thoralf

Direktlänk till inlägg 24 november 2016

TINGSPREDIKAN STOPPAS I KALMAR, BÖJER SIG FÖR ISLAM

Av Thoralf Alfsson - 24 november 2016 23:17

 


En tradition med anor sedan 1600-talet stoppas i Kalmar i januari 2017. Om man skall tro det mejl som ansvariga för Kalmar tingsrätt skickat ut i eftermiddag så var den sista tingspredikan i januari 2016. Det är uppenbarligen nya pk-kvastar som styr på Kalmar tingsrätt. Så här skriver ansvariga i ett mejl som gott ut till samtliga nämndemän vid Kalmar tingsrätt.


”Jag vill också passa på att informera om att tingsrätten från och med 2017 inte kommer att ge kyrkan i uppdrag att bjuda in till tingspredikan och vi kommer inte heller att anordna den träff som ägt rum därefter på Stadshotellet. Bakgrunden till detta är att Kalmar tingsrätt bedriver ett mångfaldsarbete innebärande bl.a att tingsrätten ska arbeta aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter i arbetslivet oavsett religion eller annan trosuppfattning. Vi anser därmed att det inte är förenligt med tingsrättens mångfaldsarbete att tingsrätten tar initiativ till att Svenska kyrkan håller gudstjänst. Det står Svenska kyrkan, eller annat trossamfund, fritt att på eget initiativ bjuda in till gudstjänst. Fram till är 1990 var det obligatoriskt med tingspredikan. År 2000 separerades Svenska kyrkan från staten och sedan dess har de flesta domstolar avskaffat tingspredikan.”

Med vänlig hälsning

FRIDA KARLSSON

Personaladministratör, Administrativa enheten, Kalmar tingsrätt

 

0480-⁠47 78 17   Mejl:   frida.l.karlsson@dom.se



1682 invigdes Kalmar domkyrka trots att den inte riktigt blev färdig förrän 1690 efter en byggtid på ca 30 år. Så sent som under onsdagen pratade stadsarkitekt Björn Strimfors om bland annat Domkyrkan och utvecklingen av Kalmar stad och Kvarnholmen vid Samhällsbyggnadsnämndens sammanträde.


 



På Wikipedia kan man läsa följande om tingspredikan.


”Rättegångsgudtjänst, eller tingspredikan, är en gudstjänst för de tjänstgörande i domstolar, som äger rum i början av året. I enlighet med 1686 års kyrkolag skulle varje verksamhetsår i tingsrätten inledas med en tingspredikan i någon av Svenska kyrkans gudstjänstlokaler eller på tingsstället. Detta var obligatoriskt fram till 1990.”


I Lycksele kyrka hölls 2015 den 409:e tingspredikan.


Man kan utan tvekan misstänka att det är en 400-årig gammal tradition även i Kalmar som nu Kalmar tingsrätt beslutat att stoppa. Det är minst sagt beklämmande att den mångkulturella agendan och att de politiskt korrektas klåfingrighet även nått ända in i våra tingsrätter. Men det är ju i och för sig inte överraskande med tanke på hur det ser ut i vårt samhälle. Där alla våra traditioner skall raseras av vänsteretablissemanget. Måtte de straffas en dag!


Än en gång böjer sig det svenska samhället för islam och mångkulturen! Det är en stor skandal!

 

Jag hoppas att de nuvarande nämndemännen protesterar mot tjänstemännens beslut om att lägga ner traditionen med en tingspredikan i början av varje år. Det är en viktig tradition som handlar om vår identitet och respekt för uppdraget som nämndeman och vårt rättssystem.


Jag uppmanar alla nämndemän att avsäga sig sina uppdrag vid Kalmar tingsrätt om ansvariga på Kalmar tingsrätt vidhåller sitt beslut att stoppa traditionen med en tingspredikan i Kalmar domkyrka.

 

Värna vår kultur och våra traditioner!


 
 
Ingen bild

Observer

25 november 2016 00:30

AKTUELL MYNDIGHET:

"Bakgrunden till detta är att Kalmar tingsrätt bedriver ett mångfaldsarbete"

Näää-ää!!! Tingsrätten, polisen, försvarsmakten, skolan mf mf SKALL I N T E BEDRIVA NÅGONTING ANNAT ÄN SIN KÄRNVERKSAMHET!!!!!!!!!
-Hur svårt skall det vara för alla att begripa?!!
Det är väl ändå märkligt att allehanda lobbyorganisationer förmår allt från militär mer till korplagen att helt plötsligt börja ägna sig åt annat genom dessa "värdegrunder" inkorporerade av intresseorganisationer så som RFSL, EXPO Mf.
Hips-vips är lagarna underordnade värdegrunden. Ser man inte det här? Är man fullständigt sjuk i huvudet? -Har det gjorts någon konsekvensanalys? (Oftast inte!)

MYNIGHETER SOM GÖR SÅ HÄR BORDE OGILTIGFÖRKLARAS OCH TAS ÖVER DIREKT AV EN FÖRMYNDARGRUPP EFTERSOM DE KNAPPAST KAN SES SOM TILLRÄKNERLIGA LÄNGRE.
Det är väl ändå själva fan att sådant här tillåts fortskrida dag för dag i Sverige. Vi blir ju en bananrepublik!!!
Man kan inte låta det här fortsätta en minut till.

 
Ingen bild

Cosmik Debris

25 november 2016 00:30

Varenda djävla dag ser man små steg av kryperi och anpassning till den vedervärdiga politiska ideologin islam. Detta beslut är självklart taget för att enormt begåvade samer, kineser, eskimåer, Jehovas vittnen, baptister, judar eller sikher skall "acceptera" att arbeta på Kalmar tingsrätt?

NIX!

Som vanligt är det muslimer som det skall föräras skräddarsydd särbehandling. I egenskap av vad då? Att vara muslim så klart. Att det är en tjej (Frida) som undertecknat är också symptomatiskt. Min högsta önskan är att min förmåga att tänka längre än näsan räcker upphör i morgon.

Då slipper jag åtminstone fundera och ha ångest över vilken muslimsk obeboelig helveteshåla vårt land tvingats bli. Gör om hela klabbet till shariadomstol på direkten är mitt förslag.

Stackars Sverige!

 
Ingen bild

Observer

25 november 2016 00:33

Detta är Ä N N U ett i den nu L Å N G A raden exempel på hur fantastiskt galet det går när tjänstemannaansvar saknas.

 
Ingen bild

Molle

25 november 2016 01:58

Vilka landsförädare vi har i detta en gång vackra trygga land.
VILL de verkligen ha Islam i Sverige??? Eller är det kortslutning i hjärnan på dessa stolpskott.

Må de alla hamna i helvetet för sitt svek. Detta måste få ett slut snarast. Vinner inte SD 2018 kan man lika väl lämna in.
Varför ska vi vrida klockan 1600 år tillbaka. Det är SJUKT.
Jag vill inte leva i ett muslimt land, ALDRIG.

 
Ingen bild

stig

25 november 2016 02:06

All religion är ju bara gammal vidskepelse.

 
Ingen bild

Valresultat

25 november 2016 02:23

http://uselectionatlas.org/RESULTS/index.html

 
Ingen bild

Det går på rätt håll

25 november 2016 02:30

Fakta
Antal som tagit tillbaka asylansökan:

2012: 1.793

2013: 1.171

2014: 1.540

2015: 3.961

2016: 5.375
Antal som fått ekonomiskt stöd för att etablera sig i hemlandet:

2011: 923

2012: 614

2013: 433

2014: 216

2015: 216

2016: 2183


KÄLLA: Migrationsverket

 
Ingen bild

Odalbonde

25 november 2016 04:40

Ännu ett exempel i den långa rad av nedmonteringar av Sverige och svenska traditioner som kulturmarxisterna bedriver. Egentligen bryr de sig inte om muslimer och islam så värst mycket, men de använder alla sorters "utsatta grupper" som ursäkt för att riva ner det gamla samhället. Jag vill gärna se att de istället för mångfaldsarbete ägnade sig åt Trygghet- och traditionsarbete. Det är i linje med deras egentliga uppdrag.

 
Ingen bild

H.N. Må

25 november 2016 05:52

Det är fel att uppmana nämndemännen att lämna sina uppdrag. Menar Du att SD skall sluta nominera nämndemän?

 
Ingen bild

Individ från Norrliden

25 november 2016 06:08

Hej Toralf

Jag vill bara säga att jag är invandrare från förorten Norrliden, och här finns många invandrare som stödjer Sverigedemokraterna, av den anledningen att de resterande partierna tabubelägger viktiga frågor som invandring och segregation.

 
Ingen bild

Quo Vadis

25 november 2016 06:21

Alla människors lika värde bla bla bla värdegrund...bla bla bla...värna om mångfald...bla bla bla. Det enda dessa PK-idoter sysslar med är att värna om arabiseringen och förstöra vårt land. Slutresultatet blir ett kalifat med sharialagar.

 
Ingen bild

Pretty Boy Floyd

25 november 2016 06:25

Ang. Kent Ekeroth !
Det är inte seriöst att som riksdagsman ränna på krogen mitt i natten !
Det är det fundamentala problemet oavsett vad som hände.
Krogköer är ingen lämplig miljö särskilt inte för riksdagsmän

Där måste Jimmy agera.

 
Ingen bild

X

25 november 2016 06:35

Om några år blir det obligatorisk tingsbön i Moskén där imamerna talar om vad som gäller.
Ha det så trevligt, ni som tänker stanna.

 
Ingen bild

Fredde

25 november 2016 07:13

Det går åt h-e med Sverige! Vad är det för svammel om "lika rättigheter" när straffen för samma brott är helt olika beroende på vem som begått dem, svensk eller invandrad?

Läser också idag på SVT text om spånen som inte anses att ensamkommande barn måste bevisa sin ålder, har de inte fattat nånting??

"Många manifestationer mot asyllag

Ljusmanifestationer hölls under tors-
dagen på många håll mot de asyllagar
som infördes den 24 november 2015.

Manifestationerna hölls på initiativ
av rörelsen #vistårinteut, med över
7.000 medlemmar. Rörelsen kräver bland
annat att Sverige börjar följa
barnkonventionen och slutar tvinga
asylsökande barn att bevisa sin ålder.

Den protesterar även mot regeringens
återtagandeavtal med Afghanistan.

Enligt #vistårinteut anordnades
manifestationer på 50 orter i Sverige."

 
Ingen bild

Ludvig

25 november 2016 07:24

Det förbereds på fler och fler inrättningar att islam ska bli det allenarådande. Stor skandal att bryta en sådan lång tradition som tingspredikan.

 
janne

janne

25 november 2016 08:52

Ja fy för den lede man kan supa sig full för mindre.
Snart finns inget av det normala kvar.

http://Janne

 
Ingen bild

Gnorfel

25 november 2016 08:57

Inte helt övertygad om a sv.kyan skall ha något med lagen att göra. Lika lite som Islam.... med som ett extra isoleringslager mot Islam...

 
Ingen bild

S-E Karlsson

25 november 2016 09:10

Alla människors lika värde ,alla människors olika värde ,vårt ansvar, värna om ,utmaning ,ord som man tar till när det är på väg att gå riktigt åt h-----e , blir så trött att höra detta
Röven och hjärnan har tydligen bytt plats på många !

 
Ingen bild

dajevlar

25 november 2016 09:11

Ja, man förbryllas över hur snabbt ett samhälle kan förändras och monteras ned. Lagar, förordningar, vanor, NORMER som byggts upp, utvecklats och förfinats under många, många hundra år skall nu så snabbt som möjligt förpassas till en helst dunkel historia.

Många förstår inte att dessa gamla mer eller mindre religiösa inslag vi har i vår vardag inte bara handlar om just religion. Det är faktiskt en del av vår identitet. Exempelvis så konfirmerade våra förfäder sig i kyrkan på samma sätt som vi gör idag (om än färre tyvärr), och detta är något som knyter ihop generationerna, som får oss att känna samhörighet och trygghet.

Ja, men de ”nya” då?
Jo förstår ni – ingen kräver att de ska bli kristna och bete sig som oss, fast det senare hade verkligen varit att föredra för samhällets skull. En assimilation hade varit långt mycket bättre än det tafatta försök till integration som nu görs. Dessvärre är det bara att inse att det ÄR stora skillnader mellan olika delar av världen. Ett faktum!

Tyvärr tror jag inte vi kommer närmare varandra genom att ta bort vår del av våra traditioner, snarare tvärtom.

Polariseringen blir allt större mellan oss som vill fortsätta att öleva och utvecklas i ett tryggt och förutsägbart samhälle, och de som med spänning ser fram emot alla globala och mångkulturella förändringar som Sverige nu håller på med.

Jag kan inte förstår varför ni (globalister) ville förändra ett närmast perfekt samhälle, och ni kan inte förstå mig (min bakåtsträvande, tråkiga nejsägare som enligt er inte vill utvecklas). Vi kommer längre ifrån varann…

 
Ingen bild

Erc H

25 november 2016 09:50

"Mångfalden" avancerar med små steg - men många!
Och på bred front..

 
Ingen bild

SO

25 november 2016 10:10

Det är bara bra att religiösa inslag i offentlig verksamhet avskaffas.

Dessutom tycker jag att nämndemännen, liksom domstolens anställda, ska uppträda och ha en neutral klädsel utan symboler för olika religioner, politiska partier etc. Jag vill inte se en nämndeman(-kvinna) klädd i niqab (vilket idag tycks vara fullt tillåtet).

 
Ingen bild

Christer

25 november 2016 10:18

Om Kalmar tingsrätt bedriver ett "mångfaldsarbete", så måste det i förlängningen också betyda att även våra lagar måste mångfaldsanpassas. Eller hur?
När allting sedan är underordnat "värdegrunden",dvs "allas lika värde" då faller allt samman. Det är väl ingen som tror att en muslim ser den kristna som sin jämlike? En individ med "samma värde"? Att Ärkebiskop Jackelen inte säger något i denna fråga betyder bara ett tyst samtycke.
Det kan dessutom inte ofta nog påpekas att begreppet "allas lika värde" är taget ur luften. I FN-stadgan från 1948 är texten "the same value of dignity", vilket är något helt annat. Ingen människa kan tas ifrån sin värdighet, betyder det, och på den punkten håller de flesta med. Alltså på individnivå. Det etablissemanget håller på med är att ta bort värdigheten för ett helt folk - Det svenska!

 
Ingen bild

Gösta Svensson

25 november 2016 10:25

Personligen blir jag lite nervös när en specifik religion ens kommer i närheten av vårt rättssystem. Jag är naturligtvis mddveten om att vårt kulturarv, där vi också kan finna rötterna till vårt rättssystem och rättsmedvetande, är påverkat av religionen kristendom, men jag ser inte att detta skall behöva manifesteras med kristna högtider i direkt anslutning till rättssystemet.

Samtidigt blir jag minst lika nervös när man börjar tala om "mångfald". Begreppet är idag ofta sonynymt med anti-västerländskt, anti-svenskt och anti-vitt, på samma sätt som begreppet "antifasism" har kommit att bli.

Jag kan därför, även om jag ogillar religiös inblandning i rättssystemet på alla sätt, vara beredd att stödja de kristna som vill ha kvar traditionen mdd tingpredikan. Detta för att behålla status qou och inte bidra till att stödja mörka krafter och fiska i grumliga vatten.

 
Ingen bild

enSomVet

25 november 2016 10:34

Utvisa Allah-guden, Halleluja!

Tråkigt för de människor som identifierar sig med kristendomen. Själv är jag ateist och humanist.

På ett sätt är detta beslut bra att lägga ner tingspredikan, jo varför! För att man signalerar att inga religioner ska lägga prägel på staten.

Inga kollektivistiska religioner ska göra anspråk på det ena och det andra.... värderingar och moral bör komma från det logiska förnuftet.

Kristendomen har också haft en mörk tid, nu är det islamismen som håller på att skaka om, och i bästa fall kommer religionen att rannsaka sig själv med svenskarnas aktiva motstånd. Dra in bidragen för alla religiösa kulturföreningar med bön-salar.



Jag känner att staten aktivt måste gå in i kollision mot islamister som förtrycker kvinnorna genom enbart sin säregna närvaro i gatorna.

 
Ingen bild

Hans Anas

25 november 2016 10:47

Intressant fotnot: den kände ateisten Richard Dawkins har på senare tid gett uttryck för uppfattningen att kristendomen kan vara det bästa vapnet mot radikal islamism och är snnolikt inte längre lika antikristen som tidigare.

Sverige är ett mycket antikristet land, läs exempelvis den mycket intelligente Kristian Renards blogg, och frågan är om inte det kultur-marxistiska paradigmet i landet är en mycket bättre jordmån för en islamisering än en hängiven kristendom med Jesus i centrum snarare än Marx.

Tror personligen att Jesus skulle vara en mycket svårare motståndare för Muhammed än Marx.

Kanske en religiöst kristen renässans kunde rädda Sverige från fullskalig islamisering, marxismen och alla människors lika värde samt mångfald gör det nog inte.

 
Ingen bild

Gösta Svensson

25 november 2016 11:06

Rättelse!
antifasism skulle vara antirasism

 
Ingen bild

PK-Pysskolog

25 november 2016 12:09

Bra. Kyrkan har skilts från staten. Bra så. Är det inte dags att vi i det 21:a århundradet upphör att tro på gudar i skyn? Jag har absolut ingen respekt för de som gått i svensk skola och väljer att förneka alla naturvetenskapliga kunskaper till förmå för en tro på "något...ovan där"

 
Ingen bild

Pepparholm

25 november 2016 12:26

Det synes som om beslutsfattande tjänstemän i Tingsrätten har en värdegrund som inte bygger på Sveriges kulturarv.

 
Ingen bild

Mona

25 november 2016 12:48

Sverige i ett nötskal idag.

Mångfaldsarbete är lika med medvedetet och aktivt utplånande av majoritetsbefolkningen, till fördel för alla ca 200 olika invandrade folkgrupper.

Religionsfrihet är lika med att den religion som är starkast, mest lättkränkt och mest aggressiv till slut blir den allenarådande religionen.

Mångfaldsarbete + religionsfrihet = Islam

Islamiseringen i Sverige har nått alla samhällsnivåer permanent, och den som inte förstår detta är fullständigt både blind och döv. Det har pågått i minst 20 år redan. Sverige blir Europas första land med sharialagar fullt ut. Kanske det vore det "bästa" eftersom inget annat kan tukta eller sätta stopp för våld och kriminalitet. Vi har minst 10% muslimer i Sverige idag, så det är bara att titta på andra länder med samma %andel. Kaos, kaos och åter kaos är vad vi har att vänta. Samhället kommer fullständigt att implodera. Det finns ingen återvändo när man har släppt lös Islam. Sveriges öde som nation är beseglat och bara att beklaga.

Svenskarna kommer att ha två val i framtiden, antingen att leva som minoritet i sitt "eget land", eller att leva som minoritet i ngn annans land. Ett stort tack till våra politiker som har förintat vårt fd. fantastiska land.

 
Ingen bild

Pelle persson

25 november 2016 12:58

Tror inte det är islam som bekymrar tingsrätten. De har koll oå den. Mer inne på att det är de andra asiatiska religionerna som oroar. Buddism hindism konfusionism. Vet vi hurde s k "religionerna" anser om att infiltrera västerlandet. Hare krisna är spioner t.ex

 
Ingen bild

Niklas R

25 november 2016 13:23

Socialdemokraterna kör på med sin kulturrevolution. Enda skillnaden är att de mördar inte lika många som Mao när han iscensatte sin. Men poängen är densamma, förgöra samhället som det sett ut så att ett nytt socialistiskt samhälle kan byggas med den socialistiska övermänniskan som ska vara redo att ta över världen.

Men å andra sidan. Av tradition så har ju vi respekterat Tingsrätten och dess domslut. Men i vårt mångfaldsarbete så passar inte denna bilden riktigt in. Det ligger inte linje med allas lika värde att Tingsrätten skall vara mer respekterad än någon annan rättsinstans. Den är inte mer värdefull eller viktigare än ARN eller Granskningsnämnden. En fotbollsdomares åsikt är lika värdefull som en tingsrätts domare. Så i mångfaldens och allas lika värdes namn så är tingsrättsbeslut lika mycket värda som handbollsförbundets domslut.

 
Ingen bild

Gösta Svensson

25 november 2016 14:07

@Hans Anas

Jag tror inte Dawkins egentligen har ändrat uppfattning angående religionen som ide. Han är förmodligen fortfarande emot själva grundprincipen som både islam, judendom, kristendom mfl religioner bygger på, nämligen att man uppfinner "något annat" som man hänvisar till när man inte kan, inte vill, är för feg, inte förstår, inte orkar osv ta ansvar för de egna besluten och uppfattningarna som man trots allt obönhörligen tvingas till som människa. Man har traditionellt också använt detta "annat" för att förklara en massa saker som man egentligen inte är i närheten av att kunna förklara och därför borde låta bli att försöka.

Däremot tror jag att han, liksom jag och många andra, de senaste årtiondena blivit mer och mer bekant med islam, och därför kan bedöma ideologin på ett mera rättvist sätt i förhållande till framförallt olika versioner av kristendom. Han, liksom många andra, inser att islam nästan alltid är ett sämre alternativ än de flesta versioner av kristendom, i synnerhet om man jämför med den kristendom som vi här i norra europa är vana vid.

Jag väljer därför att i stort sett hålla fred med kristna så länge de beter sig någorlunda vettigt. Jag ser att vi har mera att förlora på att träta just nu och att vi har tillräckligt mycket gemensamt för att lägga gammalt groll åt sidan i kampen mot islam.

Tyvärr ser jag att den svenska kristendomen ofta inte resonerar som jag, utan hellre räcker ut handen mot muslimerna. Detär bedrövligt och ett stort misstag. De kommer att bekämpas till sista man av muslimerna om/när den stora konflikten bryter ut.

 
Ingen bild

Friholt

25 november 2016 15:46

Dan Andersson diktade:
"Till en vild och evig längtan föddes vi av mödrar bleka,
ur bekymrens födselvåndor steg vårt första jämmerljud.
Slängdes vi på berg och slätter för att tumla om att leka.
och vi lekte älg och lejon, fjäril tiggare och gud."

 
Ingen bild

Ekeroth tar timeout

25 november 2016 18:24

SD-politikern Kent Ekeroth tar timeout från riksdagens justitieutskott, enligt ett pressmeddelande från partiet.
Källa-TT

 
Ingen bild

Pepparholm

25 november 2016 18:26

Uppror inom Miljöpartiet. Nu måste Löfven göra fler eftergifter för att lugna känslorna och visa att de verkligen har inflytande. Fler och fler undantag från den tuffare invandringspolitiken som man tidigare lanserat men som ännu inte har haft någon som helst effekt. Allt blir som förr och Moderaterna törs ingenting göra, bara snacka.

 
Ingen bild

Mattias R

25 november 2016 18:29

@Thoralf
Tror inte du har rätt i den här saken. Redan 2008 gjorde Svea Hovrätt slag i saken och skippade tingspredikan, efter påtryckning av humanisterna. Sen är det patetiskt att fortsätta en kyrklig aktivitet på grund av tradition och kultur, då har man förlorat all respekt för vad kyrkan står för och dess mening. Den kristna kyrkan står för något mycket mer betydelsefullt än slentriant upprepande för sakens skull.

Hur ser du på Ekeroths "timeout" från justitieutskottet? Anser du att partiet behandlat honom efter samma måttstockar som andra inom SD?

Thoralf Alfsson

25 november 2016 18:58

Jag anser att tradition är väldigt viktigt för vårt samhälle och vår identitet. I detta fall handlar det om en tradition som är 400 år gammal.
Tycker du även att Storkyrkan skall skippas vid riksdagens öppnande?

Ja, jag tycker Kent Ekeroth behandlats efter den måttstock som gäller. Tala om för mig vad han gjort som är fel.

 
Ingen bild

Obswever

25 november 2016 18:40

Thoralf, Jag tolkar kommentarerna ungefär som detta...Tyvärr;

https://www.youtube.com/watch?v=o8fu6xDmfOU

=Det är inte många som förstår!
Har du sett apornas planet? -Det är vi!


 
Ingen bild

Marcus

25 november 2016 19:00

Har aldrig varit på en tungspredikan. Visste inte ens att den fanns. Känns bra att den är borta. Betalar ändå inte kyrkoskatten.

Thoralf Alfsson

25 november 2016 19:02

Är du nämndeman?

 
Ingen bild

Marcus

25 november 2016 19:09

Nej

 
Ingen bild

Pelov

25 november 2016 19:23

Några har berört ämnet, som egentligen inte hör till sakfrågan, men i brist på andra kanaler måste jag få säga att den sortens avsaknad på trovärdighet och omdöme som Kent Ekeroth visar, inte hör hemma i ett riksdagsparti. SD är inte betjänta av att ha personer i ledningen som är ute på vardagsnätterna och rejvar på krogarna. Det är inte seriöst. Om partiet skall respekteras som en fullvärdig medlem i riksdagen Kan detta inte få fortgå. SD har chansen att nå stora framgångar inför valet 2018, men det måste "vara nån jävla ordning" på delegaterna.

 
Ingen bild

Mattias R

25 november 2016 19:50

@Thoralf Alfsson
Fredag 25 nov 18:58

Vilka eventuella fel Ekeroth gjort låter jag den Svenska rättvisan avgöra. Jag var ju inte där och såg något med egna ögon. Men ska väl inte sticka under stol med att jag har mina aningar vad som hänt.

Om det är så att gudstjänsten i storkyrkan endast är till för att det är tradition tycker jag att man ska skippa den. Ju mer kyrka och politik är skilda från varandra desto bättre. Kyrkan har ett uppdrag och ett syfte, låt den få vara till för just det.

Thoralf Alfsson

25 november 2016 20:50

Vilka eventuella fel Ekeroth gjort låter jag den Svenska rättvisan avgöra.

Vad jag vet är inte Kent Ekeroth dömd för något brott. Han har dock fått skattepålägg av Skatteverket efter att han låtit Avpixlat eller om det var Politiskt inkorrekt som han hade ett konto för.

 
Ingen bild

Lars johansson

25 november 2016 21:53

Kent Ekeroth har inte gjort några formella fel om inte de lagstiftande anser annat.Däremot anser jag att han inte ska vara ute och svira runt i sådana miljöer som han gjort.Han har ett stort ansvar som riksdagsledamot för SD.Han borde veta att han är ytterligt övervakad av de som vill honom och SD ont.

 
Ingen bild

Maja Dacke

25 november 2016 22:34

Som så många andra ungherrar i Stockholm går även SD-herrarna ut och tar sig några bärs ibland. Ska vi missunna dem detta? I så fall varför? Och som vi vet är särskilt SD-herrar väl bevakade när de gör det.

Vad jag förstått var Kent E ute med kompisar på krogen och naturligtvis blev han igenkänd av antagonister. Det finns ju dessutom alltid någon som ogillar SD-folk och talar om det. En del delar ju också ut smockor - t o m i Kalmar. Vad som hände i Kent E:s fall får vi väl veta så småningom.

Kent E har alltid livvakter med sig och vi vet ju varför, eller hur? Nu var de tydligen upptagna av ta hand om en aktivist medan en annan fortsatte 'bråket' med Kent E. Vem som slog först - Kent eller den andre - det är den stora frågan. Som vi får veta så småningom.

Jag hoppas att någon i Kents sällskap hade mobilen påslagen ... ...

Chansen/risken att SD-herrar angrips först är överhängande som vi sett förr.

 
Ingen bild

Pelov

25 november 2016 23:02

Det handlar om förtroende och omdöme. Man går inte som politisk riksdagsman ut och slår runt på vardagskvällarna. Punkt!
Man har ett mandat från väljarna att sköta ett arbete och det innebär bland annat att man har ett ansvar i att vara ett gott föredöme. Som väljare vill jag se en oklanderlig person som företräder mina intressen och inte någon som slåss i en krogkö mitt i natten.

Thoralf Alfsson

25 november 2016 23:28

Går det bra att slå runt på helgerna? Bara så jag vet.

 
Pelov

Pelov

26 november 2016 08:36

Ja, bara du inte slåss. ;-)

http://patq

 
Ingen bild

Hans Anas

27 november 2016 09:49

@ Gösta Svensson

Poängen är ju att den nuvarande svenska kyrkan inte är en äkta kristen kyrka längre och så är det även i stor utsträckning med den finländska.

De som styr och ställer tycks verkligen vara islamkramare och för att det ska framåt krävs en renässans för genuin kristendom även på högsta nivå.

Man får väl räkna med möjligheten av medveten infiltrering.

En äkta kristendom och humanisterna i en gemensam front vore ju bra, men finns tecken därpå tillsvidare?

De kristna faller undan och vill ge fristad åt sina egna förföljare, vad gör då humanisterna?

På humanisternas hemsida har man radat upp 10 punkter som man menar att den katolska kyrkan bör efterfölja för att bli mer humanistisk, hur vore det med även några punkter på hemsidan riktade mot islam för att denna skulle bli mer human?

Finns en sådan programförklaring från humanisterna vilken då undgått undertecknad?

Min opinion tills vidare: de kristna har förlorat sin själ och tro och identitet och är fega, humanisterna är likaledes fega och drar sig för öppen konfrontation med islam, rätta mig om jag har fel.

Föraktet för den svenska identiteten och föraktet för kristendomen har gjort det så mycket låttare för islam att breda ut sig, och humanisternas passivitet och feghet har inte precis hjälpt upp.

 
Ingen bild

undrande

27 november 2016 11:48

Är det inte bra att myndigheter är sekulära och sysslar med myndighetsutövning, så får religiösa samfund, kristna som andra sköta sig själva?

Thoralf Alfsson

27 november 2016 12:08

Jag gissar att du också anser att någon skolavslutning i kyrkan inte heller skall förekomma.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards