thoralf

Direktlänk till inlägg 27 september 2015

PYRRHUSSEGER FÖR MEDIA

Av Thoralf Alfsson - 27 september 2015 08:53

Idag slår DN upp stort att andelen svenskar som vill ta emot fler flyktingar har ökat under de senaste sex månaderna. Ett resultat som knappas förvånar med tanke på den ensidiga propaganda som media spridit under de senaste månaderna. Utan någon djupare analys av de migrationsströmmar som söker sig till Sverige. TT är givetvis snabba med att kabla ut denna nyhet till alla lokalredaktioner i landet.


En pyrrhusseger för media enligt min mening!


Sedan skall man också komma ihåg att det är DN/Ipsos som gjort mätningen. DN/Ipsos gav SD 9,4 procent bara dagarna före valet i september 2014. Vi vet hur det gick i valet!


Att 39 procent är oroliga för de ökade flyktingströmmarna och att andelen har ökat med 9 procentenheter får dock inte lika stor uppmärksamhet i artikeln eller av TT.


Det intressanta vore om samma frågor ställdes till en webbpanel. I dagens medieklimat vågar inte folk säga sin mening när de blir uppringda i sin telefon. I synnerhet inte när det gäller en så känslig fråga. Hoppas att Sentio eller YouGov gör en liknande mätning.


Media kommer givetvis slå upp detta stort idag. Det kommer säkert vara med i kvällens Agenda och man kommer använda det som ett slagträ mot SD. Men det kommer endast vara kontraproduktivt!


I det långa loppet vinner alltid verkligheten och sanningen. Det negativa effekterna för de svenska skattebetalarna kommer snart visa sig i framförallt plånböckerna men barnfamiljerna kommer snart märka effekterna för sina barn i skolan och alla kommer märka att välfärdssystemen krackelerar än mer under den rödgröna regeringen.


http://www.dn.se/nyheter/sverige/kraftig-forandring-fler-vill-se-okat-flyktingmottagande/


http://www.barometern.se/sverige-varlden/fler-vill-oka-flyktingmottagandet-2/


 
 
Ingen bild

JPGR

27 september 2015 09:20

Att det svider för dig kan jag förstå,men: Fakta är att oavsett hur mycket du försöker vrida människors tänkande så ser och hör folk på tv och radio hur verkligheten ser ut.Du kallar det mesta PK media men du kan väl inte på fullt allvar mena att all den rapportering som kommer in från ca 500 olika nyhetsmedier i Europa skulle vara falsk? Eller är all media,oavsett vem som skriver,filmar, "pk" ansluten bara för att dom inte tilltalar SD ?

Thoralf Alfsson

27 september 2015 10:56

Kan du räkna upp dessa 500 nyhetsmedier? Ingår några från Ungern och Slovakien eller Grekland för den delen?

 
Ingen bild

Lärare

27 september 2015 09:26

Ja, beror ju på mediernas enträgna rapporter om flyktingar. Man utelämnar det väsentliga, om att alla som kommer INTE är flyktingar, utan de allra flesta söker efter ett bättre ekonomiskt och tryggare liv. Inte skäl till uppehållstillstånd!!!

Förstår inte varför SD inte går till "motattack" mot denna ensidiga och tjatiga rapportering dagarna i ända i varenda kanal.
Ut med sanningen om läget, och vilka som kommer och framförallt hur Sverige utplånas mer och mer. Det fattas aldrig pengar till denna "lönande industri", men när det gäller svenskarnas väl och ve, då finns de aldrig några pengar.

Vakna SD, sätt igång och upplys svenska folket NU!

 
Ingen bild

Lärare

27 september 2015 09:39

Sverige bör göra som Danmark och andra länder; Skicka ut information, om att nu blir det svårare att ta sig hit och att landet kraftigt minskar ersättningarna m m...
Skulle säkert ge effekt på den helt vansinniga anstormningen till landet.

 
Ingen bild

pllay

27 september 2015 09:42

Media knuffar nu åsiktspendeln allt längre från sitt jämlikhetsläge.
Det som skrämmer mig är att då den så småningom, med ytterligare ökad kraft, svänger åter kommer den att i motsvarande grad överdriva i motsatt riktning, ett alltmer polariserat och oförsonligt samhälle där ytterligheterna blir normalen.
Måtte vi slippa fascismen då vi ska göra upp med dagens kulturmarxistiska totalitära epok.

 
Ingen bild

Stefan A.

27 september 2015 09:56

Ja frågar man runt där medelpriset på bostadsrätter är 5 miljoner kr lär man få det här svaren, för där märker man knappast av några flyktingströmmar, annat än man ser på tv, sedan vill många ta emot en flykting i hemmet påstås det, vad betyder "ta emot"? att flyktingen hälsar på, eller att flyktingen flyttar in, är det de senare alternativet är det nog bara munnens bekännelser, i verkligheten är det mycket svårt att t.ex få någon att ta emot ensamkommande "barn" i sitt hem, mycket lätt för journalister att kolla om man vill, behövs ingen opinionsmätning till det.

 
Ingen bild

Peter

27 september 2015 10:15

Att media går hand i hand med statsmakten borde väl inte förvåna någon vid detta laget.
Vem minns inte när Reinfeldt satt ner med Expressen och Aftonbladet?
Samtidigt som Reinfeldt var på Aftonbladet sköts en SÄPO vakt till döds
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15751132.ab

"We are grateful to the Washington Post, the New York Times, Time Magazine and other great publications whose directors have attended our meetings and respected their promises of discretion for almost forty years."
"It would have been impossible for us to develop our plan for the world if we had been subjected to the lights of publicity during those years. But, the world is more sophisticated and prepared to march towards a world government. The supranational sovereignty of an intellectual elite and world bankers is surely preferable to the national autodetermination practiced in past centuries."
-- David Rockefeller, Speaking at the June, 1991 Bilderberger meeting in Baden, Germany

 
Stefan K

Stefan K

27 september 2015 10:24

Svensk media har slutat rapportera sakligt i frågan om asylkaoset och har istället valt att bedriva propaganda.
Sanningen får man dock läsa om i utländska medier.

Fortfarande är en förkrossande majoritet mot en ökad flyktingström, 56 mot 44 procent, men detta slås naturligtvis inte upp i propagandakanalerna.

Kanske heller inte konstigt om antalet för ett ökat flyktingmottagande är fler när antalet personer med flyktingbakgrund blir allt fler. Klart att de vill ha hit ännu fler av sina landsmän, i synnerhet om de är muslimer.

Som ni märker går allt mer islams väg och då talar jag inte bara om det allt större mottagandet av muslimer från icke-fungerande länder. Kyrkan överlåter lokaler till muslimer, klädjättarna viker ned sig det muslimska kvinnoförtrycket och snart har vi ett muslimskt parti i Sverige och de lär i en hast få ett stort väljarstöd, inte minst på bekostnad av S&M, men det begriper de inte.

Jag har förresten en mejlkonversation med en socialdemokratisk kommunpolitiker. Har redan fått intressanta svar, men återkommer när de slutgiltiga kommit, men jag verkar få mycket intressanta svar...mycket.

http://petterssonsblogg.se

 
Lassekolja

Lassekolja

27 september 2015 10:37

Jaha, så var det dags igen, dags igen för Wolodarskis DN att manipulera Svensson i TV-soffan med den senaste lögnen! Är det någon som tror att allt fler svenskar (ökning från 26% till 44%) vill ha ökad invandring av utomeuropeiska ekonomiska migranter (dom är ej per definition flyktingar, efter att ha anlänt till första säkra land!), om dessa svenskar innan frågan ställs, hade fått fullständig information om konsekvenserna av denna? Jag har svårt att tänka mig ett bättre exempel på hur PK-media jobbar mot Sveriges bästa och för att manipulera vår representativa demokrati, alltså den, som PK-media eliminerat genom att envist vägra fullgöra sitt demokratiska uppdrag!
En sak som förvånar är att endast 87% av Sverigedemokraternas väljare vill ha minskad invandring, kanske säger något om denna undersökningens trovärdighet!?!
Jag är helt säker på att Tino Sanandajo inom kort kommer att pulvrisera även denna undersökning, dock, som alltid utan rättelse från DN´s sida!

http://www.samtiden.se

 
Ingen bild

Hulda mk1

27 september 2015 10:47

Ja, många journalister kommer att se ut som om de frossat på citroner, morgonen efter valet 2018..
SVT,s Agenda ikväll: Bla. om att många asylansökande vägrar att lämna Sverige efter ett negativt beslut. Dålig ordning, dålig gränskontroll, fega myndigheter och politiker.
Hur ska detta sluta...?

 
Ingen bild

Hulda mk1

27 september 2015 11:10

@Lärare. Rätt! Information till hushållen är det enda rätta i nuläget.
Helst med några fiktiva invandrares väg till bostad och arbete. Alla kostnader och kringkostnader tydligt och rätt framtagna och genomräknande.

 
Ingen bild

Hacke

27 september 2015 11:24

Media kör med den välkända dödgrävartaktiken att kissa i byxorna för att hålla värmen när desperationen inför förfrysning är uppenbar. Maken till mediedrev bland de professionella gråterskorna och mörkläggarna inom propagandaindustrin har vi väl aldrig sett tidigare. Och det vill som bekant inte säga lite när det gäller DDR Norra. Verkligheten kommer naturligtvis att slå till desto hårdare när vardagen och verkligheten obönhörligt tränger på. Betänk bara på vad som kommer att hända i samhället, på alla områden, under den tid som är kvar till den verkliga opinionsräkningen 2018 (tyvärr knappast tidigare). Med dagens inflöde av invasionsformat lär inte ens invånarna i elfenbenstornen på Södermalm gå fria.
Att sd under denna mediesamling av kolossalformat, och dessutom en nyligen genomgången inre strid med nedlagt och nystartat ungdomsförbund, ändå håller ställningarna är inget annat än en fortsättning på den exempellösa och historiska framgång partiet varit inne i under snart ett decennium. Vad ska medieetablissemanget ta till nästa gång? Lobba för att förbjuda partiet är dessvärre ingen orimlig tanke i dagens klimat.
Nej sverigevänner, låt oss glädjas och se an framtiden med all tillförsikt. Sanningen och verkligheten är trygga bundsförvanter att hålla i hand när makten med media som härförare härjar som värst i det som förhoppningsvis och av allt att döma snart är de sista dödsryckningarna. Gammelmedia fortsätter sin kräftgång samtidigt som alternativmedia blir alltmer uppmärksammat i debatten och det vardagliga samtalet och nu söker mer folk. Inte ens de fulaste skamgrepp från regimmedias miljardindustrier lär kunna stoppa den nya folkrörelsens fortsatta framväxt.

 
Ingen bild

Zetor

27 september 2015 11:46

En bloggare i Högsby gnölar om hur hemskt det var för hans familj vid krigsslutet när hans familj enligt honom förföljdes av nasister bland annat av muslimska SS-soldater idag tar samme bloggare emot muslimska asylsökande med öppen famn !

 
Ingen bild

Lena

27 september 2015 12:35

Det blir bara mer och mer uppenbart hur manipulerande media är idag. Tror att de gör sådana här "ryck" för att mobilisera tryck på den del av befolkningen som inte är upplyst/förvirrad och tvehågsen. De vill i grunden förminska oss Sverigevänner, men vi ska minnas att det är för de känner det uppenbara hotet om att deras egen "mark" försvinner under fötterna på dem.

Jag märkte i de dialoger för 1-2 dagar sedan med @Mattias och @Slippery Slope om vem som har rätt att kalla sig kristen. I vart fall Mattias frågade med vilken rätt jag hade att kalla mig kristen när jag inte aktivt läser bibeln ej heller går på högmässa eller i övrigt lyfter fram Jesus som de aktivt kristna gör. Anser att de vill förminska oss Sverigevänner på alla möjliga sätt. De vill lyfta fram det muslimska som ett föredöme och trycka ner den kristna föreställningsvärld vi är uppväxta med och som genomsyrat Sverige sedan Eriks Segersälls tid ca 940 - 995.

Läs bloggaren Tommy Hanssons utmärkta resumé av svensk historia. Det tar ca 15 min och väl värt tiden och en bra påminnelse varför vi är de vi är.

https://tommyhansson.wordpress.com/2015/09/22/en-djupdykning-i historien-sa-blev vi-en-nation-av-mesar-och idioter/#comments

 
snoffsan

snoffsan

27 september 2015 12:40

Det svider redan i plånböcker och statskassan, pengarna räcker inte längre.
MP skall nu dränera SJ på 1,7 miljarder kronor. Vilket kommer innebära ännu sämre service och reparationer och service på lok och vagnar. SJ kör för fullt just nu, med nyanlända, gratis mat och dryck.Läste någonstans att en resa kostade skattebetalarna ca 50 000 kr, i uteblivna betalda biljetter.Finns att googla på.
Regeringen skall också dränera Akademiska huset på 6,5 miljarder.
Allt för att täcka upp kostnaderna som följer kaoset med nyanlända.
Tyskland genomgår den värsta våldtäktsvåg i manna minne efter asylvågen, polisen går ut med varningar till föräldrar att hålla sina flickor hemma just nu. Googla
Även övergrepp och våldtäkter sker på asylboenden i Tyskland,där barn och kvinnor blir sålda till andra män, dessa kvinnor och barn vågar inte ens gå på toaletten. Detta gick feministerna ut med i Tyskland, vad som pågår innanför dessa väggar.Googla
Feministerna i vårt land, gömmer sig i garderoberna och blundar för alla de våldtäkter som begås i landet på våra unga tjejer, som det aldrig hänt. Ingen kommer ut och fördömer detta, inte en stavelse i DDR media.
Ni som kallar er feminister är lika mycket fega kräk som dessa män som behandlar unga tjejer som en bit kött, som kastas i diket efter användning.
Läste också på petterssonsblogg att det finns 34 000 hemlösa i vårt land. Som ingen verkar bry sig om alls. Hemlösa i vårt land som varit detta länge. Varför finns ingen som ens bryr sig om dessa ? Varför dammsugs inte ett boende till dessa på samma sätt som till vissa andra?
Varför öser man inte bidrag och snyfthistorier över dessa i DDR media och SVT? Dessa är mer utblottade än de som påstår sig vara flyktingar. Dessa har inga tjocka sedelbuntar när de kliver in i en taxi och åker land och rike runt i Sverige. Googla
Vad är det som gör att dessa är mindre värda än vissa andra?
Läste också på samma blogg, att de så kallade flyktingarna som tog sig till Finland, nu ångrade sig,var visst lite glest på folk, framförallt var det mycket kallt och grått där. Dåligt med barer, inget te och inga restauranger.

Hur kan dessa resa runt och vraka och välja var de vill bo någonstans? Vore man inte tacksam att överhuvudtaget bara få komma till ett land, utan krig och förföljelser ? Var får man pengarna ifrån till dessa resor?
Fast nu har dessa fått problem,kastar man sina ID och papper, kan man inte resa därifrån längre.I alla fall inte med färjan.

Att svenskarna skulle öppna sin egen dörr till dessa många redan kriminella människor har jag svårt att förstå. Även att få sin bostad eller sommarstuga beslagtagen. Vilka är från ISIS, vilka är inte ?
Att tycka är en sak, bara det inte händer i min trädgård eller på vår gata, tycks vara modellen.

Om dessa lyxturister gått i skolan, skulle dessa fått lära sig att Sverige ligger nära Nordpolen också, snart blir det mycket mycket kallt och mörkt här med. Skall dessa klaga på klimatet då? Kanske t o m rasistiskt att vi har vit vinter?

http://7wm2zu47tu

 
Ingen bild

Tony

27 september 2015 13:13

När får vi från DN/Ipsos en analys över dom
enorma kostnader som det handlar om när
hundratusentals arbetslösa bidragstagare ska
försörjas?
Vidare har jag inte märkt av att något av alla
dessa journalister från dom fina områdena offrar
mer än spalt kilometrar av sitt snömos om hur synd
det är om dessa lyxmigranter, inte en endaste journalist
öppnar upp sitt hem för att inhysa någon liten
skäggparvel?

 
Ingen bild

Tony

27 september 2015 13:21

Ja det är ju bara att läsa första svaret på denna
artikel för att förstå att det fortfarande finns
många naiva idioter kvar i landet, som inte vill
se, och inte vill höra att detta spektakel kommer
köra landet i botten.Skrämmande

 
Ingen bild

Skojet bara värre

27 september 2015 13:43

En ny pajasundersökning är publicerad till PK:s förnöjelse. Och extasen dröjer säkert kvar tills resultatet dementeras av en seriös OU.

 
Ingen bild

kalle

27 september 2015 13:54

DN har ju bestämt vilket resultat de önskat och undersökningsfirman väljer ju personer som de vet kommer svara efter önskat resultat. dessutom väljer dom Demker som skall kommentera undersökningen. Demker är ju känd att vara drottning i politisk korrekta sfären. hur kan hon vara professor, annat än att bli bifodrad inom PK-maffian i flum-ämnen.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6265201

 
Ingen bild

Mattias

27 september 2015 14:02

Lena
Söndag 27 sept 12:35
Att jag skulle vilja lyfta fram "det muslimska" som någon form av föredömme är ren och skär lögn. Som kristen ser jag islam som en falsk lära, inget annat.
Det jag skrev till dig var att om man inte köper kristendomens lära kan man inte kalla sig kristen. Läran i detta fallet var att Jesus är Guds son/Messias - världens frälsare. Det här är något som vi kristna har gemensamt världen över. Utan detta finns ingen kristendom.
Du får gärna vara hur kritisk till det jag skriver som helst, jag har en bergfast tro som inte rubbas av okunnighet. Men lägg inte åsikter på mig som jag inte har, det är bara lågt.

 
elisibeth

elisibeth

27 september 2015 14:05

Vad sa Mark Twain. Det finns sorters lögn. Lögn, förbannad lögn
och statistik.

http://u92132842

 
Ingen bild

Sven Dacke

27 september 2015 14:32

Ett lite steg i taget, sedan åker hela landet.

"Socialdemokraterna Robert Olesen och Per Ribacke skriver idag i en debattartikel i Smålandsposten att Alvestas skolor bör anpassa viss ledighet efter muslimska högtider"

Det är klart vad sossarna vill, nya väljare men dom räknar fel för mycket snart startar "Shariapartiet" och då blir dom blåsta

http://goo.gl/HZStTL

 
Ingen bild

Cosmik Debris

27 september 2015 15:17

Pyrrhusseger för media säger Thoralf.
Potemkinkuliss tillägger Cosmik Debris

Allt brakar samman. Det är endast en tidsfråga. 6 månader, 1 år eller 2 år?
Dick Erixon beskriver idag på ett utmärkt sätt hur media undviker,ljuger och skönmålar de 55 muslimsk/arabiska no-no-zonerna som finns i 22 svenska? städer.

De fanns inte förut. De finns nu.
Vad har tillkommit?

”Denna utveckling censureras effektivt av medievänstern. Den ska inte nämnas. Och riksdagspartier gör allt för att förvanska fakta om hur illa det är ställt, som Erik Ullenhags försök att trolla bort Folkpartiets egen definition på vad utanförskapsområden är, och att de blir allt fler.”

Tystnaden om ‘no-go-zoner’ förödande
http://erixon.com/blogg/2015/09/tystnaden-om-no-go-zoner-forodande/

 
Ingen bild

World Traveller

27 september 2015 15:19

Idag fick jag frågan av mina irakiska kollegor hur mycket ett hus kostar i Malmö. Malmö är tydligen muslimskt säger de och där FÅR man lägenhet och hög lön utan att behöva arbeta, men det kan vara kallt på vintern tydligen. Man kan hyra ut lägenheten man får och köpa sig ett fint hus istället. De sade också att många skickas med båt från Tyskland och Turkiet till Kanada nu. Om ett par veckor bör väl de första börja anlända (om de använder gamla coasters). Håll ögonen öppna!

 
Ingen bild

Argus

27 september 2015 15:29

Jag är övertygad att 27,3% (YouGov 2015-09-16) av väljarna inte ingick i underlaget.

 
Ingen bild

Sven

27 september 2015 15:30

Ett upprop till alla offentliganställda - Bli en solidarisk offentliganställd

De gemensamt inbetalda skatterna ska nu, i och med den "Nationella Samlingen" utropad av Löfven samt "Den Humanitära Stormakten Sverige" utropad av Carl Bildt, räcka till allt mer och allt fler.

Det behövs nu ordentliga krafttag för att få ordning på hjälpverksamheten för asylsökanden, ensamkommande flyktingbarn och alla de som redan fått uppehållstillstånd.

Gör som Grekland, sänk ALLA offentliganställdas löner. I Sverige borde nivån kunna sättas till 20%.

Den som sänker sina lönekostnader med 20% får utmärkelsen "Solidarisk Offentliganställd" som grundnivå.

Den offentliganställda individ som vill får sänka sina egna lönekostnader ännu mer (vara "extra solidarisk") och det inbesparade skattebeloppet avsätts då för asylsökande.

Den som för sig begär lönesänkning med 30% eller mer får kalla sig "Mycket Solidarisk Offentliganställd".
Riksdagsmän kan här bli offentliga föredömen, liksom hela Regeringskansliet (bara detta kansli omfattar ca 0,1% av Sveriges sysselsatta befolkning).

Gör detta rakt av, snabbt och effektivt. Detta är enkelt att tillämpa från och med nästa månad.

Då behövs inga skattehöjningar för allmänheten (de som ytterst finansierar alla offentliganställda) eller avgiftshöjningar för offentliga tjänster.

Inflationen i Sverige är dessutom negativ, vilket dämpar effekten av lönesänkningen.

Eventuellt överskott efter de offentliga lönesänkningarna går till att finansiera nybyggen för nyanlända, Maud Olofssons "Nybyggare".

Modellen har flera fördelar. Det är mest offentliganställda som vi ser i media som anser att "vi ska ta större ansvar", så nu får de vara med att också ta notan.

Bara Löfvens och Bildts partier står för över 50% av antalet avgivna röster i landet. Mindre partier som (FP), (MP), (V), (C), (KD) tillkommer och stödjer de både stora (S) och (M).

Modellen med solidarisk lönesänkning (dvs ta ansvar) för att finansiera det offentliga Sveriges åtaganden bör alltså ha mycket stort stöd bland skattebetalarna i landet.

--

Morgan Johansson (S) sa på EU-mötet nyligen att "ibland måste man göra saker man inte vill". Detta då andra "tvingar" dig och det är helt i sin ordning.
Nu när när staten, kommuner och landsting inte längre klarar alla sina ekonomiska åtaganden så tänk på vad Morgan Johansson sa,
- Ibland måste man göra saker man inte vill.

 
Karlskronabloggen

Karlskronabloggen

27 september 2015 16:54

Jag tror inte ett ögonblick på den mätningen. Ipsos gör telefonintervjuer och det är högst sannolikt att många drar sig för att svara vad de verkligen tycker efter alla "tycka-synd-om"-kampanjerna om "flyktingarna" i gammelmedierna.

Ipsos ringer alltså till hemnummer eller mobilnummer så de vet vilka de pratar med och frågar efter just den personen och då är det tyvärr alltför känsligt för många människor att svara ärligt.

Precis av samma anledning stämmer Sverigedemokraternas opinionssiffror aldrig med verkligheten för de institut som bara använder telefonintervjuer, som t ex Sifo och Ipsos.

http://karlskronabloggen.se

 
Ingen bild

Cosmik Debris

27 september 2015 17:08

@Sven DackeSöndag 27 sept 14:32
”Ett lite steg i taget, sedan åker hela landet.”

De små stegens tyranni kallas det.

Och jag hatar det!

 
Ingen bild

Zetor

27 september 2015 17:20

Morgan "fladdrande blicken" Johansson !

 
Ingen bild

Tony

27 september 2015 17:23

Tror att folk bör se över ifall man ska ha
större summor bundna på bankkonto, hur lätt
är det inte för regimen att konfiskera detta??
Själv litar jag inte ett dugg på att detta
inte skulle kunna hända när desperationen
hos dårarna som styr tilltar om pengarna till
kravmaskinerna börjar att sina? Fräckheten mot
det egna folket tilltar i styrka för varje dag!

 
Ingen bild

realisten

27 september 2015 17:24

@Lena
Alla med en IQ över 50 begriper att all religion bara är gammal vidskepelse!

 
Svensson

Svensson

27 september 2015 17:53

Det går så här när en regering blir EU:s slav,snart gråter väl regeringspolitikerna och säger att EU tvingade dom att driva den här massinvandringen.

http://svenssonsfunderingar.wordpress.com

 
Ingen bild

Lena

27 september 2015 18:15

@Mattias 14.02
Du inleder den 23/9 att fråga Thoralf varför kristendomen skulle inta en särställning enl. den lista han skrivit. Du menar att det inte finns många kristna människor kvar eftersom de inte lever med en aktiv vilja att följa Jesus/frälsaren. Jag fick verkligen en känsla av att det är kritiken till sverigerörelsen det handlar om för dig och inte upplysning om vad kristendom verkligen innebär i dina ögon. Det känns som om du sätter dig till doms.

Det är sant att många svenskar idag är ateister eller sekulära som många skulle föredra att kalla sig. Många säger sig också tro på "något" men har svårt att uttrycka sig om detta. Skulle tro därför att de inte är vana med det då religion har undanskuffats allt eftersom. Men trots det så vill väldigt många svenska ha kvar delar av det kristna arvet i sina liv. Men sin innersta tro vill man behålla för sig själv, men den likväl vara innerlig.

Den kristendomen är också tradition och det är där många känner igen sig.
Om man inte har någon särställning av kristendomen i Sverige, vad händer då med alla de som har andra religioner o åskådningar. Jag menar att det inte finns plats för en särställning från värdlandets åskådning i form av kristendom, då uppstår ett VACCUM eller i sämsta fall att någon annan MER AGGRESSIV RELIGION tar över.

Det är framför allt där min kritik är till din framställan.

Tycker också du kan komma med ex på hur vi kan bli mer kristna i vårt förhållningssätt men helst utan att hänvisa till bibeltexter. Bibeltexter är vilseledande tycker jag, de är inte tydliga. Dessutom så utspelar sig det mesta för så länge sedan att det inte är relevant för dagens liv o leverne. Däremot kan jag köpa att själva essensen och förhållningsätt samt värderingar, uppsåt m m är mycket viktiga i det dagliga livet.

Ta t ex detta med hämnd. I kristen tro resp. islams tro - hur ska man förhålla sig till det?

Ber också om ursäkt om jag sårat dig och för att det inte är sant att du "vill framhålla islam". Mea culpa, jag trodde att du tillhörde vänsterfolket som försöker cuppa oss på tråden.



 
Ingen bild

Lena

27 september 2015 18:19

@realisten
Och vad skulle komma istället?

 
Ingen bild

errki

27 september 2015 18:23

När farbröderna på DN blir lyckliga över sin undersökning blir jag glad.

 
Ingen bild

Lena

27 september 2015 18:26

@Snoffsan
Mycket bra inlägg! Det kan inte nog framhållas att våldtäckt är en verklig tortyrmetod som utövas i ett slags krigstillstånd. Märkligt att de tyska feministerna reagerar normalt och varnar för det och kritiserar företeelsen. Men svenska feminister och svensk media låtsas som om det regnar. Hur ska folk kunna få förtroende för dem? Och ingen kan göra något.... man undrar varför denna passivitet.

 
Ingen bild

Bo

27 september 2015 18:57

I min ungdom upplevde jag att den politik som fördes skulle gynna flertalet av oss alla. Idag litar jag inte på någon. Om Ipsos skulle fråga mig, kan de upprepa 100 gånger att samtalet inte spelas in och att mitt svar skulle förbli anonym. Jag utgår ändå från att de ljuger. Exempelvis SVT och SR ljuger ju hela tiden.

 
Ingen bild

OH

27 september 2015 20:04

Kan verkligen herr Statsministern ha alla hönsen hemma. Nu håller han på med att inrätta en feministisk kvinnobrigad som skall åka till muslimerna och diktera fredsöverkommelser.Det är nog bara att sitta still så kör dom sitt skepp på grund.

 
Ingen bild

Jag är Allan

27 september 2015 20:15

Jag flydde från muslimerna i Syrien till Turkiet.
Jag flydde från Turkiet till Grekland.
Jag flydde från Grekland till Serbien.
Jag flydde från Serbien till Ungern.
Men men jag släpptes inte in.
Då flydde jag från Serbien till Kroatien.
Sedan flydde jag från Kroatien till Ungern.
Sedan flydde jag från Ungern till Österrike.
Sedan flydde jag från Österrike till Tyskland.
Sedan flydde jag från Tyskland till Danmark.
Sedan flydde jag från Danmark till Sverige.
Nu vill jag fly från Sverige till Finland eller Norge. Det gäller mitt liv. Jag flyr för livet. Hjälp mig!

 
Ingen bild

Mattias

27 september 2015 20:17

Lena
Söndag 27 sept 18:15
Nej jag sätter mig inte till doms, det vore förmätet. Men jag tycker det är viktigt att kalla saker och ting för vad de är. Eftersom religionen i sverige har fått en underordnad betydelse för väldigt många, vet folk förmodligen inte vad tex kristendomen står för. Man har självklart en bild, men frågan är om den stämmer.

Den oro du har för andra religioner känner inte jag. Vi har ju trots allt religionsfrihet och den tycker jag ska få vara kvar. Sen är det viktigt att svensk lag får råda, vi ska inte acceptera religiösa övertramp och kränkningar av något slag. Där finns det nog mycket att jobba på inom många trosrörelser.

Du frågar efter exempel, vi ska helt enkelt ta vara på det Jesus sa och göra som han. Det Jesus lärde kan samanfattas med två korta bibelverser (sorry) som är väldigt tydliga och lätta att förstå:
"Du ska älska Herren, din Gud, av hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela din kraft och med hela ditt förstånd, och din nästa som dig själv." (Luk 10:27)
"Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem." (Matt 7:12)
I den första är det ju förstås en förusättning att man är troende, annars faller ju allt.

Jag tror också att många vill ha kvar det "kristna arvet" du skriver om. Och det råder nog inget tvivel om att det kommer fortsätta så. Men det är blott en spilra av grundkonceptet. Är helt medveten om att det jag önskar är så nära en utopi man kan komma, ett kristet land på riktigt.

Hämnd är alltid fel om du frågar mig.

Du har inte sårat mig, möjligen irriterat lite ;) Du är hur som förlåten.

Thoralf Alfsson

27 september 2015 21:02

"Den oro du har för andra religioner känner inte jag."

Det är det som skrämmer mig mest att det finns personer som inte ser någon som helst fara med islam!

 
Ingen bild

Mahmoud

27 september 2015 20:18

@realisten
Så muslimer har ett IQ under 50 menar du?

 
snoffsan

snoffsan

27 september 2015 20:23

Att Löven har blivit maktgalen kan vi nu bara konstatera. På en gala i New York, stod han han som en gud och lovade - Att de närmaste 15 åren lova vatten och avlopp till till 60 miljoner människor ute i världen.
Själv vågar jag inte gissa på summan, och hur mycket mer skatten kommer höjas. Petterssonsblogg.


I dags läget i Sverige tvingar nu kommunerna ägarna till små hus att koppla upp sig mot kommunalt avlopp. Vilket kostar några hundratusen. Koppla upp eller flytta och betala straffavgifter.Detta pågår lite runt över allt just nu. En bekant har kämpat med detta i över ett år. Skrapat rent i plånboken för varje krona detta kostat.
Det märkliga var, att när han flyttade in, sa kommunen inte på många år är detta aktuellt. Året senare dimper dessa brev med krav på kommunalt avlopp ner i lådan.
Kommunerna har kris på pengar ? Varför så bråttom med detta nu helt plötsligt?

På samma sida kan vi också nu läsa att EU kommer gå SD politik när det gäller den okontrollerade massflykten till Europa.
Ni har hört detta förr. Hjälp i närområden och ökad yttre gränsbevakning.

Inte ens stackars Ungern som kämpat i motvind, fick något mothugg här.
Kanske de har insett ett och annat därborta? video finns på petterssonsblogg.

Stackars lille Morgan, hur skall du klara detta besked?

http://7wm2zu47tu

 
Ingen bild

Jan Eriksson

27 september 2015 20:26

Nu är jag lite dragen och man ska inte tro på allt man ser. Men jag läser att statsministern lallar runt i New York och skrävla om att Sverige är det enda landet med en feministisk regering. Vidare att "vi" inom två år ska utbilda kvinnor till fredsmäklare ( t ex mellan Saudi och Jemen ) som ger oss fred på jorden.
Utöver detta ska han se till att 60.000.000 människor får avlopp och friskt vatten.

Ursäkta mig, jag är som sagt lite dragen, men borde inte den mannen tas om hand?

 
Ingen bild

Skojet bara värre

27 september 2015 20:28

@Lena
När man talar om att Sverige är ett kristet land så menar man, en kristen historia, kristen kultur och kristen värdegemenskap. Man kan alltså vara hedning men likväl kämpa för ett kristet Sverige.
Detta därför att kristendomen, såsom den uttytts och tillämpats av vårt folk, har gett oss så mycket - ja i själva verket det man i praktiken menar med ett civiliserat samhälle.
Det var våra förfäders syn på kristendomen som föranledde träldomens avskaffande för ungefär 900 år sedan! Kristendomen gav oss alltså frihet medan socialisterna avskaffar den så snart de får tillfälle.
Och nu har kommunisterna infiltrerat kyrkan .... Fruktansvärt

 
Ingen bild

Niklas R

27 september 2015 21:15

Eftersom frågan är fel ställd så får de fel svar. Självklart vill svenskarna att vi skall ta emot fler flyktingar. Problemet är ju att vi tar ju inte emot flyktingar, vi tar emot utvandrare.
Frågan som måste ställas är, när går en person från att vara flykting till att vara utvandrare.

I min värld, och även enligt FN, så är en flykting en person som söker och får asyl i ett grannland, beskickning eller en nations militärfartyg undan krig och förföljelse. En sådan person korsar inte gränsen illegalt till land efter land till dess att vederbörande kommer fram till ett land som ger bäst betalt.
En sådan person, när den korsar den andra gränsen är i min värld en utvandrare. Och för utvandrare så gäller helt andra regler än för personer som flyr undan krig och förföljelse.

Att söka asyl är en mänsklig rättighet men det är inte en rättighet att missbruka asylrätten.

 
Ingen bild

Tommy

27 september 2015 21:15

För de första kan jag inte först hur någon kan tro på sagorna i varken Koranen, Bibeln eller några andra religiösa böcker. 2015 borde man vara mer upplyst. Jag är dock fortfarande medlem i Svenska kyrkan. Ser det som välgörenhet för att bidra till upprätth

Fundamentalister inom alla religioner skrämmer mig. Faran ligger inte i Islam i sig utan hur man tolkar religionen. De som inte följer de lagar vi har i Sverige tycker jag kan hitta ett annat land att leva i. Det tråkiga nu är att alla muslimer ofta blir synonymt med niqab och IS vilket jag tycker är djupt orättvist.

 
Ingen bild

Observer

27 september 2015 21:41

Vår media är som att ha en vetenskapskår som säger att världen är platt.

 
Ingen bild

Svante1

27 september 2015 21:52

Thoralf...nu har jag sagt upp min lokala tidning sen 40 år, Borås Tidning, som förr var en höger/moderat tidning som Barometern i Kalmar.Nu är de flesta journalister miljö- och vänsterpartister med chefredaktören Stefan Eklund i spetsen :(

 
Ingen bild

Observer

27 september 2015 21:56

Jag fattar bara inte hur kommunisterna/Journalisterna tror att de skall klara sig undan detta? ..De utgör några ynka procent men de går "all in" med journalistisk storm, gärna med döda barn som slagpåsar för att så att säga försöka vinna slaget. -Det kommer de naturligtvis inte att göra. Frågan är vad de skall göra, säga och framförallt ta vägen efter valet 2018?!!

Dessa usla ynkryggar.

Europa bör sedan säkra upp det här med journalismen -Så att vi f ö r a l l f r a m t i d slipper en kommunistinfiltration igen.

 
Ingen bild

Peter Andersson

28 september 2015 07:17

Orolig för och motståndare till en ökad flyktingmottagning är väl inte samma sak. Här har man valt frågan försåtligt för att få fram önskat resultat.

 
Ingen bild

Zetor

28 september 2015 08:00

Jodå,det ena insamlingsföretaget efter det andra ploppar upp som svampar ur jorden och försöker övertrumfa varandra i godhet ,en bankstyrelse i Högsby gick ut med att dom skulle ta av bankkundernas pengar och sponsra Röda Korsets insamlingar ,av mej har inte styrelsen fått mandat att ta av mina eventuella sparmedel till insamlingar ,höj räntan istället !

 
Ingen bild

Lena

28 september 2015 08:10

@skojet bara värre 20.28
Mycket bra formulerat, jag skriver under:). Men det var intressant att följa @Mattias resonemang. Så många undvikande frågor samt vad gör en riktig , aktiv kristen på en sådan här blogg?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16
17
18 19
20
21 22
23
24
25 26 27
28 29 30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards