thoralf

Direktlänk till inlägg 21 november 2014

MP: VINDKRAFT VIKTIGARE ÄN CANCERVÅRD I KALMAR LÄN

Av Thoralf Alfsson - 21 november 2014 00:18

 


Ibland tror man faktiskt att vissa politiker förlorat förståndet men sedan upptäcker man att det var en Miljöpartist eller Vänsterpartist eller kanske en Socialdemokrat från landstinget i Kalmar län.


I början av året rapporterade SVT om en granskning av köer inom cancervården och väntetider för strålbehandling inom alla landsting och regioner. Kalmar läns landsting hamnade på en 18:e plats av 21. Knappast något som man kan vara stolt över som landstingspolitiker i den rödgröna majoriteten!


 


Tittar man på en specifik kategori av cancer ser det riktigt illa ut. I detta fall gäller det lungcancer.


 


Kalmar läns landsting har tre gånger så långa vänetider som i Uppsala.


Något större skillnad är det inte heller mellan länets sjukhus.


 


Vad gör då landstingspolitikerna i den rödgröna majoriteten för att råda bot på denna situation och allt psykiskt lidande och försämrade prognoser som dessa väntetider ger upphov till? Investerar i mer utrustning för strålbehandling!


Nej, man beslutar att investera i ett vindkraftverk som kostar 30 miljoner kronor! När man sedan skulle upphandla vindkraftverket kom man på att det fattades 9,5 miljoner kronor. Vilket man nu tvingas öka budgeten med inför 2015. Miljöpartisten Jessica Rydell verkar vara den som driver detta vindkraftprojekt hårdast.


Vindkraft och att vara elproducent ingår inte Kalmar läns landstings kärnverksamhet! Det begriper uppenbarligen inte den rödgröna majoriteten.


För dessa 40 miljoner skulle man istället kunna köpt in två utrustningar för strålbehandling. Politik handlar om att prioritera. Jag prioriterar liv före ett vindkraftprojekt som endast handlar om symbolpolitik.


Det handlar om att rädda liv! Men den rödgröna majoriteten vill istället leka elproducenter. De borde sparkas från sina förtroendeuppdrag.

 
 
Ingen bild

Observer

21 november 2014 03:39

Instämmer å det kraftfullaste i det du säger; Nämligen: "De borde sparkas från sina förtroendeuppdrag".

Det visar ånyo hur farligt det är med okloka på maktposition helt enkelt.

Också varför SD b ö r fälla regeringen. Före de hinner tokförstöra ännu mera b.l.a genom tillsättande av viktiga poster med ytterligt olämpliga personer, som riskerar skada landet. Hastigare än vi nånsin tror.

 
Ingen bild

World Traveller

21 november 2014 04:04

OT. Jag har ändrat mig i frågan om att fälla regeringen eller inte. De verkar nu livrädda för ett nyval och som Observer säger så jobbar de övertid för att tillsätta idioter på viktiga positioner och förstöra så mycket som möjligt, så det allra bästa för alla svenskars skull är nog att sätta en käpp i hjulet för dom.

 
Ingen bild

Tompa

21 november 2014 05:51

Här ser man ännu en gång vilken hemsk människosyn (Mp)har.

Bra jobbat Thoralf.
Journalisterna borde gå på kurs hos dig om hur man granskar makten.

Håller med föregående talare. Nyval måste till snarast möjligt. Finns faktiskt inget att förlora.

 
Ingen bild

joffe

21 november 2014 06:59

Trots att jag bor sedan drygt tre decennier utomlands följer jag vad som händer i Svensk politik. Tidigare i Sverige var jag hängiven Moderat men det partiets politik som gällde DÅ är ju som bortblåst. - Nu gäller SDs politik som är den enda vettiga i Sverige där invandringen måste kraftigt minskas och avvärjas från ökenkultur som inte kan överleva i Sverige. Jag undrar bara en liten detalj. VART SKA ALLA DESSA SOM NU BOR I SLOTT OCH HERRESÄTEN, klagar och bråkar, ta vägen i framtiden? Det är ju brist på allting i landet, arbete, bostäder, sjukvårdsresurser, skolmöjligheter, aldringsvård you name it! Ta er i brasan hela 7-klöverpesten...
Om man susar runt på olika webbsidor ser man med VILKEN KLART
LYSANDE KUNSKAPSRIK SD-POLITIKER THORALF ALFSSON ÄR. - Naturligtvis ska han finnas i RIKSDAGEN och där vara en ypperligt stor tillgång för partiet...

 
Svensson

Svensson

21 november 2014 07:02

MP skrämmer oss svenskar mer och mer,något tycks vara helt galet med det här partiet.

http://svenssonsfunderingar.wordpress.com

 
Ingen bild

World Traveller

21 november 2014 07:42

Jag håller med Joffe. Thoralf är den ENDA politiker som pratar med väljarna, som är jordnära, som kan vara mänsklig och säga saker i vredesmod men både be om förlåt eller stå för det. SD måste ta tillbaka Thoralf i Riksdagen. Han är en ovärderlig resurs och står mycket närmare vanligt folk än vissa Stureplansinvånare.

 
Ingen bild

OH

21 november 2014 07:46

Det gäller att SD håller fast vid sin politik och utan pardon fäller MP-S regimen.

 
Ingen bild

Sven Dacke

21 november 2014 08:14

Och alla dessa fakta måste ut till folket, och journalisterna på dessa tidningar som följer denna och liknade bloggar hoppas jag får gå samma väg som alla dom andra i mediabranchen, där antalet som kallas journalister, men borde kallas något annat har minskat till hälften på 3 år.

Här har ni tidningarna som läser denna blogg
http://goo.gl/4TSZQd

 
Ingen bild

Snart lite arg

21 november 2014 08:39

Du är bra!
Är det inte sådana här saker som journalister ska skriva om? "Den granskande 3:e statsmakten". Kyss mig i röven.

Apropå kostnader:
Är inte kostnaderna för vård och tolkning runt 80 miljoner för landstinget? Gällande asylsökande och illegala invandrare.
"Många vindkraftverk blir det", sa muppen.

 
Ingen bild

Hacke

21 november 2014 08:56

Strålande Thoralf! Sedan försöker media-/politikeretablissemanget inbilla folket att att sd är ett enfrågeparti. Du är ett lysande exempel på motsatsen genom din suveräna faktaspäckade blogg. Propagandisterna på gammelmedia liksom politiker har mycket att lära av dig.

 
Ingen bild

Gute

21 november 2014 09:57

Väldigt oroande utveckling!

Sverige tappar på rankningslista
http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3866326.ecehttp://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3866326.ece

Sverige faller till nionde plats i schweiziska handelshögskolan IMD:s årliga rankning av 60 länders förmåga att utveckla, locka till sig och behålla kompetens som är viktig för företagen. 2009-2013 har Sverige legat två eller trea.



I år intar Schweiz, Danmark och Tyskland pallplatserna i nämnd ordning. Undersökningen utgår från 20 faktorer och det som läggs Sverige till last är dyra levnadsomkostnader (där Sverige är på 47:e plats), fokus på teknik och forskning (40:e), utbildningssystem anpassat för konkurrenskraft (30:e) samt standard på universitetsutbildning (19:e plats).

Däremot rankas Sverige etta för flest lärare per elev, fyra för talangernas livskvalitet och sexa vad gäller talangernas finansiella kunskap. #(Märkligt, när man ser på skolresultaten...)

Finland intar fjärdeplatsen i totalrankningen, före Malaysia.

Här måste det till en rejäl uppryckning, för det kan gå snabbt utför och Sverige tappar i konkurrenskraft med följd av att arbetslösheten skenar på riktigt!

 
Ingen bild

Göta

21 november 2014 11:30

Off-Topic men aktuellt:

PURSVENSKA ELEVER LEKER MÅNGKULTUR och startar Hata-Åkesson-Drev
En liten blond elev och hennes blonda klasskompisar på Hulebäcksgymnasiet i Mölnlycke strax öster om Göteborg har gjort en låtsasbild i ett HATA-ÅKESSON-Drev som sprids på nätet.

Expressen hjälper generöst till att sprida denna falska propagandabild genom en artikel med rubriken "Klassen tar ställning mot SD...", där man berättar:
"Tre blonda elever, tomma stolar och skylten 'Jimmie skickade hem resten'.
Klassen på Hulebäcksgymnasiet utanför Göteborg tog ett annorlunda klassfoto, som nu hyllas och delas på nätet... Skolkatalogen kom för ett par dagar sedan - och bilden sprids nu som en löpeld på sociala medier..."
http://www.expressen.se/gt/klassen-tar-stallning-mot-sd-maste-ta-tag/

Jag undrar: hur många invandrarelever det finns i verkligheten på Hulebäcksgymnasiet?

På skolans hemsida finns t.ex ett reportage om "Ekonomiettornas Stockholmsprojekt" med en bild på Hulebäcksgymnasiets 99 förstaårs-elever på ekonomiprogrammet.

Man kan konstatera att det är sällan man nu för tiden ser så många blonda pursvenska elever på ett skolkort, och man kan med fog anta att på Hulebäcksgymnasiet HAR MAN NOLL ERFARENHET AV DE ENORMA PROBLEM som massinvandringen orsakar i alla de RIKTIGT mångkulturella skolorna i Bergsjön, Angered, Hammarkullen, Biskopsgården - för att ta några få exempel på de närmaste katastrofområdena i Göteborgsområdet.
http://www.hule.harryda.se/?t=1&p=2222

Jag är ganska säker på att Hulebäcksskolan har en hel del gemensamt med skolorna och det SD-kritiska folket i de vita, välmående villareservaten i Stockholmsområdet.

... Och våra svenska medier förnekar sig icke. Deras falska förtalskampanjer mot SD och Jimmie Åkesson tog en liten paus under Jimmies allra första veckor av en sjukdomsperiod som kommer att plåga honom och hans närmaste under låpng tid framöver. Men nu har medierna satt igång igen. Först med några kritiska, förvrängda artiklar om Jimmies sjukpenning, sedan spridandet av ett låtsas-skolfoto tillverkat av några väl indoktrinerade elever på Hulebäcksgymnasiet.

 
Ingen bild

Göta

21 november 2014 11:47

PS till min ovanstående kommentar:
Varken Jimmie Åkesson eller övriga i SD har för avsikt att "skicka hem alla invandrare" som medierna så lögnaktigt försöker inbilla folket. Men Sveriges extrema massinvandringspolitik måste snarast hejdas.

http://thoralf.bloggplatsen.se/2014/07/12/10784209-invandringsbomben/

 
Ingen bild

Tony

21 november 2014 13:41

Vem är Sveriges bästa journalist frågar sig Expressen? Ingen
skulle man vilja utropa, men sen kommer jag på Thoralf, fast
han är nog inte nominerad, och han kallar sig inte journalist
heller, fast han gör deras jobb

 
Ingen bild

J

21 november 2014 15:12

Och som vanligt ljuger Thoralf. Här är den samlade mätningen på ALL landstingsverksamhet i Sverige. Om ni orkar läsa.

http://skl.se/download/18.33ccf562145ac94e998e7966/1401105610439/skl-OJvard13-overblick.pdf

 
Ingen bild

Mattias

21 november 2014 15:55

@J, Fredag 21 nov 15:12
Tack J. Det ger ju onekligen en annan bild av läget.

@Thoralf
Märkligt att en "sanningssägare" som du har problem med förmedlandet av densamma.

 
Ingen bild

Thoralf A

21 november 2014 16:08

J och Mattias

Uppgifterna kommer ju från en artikel i SVT. Så jag tycker att ni skall vända er dit om ni har något att invända mot deras uppgifter.

Men jag förstår att ni är upprörda över att jag anser att cancervård är viktigare än att köpa vindkraftverk för Kalmar läns landsting. Hur många fler vindkraftverk anser ni att landstinget skall upphandla?

 
Ingen bild

Sven

21 november 2014 16:49

Thoralf du blir höjd till skyarna för din journalistik här på bloggen, men vad är det för fakta du presenterar. Du hänvisar att dina felaktigheter kommer från den artikel du refererar till och ber dina kritiker att vända sig till din källa, hur professionellt är det?

Hade en gymnasieelev fått kunnat övertyga sin lärare med ett sådant resonemang för att skylla ifrån sig sina fakta fel?

Du utelämnar också att socialdemokraterna har lagt på 10-12 extra miljoner för just cancervård.

Vad är det ni SD inte fattar med att underbygga åsikter med sanning och inte övertygelse, det blir ju bara vanföreställningar...

Pinsamt
/Sven

 
Ingen bild

J

21 november 2014 16:49

Om du då ska vara än mer korrekt Thoralf. Beskriv den satsning som nu görs på cancervården i Kalmar län.

 
Ingen bild

Hacke

21 november 2014 17:10

@ Göta
Alldeles riktig reflektion. Hulebäcksgymnasiet ligger i övre medelklassområdet Mölnlycke/Pixbo i Härryda kommun och är, inte förvånande i sammanhanget, ganska journalist-/kändistätt.
Skolans elevsammansättning skulle inte beröras överhuvud taget om nu deras lögnaktiga påstående skulle bli verklighet.

@ Tony
Expressen fick ju tji med sin hat-, hot- och förföljelsejournalistik när det interna ryggdunkarjippot och hopplöst devalverade Stora journalispriset skulle delas ut. "Tidningen" hade nog väntat annat när man nu tryckte upp en särskild bilaga(!) för spektaklet. Hybrisen har inga gränser inom detta totalt förfallna skrå som för varje år bara befäster sin bottenposition i förtroendemätningarna.

 
Ingen bild

PEPPARHOLM

21 november 2014 17:26

Det är fler landsting än Kalmar som bygger vindkraftverk. Dock långt från de egna gränserna så man slipper se dem - gäller t ex Region Skåne - men då med överföringsförluster. Skälet påstås vara skattefrihet för sådana snurror och man nämner inte bidragen från allas våra elräkningar. Således en form som motsvarar räntesnurror som förkastas när det gäller andra.

 
Ingen bild

Mattias

21 november 2014 17:33

@Thoralf
Så ofta som du skriver om svensk medias totala värdelöshet och korupta status, undrar jag stilla hur du kan hänvisa till dem?. Har de plötsligt börjat förmedla korrekta inslag/artiklar? Tydligen har kalmarpolitikerna greppat läget inom cancervården, 10-12 extra miljoner är inte att stoppa huvudet i sanden.

 
Ingen bild

OT

21 november 2014 17:36

Apropå IS eller skall vi kalla dem ISIS?

"OT 20 december 2012 22:36

Som traditionen bjuder "inte bara glögg"

En jule hälsning från Egyptien - Jihad Bells from Bethlehem: http://www.youtube.com/watch?v=9uK3jAzSv9c

Eller varför inte en framtid i din närtid - Christmas in: http://www.youtube.com/watch?v=hnI66WiQOQI"

P.S Thoralfs blog är ljusår före sjuklövern! Frågan är hur kan vi låta folk som inte har någon insikt styra vårat land?

 
Ingen bild

OT

21 november 2014 17:47

Trots allt tycker jag Egypten faktiskt återhämtat sig efter sin vår!

"Robert Broberg - Öken": https://www.youtube.com/watch?v=SMKqki1qPB0

 
Ingen bild

Onkel Sven

21 november 2014 18:20

På söndag kväll på bästa sändningstid kommer Bengt Westerberg att vara med i ett inslag som kallas för Runda Bordet ,för att undvika en stroke så kommer jag att välja en annan kanal !

 
Ingen bild

OT

21 november 2014 18:23

Jag kanske inte behöver påpeka att jag inte gillar "The new and improved La Marseillaise": https://www.youtube.com/watch?v=M4Ho9zSAK-s

Låt fransmänen sjunga sin sång, så kan vi sjunga vår - "La Marseillaise, French National Anthem": https://www.youtube.com/watch?v=4K1q9Ntcr5g

P.S: För ej Sverige ur tiden! Tänk på att vi har en ättling till en fransk general som Kung!

 
Ingen bild

Thoralf A

21 november 2014 19:10

Mattias

Du tycks inte förstå det mest enkla på grund av din "kärlek" till de rödgröna

Med mitt blogginlägg vill jag visa på att de rödgröna i Kalmar läns landsting investerar 40 miljoner kronor i ett vindkraftverk när man iställer borde investerat dessa 40 miljoner kronor i sjukvården. T.ex strålbehandling av cancerpatienter.

Men jag gissar att den poletten aldrig ramlar ner!

 
Ingen bild

gunnark

21 november 2014 19:11

vi skall inte ha politiker varken inom landsstinget eller kyrkan,dom är rent ut sagt en vidrig stor kostnad för skattebetalare!

Det är 1000 gånger bättre att betala ut ett fett Arvode till en ekonom som ser till att budgeten följs!

idag sitter det politiker som leker med miljarder och åter miljarders kronor,och dom får inte ens ha hand om sin egen ekonomi,utan det gör oftast deras Fruga..



 
Ingen bild

Gute

21 november 2014 19:37

Proteststorm mot chaufförsdom
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/mittnytt/proteststorm-mot-chaufforsdom

Nu ligger bollen hos kammaråklagare Marie Reutne.
Sverige gör sig till åtlöje med ett så uselt rättssystem att vem som helst kan åka hit och bluffa systemet och slå ut våra egna åkare utan att straffas.

Och sen har vi byggsektorn, men det tar vi någon annan gång...

 
Ingen bild

Mattias

21 november 2014 19:41

@Thoralf
Vad yrar du om, jag hyser verkligen ingen kärlek till de rödgröna. Ännu en spekulativ lögn från den store "sanningssägaren".

 
Ingen bild

Sven

21 november 2014 20:31

Att investera i förnybar energikälla är alltid en vinst. Vi har faktiskt haft en folkomröstning om kärnkraft och mycket lite har hänt i omställningen från just denna.

Att sedan blanda satsning på förnybar enrgi och sjukvård är problematisk i sig. Men som tur är har ju de ledande redan klubbat igenom en satsning på just cancervård med 10-12 miljoner extra. Så stormen i ditt vattenglas Thoralf kom visst av sig, inget scoop den här gången häller.

Vänligen
/Sven

 
Ingen bild

Thoralf A

21 november 2014 20:54

Sven

Du tycker med andra ord att 10 miljoner kronor är tillräckligt!

Vad får du för 10 miljoner kronor och vad hade du fått för 40 miljoner kronor? Det handlar om att prioritera!

Jag anser att landstinget inte skall ägna sig åt att vara elproducenter utan de skall se till att vi får den bästa tänkbara sjukvård för våra skattemedel!

Men du har uppenbarligen en annan uppfattning.

 
Ingen bild

Sven

21 november 2014 22:10

Ja en budget skall räcka till mycket, skolan saknar alltid pengar liksom vården. Du gapar om att vi betalar för mycket skatt, men vem skall betala?

Detta står att läsa om linje 2 som vann folkomröstningen 1980.

"Samhället skall ha ett huvudansvar för produktionen och distributionen av elektrisk kraft. Kärnkraftverk och andra framtida anläggningar för produktion av elektrisk kraft av betydelse skall ägas av stat och kommun. Övervinster i vattenkraftproduktionen indrages genom beskattning."

Vad är då problemet med att satsa på vindkraft, motsätter du dig folkomröstningen?

Vänligen
/Sven

 
Ingen bild

Trollfar

21 november 2014 22:12

Sven, "här gången häller." Vad är det du häller, spriten eller?


 
Ingen bild

Thoralf A

21 november 2014 22:41

Sven

"Landstinget ska erbjuda en god hälso- och sjukvård åt dem som är bosatta inom länet. Verksamheten ska bedrivas utan vinstsyfte och uteslutande med offentlig finansiering och vårdavgifter.


Hälso- och sjukvårdslagen beskriver uppdraget så här:


”Målet för hälso- och sjukvården är en god hälsa och en vård på lika villkor för hela befolkningen. Vården ska ges med respekt för alla människors lika värde och för den enskilda människans värdighet. Den som har det största behovet av hälso- och sjukvård ska ges företräde till vården.”"

Tycker du att vindkraft ryms i detta?

 
Ingen bild

Hej!

21 november 2014 22:46

@ Sven

(Motsätter?)

1980, 34 årsedan folkomröstningen, idag har vi ett utav värdens sämsta struktur,reaktorer och resurser "tillbaka" för den säkerhet det energislaget kräver. Antingen har man kärnkraft eller har man inte kärnkraft. Det finns inget mellanting, särskillt inte I "34år". Rent ut sagt "idioter".

 
Ingen bild

Ingemar Ekman

21 november 2014 23:38

@ Sven

Den så kallade folkomröstningen om kärnkraft vi hade i Sverige var av kommunistisk modell. Det fanns tre alternativ att rösta på: Stäng av, stäng av eller stäng av.

Ingemar

 
Ingen bild

Sven

22 november 2014 00:18

@Ingamar

Vilken modell hade du föredragit?

Så det var en folkomröstning och förneka inte det även om du är missnöjd med utfallet.

Faktum är att kärnkraft hur "ren" och effektiv man nu kan tycka att den är så är den vansklig och ändlig. Det finns ingen hållbarhet, och förnybar energi är att föredra det vet alla (hoppas jag)?

Men var vill du komma med ditt utspel?

Vänligen
/Sven

 
Ingen bild

Sven

22 november 2014 00:33

Men det Thoralf inte nämner som tidigare påtalats i tråden.

http://skl.se/download/18.33ccf562145ac94e998e7966/1401105610439/skl-OJvard13-overblick.pdf

LÄS och bilda en egen uppfattning!

Vänligen
/Sven

 
Ingen bild

Observer

22 november 2014 07:52

Nu tror jag Troll-Svempa få gå och lägga sig.

 
Ingen bild

OH

22 november 2014 08:27

Kanske har jag missat något, men hur kom kärnkraften in i valet mellan satsning på respektabel sjukvård eller satsning på vindkraft. Jag är ej notorisk motståndare till vindkraft men sunt förnuft tycker jag säger att sjukvården måste prioriteras före vindkraft.

 
Ingen bild

J

22 november 2014 08:35

Thoralf måste som politiker kunna skilja på drift och investering. Ökningen av cancerpengarna gäller från nu och framåt, vindkraften är en engångsinvestering. Herregud, lärde du dig inget i riksdagen....

 
Ingen bild

Thoralf A

22 november 2014 08:58

J

Vissa skriver efter vad de har förstånd till!

Du menar alltså att ett vindkraftverk inte har några driftkostnader? Då är du minst sagt okunnig.
Dessutom tycks du inte förstå hur investeringar redovisas och avskrivs.

 
Ingen bild

J

22 november 2014 09:22

men läs handlingen istället för tidningen Thoralf. Därefter ställs kostnaden mot att köpa in annan el och blir därigenom en lägre driftskostnad....

 
Ingen bild

S-E Karlsson

22 november 2014 09:46

Utanför ämnet :Blev i dag minst sagt paff när jag läste att Högsby kommun ska ta emot 7 st ensamkommande "barn" och det ska anställas 5 heltidsanställda till att sköta dessa barn , inget har hörts om detta projekt utan man kör helt enkelt över kommuninnevånarna !
Om detta tycker jag inte !

 
Ingen bild

Thoralf A

22 november 2014 09:49

J

Jag är säkert betydligt mer insatt i detta ämne än vad du är. Men nu tycks du ju anse att det finns en driftskostnad även för ett vindkraftverk. Positivt och ett steg i rätt riktning.

Men frågan handlar om att landstinget inte skall investera i utrustning för elproduktion utan i sjukvård och sjukvårdsutrustning. I synnerhet när den ekonomiska kalkylen grundar sig på stora subventioner som sannolikt kommer försvinna eller reduceras men även med tanke på det låga elpriset. Vilket riskerar göra vindkraftverket till ett stort förlustprojekt för landstinget och skattebetalarna.

 
Ingen bild

Lisa

22 november 2014 10:01

Ett litet meddelande för att belysa mobbning och stötta de utsatta:

År 2011 sade en 60-årig kvinna upp sig från sitt jobb på Prevent i Stockholm där hon hade arbetat i hela sitt liv för att Jessica Nilsson Frisk, en tjej i 30-årsåldern som bara arbetat där några år, tillsammans med sina kollegor hade hjälpt en utomstående, dömd kriminell sprutnarkoman att under flera års tid förtala och mobba kvinnans jämnårige son på en oerhörd nivå bakom ryggen på henne. När detta framkom ljög Jessica även och påstod sig ha blivit hotad av sonen. Den nya VD:n - Maria Schönefeld - och även Jessicas egen chef Mats Quist, tog hennes parti fullt ut. De ljög ända till slutet när facket kom in för att hjälpa kvinnan. VD:n försökte till och med lägga hela skulden på sonen för att ingen skulle få veta sanningen om mobbningen.

Den äldre kvinnan klarade därefter inte av att arbeta kvar där längre. Hon hade då arbetat där i över 40 år och varit anställd längst av alla och hade bara några år kvar till pensionen. Sonen var lätt utvecklingsstörd och hade blivit mobbad hela sitt liv och mådde redan väldigt dåligt, det visste alla. Mammans jobb var det enda ställe där han inte hade upplevt att folk varit elaka mot honom och alltid hade känt sig trygg.

Jessica själv stod helt utanför hela tiden och behövde inte ens vara med på ett möte. Hon bad inte ens om ursäkt när kvinnan berättade hur fruktansvärt hon hade mått och att det var det absolut värsta hon varit med om i hela sitt liv.

Den då 50-årige narkomanen, som tidigare jobbat där som vaktmästare, brukade droger även på arbetstid och som den nya VD:n varken hade träffat eller ens visste vem han var och vägrade veta något om just därför, fortsatte att besöka jobbet drogpåverkad även långt efter att kvinnan sagt upp sig. Han var lika välkommen fortfarande. Han är dömd och finns med i Lexbase.se. Prevent jobbar just för att skapa en bättre arbetsmiljö, få ned olycksfall och motverka mobbning. Nu drivs det av en ledning som hjälper utomstående kriminella narkomaner att förtala de anställdas barn.

Alla ni som tar avstånd från mobbning och elaka människor som gör ont mot andra och vill stötta de utsatta: sprid detta vidare. Arbetet heter PREVENT och ligger på Ringvägen 100 i Stockholm. (www.prevent.se).
Tack för ordet!

 
Ingen bild

Sven

22 november 2014 10:17

@Thoralf

Faktum är att Kalmarläns sjukvård inte är så dålig, utan väldigt bra!
Man skall tillsätta 10-12 miljoner extra till att förbättra cancersjukvården, just för att få bukt med väntetiderna.

Varför nämner du inte detta!?
Man håller redan på att lösa problemet som du målar upp.
Vem brister i saklighet?

Vänligen
/Sven

 
Ingen bild

Thoralf A

22 november 2014 10:36

Sven

Du vill uppenbarligen inte förstå!

Idag finns det många brister inom sjukvården med t.ex väntetider. Cancervården är bara ett exempel. Psykiatrin är ett annat exempel där Kalmar läns landsting har stora problem.

Min poäng är att landstinget inte skall använda skattebetalarnas pengar för investeringar i elproduktion utan i kärnverksamheten. Det finns nämligen företag som yrkesmässigt ägnar sig åt elproduktion och jag anser att dessa företag gör det bäst.

Men jag förstår att du och J är av en annan uppfattning! Hur många fler vindkraftverk anser ni då att Kalmar läns landsting skall upphandla?

 
Ingen bild

nadacomprende

22 november 2014 10:49

Om cancervården är så bra så vill jag veta varför svårt sjuka människor måste åka buss i sammanlagt 5 timmar inom kalmar län varje gång de skall komma till och från sin strålningsbehandling?

 
Ingen bild

Sven

22 november 2014 11:21

Nej, det är din brist på saklighet det handlar om!

Du beskyller gärna journalister för just bristande saklighet, men anser tydligen att du själv står över detta.

Du basunerar ut att cancervården inte håller måttet (vilket jag håller med om), men negligerar att man redan budgeterat 10-12 miljoner årligen dvs 40-50 miljoner sammanlagt under kommande mandatperiod för att lösa just detta.

Det blir då inte korrekt att ensidigt måla upp en bild av att inget görs och att man prioriterar dåligt.

Du vill ju å andra sidan sänka skatten, hur tror du att det kommer att påverka sjukvården/psykiatrin. Angående psykiatrin, är problemet svårare än att bara beskylla landstinget då psykiatrireformen från 1995 aldrig fungerat. Att sedan landstinget får skit för detta är bara löjligt. Utan en fungerande öppenvård som till stor del skall ombesörjas av kommunen så självklart att belastningen på psykiatriska slutenvården blir överbelastad. Liksom skolan är det idioti att lägga över ansvaret på kommuner.

(Oj nu gick jag igång, brinner för psykiatri:))

Vänligen
/Sven

 
Ingen bild

OH

22 november 2014 11:21

Mörbylångas fd kommunalråd Ingvarsson satsade väl flera milj. på köp av ett vindkraftverk i Småland. Om jag minns rätt skulle denna investering enl. kommunalrådet ge ett överskott på 3-4 miljoner årligen. Skulle vara intressant att veta hur det blev.

 
Ingen bild

Sven

22 november 2014 11:28

@nadacomprende

"Om cancervården är så bra så vill jag veta varför svårt sjuka människor måste åka buss i sammanlagt 5 timmar inom kalmar län varje gång de skall komma till och från sin strålningsbehandling?"

Problemet är att strålning är dyrt och kan därför inte utföras överallt, det samma gäller kompetensen om cancervård. Kalmar län remitterar svårare cancerfall till bl.a Linköping där man har en större kompetens. Man saknar alltså kunskapen här i Kalmar län.

Min förhoppning är att nu när Kalmar länssjukhus skall utbilda läkare och bli ett universitetssjukhus att kompetensen kommer att höjas och att fler läkare väljer att stanna kvar. Då kanske vi kan behandla fler cancersjuka utan att behöva skicka dem till Linköping.


Vänligen
/Sven


 
Ingen bild

Thoralf A

22 november 2014 12:03

Sven

Du svarade inte på hur många fler vindkraftverk Kalmar läns landsting skall upphandla!

Tror du 10 miljoner kronor innebär att landstingets kompetens i cancervård kan höjas till den nivån som du avser. Jag gissar att det även handlar om teknisk utrustning och inte enbart läkare. Där har du min kritik mot att investera i vindkraftverk som inte tillför något inom vården utan bara är en symbolhandling för några "gröna" politiker.

 
Ingen bild

Sven

22 november 2014 12:34

Hur många vindkraftverk som skall upphandlas..

Ja, att göra sig mer självförsörjande med förnybar energi är bra och ligger även i linje med folkomröstningen från 1980 om att ställa om från kärnkraft. Det finns många sjukhus som är självförsörjande när det gäller el, det är inget konstigt.

10-12 miljoner om året samt att Länssjukhuset blir ett Universtetssjukhus hur långt räcker det?

Hur vet du att det inte räcker för att ändra den negativa statistiken angående köerna för cancervård?
För du antar väl inte nu bara, utan har evidens på att det inte räcker?

Vänligen
/Sven

 
Ingen bild

Konen

22 november 2014 13:42

@ Sven

"Det finns många sjukhus som är självförsörjande när det gäller el, det är inget konstigt."

Ge exempel på vilka då?

 
Ingen bild

Sven

22 november 2014 15:16

@konen

"Det finns många sjukhus som är självförsörjande när det gäller el, det är inget konstigt."

Ge exempel på vilka då?


Förlåt jag hade fel, jag tar tillbaka det.

Vänligen
/Sven

 
Ingen bild

Ingo

22 november 2014 22:10

@Sven
Vi har förstått att du vurmar för vindkraft. Vad vi inte har förstått är hur stor del av sin budget du tycker att landstinget skall avsätta för elproduktion. Ge oss en siffra du anser rimlig.
Varför stanna vid elproduktion, landstinget borde väl kunna satsa en 30-40 miljoner på inköp av bränslecellsbilar och stationer för vätgastankning. Allt för miljön, eller?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11
12
13
14
15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards