thoralf

Direktlänk till inlägg 27 november 2015

BJÖRN SÖDERS LINJE VANN

Av Thoralf Alfsson - 27 november 2015 23:20

 


Partistyrelsen fick inte stöd för att ta bort vice ordförande och andre vice ordförande. Björn Söder fick starkt stöd för sitt yrkande att behålla vice ordförande och andre vice ordförande. En majoritet röstade för att behålla dessa poster inom partiet. Det hade behövts 75 procent av rösterna för att genomföra denna stadgeändring.


Min personliga reflektion över denna omröstning är att Björn Söder har ett väldigt starkt stöd bland både ombud och medlemmar inom partiet.


Om partistyrelsen fått igenom stadgeändringen hade man gett media en riktig jämställdhetsstraffspark! Partiledare Jimmie Åkesson är man, partisekreteraren Richard Jomshof är man, gruppledaren Mattias Karlsson är man och vice talman Björn Söder är man. Fyra män i alla toppositioner.

Valberedningens förslag på vice partiledare är Julia Kronlid och andre vice partiledare Carina Herrstedt, två kvinnor.

Om partiledningen fått igenom sin stadgeändring hade dessa båda kvinnor strukits från valberedningens förslag till poster inom partistyrelsen, som skall väljas under lördagen. Jag kunde redan idag se rubrikerna i media.


SD spolar kvinnorna i partitoppen! 

Männen styr SD!

Inga kvinnor i toppositioner inom SD!

 

Partistyrelsen förlorade även i omröstningen om att kunna stänga av en medlem som var under utredning av medlemsutskottet. Men frågan förs vidare till nästa Landsdagar om två år.


Dagens Nyheter,


Introfilm som visades idag.


 
 
Ingen bild

C Andersson

27 november 2015 23:36

Jag gillar Söder.

 
Ingen bild

G av MC

28 november 2015 00:31

Skulle vara intressant att höra från styrelsen vilka fördelar som det skulle föra med sig att inte ha några vice ordförande i partiet.

 
Ingen bild

Blåsippan

28 november 2015 00:44

@C Andersson

Jag gillar också Björn Söder. Mycket mer än jag gillar Mattias Karlsson.

 
Ingen bild

Andresa

28 november 2015 01:16

Jag missuppfattade tydligen partiledningens yttrande i början av landsdagarna.

Jag trodde de menade att de skulle ta bort PARTIKONGRESSENS rätt att utse vice och andre vice ordförande och låta partistyrelsen göra det själva. Men du menar alltså att tanken var att avskaffa dessa båda titlar helt?

Thoralf Alfsson

28 november 2015 07:46

Ja, det skulle bort helt och hållet.

 
Ingen bild

pelle

28 november 2015 02:58

Jag gillar utspelet om att man ska skicka hem invandrare som inte har här o göra
Sen gillar jag söder är klart
Dom medlemmar jag har varit i kontakt med vill se mattias uteslutas från sd,,,,,det finns ju sju parti som är odemokratiska i sverige,han passar bättre i nåt av dom,,,,,,,har hört att han tog hjälp av expo när han skulle ha namn att utesluta,,,det säger väl allt om den snubben
Pelle

Thoralf Alfsson

28 november 2015 07:49

Vill du att alla skall uteslutas som inte tycker som du?

Mattias K är jäkligt duktig men sen innebär det inte att han har rätt i allt men det är det som skall diskuteras inom ett parti och som ombuden beslutar i vissa delar under Landsdagarna.

 
Ingen bild

Ådärkomdenja

28 november 2015 02:59

Kan du bidra till att tvåla till den manipulativt otäcke Mattias Karlsson, i något avseende, så hopppas jag detta sker. Han är orsaken att jag inte kan tänka mig bli medlem i SD. Du jämför ibland på din blogg Turkiets Erdogan med en brun diktator från 30-/40-talet. Jag hyser samma liknelse om denne Karlsson.

Thoralf Alfsson

28 november 2015 07:50

Jag kan inte instämma i din liknelse. Jag är betydligt mer orolig för Erdogan än vad jag är för Putin.

 
Ingen bild

Cosmik Debris

28 november 2015 05:06

Råkade se fredagens Skavlan (hos bekanta) där en fransk journalist intervjuades. Denne journalist hade tydligen suttit gisslan hos muslimska IS och undkommit döden. Nu har denne journalist (sannolikt vänster) sett som sin uppgift att berätta för världen vilka hedersknyfflar dessa muslimer var och är.

Sammanfattning: Muslimska IS-soldater är lite otåliga men annars hyggliga killar på en spännande utflykt. Det behärskar dessutom inte arabiska och är därför som vem som helst.

Sorgligt!

Jag rekommenderar alla att som motvikt till SVT moraset se en intervju med Magnus Norell på Axess TV. Den skulle sannolikt INTE sändas på SVT då den inte ”passar” agendan och inte skönmålar muslimer. Det är pang på rödbetan så att säga.

Där hör ni sanning om IS. Den får ni inte på Skavlan och SVT!

Studio Axess - Magnus Norell
http://www.axess.se/Tv/vodplayer.aspx?vod=6614

Ring Radiotjänst och säg upp TV-licensen
0771-91 00 04

 
Ingen bild

Hm

28 november 2015 07:26

Mycket viktig markering! Inga träd växer till himlen. Dessutom hör Björn Söder till mina favoriter inom SD för hans folklighet och tuffhet i debatter.

 
Ingen bild

Tony

28 november 2015 08:02

Tycker det är bra att Björn Söder och Kent Ekeroth
har höga poster i partiet,dom behövs som motvikt till
allt Stockholmstänkande!

 
Ingen bild

Tony

28 november 2015 09:06

Andra som gör ett fantastiskt jobb är Granskning
Sverige när dom klär av sossar och kommunister, när
dom försöker att få Sara Drakfors att Sparkas från
sitt jobb inom Socialtjänsten för att hon råkar att
ha privata åsikter! Denna Sara är inte en sådan
person som går i försvarsställning, utan hon ställer
tuffa motfrågor, och det är ju inte vänsterpacket
vana vid, och det blir närmast komik av det hela!

 
Ingen bild

Rune

28 november 2015 09:14

Bra film! Pigg och rapp! Som ger en positiv aura till SD.

 
Ingen bild

Hans

28 november 2015 09:35

Matttias Karlsson vill visst att sd ska vara ett "antirasistiskt mittenparti".

Denna formulering är enligt min mening inte oproblematisk, det är lätt att få intrycket att partiet därmed vill flirta med de vänsterliberala medierna och även själv något trätt in på den politiskt korrekta vägen vilket man borde undvika.

Det är inte fult att vara ett verkligt högerparti och rasism är ett meningslöst begrepp.

Det politiska fältet i Sverige är så långt förskjutet åt vänster med en åtföljande brist på förnuft och klokskap hos kanske en stor oplnion att man faktiskt måste gå ganska långt till höger för att hamna i verkligheten, enligt min privata oplnion.

Stora delar av befolkningen låtit sig indoktrineras av ogenomtänkt, statsstödd vänstertänkande sedan 1960-talet?

 
Ingen bild

Maja Dacke

28 november 2015 10:50

Tack, Cosmik, för länken - ska bli intressant att se.

http://www.axess.se/Tv/vodplayer.aspx?vod=6614

(... om den blir direktkopplad här ...)

F ö måste jag instämma med övriga som gillar Söder - minns hans engagemang på Skammens dag i RD. WOW! Men alla som samarbetar med Expo på något sätt gillar jag inte. Vi vet ju vilka som är höjdare där av politiker och mediefolk - det räcker. Det ska vara raka rör - även om dessa är av plast eller papper.

Att det inte finns några Marine le Pen eller Nigel Farage i Sverige är självklart om än beklagligt. (Sådana hade genast stoppats av Stockholmsmaffian.)

Men vi har 'den tveksamme sossen' Johan Westerholm vars ledarsidorna.se i allra högsta grad är värt att följa. Han som sitter inne med så många avslöjanden och nu förordar en genomlysande, opartisk granskning av 'maktens folk' i alla läger. Som han skriver ungefär: De som protesterar mest mot detta är de som i första hand ska granskas.

Lycka till i resten av helgen, Thoralf, och fortsätt rapportera!

 
Ingen bild

Lena

28 november 2015 14:17

Först nu har jag lyssnat till Uppdrag Granskning från inlägget igår. Jag är så upprörd att jag nästan skakar. Kommunistmedia är lika stort problem som massinvandringen! De vill helt enkelt täppa till truten på människor som har en annan åsikt än de själva! Men de själva ska de lägga sig i vad folk röstar på men själva vill de inte svara på frågan: "tar du avstånd från kommunism?" Dessutom ska de ha fri tillgång för egen del att hjärntvätta folk. Nu behöver jag svära för att bli av med ilskan, fy f-n!

I slutet av programmet säger de: "i sann kommunistisk anda vill de ta bort polisen och rättssystemet och istället ersätta det med politiska och mediala socialdomstolar, kommunistiska folkdomstolar som fråntar deras politiska motståndare deras mänskliga värdighet, livet ut". "Nina Drakfors visar att bara man vill ställa upp och ställa motfrågor till dessa uppblåsta hatare, så rasar hela deras luftslott". Sant, tamme f-n!!!!

Söder mycket mer jordad och balanserad, helt enkelt bättre än Karlsson som man inte vet var man har. Karlsson är en sann karriärist.

 
Ingen bild

Elfyma

28 november 2015 14:22

I praktiken betyder det absolut ingenting.
Det är väl det som är mellan öronen som räknas- inte vad man har mellan benen ?
Har Julia Kronlid någonsin sagt att hon vill begränsa invandringen ?

Hon gick över till SD för att SD växte och att KD inte längre drev de religiösa/kristna frågorna tillräckligt hårt.

Valet av Kronlid ett nederlag oss sekulära demokrater.
Vurmandet för Israel har sin grund i hennes extrema högerkristna fanatism. Likaså hennes intolerans mot muslimer.

SD har en religiös fanatiker som driver partiets utrikespolitik.
Därför fasar jag för den dag hon blir Utrikesminister.

Thoralf Alfsson

28 november 2015 14:49

Du har fullständigt fel om Julia! Jag har träffat Julia mycket under min tid i riksdagen och vet hur duktig hon är. Hon har mitt fulla stöd!

 
Ingen bild

Hacke

28 november 2015 14:25

Instämmer helt i Hanna Wighs motivering till nomineringen av dig till partistyrelsen.
"Thoralf är en stjärna i sd-rörelsen".

 
Ingen bild

Skånepåg

28 november 2015 15:41

@ Hacke

Hanna Wigh är tydligen den enda på Sverigedemokraternas Landsmöte som har förstånd att förstå vad Thoralf betyder för partiet. Ingen tvekan om att det förekommer en vänskapskorruption som är mer utbredd än vad jag har förstått.

Nu är jag inte du gudskelov, men jag hade nog visat vad jag tycker och tänker och ”tackat för kaffet”. Det måste finnas en gräns!

 
Ingen bild

Blåsippan

28 november 2015 15:41

Om det stämmer att du Thoralf blivit invald i partistyrelsen så vill jag gratulera. Det gjorde min lördag. Detta är du väl värd med råge. Grattis!

Thoralf Alfsson

28 november 2015 15:58

Tyvärr måste jag göra dig besviken! Valberedningens förslag vann mot det alternativa förslaget på partistyrelse där mitt namn fanns med.

Hoppas att det inte förstör din lördag.

 
Ingen bild

Lena

28 november 2015 15:59

Ser att jag skrivit Uppdrag Granskning i mitt inlägg 14.17 vilket var fel, det ska naturligtvis vara Granskning Sverige. Rätt ska vara rätt!

 
Ingen bild

pelle

28 november 2015 17:42

Ditt svar är ju lite väl katigt thoralf,,,,,om jag vill att alla som inte tycker som jag ska uteslutas då är ju jag i samma kaliber som mattias,,,,,ställer du samma fråga till honom thoralf? Jag kan tänka mej att du får stryka honom medhårs med,annars är din karriär som sda,are slut,,,som det har blivit för många andra sd,are som har sagt för mycket.
Sen håller jag helt klart med emfyma när det gäller julia,bara det faktum att mattias håller henne bakom ryggen gör att man får vara vaksam.
På sätt o vis är det bra att mattias finns,då får man en bra värdemätare på vilka som är rakryggade i partiet,o det är dom rakryggade som har gjort att jag har röstat sd,mendom flesta har ju mattias slängt ut.

En annan grej är mattias kontakt med expo? Vad har du o säga om den thoralf?
Pelle

Thoralf Alfsson

28 november 2015 17:45

Jag står för mina åsikter och framför dem på min blogg. Det kostade mig en plats i riksdagen.

Kallar du det att stryka medhårs?

 
Ingen bild

vmm

28 november 2015 17:45

Jag hade också gärna sett Thoralf i SDs partistyrelse (och i riksdagsgruppen också för den delen).

 
Ingen bild

Hulda mk1

28 november 2015 19:07

Lyssnat på Åsa Romson i Ekots lördagsintervju idag. En mycket spänd, nervös och stressad "vice statsminister" kör floskel på floskel. Pressen från hennes medlemmar är nog stenhård..

 
Ingen bild

Blåsippan

28 november 2015 20:31

Thoralf@ Jag läste Hackes inlägg lite för snabbt och drog förhastade slutsatser. Att nomineras betyder självfallet inte att man blir vald. Lite pinsamt av mig men så är jag spontan av naturen. Får försöka göra det bästa av denna lördag ändå ;).

 
Ingen bild

robban

28 november 2015 20:54

mattias karlsson är en duktig politiker men ska inte ha nån maktposition i partiet för han kan inte hantera det. dvs han är troligtvis ansvarig för att du inte hamnade i partistyrelsen eller sitter i riksdagen tex

 
Ingen bild

Mats (ateist) Proffstroll

28 november 2015 21:13

Introfilm som visades idag.
Vilket skräp, denna film har fler hål än ett durkslag, för att inte prata om "fallacies" (o/logiska felaktigheter) detta är exakt vad religiösa fundamentalister använder sig av när dom vill göra (påståenden) till (fakta). Om ni vill kan jag lämna exempel, så blir det upp till Thoralf men jag avstår här och nu för närvarande.

 
Ingen bild

C Andersson

28 november 2015 22:00

pelle & vmm
Vill ha in någon på en speciell plats måste man rösta på denne genom de val som står till buds. Jag kan inte något hinder att rösta Thoralf förutsatt att han är valbar och medlem i det parti du avser att rösta på. Du måste också försäkra dig om att han ställer upp.

Jag vet inte mer om Thoralf än det jag läst på olika ställen främst på nätet. Jag har inte fått den uppfattningen att han stryker någon medhårs. Att sticka ut hakan innebär att man får käften. Med finns en tillfredsställelse att stå upp för det man tror på. Större än att sitta i en riksdagsstol och vara tvungen att jamsa med och göra som man blir tillsagd.

 
Ingen bild

OT

28 november 2015 22:27

Apropå "profeten Ranfeldt i Gomorronsoffan": https://www.youtube.com/watch?v=qKYrtSlXPdw

Vi skall alltså klara morgondagens utmaningar det s.k nya Sverige; och först nu vet en majoritet vad morgondagens utmaningar innebär.

Och att en majoritet inte visste vad morgondagens utmaningar innebär, beror på att de är mentalt handikappade - "Svenskarna är mentalt handikappade!": https://www.youtube.com/watch?v=sueK7f30hyU

Jag tror att Sverige helt enkelt fungerade för bra, så det behövdes helt enkelt en invasion av bidragstagare för att sänka "sossarnas" (d.v.s. alla tidigare svenskars) arv till oss idag levande svenskar.

Och apropå "You have to love Putin!" till etablisemangets stora förtret inser Svenne mer och mer att vår demokrati inte är bättre än ryssarnas! "Vladimir Putin dissar Ranfeldt": https://www.youtube.com/watch?v=XZn8BElFOf8

Hade Janne rätt? - "Ni har ett folkförakt": https://www.youtube.com/watch?v=J0dXT5jAsF8

Och det viktigaste av allt "Wer soll das bezahlen?", kanske frau Merkel? https://www.youtube.com/watch?v=uQQm7bKJskM

P.S.1 "Can I Play with Madness": https://www.youtube.com/watch?v=g-_p6pwm1s8

P.S.2 Det underlättar om man är...

 
Lassekolja

Lassekolja

29 november 2015 00:41

Kul att se att så många gillar Björn Söder! Det gör jag också. Skillnaden är att jag även gillar de tre övriga i "De fyras gäng". Övriga som jag känner lite extra för, utöver Thoralf förstås, Therese Borg, Hanna Wigh, Paula Bieler, David Lång, Mikael Jansson, Julia Kronlid, Kent Ekeroth, m.fl
Övriga ej att förglömma Peter "Nale" Lundgren (han och jag är ju gamla kolleger på EU-vägarna), Kristina Winberg, göteborgaren Fogelklou. Finns ju hur många hyggliga SD-are som helst, Kasselstrand ej att förglömma! Hoppas han kan komma tillbaka en gång i framtiden tillsammans med Erik Almqvist!

http://www.samtiden.nu

 
Ingen bild

St Ulfsten

29 november 2015 11:55

Problemet är att Södern linje inte vann i verkligheten, och det är den som räknas. Har man två vice ordförande ska det vara det PÅ RIKTIGT och inte bara på pappret som Romson är vice statminister.

När JÅ var sjukskriven tog inte vice ordförande över. DET är problemet. Har man kvar de vice ordförande, men inte bestämmer att de SKA vara de som tar över, vad hindrar Karlsson & Jomshof från att sköta allt även nästa gång? Då är valen av Kronlid och Herrstedt meningslösa.

 
Ingen bild

Lena

29 november 2015 12:19

Håller med @Lassekolja att det finns hur många hyggliga SDare som helst.
Till @pelle som undrar varför @Thoralf stryker Sd-ledningen medhårs, så vill jag säga att du har en del kvar att förstå hur verkligheten utspelar sig. Inom SD finns olika sorters människor med många olika intresseriktningar, därför att vi kommer från vänster och höger, över,-medel och arbetarklass med olika ingångsvinklar. Det vi har gemensamt är att vi värnar vårt land och vår kultur, arv. Sverige är svenskarnas land helt enkelt.

Det förstår även många invandrare bl.a den man jag en gång hängde ihop med som ofta sa att "erat land". Det är lika självklart som att om man talar med en finländare idag, eller en kurd för den delen, så talar de om "sitt" land.
Och vi har ALL RÄTT att känna så, men vi är utsatt för yttre tryck om att sudda ut identiteten som sitter i vår kultur och vårt språk. Denna yttre fiende som uppträder som om de hade galna kosjukan och är helt indoktrinerade, vilket är den moderna svenska skolans verk. De uppfostrar barnen att förakta sitt eget folk! Det märks även i media och SVT.

Alla behöver vi fylla på vårt historiekunnande, här 12 min med Herman Lindqvist hos Malou, absolut intressant.

https://www.youtube.com/watch?v=0jdWcfZL_2g

till @OT
Tack för länken till intervjuen med Reinfeldt, se ca 7 min in när man frågar varför han inte gjort något för att ändra politikernas guldkantade pensionsmöjligheter, se hur han flackar med blicken och börjar titta ner i golvet. Vi ska jobba längre men hans gäng införde försämringar för Komvux o andra vuxenutbildningar etc. Bra utfrågat för en gång skull, det där behövde han höra. SVT får gärna tuffa till sig ytterligare.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards