper ut" , du är trots allt den som avgör vilka kommentarer som ska godkännas.
Ha de bra.

Thoralf Alfsson

11 oktober 2016 18:52

Bara för att du anser att något är rasistiskt innebär inte det att det är rasistiskt.

Jag förstår att du är anställd på IKEA och IT-avdelningen. Eftersom du är så insatt!

 
Ingen bild

johan

29 oktober 2016 17:58

IKEA är ett möbelföretag, inte ett IT företag...
Om du ringer deras kundtjänst så kan de svara på frågor om produkter som säljs, det är inte en IT support.
Ingen har tagit ifrån dig yttrandefriheten, du får fortfarande skriva vad du vill på din blogg, innebär dock inte att alla håller med eller tvingas läsa den. Innebär inte heller att IKEA måste ge access till den på deras publika wifi.
IKEA granskar inte alla websidor de ger access till, eller blockerar. Det finns idag ungefär 300.000.000 domäner, tror du IKEA avsätter folk till granska alla dessa? (lägger man 1 minut på varje sida, skulle det ta 1000 personer 625 år att granska dem), man köper in färdiga filter helt enkelt.
Vad din sida i det inköpta filtret klassas som är beroende på flera saker, nyckelord, länkar och vad användare har angett, det är inget IKEA sitter och gör, det finns företag som enbart sysslar med såna här filter.
Det fanns dessutom en länk att klicka på för begära en ny klassificiering på din blog, använd den om du inte är nöjd

Thoralf Alfsson

29 oktober 2016 22:36

Du har inte läst svaren från Ikea!

 
Ingen bild

Johan

30 oktober 2016 08:32

Jodå,men du har fortfarande ingen koll på såna här filter och även om flera påpekat innan hur de fungerar verkar du inte förstå

Thoralf Alfsson

30 oktober 2016 09:30

Du tycks heller inte förstå att jag talat med ansvariga på Ikea. Vad som då har framkommit vet inte du något om. Oavsett hur kunnig du är om filter!

 
Ingen bild

johan

30 oktober 2016 09:50

Det har jag förstått att du gjort eftersom du skrivit om det, exakt vad ni pratat om vet jag naturligtvis inte. _Men_, samma sak gäller fortfarande, IKEA flaggade inte din blogg som pornografi, IKEA scannar inte nätet och klassar innehållet, det köps in. Däremot kan de göra tillägg för vit eller svartlista domäner när det inköpta filtret inte gör rätt. IKEA har fortfarande ingen skyldighet att ge en ofiltrerad access till internet och väljer naturligtvis att hellre filtrera bort för mycket än för lite.

Och flera kommentarer vittnar om grav oförståelse här om hur saker fungerar, eller vad yttrandefrihet egentligen innebär.

Thoralf Alfsson

30 oktober 2016 11:09

Oavsett om Ikea köper in tjänsten så är det Ikea som har ansvaret på sin egen webbsida och hur de hanterar sitt WiFi i varuhusen. Det var Ikea som klassade min blogg som porr o sex!

 
Ingen bild

johan

30 oktober 2016 11:40

Okej, då tar vi det igen...
IKEA klassar inga websidor, det är ett inköpt register... Det finns 300 miljoner domäner på internet(över 1 miljard webplatser, bloggplatsen klassas som en domän, under den finns många webplatser), tror du fortfarande IKEA avsätter resurser till gå igenom alla dessa? Gå igenom och klassa dessa webplatser sköts av andra företag, och det sker maskinellt. IKEA har inte klassat din webplats, någon annan har gjort det. IKEA har tydliga rutiner för hantera när den klassningen har blivit fel (finns en länk för det på sidan), men istället för använda dig av den så fick du för dig IKEA var ute efter smutskasta och förtala dig.
Förstår du skillnaden nu?

Thoralf Alfsson

30 oktober 2016 22:03

Vem har det juridiska ansvaret för att min blogg blev blockerad?

 
Ingen bild

johan

30 oktober 2016 22:31

okej, jag behöver förklara det hela ännu en gång...
Det finns över en miljard webplatser(på en mämgd olika språk), tror du verkligen något företag har resurser att gå igenom alla dessa och sätta en korrekt kategori på dom manuellt? Utan det blir något fel? Utan att bedömarens subjektiva bedöming kan slå igenom?
Så därför använder man algoritmer för kategorisera webplatserna, dessa är inte heller 100%iga och fel kommer att uppstå.
IKEA ger dig som användare möjlighet att påtala när något fel har uppstått och så det kan korrigeras. Om du kollar väldigt noga på sidan du har en bild på så ser du en väldigt framträdande knapp det står complain på.

Förstår du problemet? Förstår du lösningen? Förstår du vilken möjlighet du har rapportera att ett fel har skett?

Thoralf Alfsson

30 oktober 2016 23:42

Du svarade inte på min fråga!!

Vem har det juridiska ansvaret för att min blogg blev blockerad?

 
Ingen bild

johan

31 oktober 2016 06:04

Jag svarade inte direkt på den eftersom jag anser den vara irrelevant. Om du letar efter vem som är juridiskt ansvarig innebär det fortfarande du inte förstår problemet eller att IKEA tillhandahåller en lösning att korrigera när det blir fel.
På vilket sätt är den frågan relevant?

Thoralf Alfsson

31 oktober 2016 09:10

Om du anser att den frågan inte är relevant så har du uppenbarligen inte förstått vare sig problemet för mig eller vad som är viktigt. Du vill helt enkelt inte förstå.

Svara nu på frågan!

För mig är irrelevant hur blockeringen gått till eller om det är en köpt tjänst av Ikea. Det är ointressant för frågan. Det viktiga är att Ikea har blockerat min blogg och ansvarsfrågan.

 
Ingen bild

Johan

31 oktober 2016 10:30

Ditt problem är att din blogg hamnade i fel kategori, och som jag upprepade gånger sagt är det sånt som kan hända. Eftersom detta kan hända så finns det på websidan också en möjlighet att klaga på den kategoriseringen, fri för alla att använda.

För hur ska det annars hanteras anser du?

Låt oss för skoj skull då anta detta gjordes av människor istället för automatiskt som nu är fallet. Det finns en miljard webplatser i världen, låt oss anta varje webplats består i snitt av 50 sidor, varje sida tar 10 minuter att gå igenom(text plus kommentarer). Eftersom vi vill minska antal fel beroende på mänskliga faktorn och subjektiva bedömningar så måste varje sida gås igenom av 2 personer. Det skulle då ta 5707762 år att gå igenom dessa om det sköttes 1(+1) person.
Man tar alla webplatser i storleksordning, din blogg kunde då hamna nånstans i mitten och du skulle behöva vänta i 2853881 år innan den är godkänd, kategoriserad och kan visas.
Om samtliga anställda på IKEA enbart sysslade med granska webplatser(för det är verkligen deras primära affärside...) skulle det ta 19 år innan din blogg är godkänd, kategoriserad och kan bli tillgänglig för besökare på IKEA att besöka.
Föredrar du detta?

Så än en gång, berätta nu hur man ska lösa detta problemet.

Thoralf Alfsson

31 oktober 2016 11:53

Än en gång undviker du att svara på min fråga. Det är ynkligt att du inte klarar av att svara.
Den funktion som finns på webbplatsen har givetvis provats men utan framgång och reaktioner från Ikea. Därav mitt blogginlägg.

Du känner dessutom inte till det svar som jag fått från Ikea. Ett svar som innebär att det inte skett automatiskt. I så fall hade alla bloggar på "bloggplatsen.se" varit blockerade vilket inte var fallet. Något jag själv kontrollerat på Ikea i Kalmar.

 
Ingen bild

johan

1 november 2016 07:00

Ärligt talat, jag spenderar mer tid än du är värd på att försöka förklara för dig vad problemet är och hur lösningen ser ut och du väljer kalla mig ynkling? Du som inte själv klarar svara på mina frågor...
När du väljer att anmäla ett fel kommer det skapas ett ärende för någon att kika, ett sånt ärende hamnar nog inte i kategorin kritiskt hos ett företag som säljer möbler, verkar inte direkt som du gav det speciellt mycket tid heller att åtgärdas innan du skrev ett inlägg om det.
Det är inte IKEA som installerar eller sköter det publika wifi't, det är ett företag i england som gör det.
Om du läser användarvillkoren för använda wifi't så ser du att IKEA tar inget ansvar för vad som visas på wifi't

Och nej, bloggplatsen har ca 140.000 bloggar, alla bedöms enskilt eftersom de har en egen domän.

Så, svara nu på min fråga, hur skulle IKEA lösa detta för inga webplatser ska bli kategoriserade fel?

Thoralf Alfsson

1 november 2016 07:18

Nu undvek du ännu en gång att svara på min enkla fråga! Dessutom tar du inte till dig av de fakta jag beskrivit som du inte känner till.

Du pratar emot dig själv!

Alla bloggar på Bloggplatsen har funktionen "slumpa blogg", vilket Ikea angav som ett skäl för att blockera min blogg. Då skulle alla bloggar blockerats som använder bloggplatsen.se

Gör dig inte med dum!

 
Ingen bild

johan

1 november 2016 19:27

Nej, jag gav svar på din fråga, tyvärr inte mitt problem om du inte förstod det. Men för göra det väldigt enkelt för dig: Det publika nätet på IKEA tillhandahålls av ett företag i UK. Enkelt nog?

Jag tar inte till mig fakta jag inte känner till? Är väl ganska självklart man inte kan kan? Hur var det med logiken?

Så, kan du svara på min fråga nu? Eller bara andra du tycker ska svara på frågor?

Och nej, jag är inte speciellt dum , jag är faktiskt rätt skärpt

Thoralf Alfsson

1 november 2016 20:15

Nej, du svarade inte på ansvarsfrågan. Även om Ikea köper in tjänsten av ett företag till sina varuhus så har Ikea ansvaret.

Eller menar du att Volvo inte har ansvaret för den produkt de säljer eftersom underleverantörer har tillverkat merparten av delarna till bilen?

 
Ingen bild

johan

1 november 2016 20:18

Okej, bra, då har du svarat på frågan själv. Kan du svara på min fråga nu?

Thoralf Alfsson

1 november 2016 21:34

Jag har frågat vad du har för uppfattning!

 
Ingen bild

johan

1 november 2016 21:45

Nej, du har inte frågat mig vad jag har för uppfattning, du frågade mig vem som hade det juridiska ansvaret. Jag är tekniker och inte jurist, bryr mig sällan heller om vem som har juridiskt ansvar om saker och ting.
_Min uppfattning_ är helt enkelt, IKEA har i sitt användaravtal att de inte är ansvariga, wifi't tillhandahålls av ett annat företag och det är isf där ansvaret ligger eftersom det är deras lösning.

Så, kan du svara på min fråga?

Thoralf Alfsson

1 november 2016 22:29

Varför svarade Ikea överhuvudtaget på min fråga istället för att skicka iväg den till detta företag?

Jag förstår att du varit tekniker lite för länge. Att du sedan använder det som ursäkt för att svara på min frågor är rent ynkligt!

Därmed är den diskussion slut. Du har fått så många chanser att svara på min fråga men den möjligheten tänker du tydligen inte ta!

 
Ingen bild

johan

2 november 2016 06:52

Ah, du tänker köra den varianten. Du kan inte svara på min fråga och letar därmed patetiska ursäkter för inte svara, i detta fallet hävda jag först måste svara på din fråga. Och eftersom jag har gett min uppfattning, precis som du ville, så kommer du vägra acceptera svaret för slippa svara på min fråga.
Ganska typiskt för människor som inte kan svara på en fråga, eller erkänna att de inte vet.

Thoralf Alfsson

2 november 2016 17:38

Är det Ikea som har ansvaret? Ja eller Nej?

 
Ingen bild

Johan

2 november 2016 17:48

För att förklara, jag bryr mig sällan eller aldrig om vem som har juridiskt ansvar, helt enkelt för jag sällan eller aldrig har behov av ställa någon ansvarig för något. Ser jag något problem så är min reaktion, ok, hur fixar vi detta? Inte att de måste plocka fram någon som jag kan ställa till svars för det inte fungerar.

Så när jag fann att min blogg var blockerad för några år sen på ett publikt wifi så var inte min initiala reaktion att börja skrika om ansvariga måste ta sitt ansvar och skriva blogginlägg om jag är förtalad. Min reaktion var, hmm, ok, här har det blivit ett fel, så använde jag mig av anmäl funktionen och nästa gång jag var tillbaka där (några veckor senare) så funkade min sida igen. Varför reagerade jag så? För jag vet hur såna filter fungerar och att det finns sätt att fixa det, jag krävde inte att de skulle fixa det väldigt fort, för jag vet att såna saker inte är prioriterade, för en matvarukedja(som det var i mitt fall) är inte det publika nätet speciellt viktigt, men trevlig bonus för oss kunder.

Jag ställer mig också frågande till om du förstått svaret du fick av IKEA. Vad som hände var helt enkelt att när din sida analyserades (maskinellt) så kommer även vad du länkar till spela roll. Nu har bloggplatsen funktionen "slumpa blogg" vilket gör att du inte har kontroll på vad du länkar till och det är här problemet kommer. När din sida analyserades, slumpades den länken till en blogg med olämpligt innehåll, och det är också förklaringen till varför andra bloggar inte blockerades, de slumpades till ok sidor. Så om du skulle gå igenom alla 140.000 bloggar där så skulle du se fler ha drabbats av samma problem, men merparten skulle vara ok.

Nu är inte pornografiskt material tillåtet på bloggplatsen heller, men då kommer vi in på frågan hur bra de kontrollerar detta, och vad som är deras definition på pornografi. Bloggplatsen kan mycket väl godkänna saker som andra klassar som porr. Vad som är pornografi är en subjektiv fråga, och en dator har svårt se skillnad på en konstnärlig bild på en naken människa och vad som är en pornografiskt bild (och detsamma gäller för människor, gränsen för vad som är konst, erotik och pornografi kommer skilja beroende på vem du frågar).

Hade en människa granskat din sida hade den med sunt förnuft insett att den länken som bloggplatsen automatiskt lägger på din blogg inte är något du ansvarar för och vad den leder till är helt slumpartat, de hade då kunnat bortse från den och gett en annan kategorisering av din blogg. Däremot saknar än så länge datorer sunt förnuft och den kunde inte göra den slutsatsen och din blogg hamnade i fel kategori.

Så då kommer min fråga, vem här anser du har det juridiska ansvaret? Problemet är komplext och det är många faktorer som spelar in. Är det bloggplatsen som lägger in en länk på din blogg? Är det bloggplatsen som inte kontrollerar vart länken går? Är det den som skapat filtret? Är det bloggplatsen och de som skapat filtret ihop eftersom de kanske inte har samma definition av pornografi? Är det de som tillhandahåller wifi't på IKEA? Är det IKEA som valt att inte tillåta access till vad som helst på nätet? Eller ligger ansvaret hos dig för ha valt en bloggtjänst där du själv inte kontrollerar 100% av vad som syns på sidan? Så, svara nu, var inte så ynklig. Själv anser jag inte ansvaret ligger på IKEA.

Varför anser du det juridiska ansvaret vara så viktigt? För att du måste hitta en _skyldig!_ ? Eller körde du med detta enbart för du märkte att diskussionen började bli väldigt jobbig för dig när du insåg att du inte hade koll på vad du pratade om? När du insåg du debatterade med någon med mer koll? Att du försökte skapa en pseudodebatt i hopp om styra bort tråden från vad frågan egentligen handlade om? Det är inte första gången den tekniken används när någon inte har på fötterna...

Och min fråga igen då, har du ett förslag på hur man kan lösa problemet så det blir 100% rätt varje gång? Det är helt ok att inte veta eller ha ett förslag på det, för det är inte enkelt.

Nu fick du hjälp av IKEA för lösa det, det är bra. Men det innebär inte att felet ligger hos IKEA, men istället för hänvisa dig till någon annan så kanske de kontaktade de som har gjort kategoriseringen och äger filtret. Det är så det fungerar. Jag jobbar med inköpta produkter, får någon användare problem så skickar jag inte dom direkt till leverantören för det fungerar inte så bra. Jag får frågan, en hel del av dessa kan jag svara direkt på, det jag inte vet kollar jag med leverantören och ger svaret tillbaka till den som ställde frågan(och har då också lärt mig något nytt och kan svara på fler frågor direkt och snabbare).

Thoralf Alfsson

2 november 2016 19:18

Jag frågade efter ett Ja eller Nej.

Du använde 4 660 tecken för att säga att IKEA inte har något ansvar för det WiFi man tillhandahåller i sina varuhus runt om i världen. Det hade räckt med tre tecken!

Jag skall inte utveckla det mer.

Men du vet som sagt inte vilket svar jag fått från Ikea. Men eftersom du tjatar på så kan jag säga att den andra orsaken var en bild som publicerades på bloggen för ca 18 månader sedan. En bild av 2500 andra bilder som jag publicerat på min blogg. Bilden hade inte med vare sig sex eller porr att göra.

Men enligt min mening var detta en efterkonstruktion från Ikea. De behövde hitta ett skäl/anledning för att de blockerat just min blogg. Det fotot kan omöjligen fastnat i något automatiskt filter enligt min mening.

 
Ingen bild

Genomsnittlig svensk

19 november 2016 22:45

Bara det faktum att du, Thoralf Alfsson, i mina ögon dumförklarar i stort sett alla som tänker annorlunda än dig kring detta gör att jag tappat all respekt och förtroende för dig. Du till och med kallar vissa för dumma i huvudet.
Jag hade ingen aning om vem du var innan men genom att läsa dina inlägg i denna tråd har jag bildat mig en starkt negativ uppfattning. Pinsamt rent utsagt.

Thoralf Alfsson

19 november 2016 23:12

Att jag skulle dumförklara alla som inte tänker som mig var en väldigt överdrift. Det har jag aldrig gjort!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12
13
14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards