thoralf

Direktlänk till inlägg 19 juli 2017

EN FANTASTISK HISTORIA

Av Thoralf Alfsson - 19 juli 2017 23:45

I december förra året lyckades jag komma över alla banden (9st) i Kalmar Slotts och Stads historia skriven av Gustav Volmar Sylvander mellan åren 1864-1874.


 

 


När jag sedan börjada bläddra i böckerna upptäckte jag att böckerna varit i familjen Jaensson ägo under många år. Vilket jag skrev om i ett blogginlägg efter att jag inhandlat böckerna.

http://thoralf.bloggplatsen.se/2016/12/18/11397766-kalmar-slotts-och-stads-historia/


Nu till den fantastiska historien. När jag i vintras läste band nr 2 (skriven 1864) upptäckte jag en intressant notering som väckte mitt intresse. Här nedan kan du läsa en scannad kopia av detta stycke.


 


Lektorn Wikström vid Kalmar gymnasium lät 1756 på Skallö uthugga ett vattumärke för att kunna utföra mätningar över vattenståndet i Kalmarsund. För den som inte vet vilken ö Skallö är så har i princip alla som åkt över Ölandsbron också passerat Skallö då flera bropelare vilar på ön.


Det är också intressant att följa diskussionen om hur kusten höjer sig och med hur mycket. Det var mycket diskussion om detta redan på 1700-talet. Långt före debatten om klimatförändringar och koldioxidutsläpp och mänsklig påverkan på klimatet.


Eftersom det finns hänvisningar till handlingar hos Vetenskaps akademien har jag fortsatt mina efterforskningar och hittat mer uppgifter.


 


I handlingar från 1824 som avser år 1823 kan nedanstående läsas om vattumärket på Skallö. Här får vi också veta att det uthuggna vattumärket i klippan är utformat som ett T. Mätningar visar också att vattennivå sjunkit med 0,41 fot under 61 år. Det motsvarar 0,41 * 29,69cm = 12,2 cm. Vilket skulle motsvara ca 2 mm/år. En intressant iakttagelse!


 


När jag sedan läser handlingarna från Kungliga Vetenskaps Akademien för 1843 så hittar jag också följande text.


 


Mycket intressant information. Uppenbarligen var det svårigheter att hitta det uthuggna T:et redan 1843 så att Siljeström valde att även markera det med en järnstång i berget. 


 


Här finns alltså både ett mått angivet i höjd och längs bergytan ned till vattenbrynet för 1759.


Tänk om man idag skulle kunna hitta detta vattumärke! Eller har tidens gång is och frostsprängningar i berget raderat bort det uthuggna T som tydligen redan 1843 var svårt att hitta. Men kanske finns järnstången kvar? Eller har den rostat bort med allt bräckt vatten efter närmare 200 år på nacken? Ett bräckt vatten som nästan knäcker Ölandsbron efter bara 50 år.


När jag kommit så här långt i mina efterforskningar ville jag bara hoppa i en båt och köra ut till Skallö och leta efter detta vattumärke. Men det var inte läge för det i januari/februari, trots klimatförändringar och jag har bara tillgång till en kajak 😉


Idag infann sig då en dag med ett mer eller mindre vindstilla Kalmarsund och en fantastisk blå himmel. Så det var bara att sjösätta kajaken och börja paddlingen ut till Skallö och passera farleden i Kalmarsund. Vilket gick väldigt smidigt trots ett antal större fritidsbåtar som gick med högfart i farleden och drev upp rätt så skapliga vågor.


 


Väl iland på Skallö så gjorde jag en snabb koll och blev väldigt besviken då jag insåg att bergytan var mycket oregelbunden och såg ut att ha eroderat väldigt mycket. Jag fann dock ganska snabbt en järnstång på den högsta punkten men insåg snart att det var en mätpunkt för Lantmäteriet, med tanke på den uthuggna triangeln i berget. Kanske en mätpunkt som används vid byggande av Ölandsbron.


 


Jag synade hela bergsytan efter järnrör eller en järnstång och hittade två olika objekt men det fanns inga spår efter något uthugget T. Dessutom verkade de inte vara 200 år gamla.


   


Väldigt besviken satte jag mig och fikade och funderade på om jag skulle ge upp. Efter fikat bestämde jag mig för att istället leta efter ett spår eller hål i berget där det kunde funnits en järnstång som rostat bort. Jag synade varje kvadratdecimeter av berget på ungefär det avstånd från vattenbrynet som Wikström angivet 1759 på drygt 11 fot.


Belöningen kom efter ca en timma! Jag hittade vattumärket och det uthuggna T:et fanns kvar, knappt synligt men helt enligt de uppgifter som angivits 1843. Men eftersom jag visste vad jag sökte så framträdde det så klart så fort ögonen hittade resterna av järnstången.

 

Det kändes riktigt skönt!

 

 

Det är svårt att se på bilden men jag har markerat T:et med svart linje och med en röd ring resterna av järnstången på nedanstående bild.


 

Resterna av järnstången förstorad.


 

Nu hade jag givetvis ingen utrustning för att kunna göra en korrekt höjdmätning från vattumärket och till vattenytan men jag hade i varje fall med ett 10 meters stålmåttband för att kunna mäta sträckan från vattumärket till vattenbrynet längs med bergytan. Wikström angav 1759 avståndet till 11,31 fot enligt korrektion mot normalvattenstånd. 11,31 * 29,69cm = 336 cm.


Min mätning idag enligt nedanstående bild blev 352 cm.


 


Enligt SMHI:s observationer idag angående vattenståndet vid Kungsholmsfortet och vid Oskarshamn visar att vatten ståndet vid 14-tiden idag låg ca 25 cm över normalvattenstånd. Med tanke på bergets lutning bör jag därför lägga till ca 34 cm. Vilket då skulle bli 386 cm. Således ca 50 cm längre än vad Wikström uppmätte 1756.


 

Observation Kungsholmsfortet i Karlskrona idag.


En liten gissning med tanke på bergets lutning skulle vara att vattennivå är ca 35 cm lägre än 1759. Vilket i så fall skulle motsvara en förändring på ca 1,4 mm/år.


Jag är väldigt nöjd med min dag och att jag funnit det 250 år gamla vattumärket på Skallö. Väldigt roligt!

 

 

PS

 

Det skall bli intressant att se om t.ex någon från Kalmar läns museum hör av sig eller varför inte någon journalist på de lokala tidningarna. Det borde vara intressant sommarläsning på semestern för många.  

 
 
Ingen bild

Cosmik Debris

20 juli 2017 00:23

Du är ta mig fan helt makalös! Om inte ditt arbete belönas hösten -18 är det en större skandal än alla lögner om klimatet. Tillsammans! Tror inte Gustav Fridolin paddlar runt på fritiden och letar bevis på "miljöförstöringen"

Nej, dessa serveras av desinformatören Johan Rockström & co på "ministerns" ombonade tjänsterum.

Långt,långt från verkligheten.

Under tiden du arbetade och slet i ditt anletes svett passerade kanske någon utarbetad riksdagsman ovanför dig, på bron? På väg till en "välförtjänt" semester efter ett slitsamt år i Riksdagen.

Långt,långt från verkligheten.

Thoralf Alfsson

20 juli 2017 00:27

Tack, haha, det var en väldigt trevlig utflykt. En härlig semesterdag där jag förenade nöje med lite nytta ;-)

Sedan hoppas jag att blogginlägget roar mina läsare på bloggen.

 
Ingen bild

malle

20 juli 2017 00:26

Fan vad coolt, Politiker och arkeolog.....Ditt namn Thoralf skriver jag till riksdagen 2018....Ha det gött :)

 
Ingen bild

Eric H

20 juli 2017 00:32

Tillåt mig att säga att jag häpnar över Din energi och beslutsamhet!
Att den dessutom belönas gör allt ännu bättre.
Inget man kan lösa genom att svajpa på telefonen eller genom klicka på datorn..
Heders Thoralf, om alla politiker vore som du..

 
Ingen bild

Observer

20 juli 2017 00:42

SÅ JOBBAR EN LEDARE AV FOLKET!

Oj vad imponerad jag blir!
Tala om att utklassa alla de som vunnit guldspaden!!!

PS: Du kan med trigonometri ta reda på den exakta höjden till märket fr vattenytan. Detta kräver att du mäter från vattenytan med ett vinkelinstrument och siktar på märket, då erhåller du vinkeln i grader. Det andra du behöver är sedan avståndet fram till märket.

 
Ingen bild

Karl

20 juli 2017 00:43

Vad skall man säga! Du är no 1 på min lista över riksdagsmän som nomineras 18 Helt otrolig, om alla jobbade lika bra som dig så skulle vi snart ha vänt på skutan Sverige.

 
Ingen bild

Observer

20 juli 2017 00:44

Thoralf har så mycket fina kvaliteer att det överglänser dem alla andra sittande idag, med råge. Det skulle med glädje räcka med honom som ensam ledare av vårat land.

 
Ingen bild

Observer

20 juli 2017 00:47

MEDAN ANDRA POLITIKER ARBETAR MED BILDEN AV SVERIGE -JOBBAR THORALF MED VERKLIGHETEN FAKTA OCH PÅ VETENSKAPLIG BASIS.

 
Ingen bild

Cosmik Debris

20 juli 2017 02:06

Det har ibland hänt att mina kommentarer inte har godkänts av Thoralf. Det har jag inga synpunkter på, då det är Thoralf som bestämmer på sin blogg. Kommentarer som inte godkänts har oftast varit rejält kritiska och ilskna mot islam och muslimer. Så Thoralfs omdöme litar jag på.

Jag vet att jag kommer att få rätt i mina dystopiska förutsägelser. Jag vet också vilka åtgärder som kommer att krävas för att återställa Sverige. Mitt problem är att jag egentligen inte vill ha rätt. Jag vill ha haft fel hela tiden. Men verkligheten är oresonlig. ;-)

Rekommenderar er att läsa Lars Hässler krönika på DGS. Den som efter att ha läst krönikan inte begriper att vi är mitt uppe i ett krig mot muslimer är inte mentalt tillgänglig för verklighet överhuvudtaget. Sådana människor är farliga.

Lars Hässler: Tysk polis kapitulerar – och snart även svensk polis

https://detgodasamhallet.com/2017/07/18/gastskribent-lars-hassler-tysk-polis-kapitulerar-och-snart-aven-svensk-polis/

Ett smakprov:
”För att möta hotet från tusentals organiserade kriminella muslimska invandrare krävs pansarfordon, övervakningskameror, drönare, vattenkanoner och massiva insatser av polis, hemvärn och militär och kanske till och med undantagstillstånd.”

Som av en tillfällighet bekräftar Peter Springare idag Lars Hässlers misstankar.

Peter Springare: ”I stort sett hela polissverige håller på att resignera”

https://nyheteridag.se/peter-springare-i-stort-sett-hela-polissverige-haller-pa-att-resignera/

Godnatt.

 
Ingen bild

Kurtan

20 juli 2017 02:31

Lysande Thoralf,
Du är verkligen "one of a kind"...

Misstänker att de "faktaresistenta" som vanligt då något obehagligt som sanningen kommer deras väg, låtsas som om det regnar...

Återigen brilliant!

 
Ingen bild

Sven Dacke

20 juli 2017 05:35

Grattis bulldoggen, tänk om vi kunde byta ut dödgrävande sk journalister med riktiga grävande, men kunskap saknas ofta i det skrået eller så är dom ofta för lata

Några kända rader
”Den som kontrollerar det förflutna, kontrollerar framtiden ”den som kontrollerar nutiden, kontrollerar det förflutna.”

George Orwell 1984

Lite lustigt för när jag skulle skriva detta ville jag att det blev rätt och först på sökningen kom en sida av en kändis som använt samma rader, så jag länkar till honom

Snyggt jobbat Thoralf och snart rämnar Co2 bluffen som den ballong den är från början.

Länken till "den andra"
http://tinyurl.com/y9mxkw39

 
Ingen bild

Morre

20 juli 2017 05:43

En eloge till dig Toralf. Jag är mycket imponerad

 
Ingen bild

M-son

20 juli 2017 05:54

Riktigt spännande läsning av din historieforskning. Lade märke till att efter paddling behövdes en paus med fika för att 'varva ner' och att göra en platsundersökning.
Boktipset skall jag undersöka, jag vill veta mer om den mäktiga Nicolaikyrkan. Kalmars egen katedral som revs. Vem var byggmästare och arkitekt ? Hoppas hitta kopplingar till norra Tyskland(Pommern).

 
Ingen bild

Staffan Sundqvist

20 juli 2017 06:12

Var så säker på att jag kommer att skriva ditt namn på valsedeln nästa år.

 
Ingen bild

Pepparholm

20 juli 2017 06:57

Nu måste Linnéuniversitet utnämna Thoralf till Hedersdoktor.

Thoralf Alfsson

20 juli 2017 07:14

Haha...

 
Ingen bild

Gus

20 juli 2017 07:02

Verkligen trevlig läsning Thoralf ! Du är föredömlig.

 
Ingen bild

SM811

20 juli 2017 07:33

Tack Thoralf för en mycket intressant läsning med fina bilder.

 
Ingen bild

Bo

20 juli 2017 07:59

Du är helt genial! Vad vore morgonstunden utan Thoralf?

 
Ingen bild

Mattias

20 juli 2017 08:16

Vilken fantastiskt underhållande och intressant berättelse! Man har visst nytta av "dåtiden" även om många verkar tycka att man inte skall bry sig om någonting från förr. Extremt bra jobbat Thoralf!

 
Ingen bild

Jan

20 juli 2017 08:33

Radio Kalmar kommer säkerligen att rapportera om detta och liksom avslöjandet om f.d landshövdingen Stefan Carlssons sex- och spritmissbruk kommer fjanten Anja Thorkelsson att ta åt sig äran av "scoopet".

 
Ingen bild

Morre

20 juli 2017 08:35

Jag håller med signaturen Bo till 100%

 
Ingen bild

Christer

20 juli 2017 08:56

Jag bugar och bockar med hatten i näven för Thoralfs fantastiska blogg. Kanske ditt bästa någonsin i genren. Valberedningen i Stockholm måste bara sucka av hängivenhet över din styrka och mångfald.

 
Ingen bild

Friholt

20 juli 2017 09:15

Hur i herrans namn hinner du allt, Thoralf? Alltid faktabaserad, vetgirig och mångkunnig och "full speed ahead" på en alldeles egen maskin.
Du borde åtminstone bli bjuden på Nobelfesten - någon gång.

 
Ingen bild

Boris

20 juli 2017 09:20

Du är enorm Thoralf. Vilken energi, vilken urkraft. Jag bugar vördnadsfullt

 
Ingen bild

Onkel Sven

20 juli 2017 09:32

Finns bara ett ord ,totalimpad ,hur orkar du ? Trevlig helg .

 
Ingen bild

dajevlar

20 juli 2017 09:40

Tack för oerhört intressant läsning Thoralf! Detta vore nåt för t.ex SVTs Vetenskapens Värld att göra ett inslag om. Historiskt intressant och faktabaserat.

Du är enastående!

 
Ingen bild

605xx

20 juli 2017 09:58

Finns hänsyn tagen till landhöjningen?

Thoralf Alfsson

20 juli 2017 10:14

Tänk efter en gång till ;-)

 
Ingen bild

Jonas Nordh

20 juli 2017 10:11

Mycket intressant, roligt!

 
Ingen bild

C Andersson

20 juli 2017 10:22

Det finns ett fenomen som kallas släpljus. Det går kanske att använda sig av vid fotografering i ett fall som detta:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sl%C3%A4pljus

P.S Jag är just nu i Edinsburgh. Inte en tiggare så långt ögat kan nå! Kan det bero på att skottarna är snålare än smållänningarna ;-?

 
Ingen bild

Lena

20 juli 2017 10:47

En eloge till dig Thoralf, instämmer med andra att du är en urkraft. Det var en intressant berättelse hur man kan del av "verkligheten" och inte endast lyssna till de s k "nyheter" som SVT erbjuder.
Igår kväll var Johan Rockström på Aktuellt, han fick lång taltid att lägga ut texten, men igår kväll var det också en underbar sommarkväll, så jag lyssnade inte. Förstår ju att det är en s k sakkunnig, tillsatt för att matcha politikernas agenda inte är intressant faktamaterial. DET får inte förstöra en ljuvlig kväll.

 
Ingen bild

Laglydig

20 juli 2017 10:56

Fantastiskt Thoralf!
Det där var riktigt, riktigt intressant. Det är väl knappt 10 år sen nu som jag själv gick ut i naturen för att se om jag kunde se några spår av den gamla träbro som fanns innan 1750-talet på ett annat ställe över Ätran i Falkenberg.Och jodå, eftersom brons belägenhet är tydligt utmärkt på kartor så kunde man observere två stora stenblock (brofästet) på var sida om ån precis på det ställe som var utmärkt på kartan. Man kunde också tydligt göra observationen att vattenståndet var betydligt högre för knappt 300 år sen. Jag har dock inte kunnat mäta hur stor landhöjningen har varit, därför är dina observationer väldigt värdefulla eftersom Kalmar och Falkenberg ligger på ungefär samma breddgrad.

Jag läste en hel del om landhöjningen då och man skulle kunna dela in landhöjningen i tre faser efter den senaste istiden.
1) En oerhört drastisk landhöjning i söder som gjorde det möjligt att t ex gå landvägen till vad som idag är brittiska öarna. Det finns vetenskapliga bevis på detta t ex har man hittat rester av människligt liv på havsbottnen vid Doggers bankar.
2) En retarderande del där vattenstånden var mycket högre än nu.
3) Den fas vi befinner oss i nu där landhöjningen inte alls är lika dramatisk och sannolikt så går den inte heller lika snabbt som för 1 000 år sen (derivatan är alltså negativ).

Jag uppskatte då, när jag läste in mig på ämnet, att landhöjningen i Falkenberg sannolikt varit 2 meter de senaste 1 000 åren. Om man då tar hänsyn till att landhöjningen sannolikt var något högre för 1 000 år sen så ligger detta fullt i linje med din uppskattning om 1,4 mm/år sedan 1756 i Kalmar.

Till sist en fråga till dig Thoralf. Finns det något personregister till Kalmar Slotts och Stads historia? Jag söker nämligen information om en tullkontrollör vid namn Erik Mascholl (med varierande stavning), som var verksam i slutet av 1680-talet, men var död före 1694. Den information jag har är baserad på Gunnar Håkanssons bok Kalmar och Kalmarbor under 1600-talet.

Thoralf Alfsson

20 juli 2017 11:28

Nej, något personregister finns inte i böckerna. Jag läser just nu band nr 7 och har precis kommit in på 1600-talets Kalmar.
Om namnet dyker upp så kan jag höra av mig om jag får några kontaktuppgifter.

 
Ingen bild

Lassese

20 juli 2017 11:26

Jag undrar när någon senast var vid märket och gjorde mätningar?
50 år? 100? 150?

Thoralf Alfsson

20 juli 2017 11:32

Sannolikt inte sedan 1843!

Under 1800-talet började man bygga riktiga mätstationer.

http://www.smhi.se/polopoly_fs/1.6387!webbhavsvattenstand%5B2%5D.pdf

 
Ingen bild

Maja Dacke

20 juli 2017 12:00

WOW, Thoralf!!! Som jag skrivit tidigare: Du är bäst!

Fastän jag inte är så flitig att kommentera vet du - och andra läsare - att jag tillhör beundrarskaran och läser allt. Och är dessutom fascinerad av dina bilder - som dokument eller bara till lyst.

Att SD inte använder din kraft och möjligheter säger mer om SD än om något annat. Tyvärr är det så.

 
Ingen bild

O´ Hyra

20 juli 2017 12:23

Ett ord som man inte har
anledning att använda ofta:
FENOMENALT!

 
Ingen bild

605xx

20 juli 2017 13:22

På tal om landhöjning!

Renoveringen av Strömkajen mellan Strömbron och Nationalmuseum har nu börjat på allvar.
Den gamla kajen är i dåligt skick och pålningen är rutten.

Strömkajen i nuvarande form är från mitten av 1800-talet och på grund av landhöjningen så ruttnar de träpålar som bär upp konstruktionen.

För att få en mer funktionell kaj kommer kajen att breddas två meter samtidigt som den sänks något för att anpassa nivån till båtarna.

Bygget kommer att avbrytas sommartid för att inte störa skärgårdstrafiken.

Arbetet med kajen är delikat då kajen har status som riksintresse med stort kulturhistoriskt värde säger Henrik Widerstål som är tillförordnad Vd för Stockholm hamn som ansvarar för renoveringen:

- Det här är ju Stockholms finrum så vi har lagt ner mycket möda så att det här blir en juvel för Stockholm, säger Henrik Widerstål

Thoralf Alfsson

20 juli 2017 13:51

Och när det gäller projektet slussen så diskuterade man höjda havsnivåer. Vilket hyckleri!

 
Ingen bild

Johan Kraft

20 juli 2017 13:25

Tack för ett mycket intressant inlägg!

Hoppas de som sålde sommarstugan vid kalmarkusten billigt på grund av den förväntade "vattennivåhöjningen" läser detta...

Thoralf Alfsson

20 juli 2017 13:52

Är man så dum får man givetvis ta det!

 
Ingen bild

Observer

20 juli 2017 13:54

Här kommer anledningen till varför vi i västvärlden har den vänster vi har!!!

https://mobile.twitter.com/FemmeFataleSwe/status/884104374041149442/photo/1

 
Ingen bild

Charlotte

20 juli 2017 14:28

Oj, vad jag är djup imponerad av ditt detektivarbete, Thoralf! Du är just en sådan engagerad politiker som man bara drömmer om. Jag skriver ditt namn på röstsedeln 2018. Tack för ditt arbete med blogg och allt i övrigt. Ha en fortsatt skön sommar! Mvh Charlotte

 
Ingen bild

Pippi på foto

20 juli 2017 14:51

Du är bara för bra Thoralf! Alldeles för bra för alla dina motståndare och då kommer det bara skitord från dom. Trevligt med ett barnbarn till och jag förärades det strax efter midsommar. Trevlig fortsättning på sommaren och fortsatt bra jobb. SD 2018

 
Ingen bild

Clas

20 juli 2017 15:17

men enligt SMHIs s.k klimatforskare kommer havsytan i Kalmarsund att vara 1 meter högre år 2100. Då finns det inte så mycket kvar av Öland och vattumärket på skallö kommer snart att ligga under vattenytan.

Thoralf Alfsson

20 juli 2017 15:44

Du menar väl klimatalarmisterna på smhi?

 
Ingen bild

Cosmik Debris

20 juli 2017 16:04

@Clas Torsdag 20 juli 15:17
"men enligt SMHIs s.k klimatforskare kommer havsytan i Kalmarsund att vara 1 meter högre år 2100"

Om "klimatforskarna på SMHI" påstår att havsytan kommer att höjas 365 meter fram till 2212, tror du på det också?

"klimatforskarna" kan påstå vad fan de vill. De kommer aldrig att behöva hållas ansvariga för sina bisarra gissningslekar och välbetalda skrämselpropaganda, som de beordrats att sprida.

Alla "klimatforskare" är döda 2212

 

Thoralf Alfsson

20 juli 2017 16:36

Den artikeln missade jag när det begav sig annars hade jag skrivit om detta.

Men jag skall mejla Mörbylånga kommun och tjänstemannen/kvinnan och fråga hur det gått.

Kan bli riktigt roligt med tanke på den debatt som pågår just nu angående bostäder i Mörbylångas hamn.

 
Ingen bild

Tony

20 juli 2017 16:25

Dina positiva egenskaper har alla här beskrivit, men
jag undrar hur Barometerns detektiver känner sig, ibland
benämnda journalister, nu när du gör deras jobb?

 
Anna2

Anna2

20 juli 2017 17:31

Hejsan och tack för en fantastiskt inspirerande forskningsinsats! Vill dessutom svara dig Laglydig ovan som håller på med släktforskning. Namnet du söker på hittas i tabell 3 i denna länk://www.adelsvapen.com/genealogi/Folcker
Håller själv på med personforskning, otroligt spännande och lärorikt!Hoppas du får mer info även av Thoralf✌️

http://Har ingen

 
Ingen bild

Observer

20 juli 2017 17:33

VI LEVER ALLA I EN FÖRSKÖNAD VERKLIGHET!

..Hur kan jag säga så? ...jo, Titta bara på hur många timmar DU lägger ner på din dator och hur många timmar som DU får ut av den!!?

...Erkänn att du får göra mera "input" till den än vad den ger dig tillbaka!
Här ser vi hur lurade vi alla är! .......Det är lätt att bli indoktrinerad, eller hur?

Och det här snacket att robotar kommer att ta över!? ...Ja, Glöm det!

 
Ingen bild

Observer

20 juli 2017 17:39

SD's LEDNING, HÖR UPP !

Att missa Thoralfs väljarbas och dennes skicklighet inför valet vore rent obegåvat.
Får vi inte med dem o Toralf är vi många tusen som kommer vända er ryggen!
Och alla dem som vi berättar det för. -Har ni råd med det?

 
Ingen bild

T

20 juli 2017 18:27

Kan inte differransen va än större då tyngden från bron tryckt ner ön ngr cm???

 
Ingen bild

KS

20 juli 2017 18:51

Suveränt Thoralf! Lite av "forna tiders" äventyrslusta föll över mig när jag läste detta inlägg i morse. Kajak, blått stilla Kalmarsund, lite besviken fika innan: T:et! Att upptäcka det bland naturens försök att dölja det är en prestation!

 
Ingen bild

Hacke

20 juli 2017 18:56

Superlativen räcker snart inte till längre för allt vad du åstadkommer Thoralf.
Jag kan bara bocka och buga av ödmjuk tacksamhet att den Sverigevänliga folkrörelsen har en superkraft av din kaliber i leden.
Och jag vill se dig i den absoluta täten av densamma.

 
Ingen bild

Christer

20 juli 2017 19:05

Cosmik Debris länkar tidigare i tråden till ett inslag som beskriver hur polisen i Tyskland kapitulerat inför den organiserade kriminaliteten från den islamska världen. Mycket läsvärt! En uppgift i dagens svenska slaskmedia får mig att tänka i samma bana gällande Sverige. Nämligen: Det skall nu byggas en polisstation i stadsdelen Rinkeby i Stockholm. Skall bli intressant att följa själva bygget (via media), tänkte jag. Det blir nog både stenkastning, bränder och skottlossningar i anslutning till arbetsplatsen. Men så läser man vidare att "all personal" skall rekryteras i närområdet, och då förstår man att det är ännu ett steg i islamiseringen av Sverige. Äntligen skall invånarna i förorten få en polis som står på deras sida gentemot rasisterna.
Felet med den polis som majoritetssamhället tidigare erhållit i utanförskapsområdena är att invånarna inte litat på dem. Någon tillit till en myndighetsstyrd polis finns inte där. De flesta där boende är nog emot mord, skjutningar, rån och allmän otrygghet, men att hjälpa polisen finns ändå inte på kartan. Dom skulle gärna se att 1000-tals poliser patrullerar gator och torg dag och natt för deras trygghet, men att själva ställa upp med vittnesuppgifter för att stävja kriminaliteten går inte. Då kan man hota nätverken och kan bli ett brottsoffer själv. Det jag tror kommer att hända i t.ex Rinkeby är att vi där får den korrumperade polis som befolkningen där är vana med från sina hemländer, men nu sanktionerad av vår regering och Riksdag. Islamiseringen tar ett djupare tag i samhällskroppen. Eller vad tror du Cosmik Debris?
"Tar man hit Mellanöstern så får man Mellanöstern även här"!

 
Ingen bild

Gute

20 juli 2017 19:08

Väldigt intressant att läsa!!

Som utbildad lantmäteriingenjör så finns det inget som slår att få gå ut i markerna och titta på gamla markeringar såsom inhuggna markeringar eller järndubbar. Samt att ha med sig gamla papperskartor att jämföra med.
Det är lite annat än att sitta vid datorskärmen på ett kontor inkopplad på GPS-systemen.
Jobbar numer inte som lantmätare, men intresset finns fortfarande.

 
Ingen bild

J B Doe

20 juli 2017 19:34

Jodå, Barometern kommer säkert att ta upp detta. Rubriken lär bli:
Även Thoralf Alfsson förknippas nu med järnrör.

Thoralf Alfsson

20 juli 2017 19:39

Haha.... eller "Thoralf letar efter järnrör"

 
Ingen bild

Von Kätting

20 juli 2017 19:36


SMHI, jo jag tackar.
Vad ska man tro om en organisation
som ofta inte ens kan spå morgondagens väder?

I den viken där jag redan som barn hade
min båt, en liten Askeladden, är det nu
på grund av landhöjningen omöjligt att
komma in. Jag kan ju hoppas på en måttlig
havsvattenhöjning. Då kanske jag kan använda
min gamla vik igen.
Och hur var det med jätteisberget som bröt
sig loss från Antarktis i veckan. Någon
höjning av havsnivån? Nej, nej, nej.

 
Ingen bild

Laglydig

20 juli 2017 20:03

@Anna2
Stort tack! Det var väl inte precis väntat att man skulle få svar på Thoralfs blogg om en sån fråga. Det egendomliga är att jag måste ha missat den där uppgiften. Jag har själv Elgenstierna i bokhyllan hemma i Sverige och Adelsvapen var jag inne på senast tidigare idag.
Är själv inte släkt med Maskåll (den formaliserade stavningen) men släkten har kommit in ett otal gången i olika släktutredningar jag gjort, dessutom på flera olika platser i landet. därav intresset. En gren blev adlad Silfverstolpe https://www.adelsvapen.com/genealogi/Silfverstolpe_nr_1939 även om de två äldsta leden är fel där (de tillhör en annan gren av släkten) och uppgifterna om skottsk härkomst är fel.

 
Ingen bild

Åh herre min Gud

20 juli 2017 20:24

Härligt att du läst lite gamla böcker och funderat lite, men på fullaste allvar... har forskarna på NASA fel, är de mindre kompetenta än dig på att göra analyser och tolka data som de menar viar på att vi bör vara oroliga över vårt sätt att leva då det har en sådan stark miljöpåverkan? Snälla svara!

Thoralf Alfsson

20 juli 2017 20:33

Snälla tala om för oss vad forskarna på NASA sagt om landhöjningen och vattennivåerna i Kalmarsund. Jag är väldigt nyfiken.

 
Ingen bild

Von Kätting

20 juli 2017 20:41

Varför kommer jag inte
in i viken med min båt?
Havsvattenhöjning?

 
Ingen bild

Hasse Pannband

20 juli 2017 20:47

NASA var det inte dom
som brände upp 5? rymdfarare
i en Apollokapsel?
Snygga prognosmakare?




brymdfare

 
Ingen bild

Åh herre min Gud

20 juli 2017 20:54

Liksom de politiker du föraktar för deras duckande av frågor, så duckar du själv...

Thoralf Alfsson

20 juli 2017 21:41

Jag har väl inte duckat! Läs mitt blogginlägg en gång till.

Berätta istället vad forskarna på NASA säger om Kalmarsund.

 
Ingen bild

Dissidenten

20 juli 2017 21:04

Sveriges - utan tvekan - driftigaste politiker och bloggare.

Borde inte denna plats minnesmärke på något vis?

 
Ingen bild

Göta

20 juli 2017 21:22

Verkligen en fantastisk historia, Thoralf! Och spännande skildrad.
Instämmer helt i alla hyllningarna här.

 
Ingen bild

Fredde

20 juli 2017 21:43

Mycket intressant läsning! Tyvärr lär inte de s.k journalisterna vara intresserade, då detta inte överensstämmer med klimatlarmet.

Vad som också kan minsta deras intresse är att det är en Sverigedemokrat som grävt fram intressant historia.

Thoralf Alfsson

20 juli 2017 22:07

Jag hoppas verkligen att du har fel men jag är långt ifrån säker.

 
Ingen bild

Ibbe

20 juli 2017 22:17

Fantastisk prestation. Volmar Sylvander nickar säkert uppskattande i sin himmel. Det bör man göra på en del håll i Kalmar också. Nu väntar vi på en officiell reaktion av något slag.

 
Ingen bild

Broder Adam

20 juli 2017 22:22

Intressanta studier Thoralf, det visar på att du är allmänbildad men också att du tar reda på fakta.Angående landhöjningen om man skall leta reda på hur den beskrivs i äldre litteratur och annorstädes. Leta då efter termen vattuminskningen. Det är den äldre termen för landhöjningen.

 
Ingen bild

Hm

20 juli 2017 22:25

"Det skall bli intressant att se om t.ex någon från Kalmar läns museum hör av sig eller varför inte någon journalist på de lokala tidningarna."

Det blir nog en Bronett. 'Största möjliga tysssstnad*

 
Ingen bild

Odalbonde

20 juli 2017 22:31

En kulturgärning att finna den gamla ristningen.

 
Ingen bild

Molle

21 juli 2017 00:04

Du är rent otrolig, Thoralf. Finns inte en politiker i världen med den kunskapsbredden du har.Och som går "all in" i allt du företar dig.
All heder till dig.

 
Ingen bild

Gustaf

21 juli 2017 07:17

Christer 19.05
Bra att du och C D tar upp dessa händelser.

 
Ingen bild

Anna2

21 juli 2017 09:52

Att vara intresserad av historia och släktforskning är bland det bästa man kan vara just nu i dessa tider🤓Till dig M-son som skrev om kopplingar till Pommern, vill jag tipsa om sidan pommerndatenbank.de. Jag forskar själv på en person med kopplingar dit och har sett att andra världskriget förstörde många arkiv. Men det är så roligt när man har hittat något litet som stöder ens teorier😃

 
Elake Karsten

Elake Karsten

21 juli 2017 11:47

Gamla böcker är en gudagåva, själv har jag Nordisk Familjebok uggleupplagan från början av 1900-talet, det verkar som man hade en nyktrare syn på verkligheten på den tiden. Dagens NE ger jag inte ett ruttet lingon för.
Arkeologi är en rolig sysselsättning, läste 20 poäng arkeologi i Lund en gång i tiden.

http://elake-karsten.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Hasse

22 juli 2017 06:51

Mycket imponerande gräv och intressant läsning.

 
Ingen bild

Lennart

23 juli 2017 00:02

Hej Alf!
Du liksom de forna ”höjdmätarna” blandar päron och apelsiner.
Landhöjningen är ett ismassefenomen och höjningen står i områdets sjökort. Vid nollsummespel borde vattendjupet vara motsvarande i minus då vattnet skulle passera ut i Öresund.
Teoretiskt skall man kunna gå torrskodd från Roslagen till Åland ca 2200!
Dock tillkommer väderfenomen såsom barometertryck, vindrikting och avdunstning vid värme och dålig vinter. En dålig sommar kan bidraga något med att bevara vattendjupet pga regn eller blåst som trycker in befintlig vattenmassa till St Petersburg vilket medför saltvatten strömmar in i Östersjön! Al Gores teorier tror jag inte på.
Flera faktorer finns men vill inte förstöra ditt utomordentliga arkeologiska fynd. Undertecknad använde vid unga år ditt ”T” och även vid införandet av ”DGPS” som referens.
Roligt att du fann det och järntenen.

En rolig episod efter byggandet av den nu pga akademikerfel snart nedrostade bron:
Som befälhavare på ett räddnings och utbildningsfartyg avlyssnade jag och min besättning frågor om seglingsbar höjd under bron på VHF radio med Stockholm Radio.
När det blev tyst anropade vi Sthlm Radio på K16 och kvinnliga operatören E (som kände mig väl) svarade: KOM:
- Sthlm Radio, då vi är för höga önskar vi nödvändig åtgärd för att passera under klockan 0100 i natt!
- Fartyget R, Sthlm Radio uppfattat och skall vara behjälplig
- Klart slut
Vi lade oss i lä av din kära bropelarö och studerade en ansamling av segelbåtar före kl 0100.
Klockan 0130 ropade någon på Sthlm Radio och undrade om öppning skulle ske snart?
Konfunderad operatör förklarade att det var en fast bro!!
Däremot ringde operatören E kl 0100 och föreslög att vi skulle sänka KV antennen! Vad hon skrattade!!!!!
Tack för ditt enastående arbete och lycka till!

LK

 
Ingen bild

Gösta Svensson

24 juli 2017 16:12

Bra jobbat!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15 16
17
18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards