thoralf

Direktlänk till inlägg 3 januari 2016

LÅNG PROMENAD TILL FORNMINNE

Av Thoralf Alfsson - 3 januari 2016 18:37

 

En av Tingstads flisor

 

Långpromenad idag på södra Ölands alvar. Avkopplande och uppfriskande.


”Tingstad flisor på Kastlösa alvar på södra Öland är ett av Ölands mest kända, men svårtillgängliga fornminnen. Platsens nämns första gången i en handling från 1393.

Wikipedia

 

Att följa nyhetsflödet idag, igår, förra veckan eller det senaste året är minst sagt deprimerande. Att politiker som är valda av det svenska folket att förvalta vårt arv, ser som sin viktigaste uppgift att lägga framtiden i ruiner för våra barn och barnbarn är för mig en fullständig gåta och helt oförsvarligt

 

Att samtidigt mötas av det hat som råder från etablissemanget och politiska motståndare på vänsterkanten är bedrövligt. Uppriktigt sagt ibland blir man fullständigt less på tillvaron. Hur kan man leva i den villfarelsen att Sverige skall vara hela världens socialbyrå och hata alla som ifrågasätter det. Eller att Folktandvården är till för hela världen, bara tandproblemen är akuta. Dessutom till en kostnad av 50 kronor, bara man inte har uppehållstillstånd i Sverige eller är svensk medborgare. Fullständigt absurt!


Varför skall man försöka upplysa folk om verkligheten? De lyssnar ju ändå inte. Varför inte bara låta allt gå åt helvete. Bara tänka på sig själv och sin egen familj och skita i alla andra. Jobba svart så mycket som möjligt. Handla svart och skattefuska så mycket som möjligt, bara för egen vinnings skull. Det gör ju så många andra ”svenskar”. Det lär bli framtiden i ett icke homogent och splittrat samhälle.


Uppriktigt sagt är jag jäkligt trött på mycket idag. Jag är dessutom väldigt besviken på ett antal personer och då tänker jag inte på våra politiska motståndare. Dessa vet man i varje fall var man har.

 

Känner mig inte alls pigg och utvilad efter helgerna, snarare tvärtom. Behöver nog dra ner på mitt engagemang och göra något annat än att hålla sig uppdaterad om allt som händer både lokalt, nationellt och internationellt. Behöver nog stanna upp och fundera på både det ena och det andra. Inte minst framtiden. Det blir säkert fler långpromenader på Öland den närmaste tiden.


Jag känner dock en stor tacksamhet till alla som följer min blogg och alla som tackar mig genom kommentarer på bloggen, mejl, telefonsamtal eller brev och vykort. Alla ni som beställt/köpt mitt infoblad (har en ny version på gång från tryckeriet). Men jag vet också att alla inte uppskattar min blogg, en del säger vare sig bu eller bä.


Bloggen har ändå blivit en del av mitt liv, både i medgång och i motgång. Men den och mitt val att kandidera för Sverigedemokraterna har påverkat mitt sociala liv och möjligheter i väldigt stor utsträckning. Det har samtidigt gett mig erfarenheter som jag aldrig skulle fått utan dessa val. Erfarenheter som jag definitivt inte skulle vilja vara utan idag. Erfarenheter som jag kommer få nytta av i framtiden.

 
 
Ingen bild

Martin

3 januari 2016 18:54

Efter att ingenting förändrades på de här landsdagarna tror jag att det är lika bra att ge upp SD. De är bara ytterligare en del av den svenskhatande åttklövern. Möjligen ännu läskigare och totalitärare än de andra faktiskt.

 
Ingen bild

World Traveller

3 januari 2016 18:56

Fullt förståeligt om du känner dig trött Thoralf. Du har ju jobbat på i ur och skur med en energi som är beundransvärd. Det finns INGEN annan i Sverige som jobbar så hårt för Sveriges bästa, ingen annan inom Sverigedemokraterna eller nån annanstans. Synd att endast vi trogna läsare här uppskattar det. Hatet som vänstern uppvisar är vidrigt. Vad är det för människotyper egentligen? Hur kan de se sina egna familjer i ögonen när de förstör sina egna barns framtid? Och sen dessa mordförsök. Du är inte den förste de ger sig på och inte den siste. Tur att UKIP's Nigel Farage klarade sig den här gången. Vem vet vems bil de saboterar nästa gång eller vems villa de tänder på? Vi får ändå hoppas att fler och fler svenskar vaknar upp och röstar rätt. De måste väl för helvete tänka på sina barn och barnbarn. Sen får vi hoppas att SD's partiledning slutar bete sig som skrämda småbarn inför media och inser vilken tillgång de har i dig.
Hoppas vi kan ta en öl ihop en gång.

 
Ingen bild

Christer

3 januari 2016 19:06

Jag känner igen mig själv i det stämningsläge du beskriver Thoralf. Ibland verkligen stinker tillvaron, eller suger kanske man säger idag. Men du måste kunna hämta en massa kraft via alla dina läsare, och att din blogg är så välbesökt. Du når ut, du betyder mycket för många människor. Vi Sverigevänner som umgås i kommentatorsfälten, hederliga rättskaffens människor. Jag vill inte tro att du skall överge bloggandet, och det liv du lever nu. Men jag undrar över din slutkläm - "Erfarenheter som jag kommer få nytta av i framtiden".

 
Ingen bild

Gubben Svensk

3 januari 2016 19:08

Motståndarna d.v.s PK-fjantarna är de som enbart ser sina egna förmåner, får det svettigt framöver!
Till slut ställs dessa till svars och får sota för sitt förräderi!

 
Ingen bild

Calle

3 januari 2016 19:23

Ja du Thoralf, i medias och vissa människors sjuka värld har t.o.m SANNINGEN blivit rasistisk, varför den inte kan delges folket.
En efterlysning: Var tog alla apatiska baaarn vägen? Dom borde ju ha ökat i antal efter den senaste tidens massinvällning men härav hör man inget idag.Har man hittat ngn. mirakelmedicin mot detta tillstånd, eller var det PUT för alla som var botemedlet?

 
Ingen bild

Kurtan

3 januari 2016 19:25

Kan personligen relatera till den känslan du beskriver...

Misstänker att många i dagens Sverige, och för den delen i övriga västvärlden, undrar vad är det som pågår...

Det enda positiva jag kan se är att på kort sikt detta eskalerande vansinne med den exploderande massinvandring senare delen av 2015,är att det tvingar folket att öppna ögonen som är ett första steg till ett uppvaknande och tillfrisknande som i många fall kommer att blir brutalt.

Det sägs att det är som mörkast i gryningen.
Att ge upp är inget alternativ!

God fortsättning och ladda "batterierna".
MVH

 
Ingen bild

Pepparholm

3 januari 2016 19:28

Även för en som inte är insatt i den inre verksamheten utan får ana sig till verkligheten från olika fragment så börjar det uppstå vissa tvivel om SDs ledning. Jag begriper att man måste hålla en strikt demokratisk linje. Men det behöver inte innebära stockholmsmått på alla uttalanden och initiativ. Stockholm är inte alltid bäst. Jag har själv bott och jobbat där ett antal år så jag vet. Det är faktiskt viktig att slå vakt om och uppmuntra "lantisar" som drar det tunga SD-lasset i vardagen. Efter uppgång kommer alltid fall. Då är det bra att ha goda vänner på fältet.

 
Ingen bild

Demokratur

3 januari 2016 19:45

Förstår dina tankebanor, Thoralf. Hamnar själv i samma sinnesstämning emellanåt. Själv klamrar jag mig fast vid tanken att om landet inte går att rädda så kan jag i alla fall med stolthet säga: -Skyll inte på mig. Jag gjorde vad jag kunde.
Detsamma gäller i högsta grad även dig, Thoralf.
Dock är väl inte slaget helt förlorat ännu. Kampen fortsätter.
Kan rekommendera en trevlig bok som gör ett försök till samhällsanalys och förklarar hur det kunde gå så illa för Sverige:
"Kärringstaten" av Lars Holger Holm. Arktos förlag (London). ISBN 978-1-910524-52-7

 
Ingen bild

Pensionisten

3 januari 2016 19:49

Berg o dalbana har jag själv upplevt i mitt 70-åriga liv. Dalen är till för att övervinnas och uppe på berget gäller det att ta vara på utsikten. Din blogg är uppe på berget och att du tillfälligt hamnat en bit ner mot dalen är helt naturligt efter allt bra arbete du utfört under lång tid. Jag tror vi är så många här på bloggen att vi senast inför valet kan ha ett upprop för att åter få in dej i riksdagen. Jag tror att det skulle vara möjligt.
Ta det lite lugnt ett tag så tror jag att det snart blir " den gamle Thoralf" igen.
Påhopp, sabotage och annat fanstyg från vänsterfalangen får vi nog vänja oss vid även om det är för jäkligt.
Nu tycker jag att vi alla kämpar vidare med dej Thoralf så tror jag på fullaste allvar att SD blir största parti vid nästa val.
God fortsättning på 2016 alla Sverigevänner.

 
Ingen bild

Edward Ulfertz

3 januari 2016 20:00

Det är inte alltid jag kommenterar, men jag läser din blogg varje dag.
"Bu eller bä"? Din blogg är precis som en bra politisk blogg skall vara med "inside information" och vettiga åsikter framförda av en människa med både ålder och visdom samt riktig arbetslivserfarenhet.
(Att du inte är med på riksdagslistan är mig en stor gåta. Du är urtypen för en bra politiker.)

"Besviken på ett antal personer"...
Det finns ett gammalt ordspråk "I nöden prövas vännen".

"dra ner på mitt engagemang"...
Du måste inte hänga med i allt twittrande när dumskallarna förolämpar varandra.
Det kan du skippa några veckor. Det händer inget vettigt där ändå.

Och utrikes... Vad IS, Irak, Iran m.fl hittar på kan du ändå inte påverka.
Visst lever vi i en global värld, men det gjorde ju redan de gamla vikingarna.

Jag blir så deppig när du deppar. Tänk på att deppighet smittar.
Tänk positivt!

 
Ingen bild

SM811

3 januari 2016 20:03

@Pensionisten
Håller helt med dig. 2016 skall bli ett ännu mer framgångsrikt år än vad 2015 var.

 
Ingen bild

Hulda mk1

3 januari 2016 20:07

Alla har vi upp och nedgångar. Dagar när allt känns lätt och dagar när allt känns pyton.
Så för min del har jag förståelse om du tar en paus med bloggen. Det är en av dagens höjdpunkter när det kommer ett nytt inlägg, men jag har ofta tänkt - hur orkar han...

 
Ingen bild

Hans Anas

3 januari 2016 20:33

Tror nog att rätt så många människor "spårat ur" i dag i västvärlden och i Sverige.

Vad det sedan beror på kan man ju spekulera över.

De förnuftiga är en minoritet och har inte så lätt att få sin röst hör, vi kan hoppas att förnuftets ringar sprider sig på vattnet och når allt fler.

Får tacka Thoralf Alfsson för en mycket förnuftig blogg.

 
Ingen bild

Lukas

3 januari 2016 21:07

Ge inte upp Thoralf, ta en paus och försök njuta av livet även om det känns svårt.
Du är värd det!

 
Ingen bild

Maja Dacke

3 januari 2016 21:14

Thoralf, jag måste säga en sak som du kanske raddar men ... Du är alltför bra för SD.

En längre tid har jag funderat över vad som händer människor när de kommer till makt eller s a s hamnar mitt i smeten. Som nu 49 SD-ledamöter i riksdagen, varav man här ute i landet knappt ser en skymt av. Det är inte många av dem som gör något avtryck. Och har man lärt sig hur det går till i 'knapptryckarpartier' så förstår man att SD inte är ett undantag.

Svenska politiska partier är väl sig lika. Egentligen. Utrikes går det lite hetare till - temperamenten svajar till, ilska kommer upp och väldigt ofta talar man ut med varandra för att möjligen mötas och gå vidare. Inte i Sverige. Här trycker man ner och undan, ev sparkar ut åt helsicke. Utan pardon. Och en del hämnas genom att tala förtroligt med sina mediefiender. Ja, just det.

Svenskar är ofta ett konstigt folk. Och konstigast tycker jag nog att de som häckar i Stockholm är ... eller blir när de flyttat dit. Jag har genom livet lärt känna många underbara stockholmare och folk i kringkommunerna. Men de som tagit makten och utmärker sig är inget jag önskar i min vänkrets.

Någon sa häromdagen att det inte är bara Sverige som drabbats av den här sjuka girigheten. Men Sverige är ju oss närmast och jag bara undrar ... Har vi fjärmat oss så mycket från kärnan i livet att vi glömt de stora dödssynderna och för den delen också de tio budorden, som för mig personligen varit ett rättesnöre genom livet? Har vi skrotat all religion och därmed också all andlighet?

Vi kan bortse från religion men inte vår andlighet. Gör vi det så förlorar livet sin mening. Reflektion och begrundan. Vi kommer inte undan.

Det lustiga (olustiga) är att medan troende muslimer ser döden som det verkliga livet, uppfattar många mer ateistiska det här livet som det enda med en början och ett slut. Punkt. Inget mer. Och det gäller därför att sko sig. När man ingenting kan ta med sig ...

Jag vet inget om något efterliv men ser livet mer som en skola med uppgifter att klara av, att lära sig något av. Inte bara slarva bort och skynda igenom.

Vi nu levande svenskar har en läxa att göra och lära oss av ...

 
Ingen bild

Martin

3 januari 2016 21:19

Du har redan kommit på lösningen för att må bättre. Du behöver inte vara uppdaterad varje dag. Skippa att läsa in dig några dagar emellanåt. All slit händer oavsett om vi läser om det direkt eller 48 timmar senare. Du skall tänka på dig själv i första hand. Givetvis har svenska folket sig själva att skylla genom att vi har de politiker vi förtjänar. Det kommer att bli mycket sämre innan det blir bättre. Om du lever resten av ditt liv i ett mentalt mörker är du en martyr, men inte ens då kan du vara säker på att ditt engagemang faktiskt gjorde konkret skillnad. Du är ett föredöme för många, men det skall vara gött å leva också. Glöm inte det:) Ta hand om dig Thoralf. Vi är många som gillar dig skarpt!

 
Ingen bild

08Söder

3 januari 2016 21:28

Thoralf Alfsson
Jag förstår dina att dina tankar om SD och den odemokratiska ledningen för partiet är påfrestande. Att sitta i riksdagen för SD efter nästa val kan knappast vara något att längta efter, då SD-trojkan utsett sina jasägare till riksdagsledamöter. Det måste finnas någon på en arbetsplats som man kan utbyta tankar med. Det kan inte vara lätt att göra det med dagens oerfarna SD representanter var främsta drivkraft verkar vara smöra för ledningen för att bli kvar på riksdagslistan för att försörjas som framtida riksdagspensionärer.
Deppighet känner säkert alla vi svenskar som läser och följer Sveriges utveckling på internät. Många är vi som undrar vad som skall ske 2016, med den fullkomligt undermåliga regeringen och en opposition som stöder regeringen.
Thoralf Jag läser din blogg varje dag med stor behållning och hoppas du kan fortsätta med bloggen.
Hade jag varit i dina kläder skulle jag återgått civilt arbete och ägnat mig åt kommunalpolitik på ledig tid.
Trots allt en God fortsättning 2016.

 
Ingen bild

calle

3 januari 2016 21:47

efter att inse man snart ensam svensk i bostadsområdet så funderar man på vad som orsakat denna mardröm som aldrig tar slut.

orsaken är nog investmentbankerna i USA. bland flera som Goldman Sachs, JP Morgan, och George Soros. och på världstoppen av allt styr Rothschild.
dessa indoktrinerar och infiltrerar all verksamhet i varje land så befolkning tycker och gör precis som bankirerna vill.

verktyget är korkade politiker som lyder och media som styr folkets åsikter.

se på konflikten i Ukraina, vem har orsakat den?

se på maktelitens agerande nu när Polen vill ha fri och opartisk media

 
Ingen bild

märta

3 januari 2016 21:59

God fortsättning alla sverigevänner. Din känsla Thoralf, har man haft åtskilliga gånger förra året. Och det är verkligen tungt när man känner så. Vet inte om det är någon tröst, men vi är nog många som känt så här det senaste året. Tycker dock man anar ett visst "uppvaknande" hos många. Får se vilken effekt ID- kontrollerna de inför idag har.? Rimligen borde det bli näst intill STOPP. Ska bli intressant att följa. Nu får vi fortsätta och kämpa på tillsammans. Att upplysa folk, dela ut flygblad mm. Har vi tur får vi ett nyval i år. Förtroendet hos Lövfen är ju inte så stort, inte ens bland sina egna! 2015 var ett riktigt "skitår" och det känns som att värre kan det väl inte bli!! Alltså kommer detta året att bli BÄTTRE! Så det så! Det tycker jag vi bestämmer nu! Och Thoralf, du måste inte skriva varje dag! Varva ner och tat lugnt. Vi dina trogna läsare finns kvar ändå. Finns intresse så kanske någon kan vara " gästskribent" hos dig. En tanke bara. Vila upp dig nu och så tar vi nya " tag" igen det nya året.

 
Ingen bild

calle

3 januari 2016 22:15

på tal dödsolyckor i trafiken. är det nån mer som kommer ihåg för ca 15 år sedan när vägverket testade säkerhetsasfalt med porer som gjorde att vatten dränerades ner igenom asfalten, och vattenplaning och ishalka var ett minne blott. ?

men sedan införde näringsministern brosky att varje myndighet måste gå med extrem vinst och Reinfelt-REGIMEN införde att alla skattepengar som blir över efter att de roffat åt sig, skall gå till massinvandring. Så nu lägger de privata firmorna som blivit underleverantörer till kontorsmyndigheten transportstyrelsen, billig ful-fusk olje-asfalt som är så tät så vatten och is ligger kvar ovanpå.

detta tok-snålhet dödar ju människor i onödan. blir ju ingen noll-vision i trafiken.

alltså vet nån om den säkra bra asfalten med dränering ?

när som helst kan ju mötande bil få sladd, och frontar med dig som läser här! detta vet myndigheter och politiker om, men sparar på billig asfalt läggning.

 
Ingen bild

Jonatan

3 januari 2016 22:20

Det bästa vore nog om du kunde dra ner kraftigt på ditt engagemang under en tid så att du inte helt förtärs. Kanske behöver du ta två steg tillbaka, ta ett djupt andetag och hitta något annat fokus under en tid. Du har ändå gjort mer än vad någon kan begära.

 
Ingen bild

Rune

3 januari 2016 22:45

Jo Thoralf, jag förstår att du tröttnar ibland. Det kan ju bli lite mycket emellanåt när man skall sköta allt själv.
Kanske det rätta är att begränsa sig något?
Tänk om du kunde skaffa dig någon eller några medhjälpare till att skriva på bloggen?
Du skulle kanske begränsa dig skriva någon gång i veckan eller när andan faller på vid något extra viktigt?
Övriga dagar i veckan skulle dina medhjälpare kunna skriva på bloggen?
Det vore väldigt synd om din blogg skulle läggas ner eller bli för sporadisk. Det går kanske att utveckla den genom några bra medhjälpare?

 
Ingen bild

calle

3 januari 2016 22:52

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article240748.ece

http://sydbelaggningar.se/produkter-tjanster/

det borde vara förbjudet att lära tät asfalt på vägar och gångbanor. resultatet är benbrott och dödsolyckor i hundratals som kostar samhället i form av sjukvård och förlust av människoliv.

bästa tipset är se på svenska samhällsfärfallet med lite distans.
tänk att makteliten fixar sin makt med att placera en diktator i vissa länder och fixa krig. men i Sverige sker maktelitens gynnsamma affärer med hjärntvätt och mutor till politiker. änn så länge ingen diktator eller inbördeskrig har dom fixat i Sverige.

när Sverige är i konkurs, som exempelvis staden Detroit. så blir det ingen skillnad mot det är nu. bara att SD får ensam majoritet och landet byggs upp på nytt.

invandrare som flyttat hit pga av bidragen flyttar hem igen. och svenskar som lever på låtsas jobb inom politisk korrekta sektorn blir arbetslösa och få börja studera och jobba med nåt vettigt.

så bara hoppas det blir fortsatt massinvandring så landet går i konkurs så fort som möjligt.

 
Ingen bild

Hacke

3 januari 2016 22:56

Liksom många andra här i kommentarsfältet känner också jag igen mig i din beskrivning av tillvaron som Sverigevän. Ett tillstånd som kommer och går i takt med framgångar respektive bakslag i kampen för att få tillbaka det land vi känt.
Utan sd:s stadiga framgångar i val och opinionsmätningar och inte minst alternativmedia och bloggar som din hade jag förmodligen inte orkat utan gett upp på ett eller annat sätt. Men den Sverigevänliga rörelsen i alla dess former ger snart optimismen och kraften tillbaka. Jag hoppas innerligt att du är rädd om dig och vet att hushålla med resurserna (förstår inte hur du orkar hålla ditt tempo som både politiker, grävande journalist med mera).
Kampen går vidare. Att en dag få se det Sverigefientliga medie-/politikeretablissemanget krossat i grunden är drivkraft större än något annat.

 
Bautastenen

Bautastenen

3 januari 2016 23:00

Thoralf. Jag är en äldre kvinna som i min ungdom var ilsket röd. Därefter tappade jag intresset för politik och dessutom tappade jag förtroendet för politiker i största allmänhet. Därför har jag vid de flesta riksdagsval röstat blankt. Någon gång 2013 vaknade jag emellertid upp och insåg att nu går det åt helvete.
I vad som då var en ren protest gav jag Sverigedemokraterna min röst i EU-valet och riksdagsvalet 2014.
Detta innebar också att mitt intresse för politik väcktes och jag fann att jag levt med en livslögn när jag trodde mig stå till vänster politiskt. Under 2015 blev mitt stöd till Sverigedemokraterna på riktigt och inte bara en protest. Jag har dock inte engagerat mig i partiet, men jag har sagt att om jag bodde i kalmartrakten så skulle jag ha gjort det, för att jag känner stort förtroende för Thoralf Alfsson.
Jag har inte läst din blogg så väldigt länge, men det senaste halvåret har det i stort sett skett dagligen och den fyller ett mycket stort tomrum.
Sverigedemokraterna är mycket dåliga på att kommunicera sin politik, både hemsidan och Samtiden lämnar allt att önska och din blogg är mer än nödvändig.
Om inte Avpixlat - som partiledningen helst inte vill kännas vid - hade funnits hade stödet till Sverigedemokraterna varit betydligt lägre pga urusel kommunikation med väljarna.
Jag hoppas att du orkar fortsätta med din blogg och att du orkar fortsätta politiskt Thoralf för det är verklighetsnära personer som du som kommer att krävas i framtiden för att kanalisera folkets ilska och organisera dem till något positivt!
Det är viktigt att försöka förstå vad som händer och hur det har kunnat gå så illa med Europa och i synnerhet med Sverige. Du har i tidigare inlägg länkat till Lars Berns Antropocene som är en bra kunskapskälla, en annan sådan är Peter Krabbe som på sin blogg gräver djupt för att förstå vad som hänt, likaså gör Karl-Olof Arnstberg
Ta en vilopaus, men fortsätt sedan kämpa!

http://www.thoralf.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Odalbonde

3 januari 2016 23:13

Promenader i natur med kulturlämningar är en lisa för själen. Än är det inte förbjudet av pk-maffian att besöka naturreservat och fornlämningar, men de vill gärna få oss att glömma vår historia och allt. Mitt land, mitt val.

 
Ingen bild

Karl

3 januari 2016 23:24

Vi är nog många som får dåliga vibbar ibland om än det ena eller andra, men huvudsaken är att man tror på något och i det här fallet så skulle jag tro att vi är många som håller med dig i ditt tänkande. Dra ner på farten och ägna dig mer åt dig själv, vi läser när något dyker upp förr eller senare. Gott Nytt 2016

 
Ingen bild

Jan Eriksson

3 januari 2016 23:24

Instämmer helt med Jonatan. Ligg lägre och läs lite god underhållningslitteratur.
Karusellen kan du kliva på igen någon gång framöver.Du kommer inte att ha missat något, den snurrar ändå bara runt och runt.

 
Ingen bild

Tompa

3 januari 2016 23:38

Bara att bryta ihop och komma igen.
Du Thoralf, håller hoppet vid liv hos så många Sverigevänner.
Det är dock förståeligt om även du tappar lusten ibland.

I slutet på 2016 kommer gemena man få känna på vad detta vansinniga folkombytet innebär. Kommunerna mister sitt statsbidrag och skall dra runt alla bidragstagare för egen maskin. Kommunala neddragningar och skattehöjningar kombinerat med allehanda våldsinslag från våra nya invånare kommer att få vindarna att vända på riktigt.

Halva Sverige kommer att ha samma katastrofala ekonomi som Malmö, Botkyrka och Södertälje.

Som Tino sa: "Det går att vilseleda allmänheten men det går inte att lura ekonomin"

 
Ingen bild

lennart l

4 januari 2016 00:01

Man (du) orkar inte i längden lägga så mycket energi på att föra fram SD-politik när partitoppen inte visar någon uppskattning eller ger sitt stöd. Som många här skriver, din blogg genererar många SD-väljare.
Skit i SD, dom skiter i dig.

 
Ingen bild

Göta

4 januari 2016 00:01

Thoralf, jag hoppas verkligen inte att du lägger ned din blogg! Tänk så många som skulle bli ledsna. Av egoistiska skäl tycker jag inte ens att du ska göra någon paus. Ja, okej då, någon dag så där kan du möjligen hoppa över. :)

Däremot tycker jag att Edward Ulfertz förslag i mitten av hans inlägg 20:00 är bra. Och jag instämmer helt med Maja Dacke i hennes 6 första rader i inlägget 21:14.

 
Ingen bild

Därför uppfan gud Whisky "livets vatten"

4 januari 2016 00:10

En stänkare vid sänggående(Obs lägg dig max tre gånger per kväll)i fjorton dagar,skygglappar på,sen är du fit för fajt igen.
Mvh
Dr Erik Münster

 
Ingen bild

calle

4 januari 2016 00:18

till dom som trakasserar och hotar thoralf. tänk efter vad Ni orsakar i framtiden!

tänk att med globalisering och massinvandring och blandning av olika kulturer blir det nedläggningar av industri och besparingar när de minskade skatteintäkterna skall räcka till allt fler, och konflikter mellan olika folkgrupper .

så det mångkultur-vurmarna och politisk korrekta har att se fram emot är att sitta i strömlösa bostäder utan värme och försöka hitta matvaror i allt oftare tomma butiker. och inga inkomster från som nu skatte-finanserade politiska föreningar eller påhittade arbeten inom politiskt korrekta offentliga sektorn.

vattenfall säger ju de har inga pengar till att underhålla kraftnäten. därför måste de höja elpriser och avgifter. vinsterna går till staten som försörjer nyanlända. därav strömlöst i framtiden.

anders borg berättar ju i media, han köpt dieseldrivet elverk för 40 000 kr, så ministrarna vet vad som väntar.

fjärrvärmeverken får svårt att hitta billiga bränslen och underhåll av anläggningar finns inga skattepengar till, därav kalla element i allmännyttans bostäder. även på vintern!

inhemsk livsmedelsproduktion är snart borta- all mat importeras och den räcker inte till alla. därav tomma butikshyllor ganska ofta.

viken mardröm som väntar 7 klövern i framtiden! dom får den tillvaro som dom skapar åt sig, hahaha

inte kommer jag försöka hindra dom. när 7 klöver folket insett vad de ställt till med, inser dom nog att sd hade rätt

 
Ingen bild

Broder Adam

4 januari 2016 00:48

Ge inte upp!
Men jag tror att du är en stor till för ditt parti genom din blogg. Många i ditt parti har inte förstått detta. Själv röstade jag på SD för att jag följde din blogg. Det är nog SD största vallokomotiv. Och frågan är om inte du gör partiet den största tjänsten utanför riksdagen just genom att du står fri och är dess främsta publicist.

 
Ingen bild

Peter

4 januari 2016 01:47

Kämpa på Thoralf! Du är en kunskapskälla och inspiratör och sådana behövs särskilt nu och de närmsta åren då många väljare börjar vakna upp och själva söka sanningen. Den processen tar tid och blir för många ganska smärtsam. Du hjälpte mig på vägen och det tackar jag ödmjukast för.

 
Ingen bild

pelle

4 januari 2016 01:55

Jag har ju sagt att du o andra ska starta upp ett nytt parti,,,,o dom andra finns ju,,,,,,tror det är många som följer med er,,,,,jag gör det definitivt

Allt är ju redan försent,,,därför gör det inget om det tar ett tag att etablera det nya,,,,,,jag med många andra skulle inte tveka att hänga på

Pelle motala

 
Ingen bild

Frank

4 januari 2016 04:05

Samla nya krafter. Men stå på dig,Thoralf.Du behövs mer än någonsin nu.

 
Ingen bild

Morre

4 januari 2016 05:12

Thoralf.
Ge inte upp! Vi är många som läser och stöder din blogg, utan den skulle livet vara mycket svårare att stå ut med. Jag önskar dig en god fortsättning på det nya året.

 
Lennart Johansson

Lennart Johansson

4 januari 2016 06:44

Stort tack Thoralf!

Du beskriver den sinnesstämning som vi blir alltfler om att tycka,
komihåg att du är den bäste i Sverige på att ta fram fakta om invandringen och dess fruktansvärda konsekvenser för Sveriges ekonomi.

Hoppas du vill fortsätta skriva för du är bäst på att beskriva den verklighet som alltfler kommer att drabbas av.

Än en gång stort tack för du kämpar för oss som vill bevara Sverige som det varit!

http://Lennart J

 
Ingen bild

Stefan

4 januari 2016 09:04

Hej Thoralf,

Jag kan förstå att det känns hopplöst att övertyga faktaresistenta människor om sitt eget bästa men man får nog inse att det tar tid för folk att erkänna för sig själva att de är grundlurade sedan ett par decennier.

Å andra sidan så har det ju hänt en del positivt i opinionen för SD, vi är ju snart största parti! Åtgärder som gränskontroller och ID-krav, som enligt de politiskt korrekta tills bara för någon månad sedan var rasism och fascism, är nu regeringspolitik! Även om det känns som en omvändelse under galgen så har SD's opinionsframgångar hjälpt till att tvinga fram en kursändring.

Det är tråkigt om du känner dig motarbetad internt men med tanke på hur snabbt SD växer så tror jag att det krävs en viss toppstyrning för att tygla vissa vildhjärnor och förhindra att rötägg blir invalda. Nu menar jag absolut inte att du skulle tillhöra någon av dessa kategorier, tvärt om, men dessvärre verkar du drabbas av ledningens kontrollbehov.

Jag hoppas verkligen att SD-ledningen kan släppa lite på sitt kontrollbehov när det gäller lojala medlemmar som du, att omge sig med allt för stor del oerfarna ja-sägare kommer leda till stagnation.

Du får inte ge upp men kanske ta det lite lugnare så att du orkar i längden. Jag brukar försöka att i första hand koncentrera mig på det jag kan påverka och inte stånga mig blodig på det jag inte rår på. Det är i alla fall min ambition även om det ibland är svårt....

 
Ingen bild

Lena

4 januari 2016 10:22

Det är så många bra inlägg idag som stöder dig Thoralf, så jag tänker bara säga att jag tror du har redan hittat ditt sätt att ta det lugnt och invänta din själ igen, och det är dina naturupplevelser och att bara vistas i naturen ger kraft. Vi är många som har glädje av att "träffa" andra med samma oro för vårt lands utveckling på din blogg och det hjälper en hel del att både få inhämta info och dessutom kommunicera. Detta är något som etablissemanget skräms av, även SD-toppen.

Jag tror att 2016 kommer att bli än svårare än tidigare år, våldet kommer att eskalera. Se bara på Nigel Farage (hur många gånger har han blivit utsatt?)tror faktiskt att han måtte ha en skyddsängel... Jag tror faktiskt på att det finns GODA KRAFTER också!

Här kommer en glimt av hopp från USA, Trump leder flera val- undersökningar och det är en människa som är så rik och tuff och smart att han inte tar in några lobbygrupper som stöder finansiellt eftersom han menar att de då bara ska styra. Intervju med FOX News. Kul att spana in hur skakad intervjuaren blir när han får svar så att han baxnar. Makten är inget om det inte finns någon som backar upp dig och tydligen kan det försvinna snabbt...

https://www.youtube.com/watch?v=wuDJ5FDcd4

 
Ingen bild

Maja Dacke

4 januari 2016 10:51

Stefan,

SD riks har förändrats stort de senaste åren. När man petar verkliga folkledare och starka uppstickare kan man se ett mönster. Kärnan vill sitta i orubbat bo - kalla det kontrollbehov om du vill. Jag kallar det maktbegär. Tyvärr har det blivit så. Detsamma sker i de andra partierna sedan länge och nu har SD kommit dit. Det fräscha har försvunnit sedan riksdagsinträdet. Mer och mer.

Pelle i Motala

- här har du en likasinnad. Och detta vet Thoralf sedan många år ... Vi är nog många här som hellre följer honom än någon Karlsson.

Hade man kunnat ansluta sig som medlem oavsett boendeort så vet jag också var jag skulle antecknat mig.

 
Ingen bild

Maja Dacke

4 januari 2016 11:04

calle - på tal om säkerhetsasfalt:

I den lilla stad där jag bor är man väldigt noga med att lyxrenovera vissa gator. Andra gator i sämre beställda områden utreder man lite då och då men utan åtgärder. Och där har under årtionden (hundraden?) uppstått naturlig 'säkerhetsasfalt' - dvs hål som vuxit både ytmässigt och på djupet.

Vissa gator är det skadligt för bilar att passera, men man lär sig snart vilka andra man ska ta för att skona bilen.

Tillägg: Detta är en liten stad där det finns ovanligt många bilfirmor och serviceverkstäder. Den är dessutom så utbredd att man behöver bil för transporter ...

 
Ingen bild

crille

4 januari 2016 11:08

Läser din blogg varje dag men kommenterar inte så ofta. Förstår inte hur du
orkar att engagera dig som du gör, men jag hoppas verkligen du gör det för du
behövs.
Förstår hur du känner. Har slutat läsa tidningar även de lokala som vi har. Är
det något viktigt så berättar min sambo det. Sån har man blivit, nästan gett
upp. Arg hela tiden om det man läser både från dig o andra Sverige vänliga
ställen. Hoppas du kämpar på detta året med , ja nästa också naturligtvis.
Har jobbat i 40 år, man gnäller i det tysta. Är väl såna vi är? Är förbannad på
orättvisor, typ det du skriver om tandläkaren. Har knappt råd att gå, få väl
uppge ett annat namn kanske. Så fort man säger vad man tycker, vilket jag gör allt för ofta är man rasist.
Kämpa på Thoralf

 
Ingen bild

nils nilsson

4 januari 2016 11:14

Låt oss göra allt för att hålla ihop SD - interna stridigheter tjänar bara motståndarna på.
Jag är inte enig i allt ledningen gör eller säger, men måste trots allt ge dem kredit för de opinionsmässiga framgångarna - stå ut.

 
Ingen bild

Martin

4 januari 2016 11:22

Jag tror att många jobbar för att starta ett nytt konservativt parti. SD är ju i princip socialdemokrater från sjuttiotalet. Som har attityden att vi vanliga peoner får vara stolta över systemet men vi får inte vara stolta över att vara svenskar. Jämför SDs "sverigevänliga". Och att de aldrig pratar om svenskvänliga och kastar ut de som hävdar att vi svenskar är ett folk.

Det bör finnas utrymme för att verkliget konservativt parti. Som låter folk vara nationalister om de vill och som står för en mindre stat än vad SD gör. För ärligt talat så är det himla orättvist med stora transfereringssystem när sverige har en så extremt heterogen befolkning. Varför ska svenskar slita och släpa för att nysvenskar ska kunna lyfta bidrag och föda barn?

 
Ingen bild

SVT är ute på tunn is

4 januari 2016 11:44

SVT driver en politisk agenda på nyhetsplats. Den ansvarige utgivaren verkar inte förstå att den aktuella texten om föräldraledighet är politiskt laddad. Är de public service-anställda över huvud taget medvetna om att åsikter och fakta är två olika saker?
http://www.smp.se/ledare/svt-ar-ute-pa-tunn-is/

 
Ingen bild

Hulda mk1

4 januari 2016 12:05

@SVT är ute på tunn is. Ja, blev förb....d när jag läste detta. Licensbetalarna vill ha en neutral nyhetsbevakning..

Annat ämne.
Det har framkommit att Turkiet till stor del styrt mängden flyktingar som kommit till Europa och lyckats pressa EU på ett enormt belopp för att bromsa flödet. "Vår" bostadsminister turken Mhemet Kaplan har gjort några oförklarliga besök i sitt hemland.

I hans intresse ligger säkert att få in så många muslimer som möjligt i EU och Sverige. Kan han och andra personer från andra EU-länder med samma dunkla tankar ha styrt över detta..?

 
Ingen bild

Göta

4 januari 2016 12:18


Stefan skriver 09:04 ovan: "...det krävs en viss toppstyrning för att tygla vissa vildhjärnor och förhindra att rötägg blir invalda."

Det håller jag helt med om, men som Stefan själv påpekar hör den SD-lojala och ärliga Thoralf definitivt inte till dessa rötägg.
Min teori är följande: I motsats till SD-toppen har Vänstern (inte minst Expo-gänget) för länge sedan insett vilken stor och viktig tillgång Thoralf är för partiet, med bl.a den rätta åldern samt arbets- och livserfarenhetens visdom i bagaget. Därför är det sedan länge MYCKET angeläget för Vänster-folket att få bort Thoralf från SD. Enligt min uppfattning pågår av SD-ledningen sanktionerat fulspel under täcket mellan de rödas respektive SD-ledningens "underrättelsetjänster" i Sthlm, och där ingår förmodligen även "Ärendet Thoralf".


 
Ingen bild

Lotta

4 januari 2016 12:27

Lyssnar på ett avsnitt av Ingrid och Conrad där man spelade Niklas Strömstedts hyllade hatalster mot alternativmedia och SD. En textrad lyder: "Lyckolandet, vi som hade tur som fann det". Jag förmodar att Strömstedt likt många andra godhetsapostlar menar att vi svenskar har haft tur som fötts i Sverige? Menar de att den lilla plätten land som en gång i tiden blev landet Sverige var prunkande och rikt när våra förfäder råkade snubbla in här? Begriper de inte att det är många, många generationer människors hårda slit som gjort vårt land till det som det var innan 7-klöverns politiker med benäget stöd från massmedia och alla andra godhetsapostlar började sin nedmontering av landet? Hur fattigt var det inte så sent som på 1800-talet för många svenskar? Det har godhetsapostlarna glömt. Om det skulle stämma att vi haft en sådan outsäglig tur att bli födda i det rika landet Sverige så borde väl exempelvis Saudiarabien med alla sina oljemiljarder vara rena lyckoriket att snubbla in i. Nu är det inte så för åtminstone halva befolkningen och vad beror det på?

Man tar också upp en invandrare som var helt övertygad om att Sverige för varje flykting som kommer hit får Sverige en miljon kronor av FN. Hur vanlig är den vanföreställningen?

 
Ingen bild

Nils Dacke

4 januari 2016 12:48

Håll ut Thoralf, vi får hoppas på bättre tider 2016, din blogg tillsammans med andra bloggare och alternativ nyhetsförmedling gör ett fantastiskt arbete och gör att sanningen kommer fram vart vårt land är på väg. Hade inte detta funnits så hade vi blivit totalt översköljda av desinformation från propagandaministeriet (SR/SVT) och övriga PK-medier där ingen kraft sparas för att sjunga massinvandringens lov. Jag märker senaste månaderna en mycket större öppenhet och insikt från människor att något är totalt fel och att en ändring måste till. Numera vågar folk säga vad de tycker på ett helt annat sätt än tidigare och det beror på stor del att alternativ nyhetsförmedling/bloggar fungerar.

 
Ingen bild

Lena

4 januari 2016 13:46

Försöker igen få igenom filmen på 14 min från Fox News med intervju med Donald Trump. Den är sevärd, intervjuaren blir arg när han inte får de PK-svar han förväntar sig. Trump är verkligen en uppstickare men som förstått så mycket. Visst han är MYCKET AMERICA också men det behövs nog i ett sådant land.

https://www.youtube.com/watch?v=wuDJ5aFDcd4

 
Ingen bild

Waterbug

4 januari 2016 14:09

Stefan slår huvudet på spiken, precis vad jag känt o tyckt en längre tid.
Strax innan Thoralf petades från riksdagslistan insåg jag att avintellektualiseringen till förmån för svagbegåvade ja-sägare och hoppfulla karriärister var ett faktum. Thoralf är den perfekta politikern, folklig, rutinerad, kunnig och verbal. När dessa egenskaper ses som ett hot eller ett problem vet man att kompassriktningen i toppen är feluttagen.

Jag var på väg att känna mig som en Sverigedemokrat för ett par år sedan, numera är jag en SD-röstare i brist på bättre alternativ. Det finns ändå hopp om framtiden då jag hoppas att landsdagarna i framtiden vågar sätta ner foten och hjälpa till att utveckla partiet i rätt riktning när ombuden har blivit lite klokare och mindre rädda för att stöta sig med klicken i toppen. Demokrati tror jag det kallas

 
Ingen bild

Berra

4 januari 2016 14:14

Hej du får snart relaxa österut håller på att glömma svenskan. Du är så välkommen ska du veta från din arbetskamrat i många år.

Thoralf Alfsson

4 januari 2016 15:29

Tack för inbjudan Berra! Det skulle både vara spännande och intressant att besöka er. Vilken tid på året är bäst för ett besök?

 
Ingen bild

Riffi

4 januari 2016 14:19

Stå på Dig.

Om inte Du står på riksdagslistan 2018 eller när det blir aktuellt kommer inte jag och inte många andra heller att rösta på SD

 
Ingen bild

Berra

4 januari 2016 14:27

Håller på att glömma svenska så välkommen till österut.

 
Ingen bild

Sthlm

4 januari 2016 14:55

Vi kan pigga upp Thoralf med att skriva hans namn på en tom sd valsedel i nästa val, om bara en tredjedel av bloggens läsare gör det så får Kalmar sin egen riksdagsman

 
Ingen bild

försade sig i radion

4 januari 2016 15:18

aha, här kan finnas svaret på massinvandringen. banker och finansbolag lånar ut pengar till invandrare när de tar billån till nybilsköp.

Sr tog bort texten, ganska snabbt. Med ljudfilen finns ännu kvar. man får nu scrolla ner till "rekord i antal sålda nya bilar" här säger han att invandrarna är den stora nya gruppen nybilsköpare, "hundratusentals nya kunder räknar dom med"

http://sverigesradio.se/

men hur får man lån utan fast arbete? hur skall de få körkort utan id? är det planerat och lobbygrupperna vet det kommer hundratusentals nyaanlända som får hjälp med körkort och bilköp?
socaialförvalningen i varje kommun är borgensman för billån? betalar Saudi ut pengar till kolonisatörer eller betalar george soros för invasionen? vem betalar bilarna ?

detta skulle granskning Sverige rota i hos bilsweden

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards