thoralf

Alla inlägg den 26 juni 2014

Av Thoralf Alfsson - 26 juni 2014 23:38

 

Ledamöterna som suttit på östgötabänken denna mandatperiod.


Idag var det sista dagen i riksdagen för denna mandatperiod. För mig innebar det också sista dagen i riksdagen. Talmannen Per Westerberg tackade av alla som redan nu vet att de lämnar riksdagen då de inte kandiderar i höstens val till riksdagen. Nu tror jag inte alla lämnar riksdagen frivilligt som talmannen sa under avtackningen. Jag hade gärna suttit kvar en mandatperiod! Nu när man börjat bli varm i kläderna.


Men det finns säkert de som firar idag när jag lämnar riksdagen!


Men min blogg kan ingen ta ifrån mig. Så ni som firar slipper mig inte ;-)

 

Jag har funderat lite på hur de sista dagarna i riksdagen skulle bli. Hur partiet och mina partikamrater och arbetskamrater i riksdagen skulle hantera det faktum att jag som enda ledamot i vår riksdagsgrupp tvingas lämna riksdagen utan att låta väljarna avgöra det i valet den 14 september.

Det finns en hel del och skriva om detta men det tänker jag behålla för mig själv tills vidare.


Har även funderat på att skriva en bok om min tid som politiskt aktiv. Något som startade den 19 juli 2005 då jag fick min första debattartikel publicerad i Barometern och underskriven med namn och partibeteckning.

Jag har förutom alla min blogginlägg även en hel del dagböcker att falla tillbaka på om jag skulle starta med att skriva en bok. Ett och annat avslöjande både på lokal och riksnivå skulle säkert locka läsare.


Jag vill i varje fall tacka vår kanslichef i riksdagen Helen Spak för sin omtanke idag. Verkligen ett stort tack och kram!

Av Thoralf Alfsson - 26 juni 2014 00:06

Jag blir bara mer och mer förundrad över hur media beskriver sina nyheter. Igår hade SvD en artikel om att Sverigedemokraterna ökat sitt medlemsantal i Stockholm från ca 600 till 1900 medlemar sedan 2010. En ökning med ca 200 procent som väl överensstämmer med många andra delar i landet. Så även i Kalmar.


Idag kom propagandaorganet Dagens Industri med en artikel med rubriken ”Åkessons folk flyr fältet” och där jag läser ”Sverigedemokraterna står inför ett regelrätt manfall i Stockholm.”


SvD grundar sin artikel på att Sverigedemokraterna ökat medlemsantalet med 1 300 nya medlemar. Dagens Industri bygger sin artikel på att 12 förtroendevalda lämnat sina platser i kommunfullmäktige i Stockholmsområdet.


Dagens Industri har uppenbarligen en egen agenda!


På den lokala nivå har Östran haft en tveksam artikel om antalet hushåll i Kalmar som har ekonomiskt bistånd. I artikel uppger man antalet hushåll till ca 600st.


När man går in på Socialstyrelsens webbsida och använder deras statistikdatabas får jag följande uppgifter. Totalt 1 297 hushåll som har ekonomiskt bistånd.


 


Uppgifterna i Socialstyrelsens databas kommer från kommunernas socialförvaltning.


Hur kan det vara så stor skillnad mellan uppgifterna i Östran och Socialstyrelsens databas.


Vid dagens votering röstade Socialdemokraterna med Alliansen vid 10 voteringar. Vi Sverigedemokrater röstade med Alliansen vid 4 voteringar.



Som avslutning på blogginlägget lägger jag även upp sidan 6 i mitt informationsblad.


 

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6
7
8
9 10
11
12 13 14 15
16 17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards