thoralf

Alla inlägg den 17 november 2016

Av Thoralf Alfsson - 17 november 2016 23:00

Efter presidentvalet i USA kan väl knappast någon missat hur partiska public service varit i sin rapportering. SVT och SR har inte ens skämts för sin vinklade rapportering och smutskastning av Donald Trump och republikanerna.


Klippet på Youtube som finns på hur bedrövlig stämningen var på SVT:s valvaka är i mina ögon redan en klassiker. ”Det ser väldigt mörkt ut” säger Henrik Ekengren och det talar sitt eget språk.  ”Hon kommer inte klara det här” säger Anna Hedenmo med stor besvikelse. "Hon" är förstås Hillary Clinton.



Detta är bara ett enda litet exempel på hur SVT missbrukar sitt uppdrag som public service företag. SVT följer helt enkelt inte sitt sändningstillstånd.


 



I USA har det nu kommit massiv kritik mot TV-bolag och tidningar över deras rapportering om presidentvalet, trots att det inte finns några public service företag i USA som finansieras med skattemedel eller ”punktskatten” som i Sverige kallas för TV-licens.


I Sverige är det däremot mer eller mindre tyst i media och kritiken är väldigt sparsam. Någon kritik mot SVT existerar knappast efter USA-valet.


Som TV-licensbetalare anser jag att jag har rätt att kräva att SVT lever upp till sitt sändningstillstånd och dess portalparagraf om oberoende och politisk objektivitet!

 

Eftersom SVT inte följer sitt sändningstillstånd anser jag att vi som medborgare och finansiärer av public service att vi måste protestera!

 

Jag skrev ett brev till Radiotjänst i Kiruna där jag ville slippa betala TV-licens på grund av att SVT inte följer sitt sändningstillstånd. Jag fick följande svar.


”Hej Thoralf!

Du skriver att du vill avanmäla din radio- och tv-avgift eftersom du tycker att public service inte lever upp till sitt uppdrag.

Du kan bara avanmäla radio- och tv-avgiften om hushållet inte längre har någon tv-mottagare. Som tv-mottagare räknas all utrustning som är avsedd för att ta emot tv-sändningar, exempelvis tv, video, dator med tv-kort, digitalbox och inspelningsbar dvd-spelare. Detta gäller alltså även om du bara använder din tv som en datorskärm.



Radiotjänst i Kiruna AB ansvarar endast för avgiftskontroll och hantering av avgiften, om du vill att dina tankar ska nå fram till rätt bolag behöver du kontakta Sveriges Television och Sveriges Radio, det är dom som ansvarar för utsändningen och innehållet av program.

SVT Tittarservice:

Telefon: 08-784 20 00”

 

Med vänlig hälsning
RADIOTJÄNST I KIRUNA AB
Kundtjänst 

 

Hade inte förväntat mig något annat svar. Men jag ville ha det på papper för att kunna använda det i ett blogginlägg. Jag följde Radiotjänsts uppmaning att klaga hos SVT. Jag fick även där det förväntade svaret enligt nedan.


”Hej Thoralf!
Jag vet inte på vilket sätt du menar att vi inte följt sändningstillståndet. Om du upplever att vi inte följt våra riktlinjer är du välkommen att anmäla till granskningsnämnden, det är väldigt viktigt för oss att misstag anmäls. Här kan du läsa mer:

https://kundo.se/org/svt-tittarservice/d/vad-innebar-det-att-svt-ska-vara-opartiska/

 

Mvh Frida

 

SVT Tittarservice - digitala forum



I länken finns flera intressanta detaljer.


”Reportrar, programledare, och andra som genom sin ställning uppfattas som företrädare för SVT får inte ta ställning i kontroversiella frågor.”

 

Hur många anser att programledare i SVT inte tar ställning? Som Sverigedemokrat är det skrattretande. Jag skulle säga att programledare mer eller mindre dagligen tar ställning mot SD.


Men precis som förväntat hänvisades jag till Granskningsnämnden. En nämnd som mer eller mindre aldrig fäller några inslag i SVT. Trots hundratals kanske tusentals anmälningar fälls endast ett handfull fall varje år. Det är stor parodi på demokrati, objektivitet och oberoende inom public service!


Vad kvarstår då för alternativ? Vem skall övervaka SVT och SR? Kulturdepartementet har ansvaret för public service och beviljar sändningstillståndet. Med andra ord regeringen, som idag består av Socialdemokraterna och Miljöpartiet. Ingen större anledning att tro att dessa partier skall klaga och sätta nya och hårdare krav på public service.


Vem stiftar lagarna i vårt land? Riksdagen och dess 349 ledamöter. I riksdagen är det Kulturutskottet och dess 17 ledamöter som har ansvaret för public service och frågor angående huruvida sändningstillståndet villkor efterlevs!


Om man skall starta en kampanj mot att SVT och SR inte följer sitt sändningstillstånd när det gäller objektivitet och politiskt oberoende vem skall man då rikta kampanjen emot? Det finns fyra möjligheter.


Radiotjänst i Kiruna, SVT (tittarservice, granskningsnämnden), Kulturdepartementet eller Riksdagens Kulturutskott.


Huruvida Radiotjänst och SVT är tvungen att diarieföra alla klagomål känner jag inte till men Kulturdepartementet och Riksdagens Kulturutskott har lagkrav om att diarieföra all inkommande post. Jag tror att dessutom att all post till Kulturutskottet dessutom tillkännages för alla ledamöter i utskottet.


Vad anser mina läsare? Till vem skall en kampanj mot att SVT inte lever upp till sitt sändningstillstånd om oberoende och objektivitet riktas? Gå in och rösta i min omröstning som finns i högermarginalen på bloggen.


Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards