thoralf

Direktlänk till inlägg 26 september 2013

MEDIA GER SIG INTE

Av Thoralf Alfsson - 26 september 2013 23:08

Mediadrevet angående registret över romer fortsätter även om man kan skönja en viss tillnyktring på vissa håll. I riksdagen har man dock inte sett någon anledning till att nyansera alla rykten och utspel.


Uppenbarligen tror man sig vinna politiska poänger genom att angripa regeringen men framförallt polismyndigheten. Några riktiga ”sd-hatare” i riksdagen tar även chansen att få några politiska poänger på att gå ut med ganska oöverlagda uttalanden innan några fakta finns på bordet.


Jag tror det kan löna sig att vara lite mindre dramatisk än andra partiföreträdare!


När det gäller min blogg så kan jag bara konstatera att läsförståelsen är bedrövlig, inte bara bland dagens skolelever utan även bland kvällspressens journalister och ibland vänstersympatisörer. Nu hade jag dock inga större förväntningar på dessa grupper.


Vissa sticker fram sitt kommunistiska tryne vid tillfällen som dessa men det enda de bevisar är sin egen dumhet.


Bloggare som endast använder” sd-hatiska sajter” som referenser har inte förstått någonting om trovärdighet. Men är man indoktrinerad så är man antagligen utanför all möjlighet till räddning.


Det sorgliga är väl att till och med media använder sig av dessa sajter som källor till sina artiklar. Inte undra på att media är på väg att förlora sin trovärdighet.


Dock finns det några journalister som jag faktiskt mer och mer börjat respektera. Jag funderar faktiskt ibland över hur deras egen situation ser ut på tidningsredaktionen. Är de utfrusna?


PS

För de journalister som sökt mig sedan igår kan jag säga att jag svarar inte på samtal där min telefon visar ”Dolt nummer” eller ”Okänt”. Jag svarar bara på seriösa samtal!


Några intressanta artiklar.

http://lt.se/nyheter/sodertalje/1.2223779-barn-kring-natverket-i-polisens-register


http://ekstrabladet.dk/112/article2107364.ece


 
 
Lassekolja

Lassekolja

26 september 2013 23:39

Jag tittade på Svt´s Debatt ikväll. Kvällens program kunde fungerat som "gesällprov" för "kvalificerad programledarexamen". Ingen överraskning att ett Debatt-ämne var "Kringresande-registret". Om jag får tänka fritt så bekräftade "rom-sidan" i debatten att den knappt platsar i möblerade rum. Det där att begära och få ordet hos programledaren INNAN man börjar prata, det verkar inte alldeles lätt att ta till sig. Det fick bl.a veckans hjälte Peter Springare gång på gång erfara. Han, den kvinnliga Malmöpolisen och några experter till, samtliga lugna, sansade och balanserade människor, hade en omöjlig uppgift att få tala färdigt utan att bli avbrutna av ibland hela rom-sidan på en gång. "T.o.m." Riksdagsmannen Haddadd hade svårt att skärpa sig, d.v.s undvika att tala i mun på sin motdebattör, när inte Riksdagens Talman fördelade ordet till honom.
Min slutsats: Att föra en någorlunda sansad debatt med romer i samma rum är en fullständigt omöjlig uppgift! Dom skämde faktiskt ut sig inför svenska folket ikväll!
Än en gång: TACK Skånepolisen för att Ni gör Ert jobb! Jag ser "Kringresande-registret" som en nödvändig och positiv anpassning till "Det nya mångkulturella Sverige".
Registrera mera !!!

http://www.status.st

 
Ingen bild

Kalle Karlsson

27 september 2013 00:04

Tror inte en minut på att polisen är intresserad av att registrera zigenare på grund av deras etniska tillhörighet.Förmodligen bara en omständighet som av någon anledning krupit fram vid kartläggningen av kriminella nätverk.Tråkigt för justa zigenare om deras etniska grupp skulle vara överrepresenterad bland brottslingar.Zigenarna själva borde kanske vara mer måna om att självmant förbättra sin status genom att banna sina misskötsamma gelikar i stället för att banna polisen.

 
Ingen bild

OH

27 september 2013 07:06

Det vore intressant om samma energi som politiker , journalister m.fl användes till att ta fram sanningen för folket vilka svenskar som var Stasis medlöpare och spioner.

 
Ingen bild

C.H

27 september 2013 09:38

Vi är nog många idag som vill ha Springare som högste Polischef....och Thoralf som partiledare,efter detta spektakel.

 
Stefan K

Stefan K

27 september 2013 10:17

Politikerna ser verkligen på polisens arbete med ett märkligt perspektiv. Samtidigt som polisen får massiv kritik för de allt färre brott som klaras upp, fråntas de ständigt verktygen som används i det polisiära arbetet.
Kanske det bara gäller när målgruppen är av etniskt ursprung, för inte tror jag debatten om registrering förts om det gällt mc-gäng, fotbollshuliganer eller extremistiska rörelser.

Peter Springare tillhör den kategori av polis jag känner förtroende för och som jag vill se på högt beslutsfattande positioner.
Mähät Bengt Svensson har jag alltid saknat förtroende för och personligen hoppas jag att han entledigas från sin chefsroll och att han tar med sig Beatrice Ask genom dörren.

http://petterssonsblogg.se

 
Ingen bild

S-E Karlsson

27 september 2013 10:51

Romerska ungdomsförbundet deklarerar att dom kommer begära 250000 kr som ersättning för att dom registrerats av skånepolisen ,det kommer troligen att slantas ut tilldom . Annat är det med oss som tillhör de Vanvårdade och bortglömda där har det kostat 50 miljoner och tagit nästan tio år av utredning och ändå är det inte alla som får den ersättning på 250000 kr som utlovats ! människors lika värde ?

 
Ingen bild

Funtaren

27 september 2013 11:14

Det är skönt att se att de nya fakta som dyker upp entydigt talar för att registret var motiverat ur polisiär synpunkt. Enda problemet nu är att fulmedia kommer att sluta rapportera allteftersom deras öron blir röda av skam.

 
Ingen bild

Johan

27 september 2013 11:41

Om man skriver "Vill vi att polisen skall bli mer effektiva i sin verksamhet och att det blir fler personer som lagförs för brott i vårt land så får vi nog tyvärr acceptera att polismyndigheten registrerar personer efter vissa typer av grupptillhörighet, även om en av dessa faktorer kan handla om utländsk bakgrund" som första kommentar efter avslöjandet om registreringsaffären, då kan det ju lätt uppfattas som att man stödjer registrering.

Men OK, uppenbarligen har du blivit missförstådd och din åsikt i frågan kan istället sammanfattas med "Att däremot föra register över oskyldiga personer, frikopplat från en specifik brottsutredning, enkom för att de är släkt med en misstänkt brottsling är en helt annan sak. Det är naturligtvis oacceptabelt och blir än värre om registret är av sådan karaktär att det kan misstänkas att urvalet baseras på etnicitet"

Bra i så fall.

 
Ingen bild

Farbror Sven

27 september 2013 12:29

Jag vill också ha 250000 kr jag till hör ju svenskarna och är registrerad på alla möjliga ställen , tex EXPO .

 
Ingen bild

jur.kand

27 september 2013 20:52

@Funtaren

Hur är det motiverat ur polisiär synpunkt? En polis skall, självfallet, följa lagen. Om polisen utför polisiärt arbete utan att följa lagen då skall de åtminstone fällas för tjänstefel enligt 20kap Brottsbalken. Påföljd böter till två års fängelse.

PS. Till alla som "tror" på propagandaapparaten Avpixlat; "faller under" och "i enligt med" är två väldigt olika saker.

 
Ingen bild

Solidus

28 september 2013 19:35

Bästa jur.kand,

Om jag vore polis och såg att kriminella element stal saker så måste jag också veta var sakerna tar vägen (hälarna) och då är det viktigt att man börjar få en struktur.

Om nu polisen bestämmer sig för att göra ett tillslag så är det bra att veta att det finns barn i hemmet så att man inte skrämmer ihjäl dem om man måste göra en husrannsakan.

Polisen följer lagen då de skall jobba preventivt dvs. tillse att ej brott begås och när det finns väldigt många lagförda i denna krets som nu har kommit fram så finns självklart adresser där de kan befinna sig om man har ett lys på dem eller genom tips fått in att ett rån skall äga rum kl. 16.00 men den som är rånaren inte går att hitta så måste man kartlägga vilka denna person besöker för att kunna förhindra brott.

Självklart skall lagen vara lika för alla men så är det inte och det vet du nog själv när du varit med ett tag.

Tycker du att Stasiregistret är kriminellt? Det bör väl vara olagligt också. Ändock finns det men vilka det är i registret vet bara jur.kand för man blir som man umgås..

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards