thoralf

Alla inlägg den 6 oktober 2015

Av Thoralf Alfsson - 6 oktober 2015 21:55


Idag har jag varit företagsbesök och kommunstyrelsemöte, inte mycket att säga om. Efter varje ks-möte har oppositionen ett möte med kommunchefen och olika tjänstemän för information om verksamheterna inom kommunen. Till dagens möte hade jag begärt att vi skulle få information om situationen med ensamkommande barn.


Kalmar kommun har ett avtal (fördelningstal) om att ta emot 28 ensamkommande barn varje år. Men eftersom Migrationsverket redan gått in i steg 4 i avtalet så gäller inte antalet längre. Sedan den 1 juli har Migrationsverket placerat 72 ensamkommande barn i Kalmar kommun. Kostnaderna är svindlande! Men ersätts från Migrationsverket (det vill säga skattebetalarna). Enligt dagens uppgifter har kommunen en placering som kostar 6 000 kronor/dygn och barn. Det är den högsta kostnaden på någon placerad. Det innebär en årskostnad på 6000 * 365 = 2 190 000 kronor.


Risken är stor att antalet inom någon vecka eller två är över 100 ensamkommande barn. Det som är helt overkligt är att ingen uppenbarligen reagerar på dessa skenande kostnader. Idag jobbar ca 50 personer med ensamkommande barn men kommunen planerar att dubblera antalet anställda som jobbar med ensamkommande barn. Alltså 100 anställda!

Jag påtalade att det kom närmare 4 700 ensamkommande barn i september. Det innebär en kostnad på ca 4,7 miljarder kronor på årsbasis. Jag fick ingen annan reaktion än att folkpartisten Inger Hilmansson sa att det är krig i världen.


Det moderata oppositionsrådet Christina Fosnes yttrade inte ett ord under hela dragningen om ensamkommande barn på ca 30 minuter.


Den enda som tycks förstå konsekvenserna av denna massinvasion är kristdemokraternas Christopher Dywik.


Vad tjänstemännen på kommunen anser håller de för sig själva och det är givetvis ett korrekt agerande.


Jag har förstått att visa politiker är så fruktansvärda okunniga och naiva att det är pinsamt, vilket bekräftades idag. Jag kom idag även till insikten att man inte heller vill se verkligheten utan att man förnekar det som finns mitt framför ögonen och de verkliga kostnaderna.


I nämnderna, kommunstyrelsen och kommunfullmäktige debatterar dessa politiker rena kaffepengar väldigt hårt. När det handlar om miljarder kronor eller till och med 10-tals miljarder kronor så är samma politiker helt stumma! Och inte bara stumma, de vill inte ens ta till sig information. De motar helst bort alla eller håller för öronen om någon kommer för nära.


Media är också med i denna fars. Jag har haft en dialog med ansvariga för debattsidan i Barometern om att jag ville skriva en debattartikel om det stora antalet asylsökande. Jag ville också få min grafik över antalet asylsökande i Norden publicerad tillsammans med min text. Barometern vägrar! Jag erbjöd tidningen att mejla min uppgifter så att de kunde göra en egen grafik till texten men de ville inte heller göra det då jag ville se grafiken innan den publicerades tillsammans med min text.


Varför är man så förtvivlat rädd för att visa sanningen?

 

PS

1 495 asylsökande under måndagen enligt Migrationsverket!

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards