thoralf

Alla inlägg den 8 augusti 2014

Av Thoralf Alfsson - 8 augusti 2014 21:47

 


För första gången är även politiska partier välkomna att delta vid stadsfesten i Kalmar. Men Kalmar kommun vill ha rejält betalt av partierna (4 500 kronor) för att få delta torsdag till lördag.


Att Alliansen som är i opposition i Kalmar framgår dock inte av deltagande. Moderaterna och Folkpartiet har uteblivit från stadsfesten men även Centerpartiet har varit frånvarande. I Kalmar ingår Centerpartiet dock i majoriteten tillsammans med Socialdemokraterna och Vänsterpartiet sedan ett drygt år. Men de kanske inte vågar möta väljarna efter deras sidbyte och svek mot Alliansen.


Miljöpartiet är dock ganska trögstartade på morgonen och deras bod var fortfarande stängd när vi var igång.


 


För vår del har det blivit många trevliga möten och samtal. I en jämförelse med hur jag upplevde det i valrörelsen 2010 så är det en stor skillnad. Betydligt fler som kommer fram och pratar och vissa säger att de redan röstar på SD, så de behöver inget infomaterial. Det är också betydligt färre som kommer fram och är kritiska till Sverigedemokraterna. Många tar våra kassar som vi fyllt med informationsmaterial. Kristdemokraterna som vi har närmast oss har ”stulit” vårt koncept med dessa kassar. Men det bjuder vi på ;-)


Det innebär att den som kommer med en kd-kasse till oss sällan nekar att även ta en av våra kassar och jag är övertygad om att vi vinner när det läst materialet i båda kassarna.


Vårt nya infoblad med rubriken ”Visste de detta?”, som bland annat tar upp massinvandringen och dess kostnader även på lokal nivå har väckt en hel del uppmärksamhet. Trots att vi bara delat ut den till ca 800 hushåll. Det har kommit fram personer som vill ha fler av den och till och med dela den i sina bostadsområden. Då känns det som att man träffat riktigt rätt.


En liten negativ episod vill jag ändå återge. Under eftermiddagen kom en yngre kille och tjej fram som försökte vara "politiskt korrekta". Killen harklade sig högljutt och spottade sedan rejält mot vårt material och vår gatupratare.


    

Notera anarkistmärket på tjejens arm.

 

Elskåp vid min bostad.


De tog några sekunder innan jag förvånat samlat mig men sedan beslutade jag mig för att springa ifatt det snabbt gående paret och fotografera dem med min mobil. Jag var ifatt efter ca 50m och gissa om det blev fart på killen när jag fotade med min mobil. Han kastade upp sin luva över huvudet och försvann i 100-meters tempo längs med gatan. Undrar om det inte blivit svenskt rekord i gatlopp om det funnits tidtagning. Jag vände mig då mot tjejen för att ta ett foto! Då började hon gallskrika att hon inte hade en gjort något. Så var det med den tuffa attityden!


Imorgon är vi plats igen och kör sista dagen på stadsfesten. Då skall jag även lyssna på ett band som spelar blues, Lisa Lystam med band. Om lördagen fortsätter som torsdagen och fredagen så får vi nog ändå konstatera att det var värt 4 500 kronor att var på plats och träffa så många väljare. 


Till skillnad från Kristdemokraterna som klagar över att de inte får ut det som de önskar, trots att de har popcornmaskin och ”stulit” vårt koncept med kassar ;-)


Enligt uppgift fick inte Folkpartiet i Kalmar ihop folk för att kunna vara med på stadsfesten. Varför Moderaterna inte synts till är en gåta, trodde att de var det största oppositionspartiet i Kalmar men med tanke på de stora konflikter som finns inom det partiet är det kanske ingen överraskning att de lyser med sin frånvaro.


Det märkliga är att media inte uppmärksammat dessa omständigheter men Kalmars grävande journalister har ju morgondagen på sig.

Av Thoralf Alfsson - 8 augusti 2014 00:25

Den nya valfilmen är riktigt bra. Jag har dock fått några klagomål från äldre som tycker det är svårt att lyssna på den kvinnliga rösten på grund av att bakgrundsmusiken har för hög volym. Jag kan nog instämma i den kritiken i vissa partier av filmen. Men den kanske inte riktar sig till äldre väljare.


Men personligen blir jag dock än mer förvånad och konfunderad över det budskap som börjar efter ca 03:15 i filmen. Det är precis så jag upplever att jag drivit min blogg och mitt politiska arbete. Resultatet blev en petning från riksdagsvalsedeln!


Ibland är det väldigt svårt att förstå.


Personligen tyckte jag det var spännande att läsa Marika Formgrens ledarartikel idag. Tyvärr plockade Barometerns politiska chefredaktör Martin Tunström bort den från webben strax efter att jag länkat till den. Jag har frågat varför i mejl men inte fått något svar.


”Att bilden av SD som folkligt anti-etablissemang inte riktigt stämmer visade sig också när partiet i vintras spikade riksdagslistan. Thoralf Alfsson från Kalmar, som sitter i riksdagen för SD nu och som har många sympatisörer bland SD-väljarna, fanns inte med på valberedningens förslag. Motiveringen var att han är för grov när han för ut partiets budskap. Några partimedlemmar höll dock inte med, utan lade fram en alternativ lista med Alfsson, och ungdomsförbundets ordförande Gustav Kasselstrand. Valberedningens förslag vann förvisso, men bara med 99 röster mot 49.
När detta pågick rasade inläggen in på Avpixlat och Flashback. Många var besvikna, och skrev att petningen av Alfsson blev droppen – nu blir det inga fler röster på SD från mig.”

 

”Men det är ändå anmärkningsvärt att Jimmie Åkesson, på en direkt fråga från ledarredaktionen, svarar att han inte märkte några protester mot petningen av Alfsson”

 

Den riktig ”käftsmällen” från Marika Formgren kommer dock i detta stycke enligt min mening.


”Bilden av ett mycket toppstyrt parti, där en styrande kärna hellre matchar fram oerfarna men ofarliga kandidater, än kandidater som har potential att bygga en egen väljarbas. De senare betraktas sannolikt som farliga, eftersom de skulle kunna bli alltför självständiga gentemot partiledningen.”


Nu tror jag inte detta är speciellt för SD. Jag tror att det är exakt likadant i de andra riksdagspartierna. Alla kanske minns boken om Knapptryckarpartiet (moderaterna) eller sett en gråtande och hulkande Fredrik Federley i talarstolen under FRA-debatten.


Det är inte utan att jag undrar varför Barometerns politiska chefredaktör drog tillbaka artikeln från webben. Vad var problemet?


Jag har fixat ännu ett klipp från Borgholm.


Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8 9 10
11 12 13
14
15 16 17
18 19 20 21
22
23 24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards