thoralf

Direktlänk till inlägg 20 november 2015

SKATTEUPPROR I DEKLARATIONEN

Av Thoralf Alfsson - 20 november 2015 10:54

Mitt förslag till skatteuppror som jag skrev om för drygt en månad sedan är väl idag mer aktuellt än någonsin. Inte minst tack vare den naiva politik som den rödgröna regeringen för med stöd av Alliansen och Vänsterpartiet. Det är hög tid protestera och visa på lite civil olydnad genom ett skatteuppror och visa att vi svenskar inte är så fega. Blogginlägget fick stor spridning bland mina läsare och på sociala medier och lästes säkert av 30 000 – 40 000 personer.

Tidningen Nya Tider uppmärksammade mitt blogginlägg på sin ledarsida.


    


Munkedal slår skatterekord skriver Dagens Samhälle. Kommunen har aviserat en skattehöjning med hela 1,30 kronor. Om skattehöjningen går igenom blir Munkedal den första kommunen över 35 kronor i kommunal o landstingsskatt!


Landstinget i Norrbotten har aviserat en höjning med 1,16 kronor. Oskarshamns kommun har ett förslag om en höjning med 75 öre. Förslagen om skattehöjningar duggar tätt i dessa budgettider. Enligt min mening ser kommunerna och landstingen vartåt det barkar med den vansinniga massinvandringen till Sverige. Effekterna är lite fördröjda innan kommunerna får ta hela det ekonomiska ansvaret men den dagen kommer obönhörligen!


Det har höjts röster för att man skall kunna sätta ett kryss i deklarationen om man vill betala för massinvandringen. Lite som kyrkoskatten. Att denna kryssruta skulle införas i deklarationen är nog bara en utopi.


Jag har istället funderat på något som skulle kunna liknas vid ett litet skatteuppror i deklarationen!

 

Det handlar om att markera sitt missnöje med att en så stor andel av våra gemensamma skattemedel går till migration och integration, istället för till skola, vård och omsorg. Mitt förslag är att man i inkomstdeklarationen yrkar ett avdrag för fördyrande kostnader med anledning av massinvandringen. Dessa kostnader kan vara t.ex inbrottslarm, andra resvägar eller färdmedel, extra sjukvårdsförsäkring och högre försäkringspremier för bil och bostad, beroende på alla bränder.


Har man tur kan avdraget gå igenom men i annat fall måste Skatteverket granska deklarationen manuellt och avslå yrkandet. Tänk om tusentals människor yrkar på ett sådant avdrag. Generaldirektören Ingemar Hansson skulle inte bli glad och det skulle säkert få medial uppmärksamhet.


Genom att göra ett så kallat öppet yrkande med ett rimligt belopp. Om man inte har andra avdrag kan 13 500 kronor vara ett lämpligt belopp. Se nedanstående exempel.


 

 


Om avdraget görs rätt kan du heller inte drabbas av något skattetillägg vilket jag kollat med Skatteverket. Det enda negativa är troligen att om du skall få tillbaka pengar på skatten kan du få vänta på utbetalningen från Skatteverket till augusti/september, istället för till midsommar.


 


Genom att göra ett öppet yrkande startar Skatteverkets utredningsskyldighet och därmed också tar bort förutsättningar för att skattetillägg skall kunna påföras  Du har således i yrkandet redovisat fakta avseende ditt yrkande men felaktigt bedömt rätten till avdrag. Det är således inte fråga om någon oriktig uppgift utan om ett öppet, om än oriktigt, yrkande.


Vidare genom att använda beloppet 13 500 kr så undviker man också skattetillägg då undanhållen skatt anses ringa (skattetillägg påförs av praxis inte om skatten understiger 10% av ett pbb) dvs ca 4 500 kr. 


Har du tur kanske ditt avdrag även går igenom och du får några extra kronor tillbaka på skatten ;-)


Hur många tror att ett skatteuppror med ovanstående upplägg skulle kunna få stor spridning?



 
 
Ingen bild

Gigolo

20 november 2015 11:26

Hej Toralf
Lägg ut detta ju närmare deklarationen vi kommer Det vore en bra hjälp till oss Sverigevänner.......
Hälsar en som inte är naiv

Thoralf Alfsson

20 november 2015 11:40

Jag kommer lägga ut ett blogginlägg med detta tema ungefär en gång per månad för att så många som möjligt skall uppmärksamma det.

 
Ingen bild

Lotta

20 november 2015 11:26

Är Ullenhag den första "råttan" som med svansen mellan benen nu lämnar det sjunkande skeppet Sverige? Har han insett att det är kört för landet och söker sig utomlands för att komma undan det han själv tillsammans med övriga naiva, totalt verklighetsfrånvända 7-klövernpolitiker ställt till med?

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/ullenhag-kan-lamna-fp

 
Ingen bild

Muslimen Gina Dirawi blir SVT:s julvärd

20 november 2015 11:58

Säg upp tv-licensen!
Avanmälan:
http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Avanmalan/

 
Ingen bild

Pepparholm

20 november 2015 12:01

Efter statsministerns senaste oförskämda tal så är det än mer angeläget att markera mot de naiva sju som styr landet.

 
Ingen bild

Demokratur

20 november 2015 12:10

Ska tillämpas nästa deklaration. Kan man göra avdrag för psykiska problem orsakade av sjuklövern och PK-media?

 
Ingen bild

Bo

20 november 2015 12:26

Så länge vi hade svenskt medborgarskap, betalade vi skatt till Sverige. Vi ligger inte vårt nya hemland ekonomisk till last, vi tycker att det är för många som gör det i Sverige. Klart att vi inte gillar den huvudlösa invandringspolitik som bedrivs i Sverige!
Vi stöder upproret trots att vi inte kan medverka.

 
Ingen bild

Cosmik Debris

20 november 2015 13:22

Mitt förslag är att massuppsägningar av TV-licensen organiseras. Det kommer att ha en enorm effekt om uppslutningen blir som jag hoppas.

Läser på Avpixlat att någon som heter Gina Dirawi och är muslim skall vara julvärd? i SVT.

Accepterar ni det?

De få gånger jag lyssnar på radio eller ser något av SVT:s program (Svt-Play) är det nog endast vädret som inte är politiskt styrt – men det kommer sannolikt det också.


Vägra förminskas och hjärntvättas av SVT
Ring 0771-91 00 04
Gör det idag!!

 
Ingen bild

biran

20 november 2015 14:11

Pga det ökade hotet från de muslimska horderna har jag sett det som nödvändigt att öka min vapenträning på skjutbanan med 100% med en kraftigt ökad ammunitionskostnad. Jag har också känt mig tvungen att kraftigt öka mitt förråd av ammunition. Vår polis går på knäna vårt militära försvar är borta så min familjs enda försvar är jag. Detta måste väl myndigheten godkänna, fakta är ju allmänt känt.

 
Ingen bild

ANN-CATHRINE WIKLANDER

20 november 2015 14:21

Kärleken
Detta hotas av våra Nysvenskar!
En vacker låt!
https://www.youtube.com/watch?v=T9kqAvPphuk

 
Ingen bild

Lena

20 november 2015 14:26

@Demokratur
Denna gång måste jag berömma dig för din humor;);) Jag skrattar läppen av mig och tror jag ska följa exemplet när jag deklarerar nästa gång! Kom även på en annan anledning till skattereduktion: vi som är äldre blir också diskriminerade i jobbsökanden, DET kan man också ange det som orsak för fördyrade levnadsomkostnader. Det vet ju alla att regering och myndigheter inte gör sitt jobb för att se till att vi äldre kan få permanenta jobb. De jobben tillfaller väl migranterna i första hand förstår jag.

 
Ingen bild

Kalle

20 november 2015 14:44



""Migrationsverket bekräftar att Mutar Muthanna Majid finns i deras system av asylsökande.

Enligt grannar har mannen bott i en asyllägenhet i Boliden i två månader – och på dörren till lägenheten där han bott står hans namn.

– Han kom till Migrationsverkets mottagningscentral i Märsta i september, säger en granne.""

Sverige är naivt och statsminister Lövden än mer naiv.

Politiker har blivit imponerade av SÄPO.

Den efterlyste har ju bott under statens tak två månader.

Tvärtom jag är inte ett dugg imponerad av SÄPO:s agerande...tvärtom!!!

Skrämmande hur lite koll det är av muslimer som väller in över sveriges gränser.

 
Ingen bild

Kalle

20 november 2015 14:46



Länken.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21800018.ab

 
Ingen bild

Fredde

20 november 2015 14:47

Oj vad händer?? Helt annan ton i Ring P1! Mycket kritik senaste dagarna över Sveriges invandringspolitik. Thoralf och ni som missat lyssna idag fredag 20 november!

 
Ingen bild

Stefan A.

20 november 2015 14:59

Kul från twitter...
https://twitter.com/olofpalmskrutt/status/667689433316130816/photo/1

 
Ingen bild

Lewren

20 november 2015 15:10

Thoralf, suveränt! Fortsätt hamra detta förslag till uppror!

 
Ingen bild

Bosse

20 november 2015 15:57

Hörde på Ekot idag på morgonen att Erik Ullenhag tänker fly landet,han har visst sökt ett antal ambassadörsposter långt bort från det nya Sverige han varit med om att skapa.Ett passande jobb för honom vore väl om UD kunde skicka honom till Raqqa i kalifatet IS!Sedan undrar jag hur i helvete Sveriges Radio kunde outa den här unga tjejen som starkt bidrog till att terroristen i Boliden kunde gripas,flera ggr om uppgav Ekot hennes förnamn och ett ovanligt efternamn.Hon kan ju knappast känna sig trygg nu när IS vet vad hon heter!

 
Ingen bild

Nils Dacke

20 november 2015 16:34

Kanonbra förslag, gäller bara att komma ihåg det i maj 2016 (ifall då landet Sverige som vi känner fortfarande existerar?)

 
Ingen bild

Observer

20 november 2015 16:36

@Bosse, Ullenhag som ambassadör !!?
Om den Obou'-Gossen får ett sådant jobb så kan du, jag och Thoralf få jobbet som president för valfri galax!

 
Ingen bild

Pepparholm

20 november 2015 17:24

Den som har kontakter bör kräva att SDs ledning aktivt och intensivt går ut och kritiserar att SVT förödmjukar svenska traditioner genom att vid varje tillfälle sätta in programledare vars främsta merit är att hata dem som gillar SD. På samma sätt i soffor och i paneler där programledarens egen aversion dessutom tillåts styra programmet.

 
Ingen bild

tonton

20 november 2015 17:55

Varför inte, kostar inget att försöka -allt att vinna

 
Ingen bild

Demokratur

20 november 2015 17:58

@Lena Hear, hear :-)

--------

Ser att kommunisterna på SVT går "all in" i år. SD-haterskan Ernman som nyårsvärd och en SD-hatar-muslim som värd på en av kristendomens största högtider. Blir det en burka-klädd Lucia? Hoppas ni som betalar TV-avgift är nöjda...

------

Ser att Ullenhag söker sig utomlands. Råttorna brukar väl vara först att lämna det sjunkande skeppet...

 
Ingen bild

Observer

20 november 2015 18:12

Titta på detta!

http://avpixlat.info/2015/11/20/rysk-vadjan-till-europas-folk/#more-160897

-Vem vill ni ha som kompis? -Skojarna eller vännerna?

 
Ingen bild

S-E Karlsson

20 november 2015 18:40

Om någon skulle kolla upp hur många med utländska namn på varje postnummer i Sverige som varken har inkomst av tjänst eller kapital så skulle många bli mörkrädda i ett överslag över Högsby kommun så finns det över 500 st då har jag inte räknat de med typiska svenska namn ! Det är mycket värre än någon kan tro ,flertalet kommer nog aldrig ut i arbete ! Har precis gjort en beställning på Ratlibris Personfakta för hösten 2015 .

 
thojuh

thojuh

20 november 2015 18:47

På tal om en av kristendomens största högtider
(avskydd av muslimer) ska SVT i stället för Kalle Anka
sända: Ali Baba och dom sju rövarna. Skämt för tillfället.
Hur länge?

http://thojuh.se

 
thojuh

thojuh

20 november 2015 19:04

@ S-Karlsson
Tillbringade mycket tid i Högsby kommun i ungdomen
Sinnerbo, Algunnen, Fågelfors med flera platser och
har bara goda minnen därifrån. Att nu se förfallet som har
drabbat Högsby kommun gör ont och att svenska familjer
i stort sett bara ska hålla truten och betala för dessa
oönskade element är så totalt vidrigt.

http://thojuh.se

 
Ingen bild

Lundabo58

21 november 2015 17:00

Bra idé!

Såg att Fria tider tagit upp det här. Skicka det även till Avpixlat, Exponerat, Nyheter Idag mm.

 
Erik Johansson

Erik Johansson

21 november 2015 17:14

Tullberg har beräknat kostnaden för invandringen till 250 Miljarder om året. Det borde bli ungefär 50.000 per skattebetalare. Om man inte vill ha invandring, skall man då behöva betala för den? Det borde införas ett grundavdrag för invandringsmotståndare 50.000 kr.

http://www.granskningsverige.info

 
Ingen bild

A

21 november 2015 19:55

Om du byter från telia som korrupt operatör sparar du ännu mer.

 
Ingen bild

Suzanne

21 november 2015 20:38

Har länge pratat om en möjlighet att själv få välja vart merparten av mina skattepengar går, t.ex äldreomsorg, sjukvård, skola, invandring, bistånd, polis.
Detta förslag låter toppen! Ska genast sprida det vidare. Tack!

ps. De som inte redan sagt upp TV-licensen - gör det nu! Kontrollanterna har inte rätt att gå in i ditt hus. ds.

 
Ingen bild

Johan

21 november 2015 22:47

Om dessutom alla valde att göra en skriftlig deklaration vore systemhaveriet i skatteverket ett faktum.

 
Ingen bild

Nisse på Manpower

22 november 2015 10:46

Tackar Thoralf,
Tredje gången gillt för mig:
A) gå ur svenska kyrkan - check
B) Ingen TV-licens - check
C) Och nu avdraget - snart check.

 
Ingen bild

Sverige, Sverige fosterland!

22 november 2015 15:51

Bäste Thoralf,

Har gjort detta under många år med senaste belopp 23.500 sek.
Ökar i nästa deklaration till 35.000 sek.

Thoralf Alfsson

22 november 2015 16:47

Då kan du kanske skicka mig det svar du fått från Skatteverket?

 
Ingen bild

Gösta Svensson

23 november 2015 12:15

Bra ide om skatteavdraget!
Men finns inte risken att skatteverket kräver in dokument som styrker att man har ökade kostnader? Om man bara gör ett öppet yrkande, förstår jag det som att man inte behöver precisera vad de ökade kostnaderna beror på, det räcker att man anger att de är en följd av massinvandringen, men när skatteverket följer upp och skall utreda avdraget, är det då som sagt inte risk för att de begär in kvitton och andra dokument?

Då det gäller tv-avgiften så behöver jag inte säga upp den. Har aldrig erkänt det sättet att ta betalt för en produkt och heller aldrigt betalt för den.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards