thoralf

Alla inlägg den 21 januari 2014

Av Thoralf Alfsson - 21 januari 2014 16:45

Vid förra veckans partiledardebatt slog miljöpartiets Åsa Romson på stort med klimatalarmismen. Hon säger att centrala Göteborg kan komma att översvämmas! Lyssna och förundras!


För att alla nu inte skall bli fullständigt uppskrämmda och få svårt med sömnen så lägger jag upp utvecklingen av havsnivån för Stockholm de senaste ca 250 åren. Som ni kan se har havsnivån sjunkit med närmare 100 cm. Undrar om Åsa Romson hört talas om landhöjningen? Landhöjningen har sannolikt inte varit lika stor i Göteborg som i Stockholm men den liknar säkert Stockholm.


    


Notera också att sedan lilla istiden på 1600-talet har vi haft en rejäl ökning av medeltemperaturen vilket borde påverkat vattentemperaturen i våra hav men ändå har det inte påverkat havsnivåerna. Märkligt!


Nu ser dock verkligheten helt annorlunda ut i Sverige än den som miljöpartiet och Åsa Romson försöker få oss att tro. Det finns gott om exempel på det. Hamnar har fått flyttas vid våra kuster på grund av landhöjningen.


När alla klimatalarmister får härja fritt i media och inte minst i public service är det väldigt lätt att bli påverkad. Jag brukar dock alltid försöka få saker och ting bekräftad i min närhet eller i vardagen. Därför hämtade jag in temperaturdata för Kalmar från SMHI för att konstatera hur den globala uppvärmningen sett ut i Kalmar. Där kan man se att vi haft en viss ökande temperatur under det senaste 100 åren men det som är mest intressant är att se utvecklingen under de senaste 25 åren då koldioxidnivå skall ha stigit så mycket.


Trenden i Kalmar är dock den motsatta när det gäller medeltemperaturen.


    


Som det framgår av diagrammet har vi en trend (grön linje) av sjunkande medeltemperatur i Kalmar under de senaste 25 åren. Tvärtemot vad alla experter säger. Trenden tyder på att medeltemperaturen har sjunkit med närmare 0,5 grader under dessa 25 år.


Är vi på väg mot en ny istid?


Jag har alltid hävdat att IPCC och andra klimatalarmister undervärderar solens påverkan på vårt klimat. Igår såg jag givetvis på Vetenskapens värld i SVT eftersom det just skulle handla om solen och dess påverkan på jorden. Jag rekommenderar alla som är intresserade av klimatfrågan att titta på programmet.

http://www.svtplay.se/video/1744606/del-1


 


Är vi på väg in i en tid utan solfläckar som vi hade under 1600-talet och det som kallas den Lilla istiden?

Just den frågan ställs i slutet av programmet!


Jag blir faktiskt väldigt förvånad att man på redaktionen vågar förra fram dessa tankar med risk för att drabbas av klimatalarmisternas ilska och hat.


Nu förväntar jag mig att få kommentarer från de klimatalarmister som besöker min blogg.


Nu sätter jag ingen större tilltro till vad som skrivs i Expressen men även där fanns en artikel för några dagar sedan om en "Mini istid".


Är det denna förändring på solen som inneburit att den globala uppvärmningen stått stilla i ca 15-17 år?


Är det i så fall önskvärt med en global uppvärmning (växthuseffekten p.g.a ökad koldioxid) under de närmaste 100 åren för att minska effekterna från solen?


Drabbas nu klimatalarmisterna av en klimatkortslutning? Men framförallt! Hur kommer IPCC agera om dessa teorier visar sig vara sanna?


Den som lever får se!



Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25
26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards