thoralf

Direktlänk till inlägg 26 juni 2014

SISTA DAGEN

Av Thoralf Alfsson - 26 juni 2014 23:38

 

Ledamöterna som suttit på östgötabänken denna mandatperiod.


Idag var det sista dagen i riksdagen för denna mandatperiod. För mig innebar det också sista dagen i riksdagen. Talmannen Per Westerberg tackade av alla som redan nu vet att de lämnar riksdagen då de inte kandiderar i höstens val till riksdagen. Nu tror jag inte alla lämnar riksdagen frivilligt som talmannen sa under avtackningen. Jag hade gärna suttit kvar en mandatperiod! Nu när man börjat bli varm i kläderna.


Men det finns säkert de som firar idag när jag lämnar riksdagen!


Men min blogg kan ingen ta ifrån mig. Så ni som firar slipper mig inte ;-)

 

Jag har funderat lite på hur de sista dagarna i riksdagen skulle bli. Hur partiet och mina partikamrater och arbetskamrater i riksdagen skulle hantera det faktum att jag som enda ledamot i vår riksdagsgrupp tvingas lämna riksdagen utan att låta väljarna avgöra det i valet den 14 september.

Det finns en hel del och skriva om detta men det tänker jag behålla för mig själv tills vidare.


Har även funderat på att skriva en bok om min tid som politiskt aktiv. Något som startade den 19 juli 2005 då jag fick min första debattartikel publicerad i Barometern och underskriven med namn och partibeteckning.

Jag har förutom alla min blogginlägg även en hel del dagböcker att falla tillbaka på om jag skulle starta med att skriva en bok. Ett och annat avslöjande både på lokal och riksnivå skulle säkert locka läsare.


Jag vill i varje fall tacka vår kanslichef i riksdagen Helen Spak för sin omtanke idag. Verkligen ett stort tack och kram!

 
 
Ingen bild

Edward Ulfertz

26 juni 2014 23:55

På riksdagens sida
http://www.riksdagen.se/sv/Start/Riksdagen-i-bilder/Avtackning-av-ledamoter-som-lamnar-sitt-uppdrag/
på bilden
http://www.riksdagen.se/ImageVaultFiles/id_2024/cf_45/Lila_MG_5637.JPG
är du bortcensurerad. Stod du för långt till höger?

 
Ingen bild

Thoralf A

27 juni 2014 00:00

Jag stod långt till höger. Så det är nog bara slumpen.

 
Ingen bild

UncleBob

27 juni 2014 00:03

Ja det är onekligen en stor förlust för SD att inte ha dig med i laget i Riksdagen. Det behövs fler inom SD som inte viker sig för det politiskt korrekta. Din blogg är ju "kontroversiell" på ett härligt sätt. Sluta aldrig med att tala om att "Kejsaren är naken".
Alltfler inser detta faktum och lägger sin röst på ett Sverigevänligt parti.

 
Ingen bild

Carina

27 juni 2014 00:12

Det var vemodigt idag och även om du själv väljer att inte skriva om det så tänker jag göra det. Jag tycker att det vore på sin plats att idag avtacka och visa vår uppskattning till de i vår grupp som "lämnar". Jag ifrågasatte också på gruppmötet, varför vi inte skulle ha någon avslutning. Jag vet att vi skall ha avtackning efter valet då man formellt lämnar sitt uppdrag men för mig och säkert också för dig, så var detta din sista dag och det borde uppmärksammas. Frågar du mig så är det pinsamt skött och det finns kanske en förklaring till det men så länge jag inte har någon sådan så kan jag inte annat än kalla det för skamligt även om vi redan är inbjudna till avtackning efter valet. Jag kunde såklart själv också tagit taktpinnen och fixat något och det ångar jag att jag inte tog mig tid till. Skönt att Helen visat sin omtanke idag i alla fall. Jag kommer att sakna våra samtal så det får vi se till att lösa på annat sätt. :)

 
Ingen bild

Thoralf A

27 juni 2014 00:23

Tack Carina!

Jag kommer också sakna våra samtal på på väg ut till Arlanda efter ännu en vecka i riksdagen.

Vi ses i Visby ;-)

 
Ingen bild

Hellboy

27 juni 2014 00:26

Bedrövligt att en av de absolut bästa bland alla riksdagledamöter måste stå över nästa mandatperiod....av vilken anledning är fortfarande oklart. Att det är lågt i SD-taket kan vi konstatera. Hoppas bara att du Thoralf haer ork och energi att fortsätta med din mycket populära blogg och kommunpolitiken. Vi är många som inte vet vem som förtjänar ett kryss i september då den som var untouchable är petad.

 
Ingen bild

Mr Me

27 juni 2014 00:45

Thoralf - du har gjort ett grymt jobb. Att du vidare inte ställer till med skandal när att du inte få fortsätta i riksdagen gör att min respekt för dig växer!

 
Lassekolja

Lassekolja

27 juni 2014 00:55

Bäste Thoralf! Du vet att vi är många, som tycker SD har gjort en "rejäl tavla", som har ställt till Riksdagslistan. Att Du, Therese Borg och Kasselstrand inte återfinns på R.-l är inget mindre än en pinsam skandal och tyder definitivt på bristande medlemsdemokrati oavsett vad de inblandade fördsöker att förleda oss att tro!
SD behöver fler lika ambitiösa Riksdagsledamöter tillika aktivister som Dig Thoralf och jag hoppas att återse Dig i Riksdagssammanhang i en framtid!
Till dess: TACK och LYCKA TILL!!!

http://www.status.st

 
Ingen bild

Observer

27 juni 2014 01:31

För första gången på mycket länge återfinner vi en politiker med personligt engagemang, som t.o.m åker ut och delar ut flygblad, Talar m e d sina väljare, frågar dem samt har en djup framtidstanke med sin gärning för landets bästa. -Till skillnad mot alla dessa "Syltburks-Politiker" vi fått vänja oss vid -och reta oss på.
Tage Erlander o Per-Albin Hansson var väl de senaste, Före Thoralf.

VAD HÄNDER DÅ ??!

Jo, man p e t a r denne folklige och ordentlige politikern!!

Givetvis handlar det om avundsjuka. Finns inget annat.
Men det är jädrigt tråkigt! Och synd för partiets framtid, inte minst. Obegripligt dumt.
Snacka om fotskott!
Nu får man stappla genom valet månne med stolp-skott istället. Det är ju så vansinnigt dumt att man fullkomligt baxnar.
Och det är det många som tycker kan jag säga.

BRA JOBBAT THORALF! En sann politiker.

 
Ingen bild

Göta

27 juni 2014 01:32

Ja, det var både skamligt och dumt att peta en av de allra mest företagsamma och rättrådiga medarbetarna. Nu kan vi dessutom inte få någon inside info från riksdagen längre här, och det kommer jag verkligen att sakna.

@ Hellboy
Flera av oss här på Thoralfs blogg har kommit överens om att vi ska sätta ett kryss för Robert Stenqvist, nr 50 på riksdagslistan. Det var han som initierade den alternativa SD-listan som i all hast kom ut efter den märkliga ordinarie. På den alternativa listan fanns Thoralf som nr 14 och Gustav Kasselstrand (som givetvis också borde vara med) på nr 41. Denna alternativa lista fick ju ca 1/3 av rösterna vid valkonferensen, så tyvärr blev det den ordinarie som gäller. Men att kryssa för Robert Stenqvist på SD-valsedeln blir samtidigt som ett "hyllningskryss" för både Robert och Thoralf - och för deras ärlighet och rättrådighet.

 
Ingen bild

thomas

27 juni 2014 02:19

Stort tack för din energi och för vad Du gjort. Du har all heder av DITT arbete. Att Du inte fått förnyat förtroende är en skam och visar
att partiet har mycket lågt i tak. Detta får mig att fundera....

 
Ingen bild

Gruvmor i Stråssa

27 juni 2014 03:13

I dessa tider när man känner hur de flesta politikerna föraktar vanligt folk, så har du, Thoralf, lyst som en stjärna långt mer än resten. Man har aldrig känt att du föraktar gräsrötterna utan tvärtom uppskattar oss. Därför har vi bara gott att säga om dig som slitit som en häst för att väcka dem som sover så att man skulle kunnat ändra på den katastrofala riktningen som för landet mot en avgrund. Du ska ha tusen tack och en virtuell blombukett! Vi är övertygade om att du kommer att hitta någon annan sits där du kan påverka politiken. Kram!

 
Ingen bild

M

27 juni 2014 05:36

Tack för bra arbete. Ser fram att emot att följa dig som kommun-pamp istället. :)

 
Ingen bild

Janne på Hammarö

27 juni 2014 05:48

Tack för denna tid Thoralf. Hoppas att du är valbar på listan om 4 år. Ser framimot det.
Din blogg är outstanding,jag kollar varje dag ( ibland flera ggr /dag ).
Ser även framimot att du gör verklighet i att skriva en bok. Bör bli en riktig kioskvältare.

Tack för allt och lycka till med livet.

 
Svensson

Svensson

27 juni 2014 06:50

Thoralf du är våran hjälte fast du lämnar riksdagen,vi kommer följa dig framöver,vi kommer inte svika dig. Mvh Svensson

http://svenssonsfunderingar.wordpress.com

 
Ingen bild

Waterbug

27 juni 2014 07:15

Varje gång jag påminns om det här debaclet får jag en klump i magen, den enda riksdagsledamoten de sista 20 åren som dels haft något intressant att säga och dels varit jordnära och rakryggad, ett parti som säger sig slå vakt om demokrati låter inte väljarna själva avgöra om de vill ge den populäre och kommunikative TA fortsatt förtroende, jo jag tackar.

Fegt och ynkligt och slöseri med kompetens (och livserfarenhet) är precis vad det är, och tvärt emot vad jag tror valberedning och partistyrelse tror så kommer det här sveket aldrig att glömmas.

Kör hårt TA !

 
Ingen bild

Martin

27 juni 2014 07:21

I förra valets valpejl kom jag närmast dina svar. Du har varit den riksdagsman jag har känt störst förtroende för. Men kanske det här är symptomatiskt, problemen i sverige har passerat bortom vad riksdagen och det politiska systemet har förmåga att lösa? Jag tror att mångkulturen kommer vräka samhället överända, oavsett vad det politiska systemet gör.

 
Ingen bild

Hulda mk1

27 juni 2014 07:33

Rätt man på rätt plats, men nu är det tyvärr slut.
Bäva månde nu politiker på lokal nivå i Kalmar län...

 
Ingen bild

World Traveller

27 juni 2014 09:33

Sveriges ende politiker som har kontakt med väljarna sparkas ut. En stor politisk skandal. Är det verkligen meningen att vanligt folk inte ska få ha kontakt med politiker?

 
Ingen bild

AKA humbug

27 juni 2014 09:42

Har ni besök ifrån någon skola? Ser ut som en del aldrig arbetat i hela sitt liv av de på bilden. Tala om politiska broilers.

 
Ingen bild

Lärare

27 juni 2014 09:55

Som de flesta här på bloggen och i övrigt, har jag ingen som helst förståelse, att Thoralf Alfsson och Gustav Kasselstrand petats från Riksdagslistan!
Ingen godtagbar förklaring har vi heller sett eller hört från SD!

Skulle tro att SD ångrar sig, efter att ha märkt medlemmarnas reaktion runt om i landet!
Thoralf skulle bli en helt perfekt "grävande journalist" för SD!
Hans enorma arbetskapacitet och kunskaper måste på något sätt tas tillvara av partiet !

Fortsätt gräv Thoralf, vi är så tacksamma för dina journalistiska scoop!
Ditt sätt att "tackla petningen" är helt beundransvärt, du blir bara större!
Nu jobbar vi tillsammans med Thoralf för 18-20% i valet!

Vi håller på dig Thoralf i alla lägen!!!

 
Ingen bild

Nemo saltat sobrius

27 juni 2014 10:17

Jag kan bara instämma i vad stort sett alla andra uttycker här.
Jag är mycket nöjd med det val jag gjorde för fyra år sedan när jag kryssade dig på valsedeln.

Sverige och SD skulle definitivt behöva fler med ditt engagemang och arbetsmoral. Jag hoppas att vi höra och se dig även i framtiden.

Lyckat till, oavsett vad som följer härnäst.

 
Ingen bild

Lärare

27 juni 2014 10:18

Rättelse:
Gustav Kasselstrand har ju inte petats, var inte med tidigare.
Borde varit med nu, men tyvärr!

 
Ingen bild

Hm

27 juni 2014 10:29

Instämmer med Göta. Vi bör alla kryssa Robert Stenqvist så SD-ledningen förstår vad vi tycker om petningen av Thoralf. Dessutom är Robert en person med civilkurage som har mod att stå för sin åsikt och det behövs i en politisk organisation.

 
Ingen bild

Original observer

27 juni 2014 11:00

Tack för alla insatser under mandatperioden Thoralf! Så ska en alert politiker agera.Hoppas verkligen att få se dig på nästa riksdagslista.

 
Ingen bild

Sven-Sune

27 juni 2014 11:05

Håller med om vad andra redan skrivit om TA och behandlingen av honom.

Jag har varit med i M, men gick ur därför att det är ett oerhört toppstyrt parti och man förväntas som medlem inte ha egna åsikter eller ta egna initiativ. Tyvärr verkar SD-ledningen ha samma syn på hur ett parti ska drivas, vilket kanske inte förvånar med tanke på att flera av dem har ett förflutet i MUF.

 
Ingen bild

Hacke

27 juni 2014 11:14

Vilket resursslöseri. Hur kan partiet ha råd med denna skamfyllda petning. Thoralf, du är den ende sd:are jag har fått tillfälle att lära "känna" genom din fantastiskt informativa, grävande och samtidigt folknära blogg. En verklig politiker av och för folket.
Stort tack Thoralf! Jag kommer fortsatt att ha din sida som nummer ett när jag går ut i världen på nätet och hoppas på din storstilade comeback i politikens finrum en vacker dag.

 
Ingen bild

HS

27 juni 2014 11:21

Hoppas på comeback för dig 2018.

 
Ingen bild

AKA humbug.

27 juni 2014 11:36

@Sven-Sune, du har missat något väsentligt i livet. När det kommer till voteringar i riksdagen är det ett knapptryckarkompani som gäller. Egna idéer och du är borta i nästa val.

Gäller även i 99 fall av 100 när det gäller kommunpolitiken. Inte göra som pappa säger innebär bort fort som vinden.

Därför är Sveriges valsystem fel från grunden. Orsaken är att partierna väljer vilka som är valbara. Finns du inte på en lista finns du inte.

Flertalet länder har ett system där väljarna väljer vilka som skall väljas. Allt tal om att makten utgår från folket är i Sverige helt felaktigt. Den utgår från partierna. Ett praktexempel är just Thoralf.

Finns en utomordentlig bok skriven av en moderat som tröttnat på knapptryckarkompaniet.

I grund och botten är Sveriges alla väljare grundlurade utan att förstå så verkar det som.

 
Ingen bild

Göta

27 juni 2014 12:21

@ Waterbug, som skrev om debaclet med riksdagslistan: "... och tvärt emot vad jag tror valberedning och partistyrelse tror så kommer det här sveket aldrig att glömmas."

EXAKT! Det kommer för evigt att sitta där och gnaga otrevligt i magtrakten hos oss trogna SD-sympatisörer. Sveket är stort och det är dubbelt. Dels att Thoralf petades, och det på ett riktigt lågt och skamligt sätt. Dels att tillvägagångssättet avslöjade en sida hos vissa i SD-toppen som man verkligen trodde att man skulle slippa uppleva hos någon av dem. Där sjönk förtroendet rejält.

Om jag ska vara riktigt ärlig så har jag faktiskt funnit liknande tendens vid ett tidigare tillfälle. Under många år nu har jag googlat runt ganska mycket på webben och observerat en del här och en del där, vilket tillsammans har gett viss information (åtminstone om man kan lägga ihop 2+2). Min observerade händelse utspelades för flera år sedan, och jag övertalade mig själv då att man kunde skylla den oerhört amatörmässiga och oschyssta lösningen av det aktuella problemet på omognad och oerfarenhet. Det kan man inte göra nu längre.
(PS: Om jag inte har räknat helt fel i mitt fortsatta googel-adderande så straffade sig den där tidigare fadäsen riktigt ordentlig så småningom.)

För att åtminstone FÖRSÖKA rädda Sverige är det dock Thoralfs riktlinjer som gäller nu. Även om det inte alls känns lika roligt längre så fortsätter vi kampen för SD och Sverige!

 
Ingen bild

Stellan Bojerud

27 juni 2014 12:22

Jag ber att få tacka dig för allt du gjort och gör för SD. Ditt engagemang som riksdagsledamot har varit föredömligt och inspirerande. Av hälsoskäl känner jag lättnad över att lämna riksdagen. Kommer dock att kandidera till kommunfullmäktige i Sundbyberg på plats 7. Jag ber att få tillönska dig allt gott och en meningsfylld politisk aktivitet i Kalmar. Jag kommer att med största intresse följa din informativa blogg.
Vännen
Stellan

 
Ingen bild

Mats (ateist) Proffstroll

27 juni 2014 12:57

Thoralf

Meningsskillnader åsido. Mycket tråkigt att du måste lämna, Du verkar mycket dedikerad och ambitiös. Tyvärr (enligt mig) lite godtrogen när det gäller konspirationer m.m men oavsett, verkar du har hjärtat på rätt ställe.

Ser fram emot, dig som proffsbloggare =) Trevligt sommarlov

 
Ingen bild

B-E Johansson

27 juni 2014 13:14

SD får säkert 50 mandat minst (stor panik i SVT:s valvaka!) men S+MP+V får egen majoritet hur som helst (en lättnadens suck i SVT:s valvaka..)

 
Ingen bild

Thoralf A

27 juni 2014 13:14

Mats (ateist)

Om jag får säga det själv är väl godtrogen det sista jag är! Jag värderar alla påståenden och granskar dessutom mycket. Det kan väl knappast kallas att vara godtrogen?

 
Ingen bild

Ludvig

27 juni 2014 14:03

Tack för ditt arbete i riksdagen. Och tack än en gång för Sveriges bästa blogg.

 
Ingen bild

Mats (ateist) Proffstroll

27 juni 2014 14:31

Thoralf

Om det var det du fick ut av min kommentar, så ok

Men då måste jag, fortsätta med, om du nu är så undersökande.
Du räknar och räknar på vad invandrarna kostar. Var då ärlig mot dig själv, och räkna då också ut vad dom genererar i värde.

Playstation3 när den släpptes gick back på varenda maskin dom släppte, men dom visste att i längden, går dom plus. Många stora företag kalkulerar på detta sätt. EV expected value.

 
Ingen bild

Tommy

27 juni 2014 15:16

@ Thoralf

Även om jag sällan delar dina åsikter måste jag säga att du verkligen känns som en annorlunda politiker.
Idag när så gott som alla politiker sällan vågar sticka ut i sin iver att vara alla till lags och värna om hur media beskriver politikern i fråga har du känts brutalt ärlig, ambitiös och verkligen en politiker som varit transparent med väljarna. Även om du burit en hög lön har du sannolikt inte haft alltför stor timpenning.
Du verkar verkligen ha jobbat stenhårt.

Samtidigt är det ju tydligt att SD struntar i sina kärnväljare där du sannolikt tillhör favoriterna.
Det kommer sannolikt göra det enklare att få möjlighet att påverka när man rensar ut "tveksamma element" på sikt men gör att Sverige blir än mer
"ideologilöst". Sedan kan man ju som utomstående betraktare tycka det är märkligt att Kent E klarade sig kvar efter "järnrörsincidenten"
Risken för partiet är att kärnväljarna söker sig till Svenskarnas parti och än mer extrema partier vilket jag tycker vore olyckligt.

Kommer fortsätta följa din blogg. Råder även andra härinne att besöka bloggare som man inte delar värderingar med. Det är berikande för att man inte ska fastna i samma tankebanor.

Ha nu en skön sommar och lycka till med vad du företar dig!

 
Ingen bild

matspp

27 juni 2014 15:35

@Mats (ateist) Proffstroll
Var då ärlig mot dig själv istället, och inse att vad de genererar i värde klart understiger kostnaderna. Aha det är just därför vi talar om kostnader! Tänk om och tänk rätt sedan kan du stänga av dej själv igen.

 
Ingen bild

Mats (ateist) Proffstroll

27 juni 2014 15:44

Matsapp

gäsp. kom med något relevant istället för dina personliga gissningar. Det är ändå 1,3 miljoner invandrare, om bara 60% har jobb, så är det många skattekronor som väger upp de som inte jobbar.

 
Ingen bild

dagens citat (tant Gul)

27 juni 2014 16:27

"Politiskt utför har det gått för Sverigedemokraterna sedan riksdagsinträdet 2010. Detta utförsåk kommer – med all sannolikhet –bara att fortsätta ytterligare."

"Fel blev det redan med proklamerandet och tillämpandet av ”nolltolerans” mot en ej närmare definierad ”rasism”. Genom denna förlorade SD bra krafter, samtidigt som ett klimat av rädsla och en kultur av tystnad skapades inom partiet. Behandlingen av Thoralf Alfsson och av SDU talar sitt tydliga språk. Med nolltoleransen och rasismandet tog SD över mycket av Expos värderingar och världsbild – när man istället borde stå för klarsyn och intellektuell hederlighet."

"Politiskt har nu skett en urvattning så till den grad att partiledare Jimmie Åkesson i en Rosenberg-intervju t.o.m var osäker på om det finns svenskar (7 minuter in på denna film). Detta ligger i linje med Paula Bielers (redaktör för SD-Kuriren) förnekande av att det finns människoraser (se film). Linus Bylund (pressekreterare för SD) var inne på samma spår, när han angrep Mats Dagerlind för dennes uttalande ”Totalt anser jag att ca 95 % av de som bor här ska vara födda här av svenskfödda föräldrar."

"Sverigedemokraterna ansluter sig till godhetsambitioner med anspråk på att kunna tillgodose allas intressen. Detta tunnar ut kraven inom invandringspolitiken."

"Är det så att Sverigedemokraterna inte bara tagit debatten, utan också tagit över den kritiska positionen i invandringsfrågan...?”

"Det är svårt att se hur utvecklingen inom Sverigedemokraterna skulle kunna vändas. Kanske kan partiet växa.... men vad är vunnet politiskt med detta, om partiet i sak sällar sig till 7-klövern, så att denna blir avlöst av en OKTETT?"

http://janmilld.wordpress.com/2014/06/18/partitystnad/#comments

 
Ingen bild

kalle

27 juni 2014 16:33

tack Thoralf för ert fantastiska arbete i politiken.
om 5-10 år kommer alla ha facit i handen och då är det endast Ni Thoralf som med gott samvete säga att ni varit politiker.

här där jag bor är invandrarna riktigt oroliga för vad det är för vansinnespolitik som svenskarna gör.

vi får väl bygga upp Sverige på nytt efter det politisk korrekta kaoz som 7 klövern skapat.

 
Ingen bild

Göran

27 juni 2014 16:48

@ Mats (ateist) Proffstroll

"så det är många skattekronor som väger upp de som inte jobbar".

Skatten ska inte blott räcka till någon sorts pengabyte. De offentliga utgifterna är större än så. De är t o m ofantliga. Tänk till lite över vilka utgifter som stat, landsting och kommuner har i form av skolor, sjuk, åldringsvård, polis och försvar för att ta några exempel.

 
Ingen bild

Gute

27 juni 2014 16:54

Thoralf, tack för ditt professionella och outtröttliga engagemang under de här åren, jag vill påstå att du har varit en av de absolut främsta att föra ut politiken som Sverigedemokraterna står för till väljarna.

Jag vet inte hur regelverket är angående riksdagsledamöter, men på något sätt ska du tillbaka igen, eller att du får arbeta med något annat inom verksamheten, en nyckelperson med dina kvalifikationer får inte slarvas bort p.g.a av diverse meningsskiljaktigheter m.m

 
Ingen bild

Mats (ateist) Proffstroll

27 juni 2014 17:06

Göran

Säger ingenting om det. men skall man räkna så skall man räkna, Har inte gjort det själv, har du, jag har inte heller skrivit att det är så, men om man skall räkna ihop minus kontot, så är man oärlig om man inte räknar plus kontot. personliga åsikter är ej relevanta.

 
Ingen bild

Lena

27 juni 2014 17:57

@UncleBob
Här kommer mer länkar ang. gårdagens tråd. Sen tycker jag gott du kan sluta kalla människor för foliehattar som har andra åsikter och idéer än du. Det är faktiskt inte OK.
http://www.youtube.co/watch?v=mEfJO0-CTis

http://newvoice.se/2014/06/21/studie-visar-att-konspirationsteoretiker-ar-fornuftigare-an-skeptiker/

 
Ingen bild

Lena

27 juni 2014 18:00

Ska vara:
http://www.youtube.com/watch?v=EfJO0-CTIs

 
Ingen bild

Raymond Z

27 juni 2014 18:23

Mycket tråkigt att du lämnar Riksdagen. Vi behöver fler stridbara politiker om vi skall komma någon vart med vår politik. Ha en jättebra sommar Thoralf!

 
Ingen bild

Mats (ateist) Proffstroll

27 juni 2014 18:41

Lena

Såg precis en youtube på top 15 Conspiracy teories. klipp, och en av personer som vart utpekat var Obama, han kunde styra vädret, av vissa skäl, och jag förstod inte varför, tills du visade denna länk, när dom skyller på vissa personer, rothchilds Obama m,m.

Lena du lever i lala land om du tror att vissa människor kan påverka vädret med avsikt.

Om någon kunde göra detta med vilje, och sedan kunna mörka det så bara ett fåtal visste om det, vore en utopi. + varför använda missiler om man kunde styra vädret? det går ett antal atombomber i en tornados förödelse. Källkritik, Ännu engång.

Text från din länk på författaren. REbutal

Kenneth Caldeira is an atmospheric scientist who works at the Carnegie Institution for Science's Department of Global Ecology. He researches ocean acidification, climate effects of trees, intentional climate modification, and interactions in the global carbon cycle/climate system.[1][2][3][4][5] He also acted as an inventor for Intellectual Ventures, a Seattle-based invention and patent company headed up by Nathan Myhrvold.[6]

Caldeira's work was featured in 14 May 2012 article in The New Yorker, entitled "The Climate Fixers"[5] and in a 20 November 2006 article in The New Yorker, entitled "The Darkening Sea."[1] In 2007, he contributed two op-ed pieces on the subject of global warming to The New York Times.[2][3] He was named a "Hero Scientist of 2008" by New Scientist magazine.[7] He was listed as number 36 out of 100 Agents of Change in Rolling Stone magazine's 2 April 2009 list of 100 "artists and leaders, policymakers, writers, thinkers, scientists and provocateurs who are fighting every day to show us what is possible."[8]

In response to the controversy caused by the book SuperFreakonomics over Caldeira's view on climate engineering, Caldeira rejected the suggestion that he had said, "Carbon dioxide is not the right villain". He responded by posting on his website, "Carbon dioxide is the right villain...insofar as inanimate objects can be villains."[9] He said that while the other statements attributed to him by authors Steven Levitt and Stephen Dubner are "based in fact", the casual reader could come up with a misimpression of what he [Caldeira] believes.[10]

In 2011, Caldeira resigned as a lead author of an IPCC AR5 chapter, stating "Again, I think the IPCC has been extremely useful in the past, and I believe the IPCC could be extremely useful in the future. [...] My resignation was made possible because I believe that the chapter team that I was part of was on the right track and doing an excellent job without my contribution. Had I had a scientific criticism of my chapter team, you can be assured that I would have stayed involved. So, my resignation was a vote of confidence in my scientific peers, not a critique." [11]

Caldeira has argued for a policy goal of zero carbon dioxide emissions. In 2005, he said, "If you’re talking about mugging little old ladies, you don’t say, ‘What’s our target for the rate of mugging little old ladies?’ You say, ‘Mugging little old ladies is bad, and we’re going to try to eliminate it.’ You recognize you might not be a hundred per cent successful, but your goal is to eliminate the mugging of little old ladies. And I think we need to eventually come around to looking at carbon dioxide emissions the same way.".[1] In 2014, he said, "It is time to stop building things with tailpipes and smokestacks. It is time to stop using the sky as a waste dump for our carbon dioxide pollution." [12]

In 2013, with other leading experts, he was co-author of an open letter to policy makers, which stated that "continued opposition to nuclear power threatens humanity's ability to avoid dangerous climate change."[13]


 
Ingen bild

Mats (ateist) Proffstroll

27 juni 2014 19:12

Lena

Vill du ha conspirationer
Kolla denna.

Eftersom du är religiös och allt, måste denna falla på läppen, dom är endå minst 120 miljoner som tror på detta.

https://www.youtube.com/watch?v=shyI-aQaXD0

 
Ingen bild

Waterbug

27 juni 2014 19:13

@Tommy
Hear Hear

Det är väldigt sunt att ständigt utmana sin världsbild snarare än att leta sig till platser där man ständigt får den bekräftad, faktiskt en väldigt viktig del i mänsklig intellektuell utveckling.

Samma sak gäller för ledare som inte bör omge sig av ja-sägare och nickedockor, en stark ledare omger sig med folk av blandade åsikter fast med samma ideologiska grundsyn, annars riskerar man att snarare utvecklas till en despot (lex Reinfeldt).

Sålunda är jag en av dem som uppskattar att folk av avvikande åsikter från bloggens (såsom du och Mats) faktiskt skriver här även om ett stort gäng ständigt ber oliktänkade att packa o dra, men hur intressant är politik (eller kommentarsfält för den delen) där det ständigt är ett enda ryggdunkade.

Svensk politik saknar f.ö intellektuella, det är snarare en blandning av politiska broilers, lyckosökare och medelbegåvade retoriker. SD har precis samma problem.

 
Ingen bild

Onkel Sven

27 juni 2014 19:20

TA ,e en reko tjomme !

 
Ingen bild

Mats (ateist) Proffstroll

27 juni 2014 19:24

Waterbug

Ingen hybris här inte =)

Tack.

Jag uppskattar även denna sida som, mycket trevlig, och lärorik.
Den är artig och väl underhållen, stora tack till thoralf i den meningen. Jag kan inte se mig som motsägare, men jag accepterar däremot inte påståenden tagna ur luften, som jag kan googla fram på två sekunder. nog sagt. tack och tack till alla andra som står ut med mig, utan fri vilja =)

 
Ingen bild

Reza

27 juni 2014 19:29

Visst kostar invandringen:
http://www.affarsvarlden.se/tidningen/article3834268.ece

 
Ingen bild

World Traveller

27 juni 2014 19:38

@Mats (ateist och Tommy
Tack för era bästa kommentarer hittills. Jag har alltid försökt göra som du Tommy och följa andra bloggar med andra åsikter än mina egna. Tyvärr blockeras nästan alltid avvikande åsikter men det finns ett par bloggar där man faktiskt kan ha givande diskussioner där alla både ger och tar. Samhället behöver mer av den varan.

 
Ingen bild

Mats (ateist) Proffstroll

27 juni 2014 19:55

Reza

Stämmer nog mycket väl, i denna sekund.
Men om två hundra år, är resultatet förmodligen annat.
Precis som jag sa om att sony backade med viljes, när dom släppte ps3.

World. dito

Personlig åsikt

Att inte skaffa barn i fertil ålder är om något som kan klassas nationsföräderi, och landsförrädare som så många gånger myntats här, och snälla har man importerat en trofefru bara för att man inte klarar av att skaffa en Svensk tjej, så går argumenten ut genom dörren med katten.

 
Ingen bild

Waterbug

27 juni 2014 20:02

@World

Det där med att avvikande åsikter blockeras/hånas/trollförklaras/viftas bort som näthat/you name it på massa ställen stämmer tyvärr allt för väl, och det gäller faen oavsett vilken typ av åsikter som torgförs på bloggen/sidan i fråga

Självindoktrineringen är oerhört stark både på höger och vänstersidan, det enda som kommer ut starkare av det är en polarisering som endast är utav ondo.


 
Ingen bild

Lena

27 juni 2014 20:03

@Mats proffstroll
Sluta upp att klistra på mig saker som inte har med mig att göra. Sitter du uppe i ett elfenbenston? Kanske dags att kliva ner va!

@World Traveller
Absolut! Ge och ta blir givande. " But where is the love..."

 
Ingen bild

Mats (ateist) Proffstroll

27 juni 2014 20:16

Lena

Snälla, det är du som lägger upp, konspirationsteorier.
Var du inte religiös, så ber jag om ursäkt. Men det funkar inte om du säger "nej, men jag tror på någonting" då är du religiös.

 
Ingen bild

AdarKomdenja

27 juni 2014 20:53

Du är väl alltför rak och sanningsenligt kritisk, jag känner igen mig i dig. (sd) väljer att skjuta på budbäraren (dig), i sin strävan att bli en del av etablissemanget, inte bibehålla sin kritisk/rebelliska profil, som var den som drog igång stödet för partiet. Jag hoppas du får din 'revansch', en kämpe kommer alltid tillbaka. Jag gillar (sd) allt mindre, i takt med utrensningspolitiken, men dom får min röst iaf, 7-k är mångfalt värre, och måste bekämpas med nästan alla medel.

 
Ingen bild

Verkligheten

27 juni 2014 20:56

Det som är så bra med denna blogg är att man lär känna Thoralf och hans åsikter på djupet. Vi skulle ha mer kontakt med våra politiker. Idag vet de flesta inte ens vilka som representerar dem annat än ett fåtal i toppen.

 
Ingen bild

Dumle

27 juni 2014 21:58

Mats@
Istället för att publicera mängder av dina känslor och åsikter angående hur lönsam massinvandring från tredje världen är borde du titta på de undersökningar som finns. Norska SCB har undersökt olika invandrargrupper och räknat ut ett genomsnittligt netto, där du svart på vitt ser om en befolkningsgrupp bidrar eller dränerar vår välfärd. Somalier ( en av de största grupperna till Sverige) kostar runt 10 miljoner per individ. Dessa kommer det ca 5000-10000 per år av till Sverige. Var skall du hitta pengar till deras försörjning? Andra stora grupper av låg- eller outbildade arabiska folk kostar mellan 3-5 miljoner per individ. De som tillför är invandrare från övriga Europa eller västvärlden. Vad drar du för slutsatser angående vårt land och kvalitén och finansieringen av vår framtida välfärd? Är det en hållbar politik?
Mvh

 
Ingen bild

Mats (ateist) Proffstroll

27 juni 2014 22:12

Dumle

Håller med av okunskap, men var är plus siffrorna, debet och kredit så att säga. och jag har aldrig sagt att jag har räknat på det heller, men OM man skall räkna så måste man vara konsekvent,

Jag äger ett hus, värde runt 3,5m köpt för 700k, jag antar av din uträkning att jag ligger 700k back?!

 
Ingen bild

Mats (ateist) Proffstroll

27 juni 2014 22:13

förlåt för kredit

 
Ingen bild

Dumle

27 juni 2014 22:44

Med netto menas naturligtvis vad totalkostnaden blir, när alla kostnader intäkter lagts ihop. En individ från Somalia kostar alltså i genomsnitt ca 10 miljonerunder sin livstid EFTER att eventuella intäkter för samhället räknats bort. Denna fakta är lätt att hitta om man bara är intresserad. Kommentar?

 
Ingen bild

Thoralf A

27 juni 2014 23:12

Mats (ateist)

Jag anser inte att jag har någon skyldighet att räkna på intäktssidan. Jag räknar på utgiftssidan eller rättare sagt de delar där det går att få fram lite uppgifter. Det finns fortfarande stora svarta hål på kostnadssidan inom t.ex Försäkringskassan, Sjukvården, Socialtjänsten och Rättsväsendet.

De som anser att invandringen är en vinst tycker jag skall räkna och presentera intäktssidan. De misslyckades ju fullständigt i Sandviken så jag är tveksam om ens Erik Ullenhag är beredd att göra det. De har ju haft åtta år på sig men inte presenterat en enda siffra. Utan endast "myter"!

 
Ingen bild

Tommy

27 juni 2014 23:25

Har man en restaurang kan man ju inte gärna bara beklaga sig över att det kostar att ta in råvaror och betala lokaler. Sannolikt får man ju in pengar på försäljning med...

Det kan ju också vara så att man tycker att vi har ett överskott som gör att man anser att vi har råd att lägga pengar på människor från andra länder.

 
Ingen bild

Maja Dacke

28 juni 2014 00:03

Ha en skön sommar, Thoralf, och vet att du har mängder med följare av olika slag!

Vi som fått upp båda ögonlocken vet att vi måste göra vår medborgerliga plikt att rösta - och det finns inget annat alternativ än SD.

Lena, Thoralfs blogg är politisk ... OK, teknisk etc också. Men jag delar dina tankegångar. Hade någon sagt detta om artificiella moln för kanske fem år sedan skulle jag blivit misstänksam. Men inte idag ...

Jag har varit molnskådare sedan barnsben och under alla år skådat himlen med dess moln. Detta har jag fortsatt med och fotograferat mängder.

Nu bor jag sedan några år i ett område där reguljärflyget är frekvent (följer det via 'FlightRadar') - och där 'molnspridarna' (som inte är anställda reguljärt!) är mer aktiva än någonsin. Tänk, de fick t ex påskledigt flera dagar medan ordinarie piloter måste jobba som vanligt.

Vi ses på andra sajter, Lena, här gäller det politik!

 
Ingen bild

Lars

28 juni 2014 00:44

Verkligen nesligt att du inte fick fortsätta. Men världen är full av "dumpningar" - det som inte sänker dig stärker dig.

Du kommer under alla omständigheter vara Kung i Kalmar i s f en "mus" i Riksdagen. Och inte minst Herre över din blogg!

Minns att du skrev någon gång om folk på den lokala puben som kom fram och hälsade och gav dig en ryggdunk.

Du är en vinnare - trots allt.

 
Ingen bild

Martin

28 juni 2014 02:12

Ärligt, politik är ett jävla skit. Men sanningen är. Det kommer aldrig aldrig aldrig någonsin hindra våra förtroendevalda att ägna sig åt politik. Vi lever i inressants TIDER.

 
Ingen bild

Johan

28 juni 2014 06:06

Tack Thoralf. Jag hoppas verkligen du sitter i riksdagen igen 2018! Din blog kommer jag fortsätta läsa varje dag. Stort tack igen! Trist att jag inte kan ge dig min röst i år igen1

 
Ingen bild

Onkel Sven

28 juni 2014 08:34

AKA humbug och vad faen jobbar du med, har du , eller har haft exempel vis ett tungt jobb som linjemontör inom el vilket jag har haft i 33 år av mitt yrkesverksamma liv , i samhällets tjänst dygnet runt !

 
Ingen bild

John

28 juni 2014 10:46

SD styrs av mäktiga intressen utifrån. De kommer aldrig diskutera pengasystemey och hur privata banker samt sionister styr ekonomin,

 
Ingen bild

sarak

28 juni 2014 17:51

Om inte SD petat sin bästa företrädare från riksdagen hade väljarsiffrorna varit mycket högre.Tack Thoralf och välkommen åter

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6
7
8
9 10
11
12 13 14 15
16 17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards