thoralf

Alla inlägg den 2 november 2016

Av Thoralf Alfsson - 2 november 2016 14:45

 


Roland Finser.                        Foto Thoralf Alfsson


För drygt en vecka sedan besökte Roland Finser Sverigedemokraterna i Kalmar för att berätta om hur han smittats av tuberkulos vid ett HVB-hem för ensamkommande barn som Emmaboda kommun driver, där han också är anställd. Det var en skrämmande historia som Roland Finser berättade. Hur ansvariga inom Emmaboda kommun mörkade och inte vidtog de åtgärder som de borde gjort så snart det första fallet med TBC blev känt.


Hur socialchefen Thomas Svensson motarbetade Roland Finser när han ville göra en arbetsskadeanmälan och menade att Roland Finser kunde ha blivit smittad på COOP istället för på HVB-hemmet. Ett helt absurt påstående med tanke på att det fanns minst två ensamkommande med aktiv tuberkulos på HVB-hemmet.

Först efter att Roland Finser gått till media flera månader senare gjorde socialchefen Thomas Svensson och Emmaboda en anmälan om arbetsskada. Roland Finser fick heller ingen hjälp av sitt fack, Kommunalarbetarförbundet, som mest tycks ha stått på arbetsgivarens sida.


Läs mer i mitt blogginlägg TBC Smittad del 1


Jag vet att det nu finns flera föräldrar som kräver att deras barn vaccineras mot TBC och att Emmaboda kommun skall stå för kostnaden. Hur kommer Emmaboda kommun och kommunalrådet Anne-Marie Fagerström svara på dess krav?


Igår träffade Roland Finser socialchefen Thomas Svensson för ett samtal och fick då beskedet att hans anställning inte skulle förlängas. Han kunde dessutom redan gå hem idag med full lön fram till den 31 december, utan att behöva jobba på HVB-hemmet.


Tuberkulossmittade Roland Finser fick sparken!

 

Jag måste nog säga att detta var nog något av det jävligaste jag hört på länge! Vilka skitstövlar det är som styr Emmaboda kommun. Hur många tror att Roland Finser kommer få något stöd från Kommunalarbetarförbundet?


Utan tvekan är anledningen till att Roland Finser får sparken att han gjort sin röst hörd som smittad av tuberkulos. Han har gått till media och kritiserat hur Emmaboda kommun hanterat smittoriskerna vid HVB-hemmet. Han har krävt ansvariga på svar som uteblivit och därför krävt deras avgång.

Lika säkert är att det socialdemokratiska kommunalrådet och tillika kommunstyrelsens ordförande Anne-Marie Fagerström godkänt uppsägning. Vilka skitstövlar!


Nu sparkas Roland Finser av socialchefen Thomas Svensson! Är det någon som skall sparkas är det socialchefen Thomas Svensson för tjänstefel!

 


Anne-Marie Fagerström (S) kan befolkning i Emmaboda sparka vid valet i september 2018!

 

Mejl till socialchefen thomas.svensson@emmaboda.se


Mejl till socialdemokratiska kommunalrådet  ann-marie.fagerstrom@emmaboda.se


Så här skriver Roland Finser på sin Facebook.


"Från och med 2017.01.01 är jag fri för nya uppgifter. Kära vänner, idag hade jag ett samtal angående mitt anställningsförhållande i Emmaboda kommun. (Jag berättade om detta i en post 2016.10.28)

Närvarande var personalchefen för Emmaboda kommun Elisabeth Dahl och socialchef Emmaboda kommun Thomas Svensson. Han sade redan från början: jag kommer inte skriva ett nytt arbetskontrakt. När jag frågade om jag gjort ett dåligt arbete eller tjänstefel svarade han: nej du har arbetat bra men jag litar inte mer på dig.

 

Detta begrundade han med att jag informerat media över situationen om TBC i Emmaboda. Alltså jag sammanfattar : jag gjorde ett bra arbete och blev infekterad på arbetet med TBC. När jag inte fick en arbetsskadeanmälan efter 3 månader informerade jag media. Han sade dock i ett tidigare samtal att jag enligt lag har rätt att informera media över missförhållanden på arbetet.

 

Är det normalt i Sverige att säga sanningen och sedan bli bestraffad? Är det så i Sverige att man får bekräftat från chefen, att man gjort ett bra arbete och ändå inte får vidare uppdrag? Är det så i Sverige att politiker inte vill prata om viktiga teman som TBC? Är det så i Sverige att man inte får kämpa för sin rätt?

 

Rätt ska vara rätt! Av slutet på vårat möte sade jag till Elisabeth och Thomas: i motsats till er båda bor jag i Emmaboda, jag älskar Emmaboda kommun, jag kommer också att vara här även om ni arbetar vidare i en annan kommun. Och över temat TBC kommer jag att prata om i hela Sverige.

 

Kommer lokalmedia med Barometern och Östra Småland skriva om att Emmaboda kommun sparkar Roland Finser? Jag är tyvärr väldigt osäker!

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards