thoralf

Direktlänk till inlägg 21 mars 2017

MASSINVANDRINGSAVDRAG I DEKLARATIONEN SOM SKATTEPROTEST

Av Thoralf Alfsson - 21 mars 2017 08:15

Idag kan du börja deklarera för inkomståret 2016. Skatteverket är den statliga myndighet som verkställer indragningen  av en stor del av din inkomst men du kan försöka göra ett "massinvandringsavdrag".


Migrationsverket kostnader blev under 2016 drygt 70 miljarder kronor. Till detta skall läggas kostnader inom andra myndigheter som Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Rättsväsendet och inte minst inom den kommunala och landstingssektorn. Slutsumman överstiger sannolikt med råge 100 miljarder kronor.


Det kommer fortfarande ca 30 000 asylsökande varje år men det som kommer växa explosionsartat är sannolikt kostnaderna anhöriginvandringen! Många kvinnor, barn och äldre personer kommer följa i spåren på alla män som fått uppehållstillstånd.


Staten aviserar i vårbudgeten nya skattehöjningar på 3 miljarder kronor och det innevarande året kommer vi få se många skattehöjningar av kommunalskatten. Det finns bara en enda anledning till alla dessa skattehöjningar! Massinvandringen!


Det har höjts röster för att man skall kunna sätta ett kryss i deklarationen om man vill betala för massinvandringen. Lite som kyrkoskatten. Att denna kryssruta skulle införas i deklarationen är nog bara en dröm.


Jag har istället funderat på något som skulle kunna liknas vid ett litet skatteuppror!


Det handlar om att markera sitt missnöje med att en så stor andel av våra gemensamma skattemedel går till migration och integration, istället för till skola, vård och omsorg. Mitt förslag är att man i inkomstdeklarationen yrkar ett avdrag för fördyrande kostnader med anledning av massinvandringen. Dessa kostnader kan vara t.ex inbrottslarm, andra resvägar eller färdmedel, extra sjukvårdsförsäkring och högre försäkringspremier för bil och bostad, beroende på alla bränder.


Har man tur kan avdraget gå igenom men i annat fall måste Skatteverket granska deklarationen manuellt och avslå yrkandet. Tänk om tusentals människor yrkar på ett sådant avdrag. Under 2016 var det många tusen som gjorde detta avdrag. Kan vi bli fler 2017?


Genom att göra ett så kallat öppet yrkande med ett rimligt belopp. Om man inte har andra avdrag kan ett lämpligt belopp vara ett udda belopp mellan 5 000 – 13 500 kronor. Det är viktigt att alla har ett udda belopp som t.ex 11 273 kronor, vilket gör det svårt för Skatteverket att söka på ett visst belopp för att hitta de som gjort massinvandringsavdraget. En erfarenhet som gjordes under förra året då Skatteverket gjorde en sökning i alla deklarationer som yrkade avdrag med 13 500 kronor. Se nedanstående exempel.


 

Välj istället ett eget och udda belopp.


    


Om avdraget görs rätt kan du heller inte drabbas av något skattetillägg vilket jag kollat med Skatteverket. Det enda negativa är troligen att om du skall få tillbaka pengar på skatten kan du få vänta på utbetalningen från Skatteverket till augusti/september, istället för till midsommar.


Genom att göra ett öppet yrkande startar Skatteverkets utredningsskyldighet och därmed också tar bort förutsättningar för att skattetillägg skall kunna påföras. Du har således i yrkandet redovisat fakta avseende ditt yrkande men felaktigt bedömt rätten till avdrag. Det är således inte fråga om någon oriktig uppgift utan om ett öppet, om än oriktigt, yrkande.


     


Vidare genom att använda maxbeloppet 13 500 kr som avdrag så undviker man också skattetillägg då undanhållen skatt anses ringa (skattetillägg påförs av praxis inte om skatten understiger 10% av ett pbb) dvs ca 4 300 kr. 


Har du tur kanske ditt avdrag även går igenom och du får några extra kronor tillbaka på skatten ;-)


Förra året var det faktiskt många som fick igenom avdraget. De upptäcktes sannolikt inte av granskarna på Skatteverket.

 
 
Ingen bild

Viveka

21 mars 2017 11:50

Det här gäller väl inte för den som endast har pension vad jag förstår, det gäller ju avdrag som har med arbete att göra? Har du förslag för de som får pension?

 
Ingen bild

dajevlar

21 mars 2017 12:05

Förutom en udda summa skulle jag vilja föreslå att man inte använder sig av orden 'migration' och 'invandring' i sin text för yrkandet, eftersom detta troligen också är sökbart för Skatteverket. (Kanske stava medvetet fel eller använda verkligt annorlunda och udda synonymer: Hitflyttning, inflyttning, för ator addition av ickesvenskar osv, självklart dock inte rasistiska ord...)

 
Ingen bild

Tore B

21 mars 2017 12:09

"Det har höjts röster för att man skall kunna sätta ett kryss i deklarationen om man vill betala för massinvandringen. Lite som kyrkoskatten. Att denna kryssruta skulle införas i deklarationen är nog bara en dröm"

Den drömen kan DU uppfylla Thoralf åt oss frammåt 2019 si sådär.

 
Ingen bild

igor

21 mars 2017 12:28

"Förra året var det faktiskt många som fick igenom avdraget. De upptäcktes sannolikt inte av granskarna på Skatteverket."

... eller så gjorde det det och de höll med?

 
Ingen bild

malle

21 mars 2017 13:05

Hehe, inskickat, skriver inte ut min udda summa då skatteverket säkert fiskar här, men gjorde totalt avdrag på över 30k, går det igenom så får jag tillbaka den fantastiska summan lite över 7k, skatt på skatt blir det redan på skattade pengar, FY FAN.

 
Ingen bild

Johan Kraft

21 mars 2017 13:42

Mitt avdrag gick inte igenom förra året. Däremot fick jag ett snyggt "diplom" (beslut om avslag) som jag kan rama in och hänga upp på väggen! Få se som det blir diplom eller pengar i år.

 
Ingen bild

Mattias R

21 mars 2017 13:43

@thoralf
Att göra det du gör här borde vara att anse som kriminellt. Du uppmanar folk att ansöka avdrag för något man inte har rätt till. Samtidigt som du jublar över de ansökningarna som fallit mellan stolarna förra året. Dessutom uppmanar du till ett högre tryck och arbetsbelastning för ett redan ansträngt statligt verk.

Och du har mage att gnälla över de kostnader som de som sökt asyl i Sverige medför. De har i alla fall rätt att ansöka är, det du pysslar med kan man inte enligt lagens mening få rätt i, endast om någon missar din ansökan.

Verkligen ett "pursvenskt" beteende du saluför, not.

Är det här vad sverigedemokraterna vill, att folk ska lura till sig pengar? Att blåsa den svenska staten? I så fall är ni inte ett dugg bättre än alla andra ekonomiska brottslingar i vårt land. Fiender till Sveriges väl. Du borde skämmas.

 
Ingen bild

malle

21 mars 2017 14:38

@ Mattias R Tisdag 21 mars 13:43.

Jag har inte bett om det vansinne ( ALLT TILL ALLA )som pågår just nu och har gjort så de senaste 30-40 åren, jag vill inte vara med och betala dessa tokerier, så om jag försöker att vara lite rättshaverist i denna soppan och försöker "blåsa" staten på mina pengar som jag ser det, som ska gå till mina barns framtid och "välfärd" så sover jag väldigt gott om nätterna i fall du undrar.

 
Ingen bild

Michael E

21 mars 2017 14:59

Ett par frågor: man får väl inte igenom ett avdrag utan kvitton? Kan du ge exempel på vad för kvitton man kan skicka? Kanske genom att du berättar vilka du har skickat?

Thoralf Alfsson

21 mars 2017 17:48

Om nu Skatteverket frågar efter kvitto. Det är inte så säkert!

 
Ingen bild

Nemo saltat sobrius

21 mars 2017 15:29

@Mattias R

Det är så typiskt för dig och dina meningsfränder att hylla civil olydnad när ni själva utför den men gnälla när andra tar sig samma rätt.

 
Ingen bild

Niklas R

21 mars 2017 15:52

Såja Mattias, lugna ner dig lite nu. Du ska inte bli så upprörd.
Det är faktiskt lagligt att yrka på ett öppet avdrag för ökade kostnader som politikernas vårdslösa beslut åstadkommit skattebetalaren. Så det är inget annat än en korrekt skatteåterbäring.

Sedan, om du nu har så mycket pengar att du inte tycker att du behöver få några tillbaka så kan du ta och betala in ännu mer till staten för att kompensera den för de eventuella förluster som du anser att den kommer lida på grund av dessa legala yrkanden. Jag skulle föreslå att du skickar in en sisådär 250 000 kronor.

 
Ingen bild

Dumle

21 mars 2017 16:13

Mattias R@
Nu är det så här att våra politiker i flera decennier ljugit för oss och sagt att massinvandringen behöva för att rädda både vår välfärd och pensioner. Nu visar det sig att de ljugit oss rakt i ansiktet och istället successivt raserar vår välfärd. Nu senast fick vi av ställföreträdande Rikspolischef reda på att polisen rutinmässigt inte utreder/lagför brott som "endast" har böter som straff. Orsak - Polisen måste prioritera utredningen av grova brott i storstäder och förorter! Staten medger rätt ut att skyddet av medborgarnas liv och egendom inte gäller längre. Statens viktigaste uppgift. Därmed har samhällskontraktet slutligen upphört att gälla.
Som medborgare har jag ingen skyldighet att föda en stat som inte utför sin viktigaste uppgift! Någonstans går gränsen. Var går din?
Mvh

 
Ingen bild

Mattias R

21 mars 2017 17:22

På vilket sätt lurar man till sig pengar menar du?
Min son blev rånad på sin moped, båda mina barn fick sina mobiltelefoner stulna, min dotter kan inte längre åka ensam hem på lvällen utan måste hämtas med bil, min fru fick son bil uppeldad, kommunalskatten har höjts, jag får vänta längre på akuten, jag kommer att få lägre pension osv.

 
Ingen bild

X

21 mars 2017 17:25

Ser att en ökänd kommentator, inlägg nr 7, gnäller över handläggningskostnaden hos Skatteverket.
Bara Migrationsverket fick visst 73 miljarder. Till detta kommer invandringsrelaterade kostnader i resten av samhället.
Då orkar vi nog med att några handläggare får avslå den lilla mannens enda möjlighet att protestera mot det pågående vansinnet.

 
Ingen bild

DecemberKartellen

21 mars 2017 17:27

@Mattias R

"Och du har mage att gnälla över de kostnader som de som sökt asyl i Sverige medför. De har i alla fall rätt att ansöka (h)är.".
.....

Det är riktigt att alla har rätt att söka asyl. Men ingenstans står det att alla har rätt att söka asyl i Sverige.

Enligt Dublinförorningen ska en person som flyr till Europa söka skydd i det första säkra land som den kommer till.

Även begreppet tredje land används.
Ett ”tredje land” är ett land som den asylsökande har passerat på sin väg till Sverige. Principen är att flyktingen ska söka asyl i det första säkra land som han/hon når.

De som lämnat Syrien har passerat Turkiet, Grekland, Bulgarien, Rumänien, Ungern, Slovakien, Tjeckien, Tyskland, Danmark - Sverige. De har passerat flera säkra länder innan de nått Sverige.

Turkiet och Grekland borde betraktas som säkra länder då många turister väljer att åka dit.

Migrationsverket skriver: Du kan inte välja vilket land som prövar din asylansökan
När du ansöker om asyl i Sverige börjar Migrationsverket med att undersöka om det är Sverige eller något annat EU-land som ska ansvara för din asylansökan. Om du har fått visum till, har vissa typer av uppehållstillstånd i, eller har ansökt om asyl i ett annat EU-land på vägen till Sverige, kanske du måste åka tillbaka dit. Dessa regler finns i Dublinförordningen.

https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Skydd-och-asyl-i-Sverige/Att-ansoka-om-asyl/Du-kan-inte-valja-vilket-land-som-provar-din-asylansokan-Dublinforordningen.html

 
Ingen bild

Pepparholm

21 mars 2017 18:03

Hur ska man annars protestera utan att ta till våldsamma gatudemonstrationer när Alliansen inte törs regera. Du får ju inte skriva i PK-media. Skriver du i andra media som t ex Springare så blir du häcklad av dina chefer. Det måste tydligen bli ändå värre innan det vänder.

 
Ingen bild

Pretty Boy Floyd

21 mars 2017 18:09

40 friska miljoner till ungdomsfotboll med invandrare i förstås.
De andra ungdomarna som vill spela fotboll får sälja lotter.

 
Ingen bild

KS

21 mars 2017 18:11

Några krig förekommer inte i vare sig Tyskland eller Danmark! Inte heller i något annat Eu-land. Så? Börja med att utvisa dessa män(iskor) dit, för det är därifrån de kommer. Kanske även med medborgarskap eller uppehållstillstånd där. "Krig och bomber", som man man påstås ha flytt ifrån, är andra länder!

 
Ingen bild

KS

21 mars 2017 18:12

Lite jobbigt är det att skynda på med kommentaren pga att den försvinner. Skriv den och "klipp ut" säger man. Hur?

 
Ingen bild

O´ Hyra

21 mars 2017 18:14

@ Mattias R
Av dom svar som du redan fått här,
och som klätt av dej naken, likt
en avbarrad julgran.

Är det inte bättre att du söker dej
ett annat forum som mer avspeglar din
bristande intelligens?

 
Ingen bild

Lena

21 mars 2017 18:30

Mattias R
Staten själv är kriminell, de har löst upp samhällskontraktet på en mängd olika sätt, samtidigt som de prioriterar människor från andra länder framför sina egna medborgare.
Jag har en kronisk sjukdom sedan 2009. Har gjort allt för att komma tillbaka men har en bra bit kvar s a s. Fick avslag på min ansökan om sjukersättning på 50%, jag nådde inte ens upp till den lägre nivån på 25%. Talade med min reumatikerläkare idag hon var mäkta förvånad. Hur det har blivit. Försäkringskassan anser att det är Arbetsförmedlingens sak att "skapa" ett jobb som är anpassat till mig. Då kan jag jobba heltid! I Sverige är det så att "den ena handen vet inte vad den andra gör"

Det kommer inte att bli bättre. jag får hanka mig fram bäst jag kan trots att jag arbetat 35 år och betalt in mycket skatt genom åren. Men vi vet som sagt VAR PENGARNA går, till vem, jo de styrandes gunstlingar som kommer från andra länder. Sjuk är vad det är!
Och i framtiden kommer det att bli än sämre, det här är väl bara början. kanske kommer du att ångra att du inte protesterade tidigare mot nedmonteringen av Sverige.

 
Ingen bild

Hasse Pannband

21 mars 2017 18:34

Mattias R
Ännu en träbock som försöker mjölka!
Hört talas om Nils Dacke?

Du tycker säkert att alla skattehöjningar
pga. massinvandringen är OK.

Men som någon skrev du kan ju föregå med ett
gott exempel och betala in ett frivilligt x
100 000 kronor.

 
Ingen bild

Michael E

21 mars 2017 18:52

Du kanske missförstod mig, Thoralf. Alltså, jag vill inte göra några avdrag jag inte har rätt till att göra. Om jag väljer att installera ett larm så är ju det till för att förhindra den som gör inbrott i mitt hus, oavsett var tjuven kommer ifrån. Att belasta migrationskassan för detta verkar ju lite märkligt om tjuven är svensk. Så ett konkret exempel på något som direkt och entydigt kan kopplas till flykting- eller migrationssituationen - det är vad jag skulle vika få exempel på.

Thoralf Alfsson

21 mars 2017 20:06

Och du kan inte komma på något själv?

 
Ingen bild

Överste Senap

21 mars 2017 18:54

Betalar in medlemsavgiften till SD idag.
Finns ingen räkning som är lättare
att betala!

 
Ingen bild

Observer

21 mars 2017 19:14

@Mattias R Lugn! Vi skall nog ordna så att du och dina kommunistkompisar får en sådan där kryssruta i deklarationen där ni som är hugade kan få betala för lyxmigrant-karlarna som kommer OCH som vi skall se till placeras ut i områden där flest betalar migrantskatten. Mycket enkelt!

 
Ingen bild

Observer

21 mars 2017 19:18

Nationella sociala skyddsnät som täcker vår egen befolkning skall vara skattefinansierade. Allt annat så som kyrkobesök mm kan precis som kyrkoavgiften vara en frivillig kryssruta i deklarationen!

 
Ingen bild

Mattias R

21 mars 2017 19:25

@malle
Tisdag 21 mars 14:38
Ja suss gott på dig, finns många potentiella tjuvar som gör det.
@Nemo saltat sobrius
Tisdag 21 mars 15:29
Brukar inte hylla civil olydnad värst ofta? Har ju förvisso varit med som trädkramare, är väl det närmaste jaf varit civil olydnad.
@Niklas R
Tisdag 21 mars 15:52
Visst, sådär brukar det låta när potentiella tjuvar försöker rättfärdiga sina handlingar. Funkar rätt dåligt.
@Dumle
Tisdag 21 mars 16:13
Och du menar alltså på fullt allvar att det ger dig rätt att stjäla? Precis just där går min gräns.
@Mattias R ???
Tisdag 21 mars 17:22
Tråkigt att du blivit utsatt för brott, stölder bla. Men antar att du tyckte det var rätt OK om du överväger att göra på samma sätt själv.
@X
Tisdag 21 mars 17:25
Förstår inte vad din kommenar har med att försöka sno pengar från sataten att göra?
@O´ Hyra
Tisdag 21 mars 18:14
Det tror du? Sitter här fullt påklädd munter och glad.

 
Ingen bild

Lena

21 mars 2017 19:27

Mattias R kl 17.22 Fattas bara att din fru o dotter blir våldtagna! Herregud anser du att du är en förebild för dina barn? Du tar våldsverkare o tjuvar i försvar! Tycker synd om dina barn som måste växa upp med en far som inte är riktigt klok!

 
Ingen bild

Lena

21 mars 2017 19:40

Dick Erixon skriver en bra artikel om vänstern i Sverige idag. T o m gammalkommunisten Jan Myrdal anser att Marine Le Pens Nationella Fronten är den nya "vänstern". Den svenska vänstern idag intresserar sig mest för nonsensfrågor som ex identitetsfrågor, radikalfeminism, rasifieringsfrågor etc.

http://samtiden.nu/2017/03/den-roda-vanstern-famlar-och-ar-illa-ute/

 
Ingen bild

Michael E

21 mars 2017 20:15

Nä, jag har verkligen funderat på detta en lång stund men jag hittar nog ingen hållbar avdragsvinkel. Det är därför jag ber om konkreta exempel. Eftersom du uppmanar till detta tänkte jag att du säkert har funderat mer på saken än vad jag har gjort. Därför vore det ju snällt om du kunde dela med dig av dina tankar och erfarenheter.

Thoralf Alfsson

21 mars 2017 20:25

Eftersom du inte tänkt använda dig av möjligheten till ett avdrag så förstår jag inte varför du frågar. Kan du dessutom inte komma på något själv så saknas kreativiteten från din sida.

 
Ingen bild

Zigge Zigenare

21 mars 2017 20:21

Ett sidospår: 15-årig tjej överfallen på Skogsliden och bråk på Kaggensgatan idag, enligt Barometern.

Någon som vet mer?

 
Ingen bild

Mattias R

21 mars 2017 20:37

@Observer
Tisdag 21 mars 19:14
Vilka vi? Exakt vad ska du göra i detta?

 
Ingen bild

Michael E

21 mars 2017 20:55

Nejdå, kreativitet är en av mina starka sidor. Just inte bara i det här fallet. Jag har dessutom inte sagt att jag inte tänkt använda mig av möjligheten till att göra avdrag. Tvärtom önskar jag konkreta exempel som är sakligt grundade. När jag gör avdrag vill jag ju göra rätt - inte ange något som ligger i en gråzon för vad som är korrekt. Vårt skattesystem är ju fastslaget enligt demokratiska principer. Så länge jag bor i Sverige så gör jag självklart allt jag kan för att följa det som det svenska folket har beslutat. (Observera: det betyder inte att jag alltid håller med i de beslut fattas. Men jag respekterar demokratin. Alternativet vore sämre.) Nästa år är det val igen. Då ges jag möjlighet att rösta fram en annan regering, om jag önskar det.

 
Ingen bild

Dumle

21 mars 2017 21:04

Mattias
Min fråga var hur många av statens skyldigheter gentemot oss medborgare anser du skall avvecklas innan du börjar ifrågasätta dina skyldigheter mot staten? Eller finns det inget samhällskontrakt kopplat till den konfiskering av min lön som staten sysslar med. Vilka krav kan jag ställa mot staten i utbyte mot att de tar mina pengar? Jag tolkat ditt svar som att medborgarnas huvuduppgift är att vara mjölkkossa åt politiker som prioriterar att ta emot och försörja ett stort antal människor från MENA-länder. Jag har en annan uppfattning. Och vi blir fler och fler.....

 
Ingen bild

Kalle

21 mars 2017 21:25

Tänk på att det kan komma surt efter för den som får igenom avdraget under några år. Om du upptäcks under ditt femte år finns risken att skatteverket kollar in gamla deklarationer och kräver tillbaka pengarna för de fyra "lyckade" åren. Då är det bara att hosta upp 4*13500 = 54000:-. Har man sparat pengarna gör det inget men den som har en skral ekonomi och gjort annat för pengarna kan hamna rejält på pottkanten.

Thoralf Alfsson

21 mars 2017 22:28

Kalle

Dina kunskaper om skattsystemet är imponerande ;-)

 
Ingen bild

Orolig Kalmarbo

21 mars 2017 21:42

15-årig flicka överfallen av tre mörkhyade gärningsmän i Kalmar

 
Ingen bild

malle

21 mars 2017 22:00

Mattias R Tisdag 21 mars 19:25

Är du på riktigt? Du kallar mig tjyv? Jag måste bara få skratta dig rakt i fejjan HAHAHA.....DU! jag har pröjsat inkomstskatt i strax 32 år i Sverige och har blivit rövkörd som faen de sista 30 åren av de styrande, jag pröjsar gärna skatt till Agda 92 ( pension ) och gärna till fylle Börje 22 ( soc )

Men! ber du mig att pröjsa för MENAITER så tar det stopp, snyltare har inget här att göra. Och DU! du kan gå vidare till någon Vänsternazistfeminiztmiljömupp sida.....

 
Ingen bild

Thor

21 mars 2017 23:36

Ett bra initiativ av Thoralf. Jag uppmanar dock alla småföretagare att avstå. Som småföretagare är du i stort sett rättslös mot Skatteverket. Att yrka ett avdrag av den här typen kan utlösa trakasserier som kan krossa småföretagaren.

 
Ingen bild

Mattias R

22 mars 2017 06:50

@Dumle
Tisdag 21 mars 21:04
Om du anser att det är fel på hur Sverige styrs så får du engagera dig politiskt. Men att "ge igen" genom att lura till sig pengar är fel. Ingen har den rätten oavsett vad.

@malle
Tisdag 21 mars 22:00
Vad bra att du dragit ditt strå till stacken i 32 år. Då vi har demokrati i Sverige och ett antal politiska partier kommer det nästan alltid finnas människor som är missnöjda med landets politik. Men som sagt att stjäla och försöka lura till sig på ett både orättfärdigt och förkastligt vis är fel. Det är alltid fel att förse sig med sånt man inte har rätt till. Men det gäller tydligen inte Sverigedemokraterna här på bloggen iaf.

 
Ingen bild

Pretty Boy Floyd

22 mars 2017 07:02

Morgan Johansson ska "knäcka" gängen !

Genom att strö pengar över dom som inte har rekryterats än.

Har han börjat som "ståuppare" ?

Ska man knäcka gängen så gäller det att få ledarna bakom galler.

 
Ingen bild

Michael E

22 mars 2017 07:10

@Thor
Du har helt rätt, Thor. Detta är något man helt bör avstå ifrån. Förvisso beror det helt på vad man vill uppnå med detta tilltag. Eftersom Thoralf väljer att inte peka på en legitim väg genom detta förslag lämnar det eftermälet att vara ett rättshaveristiskt tilltag. Detta leder till att man inte blir tagen på allvar i sin argumentation. Men vad vet väl jag?! Detta är kanske själva kärnan i detta förslag. Att påvisa fel genom att föreslå ytterligare fel.

Thoralf Alfsson

22 mars 2017 08:03

Om du läser rubriken så framgår det att det är en skatteprotest. Om sedan Skatteverket gör sitt jobb godkänns bara det som följer regelverket.

 
Ingen bild

Axel

22 mars 2017 07:29

@Mattias R
Du verkar vara mån om att alla betalar sin skatt och inte fuskar. Då föreslår jag att du påtalar detta för alla grönsakshandlare som berikar våra torg, eller varför inte prata med alla dem som fuskar med assistansersättning, varför inte knacka dörr i våra förorter och påtala vikten av att betala tv-licens, bilförsäkring, vägskatt etc eller också kan du söka upp alla somaliska familjer i Göteborg som skenseparerat för att öka bidragen. För du anser väl att alla människor har samma skyligheter Mattias. Om inte så kan man misstänka dig för att ha fel värdegrund. Och om så vire fallet skulle det göra mig väldigt besviken på dig Mattias

 
Ingen bild

Stefan A

22 mars 2017 08:27

Kalle bör nog sätta sig och räkna en gång till.
Att yrka avdrag är en rättighet man har och är varken brottsligt eller olagligt som vissa skribenter tycks tro, det är upp till skattemyndigheten att avgöra om det är rimligt....

 
Ingen bild

S-E Karlsson

22 mars 2017 08:32

Jag kommer att försöka i år igen ,trägen vinner , förra året fick jag tji !

 
Ingen bild

Undrande

22 mars 2017 08:36

Thoralf
Lustigt resonemang du har att så länge Skatteverket gör sitt jobb och inte släpper igenom detta felaktiga/ej kvittobevisade avdrag så är det okej att göra det avdraget och allt ansvar ligger hos Skatteverket.
Lite enligt samma princip skulle man ju kunna protestera mot andra saker i samhället och frånta sig själv allt etiskt och moraliskt ansvar genom att säga att så länge berörda myndigheter tog sitt ansvar så är protesten okej.
Ex: jag gillar inte de hastigheter vi har på vägarna och protesterar genom att köra för fort och försvarar det genom att om polisen bara gör sitt jobb och stoppar mig så är protesten okej.
Ex: Jag ogillar all moms på allt i samhället och betalar bara den summa varan kostar utan moms och så länge ingen stoppar mig är det okejj.
Och för den delen varför inte uppmana folk att jobba svart och således inte betala skatt alls då bidrar man ju inte på något sätt till invandringen och de kostnader den medför.

Thoralf Alfsson

22 mars 2017 09:17

Du missar att jag föreslår ett öppet yrkande som skall bedömas av Skatteverket.

Hur många gör reseavdrag trots att de samåker med flera andra men alla gör avdrag som att de alltid kör själva.

Det går dessutom inte strunta i att betala moms. Du kan ju försöka göra det på ICA eller systembolaget.

Hur många tror du kör för fort varje dag. 90 procent av de som kör en bil? Du kör säkert också för fort. Har du dåligt samvete för det?

När det gäller att jobba svart och inte följa vårt regelverk så har jag starka misstankar om vilken grupp som är väldigt duktiga på det! Har du funderingar på hur den gruppen skall komma på bättre tankar?

 
Ingen bild

Mattias R

22 mars 2017 09:32

@Thoralf Alfsson
Onsdag 22 mars 08:03
Exakt så pratar väldigt många kriminella. "Då jag inte får som jag vill och de bidrag och pengar från staten som jag tycker jag har rätt till är jag tvungen att protestera och ta lagen i egna händer. Om polisen gör sitt jobb åker jag dit, annars klarar jag mig"

Väldigt värdigt en svensk politiker...

@Axel
Onsdag 22 mars 07:29
Om du tänker på grönsakshandlarna på Stortorget i Kalmar har jag handlat där många gånger. Alltid fått kvitto.

Thoralf Alfsson

22 mars 2017 09:39

Kriminella = Brottslingar!

Var det svenska grönsakshandlare du handlade av?
De utländska jag kollat och som SD-medlemmar handlat av har först efter att de begärt kvitto tre gånger fått ett kvitto för de apelsiner de köpt.

 
Ingen bild

X

22 mars 2017 10:00

Civil olydnad får endast tillämpas av vänsterpöbeln, enligt svensk PK-logik.

Längtar till ett annat liv långt från DDR-Sverige.

 
Ingen bild

Axel

22 mars 2017 10:30

@Mattias R
Läs hela mitt inlägg och agera därefter tack. För du har väl rätt värdegrund? Du kan väl även påpeka för de romska tiggarna att de får befinna sig max 3 månader utan försörjning.

 
Ingen bild

Michael E

22 mars 2017 10:37

@Thoralf
Jag har läst rubriken men håller inte med om att det egentligen är en protest utan ett rättshaveristiskt tilltag i och med att:

1) Vi har ingen "massinvandring". Detta är en retorisk myt vissa använder sig av.
2) Att protestera mot något som inte existerar är helt tandlöst.
3) Protesten motverkar sitt eget syfte genom att göra något som mycket väl enbart kommer att leda till högre skatter, i och med högre arbetsbelastning för Skatteverket, med hårdare regler för småföretagare. Detta ökar arbetslösheten - bara för att du vill bråka med samhället. Bara för att man har rätt att bråka - betyder det att det är rätt att bråka?

Thoralf Alfsson

22 mars 2017 10:46

Har du inte förstått att det är invandringen som ökar arbetslösheten har du problem med slutledningsförmågan eller att ta in fakta!

Men det är ju ingen överraskning i ditt fall och den grupp du sannolikt tillhör.

 
Ingen bild

Michael E

22 mars 2017 10:55

@Thoralf
Nej, jag håller inte med om att det är invandringen som är den främsta anledningen till att arbetslösheten ökar. Att det är en av flera orsaker? Absolut. Problem att ta in fakta? Eller med min slutledningsförmåga? Varför gå till personangrepp bara för att jag inte håller med dig i dina åsikter? Men jag kanske har missuppfattat syftet med din blogg? Jag har trott att du har en offentlig blogg för att möjliggöra en diskussion. Om du bara vill ha den som en klubb för likasinnade kanske du ska fundera på att göra den icke-offentlig.

Dagens utmaning... Låt höra din analys: vilken grupp tillhör jag? Tror inte ens att du kan gissa rätt på tre försök.

Thoralf Alfsson

22 mars 2017 11:15

Du tillhör gruppen som inte är kritisk till den stora invandringen!

Förklara då för oss andra varför utvecklingen av arbetslösheten ser ut som den gör i Hultsfred vilket jag skrev om i detta blogginlägg.

http://thoralf.bloggplatsen.se/2017/02/21/11419481-hultsfred-bast-i-sverige/

 
Ingen bild

Undrande

22 mars 2017 11:12

Thoralf
Ditt resonemang är lite på sandlådenivå.
Ex: om någon påpekar saker som inte riktigt är rätt etiskt, moraliskt eller enligt lagen så är svaret att de andra gör ju liknande eller värre saker, men du missar ju helt det faktum att två fel blir inte ett rätt. Och för den delen om man vill att andra ska sköta sig så bör man ju föregå med gott exempel och inte uppvigla till mer oegentligheter.
Du vill ju inte att vissa individer här i Sverige ska tillgodogöra sig skattemedel på felaktiga sätt, då undrar jag på vilket sätt du tror dig förhindra det genom att uppmana fler att göra det genom detta skatteavdrag. För som någon undrade förut så vad för kvitton eller bevis kan uppvisas för att dra av denna kostnad, du kunde ju inte ge ett enda exempel.

Thoralf Alfsson

22 mars 2017 11:19

I blogginlägget står svaret! Är du inte nöjd med det!

Det handlar om en protest som inte går ut på att de som gör avdraget skall få mer i plånboken. Utan att det skall uppmärksammas av Skatteverket och ge publicitet i media att många av skattebetalarna protesterar mot invandringen genom att yrka på detta avdrag!

Skall det vara så svårt att förstå! Att några sedan slinker igenom och får tillbaka pengar är faktiskt inte mitt ansvar. Det ansvaret får faktiskt Skatteverket ta!

 
Ingen bild

Undrande

22 mars 2017 11:36

Vadå inte ditt ansvar det är ju du som får folk att göra detta, idén kommer ju från dig. Är högst tveksam till att någon gjort detta avdrag av just den anledning du anger innan du startade detta skatteuppror, då kan man ju inte bara rycka på axlarna och frånsäga sig sitt ansvar efteråt.

Thoralf Alfsson

22 mars 2017 13:08

Det handlar om en protest som inte går ut på att de som gör avdraget skall få mer i plånboken. Utan att det skall uppmärksammas av Skatteverket och ge publicitet i media att många av skattebetalarna protesterar mot invandringen genom att yrka på detta avdrag!

 
Ingen bild

Michael E

22 mars 2017 12:37

@Thoralf
Eftersom vi inte har särskilt stor invandring i förhållandet till antalet flyktingar som finns i världen kan jag inte säga att din analys är korrekt. Ditt svar säger ingenting alls om den "grupp" jag tillhör. Visst - jag tillhör gruppen människor, helt korrekt. Anledningarna till vår höga arbetslöshet är många. Men jag ser främst ekonomiska orsaker bakom detta; fördelningspolitik, inkomstklyftor, bristande solidaritet till våra medmänniskor. För i min värld är Muhammed från Syrien precis lika mycket värld som du eller jag. Att vi i Sverige hjälper ett litet skärv av världens flyktingar anser jag inte vara ett högt antal.

Thoralf Alfsson

22 mars 2017 13:12

Ditt svar säger en del om din förmåga att bedöma konsekvenser.

"Eftersom vi inte har särskilt stor invandring i förhållandet till antalet flyktingar som finns i världen kan jag inte säga att din analys är korrekt."

 
Ingen bild

Hen

22 mars 2017 13:04

Thoralf, med ditt sätt att formulera dig i blogginlägget har du redan målat in dig i ett hörn:
"Det är viktigt att alla har ett udda belopp som t.ex 11 273 kronor, vilket gör det svårt för Skatteverket att söka på ett visst belopp för att hitta de som gjort massinvandringsavdraget."

Du vill med andra ord försvåra granskandet hos Skatteverket. Därmed ökar ju också möjligheterna att fler avdrag slinker igenom. Detta är alltså mer än bara en barnslig protest. Som vanligt hänger ditt resonemang inte ihop.

Thoralf Alfsson

22 mars 2017 13:15

Eftersom Skatteverket valde att mörka detta under förra året föreslår jag en förändring som kanske gör att Skatteverket inte försöker mörka detta avdrag detta år.

Det handlar om en protest som inte går ut på att de som gör avdraget skall få mer i plånboken. Utan att det skall uppmärksammas av Skatteverket och ge publicitet i media att många av skattebetalarna protesterar mot invandringen genom att yrka på detta avdrag!

 
Ingen bild

Mattias R

22 mars 2017 15:05

@thoralf
Varför ljuger du?
"Har du tur kanske ditt avdrag även går igenom och du får några extra kronor tillbaka på skatten ;-)

Förra året var det faktiskt många som fick igenom avdraget. De upptäcktes sannolikt inte av granskarna på Skatteverket."

Det är ju knappast för någon medieexponering du uppmanar folk till det här. Det kan ju ge mer pengar tillbaka på skatten.

Av många lågvattenmärken du varit inblandad i är det här något av det värre.
Man försöker inte att lura till sig pengar av någon, aldrig.

Thoralf Alfsson

22 mars 2017 16:29

Vill du inte lyssna så kan jag inte göra något åt det!

Det är en protest mot massinvandringen!

Det handlar om en protest som inte går ut på att de som gör avdraget skall få mer i plånboken. Utan att det skall uppmärksammas av Skatteverket och ge publicitet i media att många av skattebetalarna protesterar mot invandringen genom att yrka på detta avdrag!

 
Ingen bild

X

22 mars 2017 15:09

Recept på hur man förstör ett land.
Blanda en del socialism med en del liberalism.
Koka upp på kraftig värme och vänta en liten stund.
Häll upp den mångkulturella giftbrygden och låt er väl smaka.
Garanterat snabb verkan.

 
Ingen bild

Thor

22 mars 2017 18:39

@Michael E
Du sprider desinformation. Jag har inte alls uppmanat "man" att avstå från avdraget. Jag har uppmanat småföretagare att avstå pga att dessa är i stort rättslösa mot Skatteverket och riskerar repressalier. Övriga tycker jag absolut ska göra avdraget förutom vänsterliberalerna, dessa ska istället göra en extra inbetalning på 20 000:-

 
Ingen bild

Janne J

22 mars 2017 18:54

På löpet till dagens Aftonbladet kan man läsa hur man fixar de bästa avdragen i sin deklaration. Men vad håller de på med? Det är ju här, på den här sidan, i den här bloggen, som man verkligen kan få reda på ett relevant och bra skatteavdrag!
Toppen Thoralf!
Du borde vara partiledare i stället för den där Åkesson!
Då skulle de få se på annat.
Det skulle nog bli ”nån jävla ordning” i partiet då!
Glöm bara inte bort att det faktiskt finns något som man kallar för ”stämpling till brott” där ute i det mörka samhället.
Men va då, det är bara att ”skita” i och hålla fingrarna i kors bakom ryggen när man skriver under deklarationen ”på heder och samvete”!



 
Ingen bild

Totte

22 mars 2017 20:12

Mitt avdrag kommer att se ut så här: Avdrag yrkas härmed på x antal kronor (övriga avdrag) för kostnader hänförliga till massinvandringen och samhällsklimatet med fördyrade kostnader för säkerhet vid färd till och från jobb och inkomsternas förvärvande. Jobbar natt i storstad. Finns ingen kollektivtrafik hem på natten från jobbet.Slutar 04,20 på morgon. Första bussen går 05,30. 7 Km till arbetet. Åker bil. Vill inte stå i en busskur och vänta 1 ½ timme för att komma hem sent på morgonkvisten. Detta tänker jag yrka på. Men då är jag väl inte solidarisk med övriga mer behövande i detta samhället du ju enligt vissa partier i det här landet, alla ska ha rätt att bo och leva här.

 
Ingen bild

Michael E

23 mars 2017 14:49

@Thor
Du har helt rätt, Thor, kanske var jag lite otydlig i min formulering. Detta är något man helt bör avstå ifrån. Dels som småföretagare (vilket du uttrycker) men även i allmänhet (vilket är vad jag anser). Detta är ingen desinformation utan i enlighet med vad du har uttryckt i kombination med vad jag tycker. Vår syn på frågan har således en delvis gemensam sfär.

Du skriver: ”Jag har uppmanat småföretagare att avstå pga att dessa är i stort rättslösa mot Skatteverket och riskerar repressalier.” Vad menar du med detta? Skulle Skatteverket fungera som någon straffande instans, där alla inte är lika införlagen? Eftersom du så nogsamt understryker att detta inte gäller alla utan just gruppen ”småföretagare” ser jag ingen annan förklaring än just det du skriver: ”småföretagare […] är i stort rättslösa”. Detta anser jag inte stämmer. För Skatteverket kan inte agera utifrån vad de själva bestämmer; de skriver inte själva de lagar de sedan ska efterfölja.

Vidare: vad menar du med ”repressalier”? Jag tolkar det som någon form av straff som en logisk påföljd av ett begånget brott. Det är i alla fall den lexikala betydelsen av ordet. Eftersom du använder detta ord påtalar du således att småföretagarna skulle begå ett brott om de gör detta avdrag, eftersom det leder till repressalier - vilket endast kan utdelas vid begånget brott. Men dela gärna med dig av din syn på det hela.

 
Ingen bild

Skattebetalar´n

1 maj 2017 22:34

Hej Thoralf. Undrar bara om maxbeloppet är på 13 500 kr för ett öppet yrkande utan att kunna åka på betala extra avgifter vid avslag ? Eller har jag missförstått det hela. Enligt den beräkning jag har, som enligt mig är ganska vettig så hamnar jag några tusenlappar över det nämda maxbeloppet // Mvh Skattebetalar´n

Thoralf Alfsson

1 maj 2017 22:39

Om du gör ett öppet yrkande kan du inte få något skattetillägg. Om den undanhållna skatten dessutom inte överstiger 10 procent av ett prisbasbelopp kan det heller inte bli något skattetillägg.

 
Ingen bild

Arne

8 april 2018 08:52

Hej Thoralf!
Blir det en artikel för detta avdrag för i år (2018), eller samma regler är fortfarande aktuella?
Tack för ditt arbete!

Thoralf Alfsson

8 april 2018 09:10

Det är inga förändringar mot tidigare år.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7
8
9 10 11 12
13 14 15 16 17 18
19
20 21 22
23
24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards