thoralf

Direktlänk till inlägg 22 november 2014

BINDA RIS ÅT EGEN RYGG

Av Thoralf Alfsson - 22 november 2014 12:05

 


Skall SD fälla regeringen eller inte?


Frågorna är många och svaren är inte givna. Jag tror personligen inte att något av de sju partierna i 7-klövern är intresserade av ett extra val. De flesta av dessa partier behöver slicka såren och konsolidera sin nya position. Detta faktum kan betyda att nya konstellationer eventuellt uppstår om SD fäller regeringen den 3 december. Allt för att isolera SD och stoppa SD:s försök att få till ett extra val.


Vid ett extra val finns det dock inte några givna vinnare! Hur stort kommer valdeltagandet bli?


Under drygt fyra år har dock 7-klövern bundit ris åt sin egen rygg genom att vägra samtala med Sverigedemokraterna. I utskott efter utskott har denna isolering eller mobbing pågått under fyra långa år. Även om enskilda ledamöter inte gillat det. I fråga efter fråga har 7-klövern vägrat ge SD stöd vid voteringarna, även om förslaget följt deras partilinje.


Stefan Löfven har klart signalerat att han tänker fullfölja samma arbetssätt under den kommande mandatperioden. Miljöpartiet och Vänsterpartiet är samtidigt de mest rabbiata partierna i riksdagen. Alliansen har inte signalerat något annat än den linje som Fredrik Reinfeldt påbörjade. Annia Lööf gick till och med så långt i en intervju att hon vill ändra lagen så att SD inte skulle kunna fälla regeringen vid en budgetomröstning. Snacka om att binda ris åt egen rygg. Stefan Löfven sträcker återigen ut handen till Annie Lööf och Jan Björklund för att kunna sitta kvar om SD fäller regeringen i budgetomröstningen.


I normala fall skulle även ”förbifart Stockholm” och stängningen av Bromma flygplats utlösa en regeringskris då S och MP har totalt olika uppfattning i dessa båda frågor. Men jag gissar att Miljöpartiet ligger lågt i avvaktan på budgetomröstningen för att inte binda ris åt egen rygg.


Sverigedemokraternas agerande under budgetprocessen och de skarpa hot om att fälla regeringen som uttalats av ledande personer har också inneburit att partiet bundit ris åt egen rygg. SD försökte förmå Alliansen att lägga en budget som skulle passa SD bättre men Alliansen vek ner sig fullständigt inför möjligheten att fälla den rödgröna regeringen. Ett minst sagt ynkligt agerande av Alliansen. Men det innebar också att SD ställdes lite mot väggen och att ensamt ta beslutet att eventuellt fälla regeringen.


Ian Wachtmeister intervjuas idag av Dagens Industri. Artikeln har rubriken ”SD borde fälla regeringen” och sammanfattar Wachtmeisters uppfattning väl.


”Som jag ser det är SD ett icke-socialistiskt, försvarsvänligt och patriotiskt parti med gamla svenska folkhemsvärderingar. Varför skulle det vara så svårt att samarbeta med ett sådant parti?”

 

Ian Wachtmeister har ju tidigare fungerat som rådgivare till Jimmie Åkesson och hans erfarenhet skall nog partiet lyssna till. Uppenbarligen har han även träffat hela riksdagsgruppen enligt artikeln.


”Därför förstår jag hur SD:s ledare tänker och den tröttsamma vanmakt de känner av att alltid bli misstänkliggjorda trots att de känner ett starkt stöd ute bland vanligt folk.

Jimmie Åkesson, Mattias Karlsson, Björn Söder och Linus Bylund är de personer som jag känner bäst, men för någon vecka sedan träffade jag hela riksdagsgruppen. Tro mig, de har ingen konstig människosyn.

De är bra och hederliga personer, som jobbar hårt och gör sitt bästa för sitt land. Men se upp: de känner sig trängda av den obegripliga fiendskapen i sin omgivning i riksdag och medier. Trots att de egentligen bara påtalar de defekter i det svenska samhället, som nästan alla som lever därute känner till. Sverigedemokraterna har börjat kräva respekt, som det heter nu för tiden.

Trots 55 procent icke-socialister i riksdagen inbjöds socialisterna av Fredrik Reinfeldt – obegripligt nog – att bilda regering. Reinfeldt hade ju in i det sista liksom Löfven försökt köpa över sin fleråriga samarbetspartner i invandringspolitiken, Miljöpartiet. Det kanske förklarar mer än man vid en första anblick skulle tro.”


Sedan sammanfattar Ian Wachtmeister det rådande läget på ett väldigt bra sätt med följande ord.


”Läget är nu att en majoritet av väljarna och egentligen av riksdagen är emot den regering som kom till stånd därför att alliansens härförare kastade yxan i sjön. De som tror att ministären Löfven ens skulle klara sig i två år har blivit allt färre.”

 

Frågan är om inte Stefan Löfven redan faller den 3 december?


I grund och botten är jag tveksam till att fälla regeringen men som processen har utvecklat sig tror jag att Sverigedemokraterna inte har något val längre. Man har bundit alldeles för mycket ris åt egen rygg och andra hjälper till i allra högsta grad, inte minst Alliansens fega agerande.


Om SD inte fäller regeringen kommer partiet anses agera väldigt fegt efter sina hotfulla uttalanden, vilka man inte backat ifrån i något avseende. Men det värsta är nog den svekdebatt som skulle starta bland partiets medlemmar och inte minst sympatisörer och väljare.


Riskerna är många med att fälla regeringen! Ny regeringsbildning över blockgränserna, ny Alliansregering, minskat väljarstöd, förlorad vågmästarställning o.s.v


Men det finns också många fördelar. Inte minst att 7-klövern får bekänna färg ännu en gång genom att hitta nya lösningar för att isolera Sverigedemokraterna eller börja helt enkelt börja samarbeta med SD.


Är partiledningen och riksdagsgruppen beredd att gå ”ALL IN”?

 

PS

Har även startat en ny omröstning!

 
 
Svensson

Svensson

22 november 2014 12:18

Om SD fäller regeringen,då visar dom att dom har makt,och då framstår den nuvarande regeringen som riktigt svag.Så jag tycker att SD ska fälla regeringen,det kan även locka nya väljare till SD tror jag.

http://svenssonsfunderingar.wordpress.com

 
Ingen bild

Svensk

22 november 2014 12:31

Fäll den så kallade regeringen!

 
Ingen bild

World Traveller

22 november 2014 12:32

Exakt mina tankar Thoralf. Först tyckte jag att det var bättre att vänta och låta regeringen göra bort sig ordentligt i folks ögon, men med tanke på hur oansvarigt de beter, vilka personer de tillsätter på samhällsviktiga poster, hur de fortsätter vägra att ens samtala med SD och framförallt hur rädda de verkar vara för nyval så har jag ändrat mig och tror att det bästa, både för SD's del och för vårt land, är att försöka få denna regering avsatt och få till stånd ett extraval. Oavsett vad som händer, även om SD förlorar den lilla vågmästaställning de har nu, så tror jag att ett extraval är bäst för oss alla i långa loppet. Alltfler svenskar börjar inse det. SD får nu sympatisörer från både vänster och höger. Låt oss hålla tummarna.

 
Ingen bild

Martin

22 november 2014 12:35

Säg att det blir extraval och SD förlorar sin vågmästarställning? Det går fortfarande att försvara att SD fällde budgeten.

"Invandringspolitiken håller på att kullkasta hela systemet. Sjuklövern vägrar samarbeta med oss trots att stupet närmar sig. Vi var tvugna att agera i det desperata läget."

Dessutom, eftersom sjuklövern har målat in sig i ett hörn vad gäller invandringspolitiken, så kanske de behöver den ursäkt som en regeringskris innebär för att ta sig ur hörnet?

Rent instinktivt, eftersom större delen av sjuklövern så tydligt signalerar att de inte vill ha regeringskris så bör SD söka en.

 
Ingen bild

Martin

22 november 2014 12:38

En nackdel är att SD misslyckats med att kommunicera hur villiga de är att samarbeta med de rödgröna om de bara gör upp om invandringspolitiken med er.

En annan aspekt är att media senaste månaden har börjat lobba för minskad invandring.

 
Ingen bild

Alf

22 november 2014 12:57

Who Dares, Wins

 
Ingen bild

Sven-Sune

22 november 2014 13:16

Om SD bestämmer sig för att fälla regeringen och det inte resulterar i ett extraval (vilket det sannolikt inte gör) finns det en självklar motivering:

"Vi har hjälpt Stefan Löfven att ombilda sin regering utan MP och en ren S-regering är bättre för Sverige än en S-MP-regering. Han hade varken omdöme eller handlingskraft att göra det själv."

 
Ingen bild

ugglan

22 november 2014 13:22

Svårt att bedöma hur SD skall agera. Jag såg en intervju med svetsloppan från New York i media. Helt klart är att svetsloppan är fuktig, och känner sig obekväm med den uppkomna situationen.
Svetsloppan säger att han vill prata politik, och inte hålla med med några taktiska övningar. Men då kan han ju för helvete göra det då, och inbjuda SD för politiska överläggningar.

I slutänden på detta drama så tror jag att om SD fäller regeringen så träder kaserngårds majoren Björklund in som en räddande ängel, och är beredd att "ta ansvar" för Sverige. Folkpartiet har aldrig känt sig bekväma med att regera ihop med högern utan FP vill helst samarbeta med SAP. Den svagaste länken i alliansbygget är och var FP.

 
Ingen bild

Göta

22 november 2014 13:32

Jag instämmer i kommentarerna ovan.
Och så här tänker jag efter att ha iakttagit den nya regeringens taffliga ledargarnityr:

Löfven och alltför många av hans regeringsmedlemmar ska vara tacksamma om de blir fällda av SD. Antalet pinsamheter under de fåtal veckor som har gått sedan regeringsbildandet är redan många nog. En så klantig, så fumlig, så bortkommen, så förstockad och osmidig regeringssamling har nog knappast skådats tidigare i det här landet.

Blir regeringen fälld kommer ju dessa snabbt och lätt undan följderna av sina egna pinsamheter och slipper stå till svars. Var och en kan då skylla på SD och påstå att man aldrig fick en riktig chans att visa sin "briljans".

Hur det går för SD beror på hur många av S-väljarna som har hunnit uppfatta Löfven-regeringens kompetensbrister och därför går över till SD. Förhoppningsvis blir det kanske en ökning till ca 15-17 procent för SD - om det nu över huvud taget blir något extraval.

Jag tror att det faktiskt inte skulle vara så dumt om Löfven (som förmodligen själv inte har uppfattat sin otillräcklighet som statsminister) försöker tota ihop något samarbete med C och/eller det tynande FP. Förhoppningsvis skulle då det pågående massinvandringsvansinnet framgå ännu tydligare för våra trögfattade väljare. Givetvis under förutsättning att väljarna får veta så mycket som möjligt av allt det som Sveriges medier och 7-klöverpolitiker mörkar. OCH det finns fortfarande bara ett sätt för SD att ge väljarna den informationen.

 
Ingen bild

Sven

22 november 2014 13:33

Den ända vinnaren som jag ser det är F! som för en ny chans.
För SD är det väldigt osäkert på om det skulle resultera i något lyft eller ökat inflytande.
Och alliansen har många sår att slicka.
Men sittande regeringen får en chans att lägga en mer populär budget.

Min tes är alltså att sittande regering stärks och att F! eventuellt kommer in och gynnar regeringen.

Vänligen
/Sven

 
Ingen bild

Göta

22 november 2014 13:37

Tillägg: En annan fördel med att C och/eller FP deltar i en S-MP-regering är att en sådan regering ganska snabbt skulle spricka av sig själv.

 
Ingen bild

realisten

22 november 2014 13:42

Eftersom inte de borgerliga vill ha extraval lär det knappast bli något. Det var ju deras förluster och säeskilt Ms som gick till SD. Det finns ju många M som inte tycker att M är tillräckligt mycket höger, det är ju SD.

 
Ingen bild

Göta

22 november 2014 13:48

@ Sven
Har märkt att du försöker skrämmas oss med F!, men det kan du skippa för F! är redan på väg att passera sina glansdagar (utom möjligtvis i Stockholm där man är lite efter i det mesta - fast man tror att man är före).

 
Ingen bild

AyC

22 november 2014 13:50

Om man inte använder sin vågmästarställning nu, när skall vi då använda den?
Fäll Regeringen och stå rakryggad mot pågående vansinne ...
Något extraval blir det inte eftersom Alliansen aldrig skulle våga detta. När dom viker ner sig blir det tydligt för deras väljare. SD går oerhört stärkt ur detta.

 
Ingen bild

Rune

22 november 2014 14:23

Bästa sättet att bli av med Miljöpartiet är att fälla Regeringen. Bara det, är tillräckligt skäl för göra det. Oavsett hur eventuell vågmästarställning blir.

 
Ingen bild

Mattias

22 november 2014 14:26

Eftersom jag inte är så förtjust i SD´s politik hoppas jag att de fäller budgeten. Är rätt säker på att det kommer straffa partiet mycket hårt OM det skulle leda fram till ett extraval. Men mer troligt är att SD förlorar sin vågmästarroll när man börjar titta på regeringsombildning.

 
Ingen bild

Rune

22 november 2014 14:26

Måste tillägga att jag i förra omröstningen tyckte att SD skulle vänta på ett bättre tillfälle. Men att jag nu har ändrat mig.

 
Ingen bild

Trollfar

22 november 2014 14:47

@Mattias, om vi ser till dina skriverier före valet i september så är en sak klar. SD bör inte bara fälla regeringen en gång utan ett flertal gånger. Detta med tanke på hur fel du hade sist.

SD kommer att ses som ett parti med ansvar och öka till >17%. Kom ihåg vem som skrev detta först.

 
Ingen bild

Pepparholm

22 november 2014 15:04

SD måste fälla Miljöpartiet och Vänsterpartiet. Allt annat är svek mot SDs väljare. SD tål hån, spe och hot från övriga partiledare och från media, men man tål inte en svekdebatt från sina väljare.

 
Ingen bild

Johan

22 november 2014 16:08

Det ska bli underhållande att se när SD röstar på en budget, som innefattar en generös migrationspolitik. Mycket trovärdigt.

 
Ingen bild

World Traveller

22 november 2014 16:31

Eftersom Sven och Mattias säger att SD kommer att förlora på ett nyval och Löfven börjar svettas så fort någon nämner nyval så vet vi nu att det bästa för SD och Sverige är att SD fäller budgeten och regeringen tvingas avgå. Om det blir nyval (extraval) eller inte spelar ingen roll. Om svenska ungdomar ska ha någon som helst framtid och svenska pensionärer någon som helst värdig ålderdom så måste dessa 7 partier som springer arabvärldens ärenden bort.

 
Ingen bild

World Traveller

22 november 2014 16:34

Johan, Åkesson sa att de skulle rösta på det för Sverige MINST skadliga alternativet (Rödgrönt eller Alliansen). Alliansens budget verkar vara hårfint mindre skadlig än den rödgröna sörjan. Hur som helst så verkar alla i 7-klövern frukta att Svetsarn's budget fälls.

 
Ingen bild

realisten

22 november 2014 16:34

@Johan
Ja det blir ännu mer underhållande när media frågar varför man plötsligt vill lägga lika mycket pengar på invandringen som 7-klövern.

 
Björn söderberg

Björn söderberg

22 november 2014 16:57

Den sk regeringen vi har nu skulle jag gärna sänka helt utan skruppler. Dom vill vara en humanitär stormakt likt moderater och övriga partier. Man lyssnar inte på höjda röster inom partierna, kommunpolitiker mdfl som säger de håller på och eskalerar till nått vi inte klarar av. Ständigt påhejade av medias påståenden att de bara är bra för landet. De jag undrar vem kommer stå som ansvarig när det spårar ur. Redan nu skyller man på sd om inte budgeten går igenom och en kris i svensk ekonomi på grund av detta. Vem fan går på detta? Blir de en kris är den skapad för att man inte får som man vill i asylindustrin. Större makter styr i detta inte sjuklövern.Löfven har ingått en pakt med bilderberggruppen där pengar styr och så kommer det fortsätta tyvärr

http://barrkis

 
Ingen bild

Thoralf A

22 november 2014 17:17

Intressant att Sven, Johan, Mattias, J och andra blivit så aktiva på min blogg. Uppenbarligen är de alla rädda för ett extra val och att S och MP får smisk av väljarna.

Omröstningen i riksdagen den 3 december handlar inte längre om budget utan om att fälle regeringen eller inte eftersom Stefan Löfven har sagt att han kastar in handduken om han inte får igenom sin budget. Svårare än så är det inte!

 
Ingen bild

Curt Linderholm

22 november 2014 17:23

Att rösta för alliansens budget innebär att man ställer sig bakom 188 miljarder kronor till migrationsverket plus statens och kommunernas kostnader under de kommande fyra åren. Sak samma med de rödgrönas även om det knappast är aktuellt. Visst, det går att hitta någon fördel här, en annan där i de båda budgetförslagen men de är totalt underordnade massinvandringens katastrofala framtidsutsikter. Varför inte bara hålla sig till det egna (Sverigedemokraternas) budgetförslag. Det är den enda som för något gott med sig.
Har svårt att förstå varför en del vill rösta på alliansbudgeten, den är en skamfläck och för inget gott med sig annat än att Löfvens regering avgår och därefter kommer tillbaka i ny skepnad med samma ohyggliga asylrelaterade kostnader. Det är möjligen radikalt och uppseendeväckande att fälla Löfven -men sen då?
Sverigedemokraterna spelar bort sin vågmästarställning och därigenom försvinner varje möjlighet till aktiv påverkan i riksdagen.
Även möjligheten till rejäla opinionsframsteg, ta trainee-sysselsättningen som exempel. Det är de rödgrönas stora arbetsmarknadsidé, alliansen har gemensamt och kraftfullt på goda grunder dömt ut förslaget men samtid lovat att inte bryta ut något ur Löfvens budget. Sverigedemokraterna lägger förslag om att förstärka budgeten genom att spola traineen och röstar för, rödgröna röstar mot och allianspartierna räddar de rödgröna genom att lägga ner rösterna.
Vad säger väljarna, exemplet kan mångfaldigas, men inte om sossarna får chansen att bilda en majoritetsregering ihop med miljöpartiet, centern och folkpartiet. Nyval är inte troligt som förstaalternativ men även efter ett sådant så blir det en majoritetsregering med mångkulturell inriktning och Sverigedemokraterna hamnar utan vågmästarställning.
En röst på den egna budgeten och ingen annan är som det ser ut nu den bästa vägen. Det är svårt att sia om de närmsta åren i riksdagen men lite längre perspektiv än att bara fälla Löfvens budget bör innehas.

 
Ingen bild

pg

22 november 2014 17:33

SD kan aldrig förlora på att fälla regeringen på sikt!
MP är en största faran mot riket Sverige.
Dessa gröna stollar har ingen politik annat än ett "påhittat" klimathot. Det finns inga som helst bevis på att det finns ovanligt med klimatförändringar, har alltid förekommit och kommer att förekomma! Vi lever i detta nu, i slutet av en istid!
IPCC är en politiskt sammansatt organisation som enbart utnyttjas för att höja skatter o djävlas med hederliga människor!

 
Ingen bild

Lärare

22 november 2014 17:38

Vad som än sker, kommer jag ha fullt förtroende för SD:s ledning.

Det behövs ett sunt och ett starkt tänkande parti i landet, som ser till Sveriges bästa. Jag hoppas och tror, efter tongångarna ute i samhället, att SD kommer gå fram hur man än gör Allt annat är helt enkelt otänkbart.

NU, har svensken vaknat och insett vilken livsfarlig politik de s k sjuklövern bedriver. De har helt klart målat in sig i ett hörn och kan inte ta sig därifrån.

Märkligt att det finns hur mycket pengar som helst till flyktingar och invandrare, men inte till Sveriges pensionärer.
Man skulle kunna bygga flera hundra nya äldreboenden, med hög personaltäthet och en massa trevliga aktiviteter, och ge pensionärerna mer pengar i plånboken för de miljarder som slängs på de s k berikarnas slott och herresäten.

Sveriges pensionärer får verkligen vända på slantarna, medans berikarna kräver och kräver och samhället "jamsar med" och ger dom allt de pekar på.

Vi måste ta tillbaka Sverige!

 
Ingen bild

Hulda mk1

22 november 2014 17:46

Funderingar inför ett ev. nyval:

1: Fi,s ev framgång beror helt på media.
2: Inför Kyrkovalet tjatade man ut sjuklöver-väljare för att försöka minska SD,s framgång. Det behövs säkert också vid ett ev. nyval.
3: Den som en gång bestämt sig för SD, går väldigt sällan tillbaka till föregående parti.
4: SD har troligen de mest beslutsamma väljarna vid ett ev. nyval.

5: Media kommer att vara skoningslösa mot SD,s företrädare vid ett ev. nyval.
6: Resachgruppen får garanterat fria händer.
7: Stenkastarvänstern kommer att storsatsa.

Men troligen kommer Fp och C att sträcka ut en hand och rädda Löfven...

 
Ingen bild

World Traveller

22 november 2014 17:53

Curt Linderholm och Hulda, ingen vet hur det blir efteråt om SD fäller regeringens budget, men ibland måste man våga för att vinna. När vi nu ser hur 7-klövern våndas inför ett eventuellt extraval så säger det mig att det är rätt väg att gå. Våra pensionärer och framförallt våra ungdomar är värda det. Inte ett enda parti bland de rödgröna eller alliansen bryr sig ett skit om dom så då måste SD göra det.

 
Ingen bild

Johan

22 november 2014 17:56

Nej, Thoralf. Rädsla är SD:s paradgren och hela livsluft. Du ska nog inte heller inbilla dig att ett extraval står för dörren. I ett läge där en övervädligande majoritet i riksdagen inte önskar ett nyval kommer stridsyxorna att grävas ned. Det kommer att vändas på många stenar i syfte att få till en regering.

 
Ingen bild

Hulda mk1

22 november 2014 18:12

@World Traveller.
Självklart måste man chansa ibland i livet. Jag gav bara uttryck för mina tankar ur olika vinklar.
Sju partiers strateger jobbar säkert för högtryck nu för att neutralisera hotet SD...

 
Ingen bild

J

22 november 2014 18:14

jaja, Thoralf hoppas på en plats på en eventuell ny riksdagslista, svårare än så är det inte. Det blir inget extra val, oavsett hur SD röstar. Det enda som sker om SD fäller regeringen är det försvagar sig själva, så i min värld: Rocka loss...

 
Ingen bild

pg

22 november 2014 18:16

Thoralf behöver inte hoppas på en plats i en ny riksdag, Thoralf är redan klar för den uppgiften!

 
Ingen bild

Sven

22 november 2014 18:30

Hej Thoralf!

Din blogg är som en spännande TV-serie, det händar alltid något och det blir aldrig tillräckligt djupt innan du byter ämne. Jag ser det som underhållning, men det blir lätt ett beroende;)

Så rädd, nej bara sugen på argumentation.

/Vänligen
Sven

 
Ingen bild

Thoralf A

22 november 2014 18:36

Sven

Det kan bara bli djupt om t.ex du svarar på de frågor som jag eller andra ställer. Men du undviker ju detta!

 
Ingen bild

Thoralf A

22 november 2014 18:38

Sven

Den som följt min blogg vet att jag brukar skriva ett nytt blogginlägg varje dag med i de flesta fall ett nytt ämne. Så har det varit i snart 8 år. Passar det inte dig så är det inte mitt problem. Starta en egen blogg!

 
Ingen bild

Sven

22 november 2014 18:44

Vad intressant, jag upplever att ni inte svarar på mina frågor!
Vi kanske borde bli bättre på att lyssna på varandra?
Nej, din blogg passar mig, mitt opium;)

Vänligen
/Sven

 
Ingen bild

Onkel Sven

22 november 2014 18:49

Det står i kommunallagen att kommuner och landsting ska förvalta skattebetalarnas pengar på bästa sätt , då undrar jag är man rädd om dessa pengar när man låter Sverige översvämmas av folk som kanske aldrig kommer ut i arbete ?

 
Ingen bild

SDare

22 november 2014 19:07

Vänlige Sven före och efter opium

http://www.youtube.com/watch?v=0ZgiVicpZGk

 
Ingen bild

Trollfar

22 november 2014 19:26

@SDare, igår hällde Sven något, vet inte vad? Idag tyngre grejer, så det kan bli.

 
Ingen bild

Sven

22 november 2014 19:34

Onkel Sven

Jag håller med om att förvalta skattebetalarnas pengar på bästa sätt är en problematisk fråga då vi har olika uppfattningar om vad som är bäst för folket.

Jag är förundrad över att man inte ser till skatteflykten som berövar oss våra intäkter. Varför är inte detta en större fråga?

Angående invandringen så ser jag det största problemet att vi inte tillvaratar det de kan erbjuda med sin kompetens, varför skall det vara så svårt för dem att komma ut i arbete utan att bara vara en belastning? Ingen blir glad av det varken vi eller invandrarna.. Hur man löser detta problem tycker jag är intressant och en utmaning. Sen kan jag hålla med om att de volymer av flyktingar som kommer hur skall vi kunna mäkta med det på ett bra sätt, med de förutsättningar som finns, det är en svår nöt.

Vänligen
/Sven

 
Ingen bild

SDare

22 november 2014 19:57

Du! Vänlige Sven.
Hur f-n tänker du? Kolla på din fråga en gång till!
"Varför skall det vara så svårt för dem att komma ut i arbete"
Titta sen på den bifogade länken

http://www.regionfakta.com/Kalmar-lan/Snabbstatistik/Arbetslosa-totalt/

I oktober var 372 853 stycken öppet arbetslösa i Sverige.
Hur f-n vill du göra för att få dessa människor i arbete före de som du så gärna vill importera och fylla på statistiken med?
Var tyst med dig, innan du har ett vettigt resonemang.
Blir så trött!!

 
Ingen bild

Observer

22 november 2014 20:25

@Thoralf

Sven, Johan, Mattias, J är mest troligt sk "spejare" från MP!
Din slutsats är nog korrekt Thoralf!
-Vi behövde inte vänta värst länge på att de skulle göra bort sig, Det gick fortare än nån kunde ana.
FÄLL REGERINGEN.

 
Ingen bild

Curt Linderholm

22 november 2014 20:31

World Traveller, du skriver att ingen kan veta hur det blir efter det att Sverigedemokraterna fäller Löfvens budget, men man måste våga för att vinna.
Nej, man kan inte veta på förhand men får försöka bedöma situationen och handla därefter. Har du ingen idé vad som sker efter fälld budget, vad är då vinsten? Är själva radikalismen med budgetfall vinsten -oavsett vad som händer. Ställ dig frågan: vem får av talmannen uppdraget att bilda ny regering, hur kan denna se ut, har Sverigedemokraterna kvar sin vågmästarställning, hur blir Sverigedemokraternas fortsatta möjligheter att påverka den politiska händelseutvecklingen.
Vänligen Curt.

 
Ingen bild

Sven

22 november 2014 20:35

Sdare

Jo, det kommer massa människor som har gedigna utbildningar men vi i Sverige har ett problem med att misstro dessa. Varför frågar jag mig, varför inte ta vara dessa resurser?! Tror du på fullaste allvar att de flesta vill "snylta" på vårt system?

Och be inte mig att hålla tyst det får motsatt effekt;)


Observer:

Du har gett mig så många skratt, men samtidigt fastnar det i halsen när jag ändå förstår att du menar allvar!

Vänligen
/Sven

 
Ingen bild

OT

22 november 2014 20:40

Vi vet ju alla att ju längre denna teater pågår, ju mer röster får SD. Så jag tycker SD ledningen skall sluta med sina räddhågsna kortsiktiga beräkningar. Bättre då att lyssna på Verner von Heidenstam (1859-1940) Handlingskraft - "Det är skönare lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge.": http://www.livet.se/ord/liknande/se_16822

Jag hoppas att SD-ledningen inser hur svårt det är att överhuvudtaget överväga att rösta på SD! Det är så svårt att när man en gång röstat på SD så kommer man forsätta med det; eftersom man noga övervägt sitt val och grundligt undersökt alla eptitet kastade mot SD, för man vill ju inte rösta på "nazisterna". Detta innebär också att när SD väl fått en röst så krävs det ganska mycket för att förlora den rösten. Så hur det än går tror jag att SD inte får färre röster än de har, tvärtom!

För alliansen i tiden - "Sammy Davis jr. - Baretta's theme": http://www.youtube.com/watch?v=5HNWhVXcjV8

P.S För tänk om vi aldrig får höra bågen spännas, vilket nederlag!

 
Ingen bild

Ove

22 november 2014 20:41

Jag tycker dom ska fällas. Nyttja tungan och släng den på vågen och visa att vi är inne i politiken på allvar. Om det blir ett blocköverskridande röstning så kommer ännu fler över till den goda sidan i nästa val.
Den fula ankungen SD har fått fjädrar och är snyggast i ankdammen.

 
Ingen bild

Tony

22 november 2014 20:43

Sju klövern har agerat ynkligt i många frågor, men en av
dom mest ynkliga är försvarsfrågan. Se nu hur den ena efter
den andra ur sju klöverns Pinockio figurer talar om att rusta
upp försvaret, trots att dom under tre mandatperioder inte
gjort annat än rustat ner försvaret, detta har av SD påtalats
så länge som SD suttit i riksdagen, men alla förslag från SD
att rusta upp försvaret har mötts av hånfulla kommentarer
av övriga sju bakåtsträvare.
Det är inte konstigt alls att andra länder anser att Sveriges
regeringar verkar att ha mist förståndet i flera agerande,
försvarsfrågan är en sådan, den okontrollerade invandringen en
annan. Inte konstigt att Ryssarna fäller hånfulla kommentarer
över Sveriges agerande.

 
Ingen bild

w-son

22 november 2014 22:07

Det har med trovärdighet att göra. Att SD agerar utifrån landets bästa för ögonen och att man inte likt övriga partier enbart ägnar sig åt taktikspel för sin egen vinnings skull och därmed enbart för ett maktspel. Landet står nu inför så allvarliga problem att man kan inte blunda för detta.

Thoralf, läs även analysen och rådet från den ypperlige krönikören Olof Hedengren (civiliekonom (DHS), jur kand., fd bankir), som skriver i Samtiden vad han skriver under rubriken "SD måste visa att de har ”guts” att fälla regeringen".
http://www.samtiden.nu/6535/sd-maste-visa-att-de-har-guts-att-falla-regeringen/

 
Ingen bild

OT

22 november 2014 22:10

Det är inte frågan om man är politiskt korrekt eller inte! Frågan är hur många gånger man kan bli slagen till marken och fortfarande resa sig upp!

"Eye of the tiger": http://www.youtube.com/watch?v=QEjgPh4SEmU

 
Ingen bild

OT

22 november 2014 22:17

Kära väljare SD är vår tids Ghostbusters! Välj, klimat, immigration eller budget nedskärningar! Handen på hjärtat, "Who you going to call?": http://www.youtube.com/watch?v=m9We2XsVZfc

P.S För de trögfattade... SD...

 
Ingen bild

OT

22 november 2014 22:42

Om inte sjuklövern inte vill samarbeta med SD så är det inte vårat fel tänk på att "We Didn't Start the Fire": http://www.youtube.com/watch?v=m50p-XScreM

Och med tanke på att världen är alldeles upp o ner... Och alla sjuklöverpartier spelar "Safety Dance": http://www.youtube.com/watch?v=AjPau5QYtYs

Kära väljare visa att de har fel.

 
Ingen bild

matspp

22 november 2014 22:49

@Troll-Svempa

"Tror du på fullaste allvar att de flesta vill "snylta" på vårt system?" JA!!! Att Sverige är asylparadiset nummer ett råder det inte någon tvekan om eftersom asylrätten i Sverige urholkats totalt. Knappast någon som kommer hit är längre verklig flykting. I stället handlar det till 95 procent om ekonomiska migranter som vill skaffa sig ett bättre liv. Man väljer Sverige eftersom det är det land i Europa där det är mest enkelt att missbruka asylrätten.

 
Ingen bild

OT

22 november 2014 22:52

@Det är slut nu. Nej det inte slutet, det är bara början!

Snart är det dags! SD 2014!

"Tiden har kommit
Att säga rätt är rätt
Betala din hyra
Betala din del

Tiden har kommit
Fakta är fakta
Det tillhör oss
Ge oss makten tillbaka

Moderaterna i kör:
Hur kan vi dansa när våra ideer är upp och ner
Hur kan vi sova när våra broar bränns
Hur kan vi dansa när våra ideer är upp och ner
Hur kan vi sova när våra broar bränns": Midnight Oil- Beds Are Burning: http://www.youtube.com/watch?v=1MFTK-71S2c

 
Ingen bild

Vadskallvigöra

22 november 2014 22:54

Blir så trött, såg i torsdags i en artikel ang ev asylboende i Mönsterås att kommunalrådet refererar till den svenska utvandringen, och påstår att den skedde för hundra år sedan och att den berodde på förföljelse?!! Alltså 1,3 miljoner svenskar lämnade landet samtidigt och de var förföljda! Historieförvanskning el vad? Har släktingar som utvandrat och har besökt Emigrantinstitutet, aldrig hört talas om detta! Utvandringen berodde på fattigdom o hungersnöd vad jag vet!

 
Ingen bild

Hej!

22 november 2014 22:59

Kör eget race! Många fler kommer väckas från sekttrans när de slår i verklighetens värld.

 
Ingen bild

SDare

22 november 2014 23:12

Ja du Sven!
Något svar på min fråga, har du inte. Fortfarande så är ca 375 853 stycken öppet arbetslösa i Sverige. Vad vill du göra för dem? Flertalet utav dessa individer har en gedigen utbildning, men inget jobb att gå till. Men du har uppenbarligen den magiska staven som skapa jobb. Låt oss höra hur du tänkt dig vifta med den.
Och ja, som svar på din fråga.

 
Ingen bild

Kalleman

22 november 2014 23:47

Jag har tvivlat tidigare, men nu är jag helt säker, har vi en chans att fälla denna fullkomligt inkompetenta regering så gäller det att inte vila på hanen utan att slå till nu! Det kan gå fel beroende på hur allianspartierna röstar men det är deras problem. Nu handlar det om att vi som röstat på SD vill rädda vårt land från utarmning pga 7-klöverns fullständigt oacceptabla invandringspolitik! Media kommer att degradera oss men folket kommer att belöna oss och all makt utgår från folket, eller?

 
Ingen bild

Sven

23 november 2014 00:02

SDare
jag har ingen magisk stav, vad tror du?
Men jag har mött många jurister, läkare och andra invandrare som inget hällre vill än att arbeta, men de får inte!
Det är en skam att vi aldrig ger dem chansen att bidra till samhället!
Vad är det för integration?
Vad tänker ni om detta?

Det är så sorgligt att människor som kommer hit och vill göra rätt för sig aldrig får chansen!!

Vänligen
/Sven

 
Ingen bild

Verkligheten

23 november 2014 00:08

SD bör fälla regeringen. Sverige klarar inte mer nu.

 
Ingen bild

SDare

23 november 2014 00:25

Du Sven!
Att diskutera eller ställa dig en enkel fråga, är helt lönlöst. Du svarar så fan han gråter. Men! Det är din världsbild och den får du behålla. Nu skiter jag i dig. Adjö!


 
Ingen bild

Sven

23 november 2014 01:03

SDare

Nej saker och ting är egentligen väldigt enkel.

Jag ser möjligheter medans du ser hinder. Att integrera invandrare borde ligga i ditt intresse, men vad är det jag missar? Är det så enkelt att du bestämt dig för att klassifiera människor utifrån härkomst?

I så fall, var kommer du ifrån, och säg inte att du äter köttbullar utan likt historieätarna visat att svenskarna åt gröt morron, middag och kväll.

Vänligen
/Sven

 
Ingen bild

Olov

23 november 2014 03:16

Sven!

CHANSER FÅR MAN INTE - DOM TAR MAN!

 
Ingen bild

Olov

23 november 2014 03:25

Varför ser man aldrig invandrare från mellanöstern och Afrika taga chansen att gå ut i bärskogen för att göra rätt för sig när det är säsong?

Är det verkligen fattiga och utsatta vi hjälper?

Däremot ser man väldigt ofta de arbetssamma asiaterna vilja göra rätt för sig genom att t.ex dra ut i bärskogen.

..Kan det bli tydligare, vad det handlar om?!

 
Ingen bild

World Traveller

23 november 2014 03:47

Curt, SD har ingen vågmästarroll i den viktigaste frågan för Sveriges framtid - massinvandringen (och islams allt större inflytande i vårt samhälle). Därför är det bättre att fälla regeringen innan de hinner åsamka för mycket skada på vårt land.

Sven, dessa "gedigna" utbildningar du påstår att invandrarna har är inte så gedigna om du jämför dom med Europeiska utbildningar. En läkare från MENA är till exempel jämförbar med en apoteksassistant. Detta enligt brittiska läkare på plats i Irak och Afghanisyan.

 
Ingen bild

World Traveller

23 november 2014 04:38

Den som har tvivlat på om 7-klövern är en fara eller inte för vårt land borde väl ha fått bevis nu:

'Att använda biståndsbudgeten till att finansiera migration fungerar bättre som fattigdomsbekämpare, skriver Fredrik Segerfeldt.

Den centrala syftesformuleringen i PGU:n är att den ska bidra till att skapa förutsättningar för fattiga människor att förbättra sina levnadsvillkor. Det finns inget mer effektivt sätt för Sverige som stat att bidra till det syftet än att låta människor flytta hit.

FN:s utvecklingsorgan UNDP har visat att männisjor från fattiga länder som flyttar till länder som Sverige gör en vinst på 14.000 dollar om året. Det är över tio gånger mer än snittinkomsten i världens fattiga länder.'

Så nu vet ni 87%are. Det är bara att ta nya tag. Många fler är på väg hit. En stilla undran bara. Varför kommer det inga fattiga från buddhistiska och kristna länder?

 
Ingen bild

Elisabeth (pensionär)

23 november 2014 08:41

Praxis är:
Att om man inte får igenom sin egen budget så lägger man ner sina röster.
Praxis var ju oerhört viktigt för SD när valet av riksdagens andre vice talman skulle genomföras.
Då får man väl följa praxis nu också!

 
Ingen bild

Hulda mk1

23 november 2014 08:47

@Elisabeth(pensionär).
Praxis är väl också att ha ett kvittningssystem med ALLA partier, eller? Hur det är under denna period vet inte jag, men under den förra fick SD ta in rejält sjuka ledamöter vid omröstningar...

 
Ingen bild

Tony

23 november 2014 08:59

Elisabeth Pensionär:

Praxis är också att man vid sjukdom får sätta in ersättare,
det gäller för dom sju skenheliga partierna, men tydligen
inte för SD som vid en votering får komma dit sjuk, eller att
avstå från att rösta!

 
Ingen bild

Onkel Sven

23 november 2014 09:28

Varför inte lyda mitt råd att sända efter Ratlibris Personfakta för under 200 :- , över din kommun där får du svart på vitt vilka kostnaderna är för invandrare i din kommun , ett måste eftersom kommunerna smyger in dessa kostnader i andra utgifter för att mörka i den frågan .

 
Ingen bild

Niklasr

23 november 2014 09:31

@Elisabeth (pensionär)
Hur gick det nu med talmansvalen? Följde de övriga partierna praxis?
Eller hur gick det med praxisen att partierna skulle få ordförandeposter i utskotten efter storlek? Man kan inte komma och kräva att praxis skall följas bara när det passar en själv.

 
Ingen bild

Trollfar

23 november 2014 10:13

@Niklasr, du förstår att Elisabeth(pensionär)är röd-grön och då gäller inte vanliga regler.

 
Ingen bild

Nils DK

23 november 2014 10:55

Sverigedemokraterna bör inte rösta för aliansens budget, därför att det är ohederligt att av taktiska skäl rösta för något som man är emot. SD stödjer inte aliansen politik, så låt bli att rösta för. Deras budget är en katastrof.

Och det blir inget nyval, men "Kaospartiet SD har skapat en kris, så nu räddar vi klokt och duktigt landet med en bred koalition." Och: "SD röstade för högerns budget för att SD är ett högerparti."

 
Ingen bild

Odalbonde

23 november 2014 11:06

I min bekantskapskrets har nu två på vänstersidan genomskådat hyckleriet. De kommer att rösta på SD nästa gång.

 
Ingen bild

Observer

23 november 2014 13:18

Oj vad rädda kommunisterna är nu att deras drömregering går i stöpet !

World traveler: Ja, v a r f ö r väljer man att rikta in sig på att ta hit i stort sett bara muslimer?!!
Alla v e t ju att det finns lika utsatta kristna och budhister i världen!
Och v e m har bestämt det?
-D e t skulle jag vilja ha svar på!

 
Ingen bild

Martin

24 november 2014 01:02

MP och V och FP får nog tillbaka sina Fi röster i ett extraval. Men det är smällar man får ta :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11
12
13
14
15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards