I veckan fick jag tips om en artikel i Motormännens tidning Motor där man också glömt bort Sverigedemokraterna. I det här fallet är jag själv berörd och reagerar ganska kraftigt på den felaktiga vinklingen av artikeln. Dels berör man inte historiken men sedan glömmer man fullständigt bort vem som drivit frågan.
I mina ögon känns det väldigt märkligt när Motormännen lyfter fram Miljöpartiet och Vänsterpartiet. De två partier som utan tvekan är de mest bilfientliga i Sveriges riksdag. Men som vi alla vet gör man vad som helst för att undvika att skriva om Sverigedemokraterna och då speciellt om SD har något förslag eller deltagit i något beslut som kan uppfattas som positivt i opinionen.
I detta fall rör det sig om det tillkännagivande som riksdagen skickade till regeringen före påsk om mobiltelefon användning under bilkörning. Ett beslut som fick majoritet i riksdagen av SD, S, MP och V.
Så här skrev man i tidningen Motor.
Givetvis glömde man bort att SD motionerat om detta varje år sedan 2010. Det är så fruktansvärt lågt av tidningen!
”Vi gillar”! Gillade man inte Sverigedemokraternas motion, bara för att det var Sverigedemokraternas?
Att Sverigedemokraterna utelämnas är väldigt uppseendeväckande. Det beror inte enbart på att jag skrivit motioner om mobiltelefonanvändning under bilkörning varje år i riksdagen utan det beror framförallt på att vi inom SD har varit det enda parti som drivit frågan aktivt i Trafikutskottet och i kammaren.
Under riksdagsåret 2010/11 drev vi frågan till votering i kammaren med följande resultat.
Som alla kan se fick frågan inget stöd från något annat parti.
Samma sak var det under riksdagsåret 2011/12 då vi också drev frågan till votering i riksdagen.
Samma resultat även detta år.
Men under det innevarande riksdagsåret så började de rödgröna svänga och till slut enandes man med Sverigedemokraterna i Trafikutskottet. Allianspartierna reserverade sig då mot detta i utskottet men yrkade sedan inte på sin egen reservation när frågan debatterades i kammaren och därför krävdes heller ingen votering. Se beslut nedan.
Motormännen glömmer avsiktligt bort hela denna historik när man skriver om detta i sin tidning Motor. Jag har kontaktat ansvarig utgivare och chefredaktör men inte fått något svar på mina frågor. De har inte ens bemödat sig om att svara på mina mejl. Något jag finner väldigt beklagligt men samtidigt avslöjande.
Nu hoppas jag att detta blogginlägg leder till en reaktion på tidningens redaktion.
För den som vill kontakta tidningen Motor kan ni mejla motor@otw.se
Läckan
7 april 2013 11:28
Bästa sättet är att omedelbart gå ur motormännen M.
Hacke
7 april 2013 11:40
Det är för bedrövligt att inte ens facktidningarna kan höja sig ur pk-träsket och uppföra sig någorlunda anständigt.
Detta är ju helt i nivå med slaskpressen vitpixlingar, lögner och manipulationer.
Jag kommer genast att skriva och framföra min besvikelse och indignation över deras totala brister i journalistikens grundregler och förakt mot den egna läsekretsen.
Lotta
7 april 2013 11:51
OT/Mitt inlägg har inget med Motormännen att göra men passar ändå in i sammanhanget.
"Kalmars vägar är i ett bedrövligt tillstånd och serviceförvaltningen, som är ansvariga för underhållet, har inte råd att laga vägarna"
Sverige är ett rikt land brukar det heta. Här ser vi ett exempel på att så inte är fallet.
Man har inte råd att laga vägarna? Det saknas 16 miljoner. Ett tips, ta pengarna ur kassakistan där pengar till den sanslösa massinvandringen förvaras. Den kassakistan tycks ju outsinlig.
http://www.ostran.se/NYHETER/Kalmar/Saknar-16-miljoner-kronor
Leon
7 april 2013 11:55
Även om jag sällan sympatiserar med SD (eller för den delen med något av de "etablerade" partierna) kan jag stundom bli påtagligt irriterad över den "slagsida" man upplever i media av alla slag. För att en allsidig och demokratisk debatt ska kunna föras i detta land MÅSTE alla synpunkter få komma fram i ljuset. Att av oklara (?) orsaker ignorera åsikter p g a politiska hänsyn leder till en högst "snöpt" debatt. Och att "medborgarna" får en högst begränsad möjlighet att själva ta ställning. Motormännen har i detta fall grovt brustit i objektivitet och bör snarast införa en "rättelse"...men det är väl att hoppas för mycket.
Skånepåg
7 april 2013 12:03
@ Lotta
Hela infrastrukturen drabbas, liksom allting annat, av den pågående massinvandringen genom detta utstuderade förräderi mot vårt fosterland av de styrande politikerna. Att folk i allmänhet inte tycks fatta vad som pågår är för mig totalt obegripligt. Jag känner mig så besviken på mitt eget folk, att jag inte finner ord hur jag skall uttrycka det.
Lassekolja
7 april 2013 12:10
I min ungdom var jag först medlem i KAK, ett "arv" från min far, som alltid hade ett metallmärke i grillen, som vartannat år (vid bilbyte) flyttades till varje ny bil. Baktill, fick alltid jag som liten grabb, i uppgift att klistra två röda runda reflex-KAK-märken/dekaler. Prins Bertil var ordförande. Jag vet inte om ens KAK existerar längre. I ett senare skede gick jag över till M men om jag fortfarande varit medlem hade jag förmodligen gått ur efter detta, uppenbarligen enbart påklistrade "intresset" av en fråga. "Motor" är som bekant dessvärre inte ensamma om att blunda för den demokratiska verkligheten, SPF är ett annat ex., dit jag mailade vid förra valet, utan att få svar!
Uppriktigt är jag emot allt förmynderi, kanske en av anledningarna att jag gillar SD, således är "mobilprat" och även den tidigare sänkta rattonykterhetsgränsen(fr.0,5 till 0,2prom.) på 90-talet, ingen stor fråga för mig. Om man/"vi" skall vara så angelägna om trafiksäkerheten borde väldigt många bilister inte ens få köra omkring nyktra. Trafiksäkerhetsverket, eller vad det nu heter idag, (=en fortsatt karriärväg med ursprung i "Högertrafikkommissionen") har sedan flera decennier blivit inget annat än en lekstuga för välbetalda lekmän/karriärister, som gärna vill bestämma över andra. Dom kanske inte kom in på Polishögskolan, vad vet jag?!
http://www.status.st
sarak
7 april 2013 12:17
Bra "Lotta" Håller med!
Stora Småland
7 april 2013 12:49
Bra "Lotta", håller också med till 100 % !
fd Moderat
7 april 2013 13:57
Det bisarra i detta sammanhang är att SD antagligen är det parti vars motorpolitik antagligen flest medlemmar i Motormännen sympatiserar med. Moderaterna gick tidigare till val under paroller som "Utan bilen stannar Sverige" och "Utan bilen stannar Stockholm". Dessa ser man inte längre. Istället ställer sig Moderaterna bakom biltullar och i det Moderatledda Sverige har vi idag kanske EU:s absolut högsta skatter på bränsle. Något som missgynnar vanligt folk på landsbygden och i förorterna. Övriga partier i 7-klövern har i stort sett alltid varit bilfientliga men MP och VP sticker väl ut som mest bilfientliga av dem alla.
SD å andra sidan var det enda partiet som röstade mot biltullar i Göteborg så att vanligt folk ska ha råd att åka in till stan. SD är det enda partiet som vill minska bensinskatterna så att landsbygden ska kunna leva.
Hulda mk1
7 april 2013 14:31
Utanför ämnet...
Lite utanför, men ändå passande.
Nu har enl. uppgift kommunerna längs de sämsta delarna av E20 mellan Skaraborg och Göteborg, enats att med pengar stödja en utbyggnad av vägen.
Jag anser det vara alldeles fel att kommuner tvingas läggas sina pengar på sådant som borde vara statens uppgift att bekosta.
Vägen som jag färdas på ibland, håller 60-talsstandard på vissa sträckor och borde varit utbyggd för länge sedan.
Blod har flutit, rullstolar lämnats ut och begravningar avhållits pga. politiska felsatsningar genom åren.
Men det multukulturella vansinnet har säkert varit värdefullare att satsa våra skattepengar på...
Notarien
7 april 2013 14:32
Sedan fortsätter vi väl med förbuden eller hur? Vad händer t.ex med koncentrationen när bebisen i barnstolen skriker, spyr eller tappar nappen på golvet? Förbjud barn i bilen! Osv. Eller?
Kalle
7 april 2013 14:38
Om föraren också talar i mobilen och samtidigt skickr SMS så blir det nog svårt med koncentrationen. Funderar på en sak. Hur kommer det sig att ALLA länder i Europa har förbud att använda mobilen under körnig???
Är vi svenskar bättre på något och höjda över skyarna i sådana sammanhang???
Vi är som alla andra. Kom ner på jorden.
-Hallå, hallå.
Inge
7 april 2013 14:41
@ Notarien
"Sedan fortsätter vi väl med förbuden eller hur?"
Och hur ser din önskelista ut dåååå?
Lassekolja
7 april 2013 14:52
@fd Moderat & Hulda mk1, Instämmer fullt ut!!!
@Kalle, Åk ut till valfri storstadsförort så kan Du raskt konstatera att svenskar "sticker ut" och det rejält!
Hallå Kalle! VAKNA!
http://www.status.st
Stefan A.
7 april 2013 15:09
Det påstås att det krävs gymnasieutbildning för att få jobb i dag, men när det gäller journalistik krävs tydligen inte ens minsta lilla allmänbildning som att det finns 8 partier i Sveriges riksdag, alternativt härjar grav alzheimer i journalistkåren för det är lite för många "utelämnanden" för att det skall vara tillfälligheter.
Hulda mk1
7 april 2013 15:14
Notarien...
Vill DU möta en bilist som sitter och SMS,ar, när ni båda håller 90 km/h?
Vill DU att någon du bryr dig om lite extra, ska behöva möta samma bilist?
Ja eller nej..?
von Moltke
7 april 2013 15:39
Notarien har givetvis en poäng i det han skriver. Ska vi verkligen räkna upp allting du INTE får göra samtidigt som du kör bil? Man har som bilförare en skyldighet att framför fordonet på ett säkert sätt. Det innebär att det per se inte är förbjudet att t ex ta upp nappen från golvet efter det att ungen tappat den och sedan stoppa tillbaka den, men att det kan vara fråga om vårdslöshet och därmed brottsligt. Slaskkategorin vårdslöshet i trafik torde kunna användas även beträffande SMS:ande vid bilkörning, åtminstone i uppenbara vårdslöshetsfall, varför det är att slå in en öppen dörr genom att förbjuda det.
Lotta
7 april 2013 15:51
@Notarien
Hört talas om kombinationen bromspedal samt frikoppling? Självklart stannar man bilen på lämplig plats för att ta hand om sitt barn.
Magentan
7 april 2013 16:52
En del här har tydligen inte fattat att det inte enbart handlar om att "prata" i mobilen (även om detta är illa nog). Sedan några år tillbaka är det helt normalt att både SÖKA, LÄSA och att SKRIVA SMS under pågående bilkörning. Eftersom vare sig våra ögon eller synregistreringen i hjärnan är konstruerade att tydligt uppfatta vad som händer både på vägen och i mobilen samtidigt, så ska INGEN försöka inbilla mig att sådana idiotier inte utgör helt oacceptabla risker, i synnerhet i dagens täta och snabba trafikrytm.
"Vänster ligamentum alare skadat pga rotationstrauma vid påkörning bakifrån" är en del av texten i ett läkarutlåtande för en ung, nära släkting till mig. Det står också att denna och övriga relaterade nackskador är irreversibla, dvs oläkbara.
En högutbildad och ambitiös ung nära släkting till mig hade ett intressant och välavlönat arbete, var på väg att skaffa familj osv, när olyckan inträffade. Bilen hamnade sist i en bilkö när en sportbil körde på den bakifrån. Bilisten i sportbilen hade en mobil i handen och INTE EN ANING OM att det hade uppstått en stillastående bilkö framför honom. Han hade inte ens hunnit påbörja någon inbromsning. Detta hade till följd att resten av livet för min unge släkting i den påkörda bilen har blivit minst sagt hopplöst med yrsel, sömnsvårigheter, depression och svår kronisk smärta utan slut trots starka morfintabletter med flera jobbiga biverkningar, omöjligt att läsa, skriva eller använda datorn eller över huvud taget utföra någon syssla där man använder armarna. Inget jobb, ingen familj ... Tack vare att bilisten bakom honom kände för att använda sin mobil ligger han istället sedan några år tillbaka som ett vrak i sängen större delen av dygnet.
Det ska vara alldeles självklart att man inte på något sätt ens hanterar en mobiltelefon medan man kör.
Läckan
7 april 2013 16:56
Nu kan notarien gnälla hur mycket h*n vill. Beslutet är taget och Sverige sällar sig till resten av världen.
Magentan
7 april 2013 17:42
I internationell forskningslitteratur konstateras bland annat nedanstående negativa effekter av telefonanvändning i samband med bilkörning:
- Långsammare reaktion på trafiksignaler och oftare missade signaler
- Signifikant sämre uppfattning om övriga trafikanter och allvarliga trafiksituationer.
- Fler och allvarligare felbedömningar av riskmoment som t ex halt väglag.
- Reaktionshastigheten är 50 % långsammare än normalt och till och med 30 % sämre än vid körning med låg promillehalt alkohol i sig.
Obs! Man har i en amerikansk studie uppskattat att telefonanvändning vid bilkörning orsakade ca 2600 dödsfall och ca 330.000 allvarligt skadade per år!
http://ec.europa.eu/transport/road_safety/pdf/car_telephone_use_and_road_safety.pdf
Observant
7 april 2013 17:44
@Skånepåg
"Jag känner mig så besviken på mitt eget folk att jag inte finner ord hur jag skall uttrycka det."
- Jag är också besviken över att folk i allmänhet inte reagerar mer över vad som händer och sker i samhället. Samtidigt måste man ställa frågan. Vart ska de vända sig någonstans?
Är det något som allmänheten sedan länge vet så är det att politiken, media och landsomfattande intresseorganisationer som facket och pensionärsföreningar lever sitt eget liv och är inte mottagliga för kraftig samhällskritik!
Infotidningar från SD till hushållen av modell Exponerat i kombination med ett återupptaget lokalt engagemang från SD skulle mycket väl kunna bli den förlösande faktorn som får allmänheten att inse hur illa det står till i landet och våga ta till orda mot partietablissemanget. Men är detta vad SD-ledningen egentligen vill?
Varför har då partiledningen infört en passiviseringskultur i partiet sedan flera år tillbaka? Varför har då partiledningen trots påstötningar vägrat att trycka upp gratis pk-avklädande infotidningar för utdelning till allmänheten?
Magentan
7 april 2013 18:03
@Notarien
Eftersom varenda människa i Sverige har en mobiltelefon medan endast någon promille av befolkningen har ett nappsugande spädbarn jämte sig i bilen, är det enbart meningslöst att jämföra dessa båda högst olika förhållanden med varandra. Men om nu detta spädbarn skulle tappa nappen eller någon annan pryl på golvet är det alldeles självklart att både förare och barn måste vänta tills man lämpligen kan stanna innan man börjar leta.
Pelle
7 april 2013 18:36
Tack Thoralf, då förnyar jag inte mitt medlemskap där! Bra att du uppmärksammade mig. Annars är ju motormännen och båtägare samt hund/hästägare kärnväljare till SD. Tyvärr så driver inte SD någon politik som riktar sig till dessa grupper. Där tappar man hundratusentals röster. Tack ändå, Motormannen, är ett minne blott för mig.
Stefan K
7 april 2013 18:53
Det har hjälpt förr när allmänheten kontaktat berörda medier med påpekanden och krav på förklaringar.
Undrar vem/vilka som ligger bakom att medier ständigt "glömmer" just SD? Gissa kan man alltid och gissar är vad vi gör.
http://petterssonsblogg.se
von Moltke
7 april 2013 18:58
@Magentan
Jag hade en granne som hade för vana att läsa böcker på väg till jobbet. Det hade väl förvisso varit i sin ordning om det nu inte också var hon som körde bilen.
Poängen med Notariens inlägg är att det finns tusen saker som kan distrahera oss i bilen och att det känns lite onödigt att förbjuda EN av alla dessa saker.
Läckan
7 april 2013 19:36
@von Moltke, i resten av världen är det förbjudet, gissa varför? Tjafsa på ni, det hjälper som sagt inte lagen kommer oavsett vad ni än påstår.
von Moltke
7 april 2013 19:50
@Läckan
Intellektuell härdsmälta?
"Tjafs"...ja jösses. Det föds en varje minut.
dille
7 april 2013 21:16
Tvingas själv göda denna organisation med pengar därför att jag behöver internationellt körkort. Får tidningen och ser att det mest rör sig om att pracka på läsarna produkter för att tjäna ännu mer.
Men vem bestämmer, vem tar pengarna? Är det i vanlig ordning en hop gamla kommunister som mjölkar oss?
Magentan
7 april 2013 21:24
@von Moltke
I så fall känns det ju lite onödigt att förbjuda spritkonsumtion i samband med bilkörning också.
Magentan
7 april 2013 21:29
@Thoralf
Tack för SD:s (framgångsrika) engagemang i denna viktiga fråga. Självklart ska det skrivas ett mail med några väl valda ord till Motormännen nu.
von Moltke
7 april 2013 21:52
@Magentan
Det är väl ändå en viss skillnad på att förbjuda något som påverkar ditt omdöme, jämfört med en aktivitet. Jag delar förvisso uppfattningen att sms:ande och bilkörning är en synnerligen dålig kombination, men som sagt: det finns bra mycket annat än sms:ande som man bör avhålla sig från vid bilkörning, och alla dessa aktiviteter kan innebära vårdslöshet i trafik och kan angripas den vägen.
Hulda mk1
7 april 2013 21:58
Världen har med rätta fördömt Förintelsen som kostade minst sex miljoner människor livet.
Värlsen har lite halvhjärtat fördömt Stalin, Mao och Pol Pot som direkt och indirekt vållat tom. många fler miljoner livet.
Världen ser nu ett land, som hotar med atomvapen och som grovt förtrycker sitt folk. Just i denna minut kanske någon Nordkorean drar sitt sista andetag. Uthungrad och plågad efter många år i ett av många fång/arbetsläger.
Men var finns protesterna? Var finns den annars så demonstrations-sugna vänstern? Var finns kultur-"eliten"?
Det är tyst, väldigt tyst.
Under tiden ni läste detta har kanske någon utsvulten, torterad Nordkorean blivit avrättad för att ha kritiserat regimen eller försökt att stjäla lite mat...
Bertil
7 april 2013 22:25
@Lotta
Känner igen det där ifrån min egen hemstad som vi flyttat tillbaka till. Nästan så jag tror att det är samma asfalt som ligger kvar sen jag var liten, då var den slät och fin, nu vimlar det av potthål och tjälskador.
Förr var det inget problem med 17" i lagom låg profil, nu överväger vi att gå tillbaka till originaldimension just för att vägarna är så dåliga.
Nu säger jag inte att det är en rättighet att kunna köra med lägre profil men det är en bra indikation på att vägarna inte längre är vad de borde vara.
Arne
7 april 2013 23:17
ALLA sådana här journalister, ansvarige utgivare e.t.c tycker jag skall upp på en LISTA för att vid ett senare tillfälle kunna åtalas för DEMOKRATI-SABOTAGE retroaktivt. -Varför? ..Jo, därför att man bör v i s a att aktivt sabotake i en demokrati är s k a d l i g t!
MetalHeadViking
7 april 2013 23:25
Snälla gott folk!
Studera FN:s Agenda 21. Du kommer att se front organisationer som SKGS och nisch-tidningar inom motor som tidningen Motor som mörkar SD:s energipolitik.
Varför undrar ni. SD:s energipolitik är som kryptonit för FN:s och Romklubbens (Bilderberg-elitens) Agenda 21, vars avsikt är att göra sig av med alla produktiva industrijobben i väst för att ersätta det med deras Zero Growth "gröna ekonomi". Detta kommer i sin tur även att spä på urabniseringen.
Om du vill veta varför alla fabriker lägger ner, och varför landsbyggden håller på att dö ut, studera FN:s (och Romklubbens) Agenda 21.
http://detopaverkadesinnet.blogspot.com
Magentan
7 april 2013 23:44
@ von Moltke " ... det finns bra mycket annat än sms:ande som man bör avhålla sig från vid bilkörning, och alla dessa aktiviteter kan innebära vårdslöshet i trafik och kan angripas den vägen."
Javisst, vi ser ju hur oerhört effektivt paragrafen "vårdslöshet i trafik" har fungerat hittills.
Det finns många dårar i trafiken som var och en kan utöva sina olika idiotbeteenden som innebär "vårdslöshet i trafik", men nu gäller det ETT speciellt beteende som praktiseras av i stort sett 100 procent av bilförarna. Det mest rationella sättet att minska just detta livsfarliga beteende är då att helt enkelt göra just detta beteende olagligt i en separat lagparagraf. Vilket man för övrigt har gjort i stort sett i samtliga övriga någorlunda välutvecklade länder i världen.
(Nu päronet, tänker jag inte tjafsa om detta mer, men du får gärna fortsätta om du vill. - Ha det gott.)
Sven Dacke
8 april 2013 07:34
Läs denna ledare i Smålandsposten av Jan Tullberg.
Snart är den typen av ledare troligen förbjudna av Staten, dvs "Makten"
-------------------------------------------------------------
Utvecklingen av EU mot en ny multinationell federation är dock bara en sida i den nuvarande globala utvecklingen. Den dominerande trenden i ett hundraårsperspektiv är en upplösning av predemokratiska multikulturella imperier som Osmanska imperiet, Habsburgska dubbelmonarkin och Sovjetunionen till nationalstater, varav många utvecklats till demokratier.
Denna starka splittringstrend stöds av två rationella faktorer: den militära osäkerheten för en liten stat har minskat och en alltmer internationell ekonomi medför mindre problem med en liten hemmamarknad. Det talas mycket om att en stark globalisering skapar relativa nackdelar för nationalstater att agera helt avskilt från världen i övrigt. Men separata stater som interagerar fredligt med andra stater är kanske den lösning som stöds mest av den globala förändringen.
Det finns en rad problem som kan ses som globala problem, i den bemärkelsen att de finns i många länder, exempelvis arbetslöshet, kriminalitet och budgetunderskott. Men att dessa problem inte lösts tillfredsställande på nationell nivå betyder inte att de löses lättare på en internationell nivå. Det är ofta så att det än ännu svårare att åstadkomma en internationell lösning. Harmonisering blir lätt ett självändamål och en låsning vid en bristfällig kompromiss mellan olika lösningar. Ett annat upplägg är att olika stater prövar olika alternativ och den framgångsrika modellen imiteras av andra utan assistans av någon överstatlig struktur.
Läs hela på.
http://www.smp.se/ledare/otydlighet-starker-centralmakten(3720352).gm
Eric H
8 april 2013 07:44
Efter att ha varit medlem i över 30 år blir denna PK-handling droppen som får mig att avsluta medlemskapet i "M", f r o m aug.
("m" lämnade jag för längesen..)
Magentan
8 april 2013 09:45
Mycket bra Erik H och alla andra som nu avslutar sina medlemskap i "M"!
Att vara medlem i en förening som tillvaratar bilägares och bilförares intressen är bra, men absolut inte nödvändigt.
Att med demokratiska medel arbeta för ett fritt och demokratiskt Sverige är däremot absolut nödvändigt.
Att avstå från medlemskap i en förening som använder sin (enligt stadgarna) "obundna konsumentorganisation" till att sprida odemokratisk propaganda genom att förfalska verkligheten i Sveriges riksdag är därför självklart.
Senaste Yougov
8 april 2013 10:22
C 2,7 (-0,7)
FP 5,9 (-0,6)
M 28,4 (-0,3)
KD 4,3 (+1,7)
S 31,9 (+1,4)
V 5,9 (+0,2)
MP 8,6 (-0,6)
SD 10,8 (-1,8)
Efterlysning:
Har någon sett JÅ?
YouGov
8 april 2013 12:04
YouGov April 2013
Mulla Hanif Bali af Qum (M) 28,4
Jasenko Bosniac Selimovic af Balkan (Fp) 5,9
Ditt röda hår till vittne bär Att du af rävasläktet är (C) 2,7
Jösses Amalia af Nasaret (Kd) 4,3
Nalin (Klappturk) Pekgul af Turkland (S) 31,9
Kawa (vill skjuta Per Gudmundson) Zolfagary af PKK (V) 5,9
Mehmet (Talibanskägg) Kaplan af Konya (Mp) 8,6
Sverigedemokraterna 10,8
Hm
8 april 2013 12:26
@Thoralf
Har SD motionerat i denna fråga 2013? Och har motormännen varit i trafikutskottet och lämnat sin syn på saken efter SD:s senaste motion (2012?). Kanske man kan misstänka att S, Mp och V behövde motormännens synpunkter för att kunna hävda att SD inte haft något inflytande på frågan? Motormännen spelar naturligtvis med i detta fulspel!
B-E Johansson
8 april 2013 12:42
SD är inget att räkna med - en dagslända alt modenyck som internet eller NyDem - de skall ju ut ur riksdagen 2014, är det inte så ;)
Jörgen
8 april 2013 12:46
skitsamma..SDs första skitförslag så hoppas det aldrig går igenom.. jag smsar under varje resa till jobbet i norge.. även där (fasty det är olagligt) OCH HAR INTE VARIT I NÄRHETEN AV EN KROCK PÅ MÅÅÅÅÅÅÅNGA MÅÅÅÅÅNGA ÅR
Åke M
8 april 2013 12:48
...Klart man ska maila Mótormännen o ifrågasätta deras agerande...helt klart! Dessutom Thoralf, kan du inte framföra till trafikutskottet ett återinförande av stänkskydd på bilar? En lag som togs bort i början av 1980-talet...
När man ligger bakom en "modern" bil utan stänkskydd så sprutar det mkt mera på bakomvarande bil vid regn, snöslask osv och bra stora mängder med spolarvätska går åt och som säkert bidrar till miljöförstöringen? Även risken för stenskott från bakdäcken på framförvarande bil minskar om den har ett par stänklappar som hänger ner. Mitt budskap är: Återinför lagen om stänkskydd på bilarna...:)
Kalle Schevens
8 april 2013 13:32
Från: Maria Spetz [mailto:maria.spetz@motormannen.se]
Skickat: den 8 april 2013 1:18
Ämne: SV: Enkel Fråga
Hej
Motormännens Riksförbund är en politiskt obunden organisation. I de formella kontakterna vi har med riksdagens partier behandlar vi alla partier likadant. Vid de tillfällen som vi ex. inbjudit Trafikutskottets ledamöter till samtal med oss har det varit otänkbart att särbehandla ett parti.
Vi har fortlöpande bevakning av de motioner som rör Motormännens verksamhet.
Tidningen Motor har relativt lång pressläggningstid eftersom det är en månadstidning.
Vid pressläggningstillfället hade Motormännen endast fått kännedom om motionerna från V, KD och S, eftersom de informerat oss i särskild ordning, och ett fall, redan innan motionen lades, direkt till vårt kansli.
Detta är förklaringen till att SD´s motion inte omnämndes.
Vänliga hälsningar
Maria Spetz
VD
Motormännens Riksförbund
The Swedish Automobile Association
Fridhemsgatan 32, Box 49 163
100 29 Stockholm
Tel +46 8 690 38 53
Mobile +46 70 694 83 15
Fax +46 8 690 38 24
Maria.Spetz@motormannen.se
Motormännen är Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar med opinionsbildning för bättre och säkrare vägar, bilar och förare. Som medlem är du med och stöder vårt arbete och får samtidigt en rad förmåner, erbjudanden och fri personlig rådgivning inom juridik, bilteknik och resor. Läs mer på www.motormannen.se
Lassekolja
8 april 2013 14:04
Betr. mail från Maria Spetz: Intressant! Kan Du Thoralf bekräfta att SD´s "frånvaro" inte har något med SD´s ev. passivitet att göra? Jag har dessvärre mina farhågor med tanke på övrig fråvaro av SD´s Riksdagsgrupp eller beror den allmänna tystnaden åter på mediadramaturgin?
Observera att ingen skugga skall falla på Dig Thoralf eller Kent Ekeroth men var håller övriga hus?
http://www.status.st
Kalle
8 april 2013 14:28
Dom andra Håller Käften för att inte riskera att bli uteslutna. En stor handlingsförlamning vilar över SD.
Åkesson efterlystes i något tidigare inlägg med all rätt. Riskerar också han att bli utesluten och därför valt att Hålla Käften och svepa in sig en osynlighetsmantel.
PS:Nu driver ju också SR över åkessons osynlighet i något satirprogram!!! : DS
Jävligt viktigt!
8 april 2013 15:09
Thoralf du måste gå utanför bo0xen!
Då vi vanliga väljare inte får respons i kontakt med våra invalda representetanter!
Gud är god men SD är vår vägledning-
Ludvig
8 april 2013 16:31
Ynkligt! Är inte med i M så behöver inte gå ur.
Åke M
8 april 2013 17:40
...verkar vara ett standardsvar nu ifrån Maria Spetz, då jag själv fick ett exakt likadant svar nyss på mailen.Då är man inte så personlig i sitt svar, utan skickas lika till alla som "gnäller"....
Magentan
8 april 2013 17:51
@Åke M och andra som fått svar från Maria Spetz
Då kan man ju skriva av min information från Riksdagens hemsida ovan och vidarebefordra detta som ett förtydligande till Maria Spetz, som i sin tur kan se till att få in ett förtydligande i nästa nummer av Motormännen.
Styrbjörn
8 april 2013 17:51
Under min gymnasietid (ca tio år sedan) skedde en tragisk olycka vid ett backkrön på en landsväg. En jämnårig tjej, som jag dock inte kände, skulle plocka upp mobilen när det ringde samtidigt som hennes bil skulle passera över krönet. Hennes bil kom över på fel sida av vägen samtidigt som hon fick möte, vilket resulterade i en frontalkrock. Tjejen överlevde inte, något det talades om i hela skolan i min lilla småstad på den tiden. Hur det gick med föraren i den andra bilen minns jag dock inte.
Solidus
8 april 2013 18:08
Jag har ingen mobiltelefon ändock är jag egenföretagare, framgångsrik tom. Jag behöver tystnad när jag är ifrån jobbet, tystnad för att hinna tänka och planera.
Jag ser hur dårar med en hand på ratten och mobilen hållandes i den andra utsätter mig och andra för livsfara.
Oftast vinglar den mobiltalande utan att tänka på det men jag ser det och undrar om det bara är jag som sett det.
Å andra sidan var det någon som skrev att alla har en mobil och när jag då är undantaget så ser väl ingen någonting och det är ju fina medtrafikanter.
Funderar på att ta båtfendrarna och surra fast runt bilen för båten klarar sig fint utan dem.
Jag skrev också till Motormännen och deras svar blir inte mer sant bara för att de upprepar den.
Kalle
8 april 2013 18:58
Men gör inte bort oss nu. Min tidning kom i brevlådan den 20 mars, en vecka innan det som Magentan lyfter fram, dvs den 27 mars skrev riksdagens om deta.
Robert
8 april 2013 20:22
Ma bortförklaring:
"Tidningen Motor har relativt lång pressläggningstid eftersom det är en månadstidning.
Vid pressläggningstillfället hade Motormännen endast fått kännedom om motionerna från V, KD och S, eftersom de informerat oss i särskild ordning, och ett fall, redan innan motionen lades, direkt till vårt kansli.
Detta är förklaringen till att SD´s motion inte omnämndes. "
Magentan
8 april 2013 21:49
@ Robert och Kalle
Då väntar vi med spänning och största intresse på nästa nummer av Motormännen!!!
Thoralf A
8 april 2013 21:52
Kalle
Riksdagen skrev om detta den 27 mars då det formella beslutet togs i riksdagen. Men beslutet var klart ca 3 veckor innan den 27 mars då Trafikutskottet justerade sitt betänkande.