thoralf

Direktlänk till inlägg 13 september 2013

KYRKOVALET

Av Thoralf Alfsson - 13 september 2013 22:58

Jimmie Åkesson gjorde verkligen sitt jobb i kvällens debatt mot Åsa Romson i Aktuellt. Det gav säkert många nya röster på söndag. Kvällens fem-etta var när Åsa Romson påstod att Miljöpartiet inte ställde upp i kyrkovalet. Vilket hyckleri av Åsa Romson. Kolla bara denna länk så framstår Åsa Romson och Miljöpartiet som rena lögnare som dessutom vill vara med och styra kyrkan. De borde börja med att läsa på de tio budorden. Särskilt nummer åtta.


”Du skall icke bära falskt vittnesbörd mot din nästa. (du ska inte ljuga)”


 


Aktuellt redaktion visar tyvärr också upp sin illa valda agenda när programledaren även påstår att Miljöpartiet inte ställer upp i kyrkovalet. Därför blev det en dubbel fem-etta när Jimmie Åkesson talade om hur det i verkligheten förhåller sig. Kanon Jimmie!


Jag vill också passa på att tacka Åsa Romson för att hon på bästa sändningstid påtalade att Sverigedemokraterna inte är några klimatalarmister. Min egen beskrivning är att SD är klimatlogiker. Vi bygger vår klimatretorik på fakta, inte diverse spådomar som Miljöpartiet!


Se debatt mellan Jimmie Åkesson och Åsa Romson.


Idag har jag slutfört utdelningen av vår kyrkovalsinformation. Ca 800 hushåll i Ljungbyholm och Hossmo har fått vår information, det går relativt fort med min trehjuling. Mina kollegor har dessutom delat i centrala Kalmar under veckan. Det har delats ut ca 7000st kyrkovalsfoldrar med valsedlar i Kalmar och Nybro under denna vecka.


Har även varit på en utfrågning om bostadspolitik hos Hyresgästföreningen tillsammans med övriga partiet i kommunfullmäktige, förutom Miljöpartiet som inte var på plats. Kan bara säga att visa politiker har en besvärlig attityd men det finns även de som är förnuftiga.


Vänsterpartiet ställer också upp i Kyrkovalet men under namnet VISK, Vänstern i Svenska Kyrkan. En av deras företrädare Birgitta Axelsson Edström visade i dagens Barometern vilka ”kyrkliga” frågor som är viktigast för Vänsterpartiet i kyrkovalet.


 


Generös invandring och miljöfrågor! Dessa frågor hör hemma i riksdagen och inte i Svenska kyrkan enligt min mening.


Nu är det bara att hålla tummarna inför söndagen och hoppas att alla Sverigevänner som är medlemmar i svenska kyrkan går och röstar. Jag är övertygad om att valdeltagandet blir högre i detta val än 2009.

 
 
Ingen bild

OT

14 september 2013 00:17

Min högst personliga åsikt om hur kyrkan skall styras är följande: "...Så given då kejsaren vad kejsaren tillhör, och Gud vad Gud tillhör." - Matteus 22:21

Och med det menar jag att poltik föres i riksdagen och gudtjänst i kyrkan. Kyrkan skall med andra ord inte ägna sig åt klimat och flykting politik utan helt enkelt föra ut det kristna budskapet.

Men, men, alltför många inom kyrkan av idag hänger sig åt följande trosbekännelse (vilket är i strid mot?):

"Vi tror på Multikultis allsmäktiga kraft,
-himlens och jordens skapare.
-Vi tror på Jesus från Södertälje, Multikultis snart ende Son, vår Herre,
-som blev till som människa i Solna,
-föddes av lön från Rödakorset,
-led under Sverigedemokraterna,
-korsfäste Nydemokrati, dog politiskt och begravdes,
-steg ner till det mediala dödsriket,
-uppstod från de politiskt döda på tredje dagen,
-steg upp till chef för en utredning om ”främlingsfientlighet och rasism”,
-sitter på Multikultis, den allsmäktiges, högra sida
-och skall komma därifrån för att döma levande och döda.
-Vi tror på den heliga invandringen,
-det heliga, urvattnade flyktingbegreppet,
-de heliga flyktingbarnen,
-brottens tillåtelse,
-kroppens alla öppningar och det eviga nedtryckandet av svensken."

 
Ingen bild

räven

14 september 2013 01:10

Klart man röstar!

Jag blev lite nervös nyss när jag trodde att jag hade slarvat bort röstkortet. Som tur var så låg det under allt annat bråte på vardagsrummsbordet.

 
Ingen bild

Fale Hin Unge

14 september 2013 01:40


GRATTIS! jimmy visade verkligen sin dominans mot Åsa den här gången.
...Snacka om bansopning!!!

Åsa som pratar skit om konkurrenterna och "Vi måste stoppa" - Snacket!
-Ett klassiskt psykologiskt misstag!!
Hon pladdrar upprört och bladar in klimat b.l.a Så underbart!
Jimmy sopade banan!

 
Svensson

Svensson

14 september 2013 07:47

Kom ihåg att rösta på söndag, vi ska visa dom :)

http://svenssonsfunderingar.wordpress.com

 
Ingen bild

Leon

14 september 2013 08:22

@ OT

Ett högst passande bibelcitat som borde innebära att samtliga partier (inklusive SD) håller fingrarna borta och låter kyrkan sköta sin verksamhet på det sätt den finner lämpligt.

Några andra bibelcitat att tänka på så här i kyrkovalstider.

"Här är icke jude eller grek, här är icke träl eller fri, här är icke man och kvinna." (Gal 3:28)

"Och den som giver en av dessa små allenast en bägare friskt vatten att dricka, därför att det är en lärjunge -- sannerligen säger jag eder: Han skall ingalunda gå miste om sin lön." (Matt 10:28)

"Saliga äro de barmhärtiga, ty dem skall vederfaras barmhärtighet." (Matt 5:7)

Men det är klart kyrkopolitik kan ju även föras enligt

"Saliga äro de som äro fattiga i anden...." (Matt 5:3)

Leon d´O....

 
Ingen bild

Tony

14 september 2013 09:17

Det är uselt av programledaren att inte stänga igen
käften på den evigt pladdrande miljö partisten, det
spelar ingen roll om hon fått frågan eller ej, käften
går nonstop på henne, och ändå framkommer inte ett
vettigt ord.

 
Ingen bild

Ludvig

14 september 2013 09:58

I kyrkan ska man hålla på med evangelium och inte politik.

 
Ingen bild

Mattias

14 september 2013 10:26

Beställde valsedlar från SD för över en vecka sedan och dessa har inte kommit. Nu hoppas jag på att det kommer finnas valsedlar för SD i den lokalen jag ska rösta i. Jag litar inte på att handskrivna valsedlar kommer att behandlas korrekt utan istället negligeras.

 
Ingen bild

SM811

14 september 2013 10:36

Att MP far med osanning vet man men att så öppet visa det i TV var något nytt. Tydligen går munnen före tanken. Typisk invant beteende.

 
Lassekolja

Lassekolja

14 september 2013 10:46

Enl. mig vann Jimmie stort över pratmaskinen från MP, på flera sätt. Dels så avbröt inte Jimmie hela tiden och dels talade Jimmie sanning till skillnad från MP-extremisten.
Det är lätt att sitta hemma i TV-soffan och tycka men Jimmie borde frågat om vad en tänkt nomineringsgrupp "Sverigedemokrater i Kyrkan" hade gett henne för associationer!
TACK och lov för att vi/SD inte hycklar utan är ensamma om SANNINGEN!

http://www.youtube.com/watch?v=JFAyFBD5u0A

 
Lotta

Lotta

14 september 2013 11:24

OT/Verkar som om Gota Medias skrytbygge kanske ändå inte blir av:

http://www.ostran.se/NYHETER/Kalmar/Gotas-vd-satsar-hellre-paa-innehaallet-aen-nya-lokaler

Låt oss hoppas på det.

http://www.youtube.com/watch?v=LPjzfGChGlE&sns=em

 
Ingen bild

mom-61

14 september 2013 12:33

@ Mattias. Det gjorde jag också och inte heller jag har fått några. Om det beror på att SD ej skickat eller att de försvunnit i posten är svårt att veta. Jag antar att om SD skickat med kuvert med logga så är det alla gånger någon på posten som "tappat bort" dem. Även jag ställer mitt hopp till att det ska finnas röstsedlar i församlingshemmet där jag röstar fast jag ogillar starkt att valarbetarna står som hökar och granskar vilka valsedlar man tar. Det gör de alltid och det var därför jag ville haft dem i väskan när jag röstar. När man bor på en liten ort, har barn i byskolan osv. får man vara lite försiktig med vad man säger och tycker - Tyvärr. =(

 
Ingen bild

Argus

14 september 2013 12:46

Ni (SD) fick idag draghjälp inför kyrkovalet: http://unvis.it/www.expressen.se/debatt/sverige-racker-till-for-oss-alla/

Några sådana artiklar till och ni har egen majoritet.

 
MetalHeadViking

MetalHeadViking

14 september 2013 14:12

Det är ett oerhört viktigt val. Jag lägger mer krut på Kyrkovalet än på EU-valet. EU kan man inte påverka, även om man fick 100%. Där ska vi bara ut!

Men i kyrkovalet har vi en rejäl chans nu till att kunna ta över och påverka.

Glöm inte att rösta på SD i Kyrkovalet imorgon!

http://detopaverkadesinnet.blogspot.com

 
Karlskronabloggen

Karlskronabloggen

14 september 2013 16:17

Bra debatt där Jimmie än en gång tillintetgjorde Åsa Romson! Alla minns väl klassikern från riksdagen med "tunnelbana i Tokyo..." som finns på YouTube!

Kul initiativ också att Jimmie Åkesson just ringde mig och berättade varför det är så viktigt att rösta imorgon! Det var givetvis ett förinspelat meddelande som jag antar gjordes till alla medlemmar och kanske även andra sympatisörer!

Självklart går jag och röstar på Sverigedemokraterna imorgon!

http://www.karlskronabloggen.se

 
Ingen bild

Kalle

14 september 2013 17:35

Såg att du svarade fel på en fråga,nämligen om rösträttsåldern i kyrkovalet. Rätt svar är 16 år och inget annat.

 
Ingen bild

SM811

15 september 2013 10:11

Någon som har en länk där man kan följa rösträkningen?

 
Ingen bild

Lotta

15 september 2013 18:09

@SM811
Här är en länk där man kan följa rösträkningen:

http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=581917

 
Lotta

Lotta

15 september 2013 18:09

Försöker igen.

http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=581917

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards