thoralf

Direktlänk till inlägg 22 mars 2017

DET ÄR SKILLNAD PÅ TRÄD OCH TRÄD

Av Thoralf Alfsson - 22 mars 2017 17:59

Sorgligt beslut av Samhällsbyggnadsnämnden. Jag kunde inte delta vid mötet på grund av att jag är bortrest på semester. Barometern skriver om beslutet i en artikel.

 

”Slutsatsen var klar. Träden passar inte in. I den anrika 1600-talsstaden ska gatorna vara av sten. Och de storvuxna skräpiga träden förstör mer än de förskönar.

 

– Kalmar är en av Europas bäst bevarade renässansstäder. Det är viktigt att slå vakt om den miljön, sade Björn Strimfors.”

 

Som jag skrivit tidigare fanns inga handlingar till beslutet utan nämnden har fått muntlig information från stadsarkitekt Björn Strimfors. Ibland är 1600-talsstaden viktig i andra fall är den inte viktig som t.ex när Gota Media ville bygga modernt glashus på Kvarnholmen. Det finns med andra ord ingen rak linje!


Majoriteten som består av S, V och C har uppenbarligen även fått stöd av M och L i nämnden.


Björn Strimfors säger att det finns 793 på Kvarnholmen. ”Vi har räknat”. Får god lust att kontrollräkna och redovisa hur många jag kan räkna till. Tvivlar starkt på uppgiften om inte Björn Strimfors även räknar träd på innergårdar som är privata.


Östra Småland skriver i en artikel att en privatperson som fällt ett träd med ynka 30 cm diameter kan tvingas betala byggsanktionsavgift på 11 200 kronor då det krävs bygglov för att fälla träd enligt detaljplanen. Nere Hossmo finns säkert tusentals träd och hela skogsområden med träd som har betydligt större diameter än 30 cm.


Men på Kvarnholmen krävs det uppenbarligen inget bygglov för att fälla träd.

 
 
Ingen bild

Hasse Pannband

22 mars 2017 19:07

Ett inkompetent gäng träbockar som
inte kan mjölka. Stads och kulturförstörare.
Åk på studiebesök till era kompisar i
mellanöstern, njut av grushögarna och
mjölka er get.

 
Ingen bild

Fredde

22 mars 2017 19:59

Finkultureliten slår till igen. Tydligen räcker det inte med att ödelägga Stortorget, där rök 7 miljoner att skapa en otrivsam miljö.

Och var är Miljöpartiet som säger sig värna om gröna ytor??

 
Ingen bild

Har inget med islam att göra!

22 mars 2017 20:04

En man har skjutits till döds av polis efter att ha utfört ett terrordåd i London.

Tre offer är döda och ett 20-tal är skadade.

Mannen mejade först ner flera fotgängare med en bil på Westminster Bridge – efter det knivhögg han en polis vid parlamentet till döds.

En svårt skadad kvinna har räddats efter att ha slungats ner i floden från Westminster Bridge.
https://twitter.com/Reuters/status/844561948465418241

 
Ingen bild

Buffel

22 mars 2017 20:58

Jag tror jag hade blivit olycklig av att bo i Kalmar. Det är sorgligt rakt igenom. Finns det någon enda vettig tjänsteman eller politiker i sjuklövern? Fy fan, ett gäng amatörer är vad det är!

 
Ingen bild

Fa an Själv

22 mars 2017 21:07

Det är väl bara en liten skit som aldrig gå ut på stan och titta.Det är väl frugan som vanligt bestämmer när träden ska fällas eller ej.
Fy Dan.

 
Ingen bild

Ledsamt

22 mars 2017 21:12

Större kappvändare får man nog leta efter. Finns ingen konsekvens i någonting. Har det brunnit i proppskåpet?
Serviceförvaltningen är ju ett gäng inkompetenta luffare!

 
Ingen bild

Ingemar Ekman

22 mars 2017 22:26

Ska den anrika 1600-tals renässansstaden med stenlagda gator ha en för den tiden passande miljö bör väl innehållet i avloppsledningarna ledas ut i friheten på gatorna.

 
Ingen bild

URK

23 mars 2017 00:14

Kan vi inte riva träden i Johan Perssons trädgård?

 
Ingen bild

gus

23 mars 2017 07:29

Mycket med fågelskit blir det under träden. Kajorna tycker att det är etn trygg övernattningsplats. Istället för att fälla träden så går det att spola och ha daglig morgonnrenhållning där. Träden är vackra, passar verkligen in där.

 
Ingen bild

Wille

23 mars 2017 15:45

Det blir visst för dyrt att sanera fågelskit, men stadsfest, bryggor o annat onödigt går bra?

 
Ingen bild

Gus

23 mars 2017 16:27

Ja, fy fan! Hur har dom bara mage ? Att förstöra Kalmars nuvarande vackraste gata....,

 
Ingen bild

Pompa

23 mars 2017 20:25

Pampen måste ju ha lite roligt i Kalmar såsom stadsfest, Iron Man m.m där han får visa upp sig, gratis sprit och mat :)

 
Ingen bild

Kaja

24 mars 2017 15:58

Pampen Johan Persson vill hellre bekosta invandring än fågelskit.

 
Ingen bild

Pär

25 mars 2017 12:56

Hur i helvete kan folk rösta på Johan Persson? Alla minns hur det gick med Fanderdun. Det var i och med detta projekt som Johan Persson började odla sitt storhetsvansinne och envåldshärskari.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7
8
9 10 11 12
13 14 15 16 17 18
19
20 21 22
23
24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards