thoralf

Alla inlägg den 6 februari 2015

Av Thoralf Alfsson - 6 februari 2015 12:05

Min fråga till Expressens journalist Kim Malmgren


"Har du och Expressen för avsikt att skriv vilka som låg bakom gruppvåldtäkten när nu identiteten är fastställd på de misstänka? Att skriva att det var “svenska män” är mycket tveksamt enligt min uppfattning. Jag skulle till och med kalla det för att bära falsk vittnesbörd! "
 

Jag har fått följande svar från journalisten Kim Malmgren på Expressen.


"Hej,

"Svenska" har inget med etnicitet att göra i det här fallet. Det skrivs ut eftersom det misstänkta brottet skedde i ett internationellt sammanhang, en Finlandsfärja.

För vidare läsning så kommenterar Expressens chefredaktör nationalitet i krimjournalistik här: http://bloggar.expressen.se/thomasmattsson/2015/02/pon/

Mvh,
Kim Malmgren
Expressen"
 
Jag var inte nöjd med svaret utan ställde om frågan. Anser du att de häktade för gruppvåldtäkten är svenska män? Fick följande svar.
 
"Hej,

Vi har inte namngivit några av de misstänkta, så vilka de är vill jag inte gå närmare in på, även om jag är medveten om att detta i mångt och mycket är offentlig information.

Men generellt så anser jag att det finns täckning att kalla någon för svensk som exempelvis har svenskt medborgarskap och/eller levt en längre tid i en svensk kontext. Samtidigt är jag medveten om att detta är ett diffust begrepp och att det finns människor som inte håller med mig.

Mvh,
Kim Malmgren
Expressen"
 
Fortfarande inte svar på frågan utan jag ställde då följande högst relevanta frågor.
 
Anser du att de häktade för gruppvåldtäkten är svenska män?
 
Anser du att de skall utvisas efter avtjänat straff om de befinns skyldiga?
 
Anser du att ni skall informera era läsare om de faktisk förhållandena och att de rör sig om somaliska medborgare?
 
Har inte fått något mer svar! 
 
Får nog ändå vara tacksam över att jag fick något svar överhuvudtaget ;-)
 

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards