thoralf

Direktlänk till inlägg 28 mars 2017

GROTESK DETALJPLAN

Av Thoralf Alfsson - 28 mars 2017 10:06

Vid måndagens kommunfullmäktigemöte visade socialdemokraterna med kommunalrådet Johan Persson i spetsen och samhällsbyggnadsnämndens ordförande Mattias Adolfsson (S) sin fullständiga maktfullkomlighet när man drev igenom detaljplanen för Oxhagen 2:1 (Kungsgårdsvägen)


En detaljplan som innebär att sju ”höghus” med ca 200 bostäder skall byggas i ett grönområde som i Grönstrukturplanen utpekas ”som särskilt värdefullt i sin helhet”. Fullständigt vansinnigt! Ingen respekt visas för sakägare och boende som protesterat, ingen respekt visas mot tidigare av kommunfullmäktige beslutade dokument. Det är enbart ett prov på maktfullkomlighet och total respektlöshet mot folket. Det socialdemokratiska knapptryckarkompaniet om 28 ledamöter röstade alla för att driva igenom detaljplanen.


I majoriteten ingår förutom Socialdemokraterna även Centerpartiet och Vänsterpartiet men från deras ledamöter var tystnaden total när detaljplanen debatterades i kommunfullmäktige. Av majoritetens 36 ledamöter var det bara en som deltog i debatten. Vad tyckte de övriga 35 ledamöterna egentligen?


Lika sorgligt är att de så kallade oppositionspartierna Moderaterna och Liberalerna ställde sig bakom denna groteska detaljplan. Alliansen i Kalmar är minst sagt splittrad och bedriver knappast vad man skulle kunna kalla för en opposition värd namnet. Det är snarare en allians i förfall, som dessutom förstärker Johan Perssons maktfullkomlighet!


Som avslutning tänkte jag citera några rader från ett av yttrandena som inkommit vid granskningen av detaljplanen från Berit Alvarsson, boende i det aktuella området.


”Stadsarkitekt Per Hanssons yttrande något om mellanrummet, alltså det som finns mellan byggnaderna. ”Det är ofta där man hittar sin själ”. Oxhagens gröna remsa, är ett sådant mellanrum och det var så skönt att någon beskrev det på det här sättet. Det är ju så här vi känner och jag glömmer aldrig en vårmorgon 1980 när jag kom cyklande söderifrån på väg till Berga centrum. En trolsk och pastoral stillhet med skimrande spindelväv på skir grönska och fåglar som dök i buskagen.

 

Som medborgare uppmanas du att engagera dig och vara aktiv. ”Du kan påverka!”

 

Folk är mycket bedrövade och ledsna över att inte kyrkogården får ett respektfullt mellanrum, utan påträngande byggnation kommer att dominera istället.

 

Yttrandefrihet, rätt att bilda opinion och demonstrera för sådant som känns utomordentligt angeläget. Ja, så plågsamt angeläget att det är omöjligt att låta bli. Man har inget val helt enkelt.

 

Det är inte förakt och förödmjukelser vi vill ha och inte heller nedlåtande klappar på huvudet av Kalmarhems VD. Vi vill ha förståelse för att vi kämpar för något värdefullt, ett stycke naturens eget konstverk och det är beklämmande att en sådan här byggplan kan komma på pränt överhuvudtaget.” 

 

 

Detaljplanen innefattar det område som inringas av den röda linjen.


Med ett överklagande kan i varje fall att detaljplanen vinner laga kraft fördröjas ganska länge och då kanske efterfrågan på bostäder minskat med tanke att det byggs som aldrig för i Kalmar just nu. Det kommer sannolikt byggas mer än vad som efterfrågas.


 
 
Ingen bild

Viveka

28 mars 2017 10:49

Där jag bor hade det blivit ett jävla liv om ett så stort grönt område med träd och buskar hade blivit ersatt med en rad höghus. Vi har haft ett liknande förslag där jag bor (ja inte så stort område som hos er förstås) där man skulle norpa på några träd i skogen. Det förslaget fick dras tillbaka. Vilket konstigt ställe du bor på Thoralf. Det är verkligen synd för det går ju inte att återskapa igen. Likaså beslutet om platanerna??!! Betongsossar!

 
Ingen bild

A

28 mars 2017 12:19

Telefonsamtal idag med Göteborgs stadsteater
#31#0317087000

Ringares: Hej, jag söker jihadisten
Tanten i växeln: vad menar du med det?
R: Vad menar ni med det?
T: det är en pjäs som vi spelar. Jag kopplar dig.
...omkoppling?...
...inget svar förstås...
Ringer igen
R: Vad betyder juhadist?
T: Jag vill inte diskutera med dig.
R: det är ingen diskussion utan en enkel fråga. Du får upplysa mig om vad det betyder.
T: Nej jag vill inte diskutera.
R: vet du vad jihadist betyder?
Tant lägger på!

 
Ingen bild

Friholt

28 mars 2017 12:25

I Stockholm hade vi ju Hjalmar Mehr som rev Klara!
Men vi hade också Olle Adolphson:

"Men titta dej runt omkring, titta noga som fan
för endera dan, serru, så river dom hela stan
och sen rusar vi in i mardrömmen av glas och betong
och där sitter vi sen och hurrar och tycker skjortan är trång,är du med på den."

 
Ingen bild

Grönfred

28 mars 2017 13:22

Är det inte genom det området gång- och cykelstråket söderifrån mot Skällby passerar. Vill minnas att där var det livlig trafik med barnvagnar och annat. Eller minns jag fel?

Thoralf Alfsson

28 mars 2017 13:52

Det stämmer väldigt bra!

 
Ingen bild

Ulf

28 mars 2017 16:28

Johan Persson har storhetsvansinne de luxe.

 
Ingen bild

Ove K

28 mars 2017 17:05

Narcissistisk/antisocial personlighetsstörning?

 
Ingen bild

PGreen

28 mars 2017 17:45

En ny nationell "ALM"-STRID är vad som behövs.

 
Ingen bild

Asta

28 mars 2017 18:49

O.T
Sveriges kvinnor lever farligt
Kuslig läsning.
I det feministiska Sverige beskärs kvinnors frihet i en rasande fart.
https://www.gangrapesweden.com/rapes.php

 
Ingen bild

Annelie

28 mars 2017 19:01

Visserligen behöver jag bostad. Men kommer aldrig ha råd att bo där. Varför bygga bort all grön ytor. Det måste finnas andra områden.

 
Ingen bild

Molle

29 mars 2017 01:56

Johan Persson ÄR en Diktator i värdsklass.
Skulle lätt platsa i Nordkorea.
Röstar inte Kalmarfolket bort honom och hans lakejer nästa år då
får man nog omyndighetsförklara Kalmarborna.

 
Ingen bild

Gubben o Gumman

29 mars 2017 05:13

Annelie : Du kanske kan köpa en billig bostadsrätt, i kåkarna bredvid, när Hast ala Vista flyttat in i hyresrätterna ?

 
Ingen bild

Gambler

31 mars 2017 02:23

Johan Persson framstår som desperat och inser nog att makten snart rinner ur händerna! Bort med diktatorn!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7
8
9 10 11 12
13 14 15 16 17 18
19
20 21 22
23
24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards